Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Parelridder
#3275460
pluk schreef:(...) Het botpercentage zegt weinig over het gehalte calcium. Dit is afhankelijk van de diersoort en de leeftijd bij slacht.

Een geschikte kvv voor pups heeft een calcium percentage van 0,5 tot 0,8%, het fosfor percentage moet lager zijn dan de calcium.
Die gegevens kloppen natuurlijk, tegelijkertijd denk ik ook: ál die barf-voerende mensen geven 'gewoon' een X-deel van het menu aan karkas, zonder analyse van de botten. Wisselen wat in diersoort (welke en aantal diersoorten wordt door diverse omstandigheden bepaald) al zal dat wgns prijs, hardheid en verkrijgbaarheid vaak voor een groot deel kip betreffen. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand nav het hier geadviseerde menu gewrichtsellende kreeg. Dus hoe zwaar die percentages wegen, bij verse voeding.. :-\
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3275464
Parelridder schreef:Die gegevens kloppen natuurlijk, tegelijkertijd denk ik ook: ál die barf-voerende mensen geven 'gewoon' een X-deel van het menu aan karkas, zonder analyse van de botten. Wisselen wat in diersoort (welke en aantal diersoorten wordt door diverse omstandigheden bepaald) al zal dat wgns prijs, hardheid en verkrijgbaarheid vaak voor een groot deel kip betreffen. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand nav het hier geadviseerde menu gewrichtsellende kreeg. Dus hoe zwaar die percentages wegen, bij verse voeding.. :-\
Ik denk dat dat vooral komt door de natuurlijkheid van de voeding. Op brok hoor je super vaak over te snel groeien. Op vers gebeurd dat natuurlijk ook wel eens, want deels erfelijk bepaald. Maar meestal hoor je juist berichten dat op vers honden rustiger en gelijkmatiger opgroeien dan brokgevoerde honden. Hoe vaak staan er hier geen topics "mijn vers gevoerde pup blijft achter op zijn brok gevoerde nestgenoten". Toch heel regelmatig in de loop der jaren.

Op zich ook logisch. Calcium uit bot wordt bij teveel gewoon uitgescheiden, kunstmatige calcium niet. Dat is een enorm verschil in de eisen die je aan je voeding dient te stellen en de marge die je hebt voor voedingsfouten. Betekend niet dat je met vers maar een potje kan doen, maar al die factoren die jij beschrijft vallen kennelijk prima binnen die marges.
Door Parelridder
#3275472
Ik denk ook dat zoiets moet spelen. Dat zou ook wel logisch zijn met het oog op in het wild levende dieren, want als het opgroeien tot een gezond, belastbaar dier, dat in staat is zijn eigen maaltijd te vangen, een zó nauwkeurig dieet vergt.. dan was er al lang geen wild dier meer dat niet stram/kreupel door het leven ging.

Dat langzamer groeien weet ik niet. Ik ken ook de omgekeerde verhalen: juist groter dan de anderen. Ik vermoed eigenlijk dat de verschillen die er altijd al waren tussen nestgenoten nu vaak opgehangen worden aan verschil in vers-/brokvoeding, omdat mensen kennelijk denken dat het formaat binnen 1 nest in principe gelijk is of omdat men een van beide voedinssoorten afkeurenswaardig vindt.
Toen ik mijn 1e pup kocht, een kleine 20 jaar geleden, kreeg een nestbroer van hem een goedkope brok v/d nieuwe eigenaar en ging de mijne op Eukanuba brokken. Dat gold toen als 'het beste van het beste'. Van de nestbroer waren hoog gespannen verwachtingen op gebied van exterieur, maar uiteindelijk werd mijn hond mooier dan hij. Ook was mijn pup in het nest de een na kleinste van 11, dus zelfs kleiner dan veel zusjes, terwijl die broer de een na grootste was, wat niets bleek te voorspellen over hun uiteindelijke formaat. De fokker weet die ontwikkeling aan de brokken: broer kreeg een minder goede kwaliteit. Zo veel jaren later heb ik dit zo vaak gezien: het formaat in het nest voorspelt niets over het uiteindelijke formaat wat ze krijgen, óók niet bij gelijke voeding. En ook exterieur kan heel verrassend uitpakken. denk maar aan de verhalen van fokkers die een 'pup' terugkregen wgns omstandigheden van de eigenaar en vervolgens besloten de hond bij nader inzien zelf te houden, omdat 'ie bijzonder mooi was geworden, om er vervolgens titels mee te behalen op show.. Niet voorzien, ondanks alle kennis en ervaring, dat die pup zó mooi zou worden.

