Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Doedels
#327231
Petr heeft een blaasontsteking gehad met stufietkristallen. Na een bezoek aan de DA bleek de urine een stuk beter te zijn geworden. Alleen de densiteit was nog steeds vrij hoog. Na ongeveer twee weken heb ik vandaag de urine met een teststrip nagekenken: ery's -, E 30, Nit -, ascorbinezuur ++ (2xd vit C), gluc -, PH 6,5, leuko's 25, densiteit 1,015. Moet de densiteit 1 zijn? Is de dens. nu te hoog en duidt dit op bacteriën of is dit nog binnen de normale grenzen? Petr krijgt op dit moment nog Vit C en cranberry.
Door Lizzy
#327311
Het enige zinnige wat ik over densiteit kan zeggen is dat het de dichtheid van de urine betekent.

Dit vind ik op het net:

"Bij een urine onderzoek gaan we vooral naar de dichtheid van de urine kijken. Een gezonde hond kan gemakkelijk urine produceren met een dichtheid die hoger is dan 1.020 (dichtheid van water is 1.000). als de dichtheid van urine daalt dan wilt dit zeggen dat de nieren een onvermogen hebben om te concentreren".

Van deze site: http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=33

Dit is misschien wel een interessante link. Gaat wel niet over honden, maar wel over de dichtheid van urine: http://www.efa.nl/opleidingen/wntv/biol ... urine2.htm

Maar goed, als ik het zo bekijk dat moet de dichtheid dus niet 1.000 zijn, want dat is de dichtheid van water.
Door Timmy
#327565
De densiteit noemen we gewoon het soortelijk gewicht (of soms ook wel soortelijke dichtheid). Die waarde varieert van hond tot hond (meestal tussen de 1.015 en 1.045 en kan eigenlijk pas betrouwbaar genoemd worden als er minstens drie verschillende plasjes getest zijn). Er zijn eigenlijk geen "gevaarlijke" waarden.
Als de waarde hoog is, betekend dat dat de urine te geconcentreerd is. Je ziet dit vaak bij bijvoorbeeld suikerziekte. Als de waarde te laag is, is de urine te waterig. Er is dan vaak sprake van veel drinken en veel plassen, zoals bijvoorbeeld bij Cushing, een schrompelnier of bij een pyometra. Het s.g. kan soms ook heel erg laag zijn (< 1.000), iets dat je ziet bij (centrale) diabetes insipidus, waarbij het dier de urine dus niet kan concentreren (water wordt door de nieren niet (goed) vastgehouden).
Een s.g. van 1.015 is dus goed.

Gr.
Linda
Door Doedels
#327704
Dan ziet de urine er dus in zijn geheel goed uit. Ik heb bij twee verschillende plassen een sg van 1,015 gemeten. Petr krijgt op dit moment veel te drinken om de blaas te spoelen. Vandaar dat het sg vrij laag is. Ik maakte me wat zorgen omdat de da zei dat een hoge densiteit kon betekenen dat er nog veel bacteriën in zaten. Maar ik had dus niet door dat 1.000 het s.g. van water is. Ik ben weer helemaal gerust gesteld. Bedankt voor de reacties.
Dan nog een tweede vraag: hoe lang moet ik doorgaan met vit c en Canberry?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door