Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door teresinha.haas
#3277718
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, nadat ik me al een tijdje aan het inlezen ben over verschillend voer.
Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer, dus besloten om een topic aan te maken om wat advies te vragen.

Mijn ouders hebben een dwergpincher van 14 jaar oud, de laatste jaren kreeg hij (helaas) altijd Bonzo brokken, omdat ze dat makkelijk vonden om te halen.
Ik vond hem erg achteruit gaan qua gezondheid, weinig energie en een slechte vacht.
Sinds ongeveer anderhald jaar heb ik hem in huis genomen. In het begin kreeg hij brokken van Canagan, nu van Brit (die hebben hele fijne kleine brokjes). Meestal krijgt hij 's avonds natvoer van Renske en Bozita en een enkele keer Sams Field of Canagan. Ook krijg hij regelmatig een blokje schapenvet met zeewier.

Ik moet zeggen dat hij al veel vooruit is gegaan, z'n vacht ziet er veel beter uit en hij heeft enorm veel energie gekregen; het liefst wandelt en speelt hij de hele dag! Helaas heeft hij nog wel een kale plek op zijn achterlijf, ik vrees dat dat permanent zal zijn. Wel lijkt hij vaak jeuk aan zn rug te hebben (het liefst gaat hij met z'n rug onder iemands schoen krabben).

Nu zou ik hem eigenlijk graag over zetten op KVV, het liefst wel afgewisseld met een dag brokken af en toe. Hij heeft veel last van tandsteen (en niet meer al z'n tanden) dus ik probeer hem regelmatig iets te kauwen te geven en de brokjes kunnen ook goed in z'n snuffelmat.

Ik heb nu KVV van Duck (Beef Complete, gluten free) gekocht. Ik hoop dat dit goed genoeg is. Nu weet ik alleen niet zo goed hoe ik de omschakeling het beste kan doen. En of ik er nog iets aan toe kan/moet voegen (met name vanwege zijn vacht)?
Zou hem graag nog een aantal jaar in goede gezondheid bij me hebben namelijk :)

Ik hoop dat jullie mij wat advies en tips kunnen geven :)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3277774
Welkom!
teresinha.haas schreef: Nu zou ik hem eigenlijk graag over zetten op KVV, het liefst wel afgewisseld met een dag brokken af en toe. Hij heeft veel last van tandsteen (en niet meer al z'n tanden) dus ik probeer hem regelmatig iets te kauwen te geven en de brokjes kunnen ook goed in z'n snuffelmat.

Ik heb nu KVV van Duck (Beef Complete, gluten free) gekocht. Ik hoop dat dit goed genoeg is. Nu weet ik alleen niet zo goed hoe ik de omschakeling het beste kan doen. En of ik er nog iets aan toe kan/moet voegen (met name vanwege zijn vacht)?
Zou hem graag nog een aantal jaar in goede gezondheid bij me hebben namelijk :)

Ik hoop dat jullie mij wat advies en tips kunnen geven :)
Wil je af en toe brokken blijven geven ivm de tandsteen? Want daar gaat het niet voor helpen hoor. Wat je zou kunnen doen is hem soms een barf maal geven. Bijvoorbeeld een kwartelkarkasje of wat zacht vleesbot met spiervlees. Als beloninkjes of voor de snuffelmat kun je kleine brokjes gebruiken, maar ook gedroogde vlees blokjes.

Ik geef de voorkeur aan een kvv met bot als calciumbron, zonder premix (toegevoegde vitaminen en mineralen) en zonder toevoegingen als granen en rijst. Een dergelijke kvv is op zichzelf meestal niet voldoende als compleet menu. Je wisselt altijd af met meerdere diersoorten zodat je tot een compleet menu komt, liefst voer je minimaal 5 diersoorten. Er zijn overigens ook merken die op deze manier 5 diersoorten in 1 maling stoppen en daardoor compleet zijn. Lees vooral ook http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... =5&t=70428.

Duck is niet mijn eerste keus als kvv omdat deze een premix bevat. Daaraast is het aan te bevelen om meerdere merken af te wisselen en dus niet op één paard te wedden. Met de zoekfunctie kun je hier makkelijk de ervaringen van de verschillende merken terugvinden.