Ik heb ook een heel goed gevoel bij de voeding die ik geef als ik zie hoe mijn pup zich ontwikkelt tot een mooie puber. Mooi bespierd, hoogglans vacht, bere sterk.. 'k Voel me trots als een pauw als de instructeur naar haar kijkt en zegt "Jemig wat glanst zij toch enorm!" omdat ik het gevoel heb dat ik dat 'zelf' heb gedaan, omdat ik immers haar voeding samenstel. Maar goed.. ik kreeg ook vaak zat complimenten toen ik nog volledig brok voerde.. dus hoe terecht is het dat ik dat nu toe schrijf aan de prachtige maaltijden die ik haar geef? Ze is ook gewoon en mooie mix tussen haar ouders..
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3275478
Ik sluit me helemaal bij je aan, alleen langzaam groeien en uiteindelijk groot worden zijn twee verschillende dingen. Het tempo van groeien staat los van het uiteindelijke formaat wat een hond behaald.
Door Parelridder
#3275485
Kaela schreef:Ik sluit me helemaal bij je aan, alleen langzaam groeien en uiteindelijk groot worden zijn twee verschillende dingen. Het tempo van groeien staat los van het uiteindelijke formaat wat een hond behaald.
Daar heb je natuurlijk gelijk in!
Wat ik zelf hier heb gezien bij mijn honden en in mijn nest, is dat pups die in het nest de kleinsten zijn vervolgens harder groeiden dan de anderen, ze maakten en inhaalslag. Soms in het nest soms (ook) daarna.
Ik had nooit een joekel van een pup, maar 3 pups waren echt heel klein en die zijn de eerste tijd werkelijk als kool (KOOL!) gegaan, ik zei wel eens dat als het zo door ging 't een pony werd.. En dat was bij 2 van hen op vers.. vervolgens ging het dan weer gewoon kalm verder, en flinke spurt dus, zonder uiteindelijk 'groot' te worden, eenmaal uitgegroeid mooie middenmootjes qua maat.
Door Martine-Tom
#3275553
Parelridder schreef:Die gegevens kloppen natuurlijk, tegelijkertijd denk ik ook: ál die barf-voerende mensen geven 'gewoon' een X-deel van het menu aan karkas, zonder analyse van de botten. Wisselen wat in diersoort (welke en aantal diersoorten wordt door diverse omstandigheden bepaald) al zal dat wgns prijs, hardheid en verkrijgbaarheid vaak voor een groot deel kip betreffen. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand nav het hier geadviseerde menu gewrichtsellende kreeg. Dus hoe zwaar die percentages wegen, bij verse voeding.. :-\
Groeipijn bedoel je?

DIe zijn er wel hoor, niet veel maar het komt voor :) Ál kan ik me zo even niet 123 herinneren wat er gevoerd werd en of dat van meet af aan verse-pups waren, maar ik heb het wel een aantal x voorbij zien komen dat er pups met groeipijn waren.
Door Parelridder
#3275559
Nee, groeipijn geeft geen gewrichtsproblemen, ik bedoel dat ik nooit van gewrichtafwijkingen heb gehoord n.a.v. het hier geadviseerde menu. Wat wel gezien wordt nav 'verse voeding', wanneer er zomaar wat gedaan wordt (bijv. het 'all meat syndome') maar dus niet als gevolg van de verhoudingen die hier 't advies zijn. Overigens heeft de cardioloog van de UKG dat menu in 2010 of 2011 ook aan Ronald Corbee (UKG) voorgelegd, nav de vaststelling dat mijn honden het er goed op doen, wat zijn interesse wekte. Corbee heeft toen bevestigd dat dit een uitstekend menu is.
Hij is niet dol op rauw, maar qua verhoudingen en voedingsstoffen had hij geen enkele aanmerking, in tegendeel.

Groeipijn wordt voor een groot deel geweten aan de voeding in de nestperiode. Aanleg speelt een rol, maar voor wat betreft de voeding zegt men nu dat het gaat om té calciumrijke pup-maaltijden, bijv. door meer eten met de voeding van de moeder: "Hoge calciuminname tijdens het jonge leven (vanaf 3 tot 6 weken, dus tijdens het gedeeltelijk spenen), maar ook nog de eerste weken tot maanden daarna zal later het optreden van enostosis in de hand kunnen werken."
Door Martine-Tom
#3275567
Parelridder schreef:Nee, groeipijn geeft geen gewrichtsproblemen, ik bedoel dat ik nooit van gewrichtafwijkingen heb gehoord n.a.v. het hier geadviseerde menu. Wat wel gezien wordt nav 'verse voeding', wanneer er zomaar wat gedaan wordt (bijv. het 'all meat syndome') maar dus niet als gevolg van de verhoudingen die hier 't advies zijn. Overigens heeft de cardioloog van de UKG dat menu in 2010 of 2011 ook aan Ronald Corbee (UKG) voorgelegd, nav de vaststelling dat mijn honden het er goed op doen, wat zijn interesse wekte. Corbee heeft toen bevestigd dat dit een uitstekend menu is.
Hij is niet dol op rauw, maar qua verhoudingen en voedingsstoffen had hij geen enkele aanmerking, in tegendeel.

Groeipijn wordt voor een groot deel geweten aan de voeding in de nestperiode. Aanleg speelt een rol, maar voor wat betreft de voeding zegt men nu dat het gaat om té calciumrijke pup-maaltijden, bijv. door meer eten met de voeding van de moeder: "Hoge calciuminname tijdens het jonge leven (vanaf 3 tot 6 weken, dus tijdens het gedeeltelijk spenen), maar ook nog de eerste weken tot maanden daarna zal later het optreden van enostosis in de hand kunnen werken."
ah ok, nee dat hoor ik idd ook niet :)
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3275607
Martine-Tom schreef:Groeipijn bedoel je?

DIe zijn er wel hoor, niet veel maar het komt voor :) Ál kan ik me zo even niet 123 herinneren wat er gevoerd werd en of dat van meet af aan verse-pups waren, maar ik heb het wel een aantal x voorbij zien komen dat er pups met groeipijn waren.
Atz heeft ook groeipijn.

Nooit geweten dat dat door de voeding in de nestperiode kan komen! Hij is afgespeend op een Duitse KVV, niet heel hoogstaand volgens Nederlandse begrippen, maar ook geen zooi, en geen brok in ieder geval. Vanaf 8 weken krijgt hij een zelf samengesteld BARF menu met alleen maar kwalitatief mooi vlees.

Zijn gewrichten zijn trouwens prima in orde, de foto's die gemaakt waren om groeipijn te checken waren prachtig :)
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3275617
En hier ook een Harry met groeipijn.. ook afgespeend op KVV, en bij mij ook uitsluitend barf, voornamelijk van lijntjes hier.

De fokker die de lijnen van Harry gestart is (dus de volledig gekleurde ambul) kon me vertellen dat zij nooit last van groeipijn hadden met hun gefokte honden tot ze een bepaalde lijn erin brachten, vanaf die tijd hebben ze met regelmaat groeipijn bij pups. Voor die lijn erin kwam voerden ze al vers, vandaar dat zij daar vrij stellig in waren
Door src_esther
#3275664
Kuikuhnek schreef:Dus ik,kan de pup voorlopig elke dag gewoon een compleet worst geven, nu spreken de botpercentages elkaar een beetje tegen in dit bericht. Welke compleet raden jullie mij nog meer aan naast Carnibest en Darf?
Ik ben overigens superblij met de antwoorden.
Hoi!

Van Carnibest ben ikzelf niet echt onder de indruk van de kwaliteit, maar voor de afwisseling is het af en toe aardig.
Naast Darf vind ik Tinlo BarfMenu ook heel mooi vlees hebben. Dat is compleet per dier soort. Het zit echter vrij hoog in het botpercentage (natuurlijke bron) en kan dus te harde ontlasting geven, dat is een kwestie van uitproberen. Tja, de prijs, het is niet de goedkoopste...
Darf zit aan de lage kant met botpercentage en omdat dat net te laag is voor Ko gaat er hier wat verpulverde (rauwe) eierschaal doorheen.
Ik ben zelf nog altijd opzoek naar een goed en makkelijk (bij mij in de buurt) verkrijgbaar merk ter aanvulling op Darf en Tinlo.
Door sentinel1984
#3275764
Ik woon in Hoogland (nabij Amersfoort) en Hier zijn meer dan genoeg verkooppunten van KVV.
Barf artikelen lijken wat minder verkocht te worden maar daar heb ik ook nog niet echt serious naar gezocht.
Ik moet wel zeggen dat veel fabrikanten op hun site "verkooppunten" hebben staan alleen dat ze het of niet verkopen of alleen op bestelling doen.

Wat betreft groepijnen:
Wanneer treden die op? (als ze überhaupt optreden)
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3275771
Er wordt gezegd vanaf 6 maanden tot ongeveer een jaar oud, maar onze Mastin Espanol had het al met 12 weken. En onze Wetterhoun begon ook al zo rond 4,5 maand. Dus het is verschillend.

Op een röntgenfoto is dan te zien dat het bot wat vlekkerig is, groeipijn kun je dus bevestigen dmv een röntgenfoto.
Door Kuikuhnek
#3275818
En zo blijf je toch onderling voorkeur houden lees ik.
Maar ik ben er uit hoor, iedereen bedankt voor de antwoorden.
Ik lees vrolijk door hier en blijf mijn kennis uitbreiden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door