Qua omschakeling: dat ligt echt aan de hond. Ik zou beginnen met direct overzetten. Gewoon ineens kvv geven. Heel veel honden eten dat direct met smaak op. Je kunt eventueel een klein scheutje heet water er op gieten zodat de geur nog wat aantrekkelijker wordt. Het kan zijn dat je hond de eerste dagen even moet wennen. Dat kan wat diarree of slappe ontlasting geven maar dat gaat doorgaans binnen een paar dagen over.

Voor de vacht zou ik nog even geen supplementen geven. Wat wel kan: vis geven. Bijvoorbeeld wat sprotjes of sardientjes. Wel altijd ongepekeld/ongezouten! Meer info http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/vis/ er bestaan trouwens ook kvv van vis, maar met een heel visje hebben ze gelijk wat te knagen.

Heel veel succes!
enne.. We zijn hier dol op foto's :)
Gebruikersavatar
Door teresinha.haas
#3277835
Bedankt voor je reactie, ik zal me even verdiepen in de tips en links die je me gegeven hebt. Heb alvast een mail gesuurd naar de dierenspeciaalzaak in Leiden waar ik altijd kom (de enige met fatsoenlijk voer in zn assortiment) om te vragen wat ze aan barf/kvv hebben en/of kunnen bestellen. En heb ook contact opgenomen met een webwinkel o.a. over de karkasjes (nadeel is de 5kg minimale bestelling, dan zal ik eerst wat ruimte in de vriezer moeten maken). Zal straks nog wat reageren, maar wilde nu eerst wat foto's plaatsen vanaf mijn telefoon (als me dit lukt).

Afbeelding
Dit is Ciske, een zeer klein uitgevallen dwergpincher (ik verdenk hem ervan om een kruising te zijn, maar de "fokker" zei dat hij raszuiver was, ik was toen 15 en al lang blij dat ik een hond kreeg)

Afbeelding
Een wat onscherpe foto, maar hier zie je goed zijn kale plek

Afbeelding
En nog een laatste foto, gewoon omdat hij hier zo charmant kijkt
Door src_esther
#3277922
Wat een schatje.
In Noordwijk zit Eko4Petz, die verkopen KVV, dat is niet heel ver van Leiden vandaan. Misschien dat je daar langs kunt? Helaas wordt KVV door hen niet verzonden, dus je moet naar de winkel. In Katwijk - iets dichterbij - kon het voorheen opgehaald worden, misschien kun je informeren of dat nog steeds kan.
teresinha.haas schreef:Afbeelding
Een wat onscherpe foto, maar hier zie je goed zijn kale plek
Die kale plek doet me denken aan de geadopteerde 'wilde' Poes die hier rond liep, die had ook zo'n plek. Nadat zij vers kreeg is dat heeeel langzaam - maanden - weggetrokken.
Gebruikersavatar
Door teresinha.haas
#3277935
Bedankt voor de tip! ik ga meteen even naar Noordwijk/Katwijk kijken :).

Hij heeft vanmorgen z'n eerste portie kvv gehad, dit ging er uiteraard zonder problemen in. Nu kijken hoe hij er verder op reageert. Ik ben erg benieuwd, het lijkt me ook erg leuk om hem een karkasje te voeren, ik denk dat hij zich daar wel mee zal vermaken.

De brokken heb ik voor nu opgeruimd, ik las dat je deze ook niet in combinatie met botten mag voeren? Wat kan ik het beste doen als we niet thuis zijn? Als we een weekend naar mijn schoonouders gaan bijvoorbeeld, ik denk niet dat ze graag een kwartelkarkas in de koelkast hebben liggen (ze hebben namelijk levende kwartels in de tuin ;D ) Er staat nu een doosje met brokken bij hun, maar dat is dus niet verstandig? Kan ik eventueel gewoon een pakje met natvoer van renske o.i.d. meenemen?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3277984
Dat brokken niet kan met kvv is wel wat achterhaalt volgens mij. Maar goed ik zou t niet doen
Kun je niet gewoon een bakje kvv meenemen? Dit is toch niet heel anders als bijvoorbeeld gehakt?
Door src_esther
#3278003
teresinha.haas schreef:Bedankt voor de tip! ik ga meteen even naar Noordwijk/Katwijk kijken :).
Graag gedaan.


Let op, oudere honden hebben vaak wat moeite met het verteren van botwerk. Zelfs ervaren barfers zoals bijvoorbeeld die van smulpaap krijgen bij het ouder worden gemalen hapjes.
Zoals pluk aangeeft, bakje KVV moet toch geen probleem zijn.
Soms gebruik ik voor dat soort gelegenheden blik van Herrmanns, geef ik liever dan brok.
Gebruikersavatar
Door teresinha.haas
#3278126
Nogmaals ontzettend bedankt voor jullie reacties, erg fijn!

We zijn vandaag meteen naar Noordwijk gegaan en hebben daar nog wat KVV (Alroda Konijn, Mulder Paard, Fish4Pets Haring) en tevens wat kauwstukken kabeljauwhuid en struisvogel.
ook heb ik nog (omdat dat in Oegstgeest te koop is) een rol kvv Pett Geit gehaald.

Hier gaan we nu maar even mee beginnen :), even kijken hoe het allemaal bevalt en aanslaat. Als hij hier aan gewend is gaan we verder kijken naar de Barf maaltijden, zoals bijvoorbeeld een karkasje of visje.

Ik hoop dat dit een goed begin is :)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3278161
teresinha.haas schreef:Nogmaals ontzettend bedankt voor jullie reacties, erg fijn!

We zijn vandaag meteen naar Noordwijk gegaan en hebben daar nog wat KVV (Alroda Konijn, Mulder Paard, Fish4Pets Haring) en tevens wat kauwstukken kabeljauwhuid en struisvogel.
ook heb ik nog (omdat dat in Oegstgeest te koop is) een rol kvv Pett Geit gehaald.

Hier gaan we nu maar even mee beginnen :), even kijken hoe het allemaal bevalt en aanslaat. Als hij hier aan gewend is gaan we verder kijken naar de Barf maaltijden, zoals bijvoorbeeld een karkasje of visje.

Ik hoop dat dit een goed begin is :)
Dat klinkt als een prima begin.
Samen met de beef van Duck heb je nu 5 diersoorten en afwisselling in merken. Tav de vis kvv: ik neem aan dat hier 100% vis in zit. Je zou kunnen overwegen om deze als halve maaltijd te geven en de andere helft bijv paard. Een maaltijd van alleen vis wordt door niet alle honden gewaardeerd. Daarnaast is het hier garantie voor spugen of diarree.
Gebruikersavatar
Door teresinha.haas
#3283885
Nog even een update, we zijn inmiddels een paar weken verder, en het gaat uitstekend.

De vis heb ik hem toch maar "puur" gegeven, om even te kijken of t ging (Renske oceaanvis ging ook zonder problemen altijd, is wel heel wat anders, maar leek me een kleine indicatie). Geen probleem gelukkig, hij moest iets sneller naar buiten, maar verder niet :biggrin2:

Eergister een nieuwe voorraad binnen gekregen, ook wat eendennekken en sprotjes besteld. De sprotjes vond hij ook heerlijk (ik het aanzicht iets minder haha). Kwartelkarkas is ook goed gegaan, moet het wel in stukken hakken anders is het te veel (ook geen aanrader vóór t ontbijt....al doende leert men).

Nu had ik nog een kwartel besteld, diepvries, maar deze kreeg ik met veer en al. Kan ik dat gewoon geven, met veren?

Bedankt voor de hulp, hier een blije hond en dus ook een blije baas :)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3283953
teresinha.haas schreef:Nog even een update, we zijn inmiddels een paar weken verder, en het gaat uitstekend.

De vis heb ik hem toch maar "puur" gegeven, om even te kijken of t ging (Renske oceaanvis ging ook zonder problemen altijd, is wel heel wat anders, maar leek me een kleine indicatie). Geen probleem gelukkig, hij moest iets sneller naar buiten, maar verder niet :biggrin2:

Eergister een nieuwe voorraad binnen gekregen, ook wat eendennekken en sprotjes besteld. De sprotjes vond hij ook heerlijk (ik het aanzicht iets minder haha). Kwartelkarkas is ook goed gegaan, moet het wel in stukken hakken anders is het te veel (ook geen aanrader vóór t ontbijt....al doende leert men).

Nu had ik nog een kwartel besteld, diepvries, maar deze kreeg ik met veer en al. Kan ik dat gewoon geven, met veren?

Bedankt voor de hulp, hier een blije hond en dus ook een blije baas :)
Fijn dat het zo goed gaat!
veren kun je gewoon geven hoor. De vraag is alleen wat je hond ermee doet :biggrin2:
De ene hond eet ze mee op, de andere plukt de veren eruit en laat ze liggen en de ander herkent het gewoon niet als eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door