Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door miekjevdv
#3273305
Hey iedereen;

Mijn beste wensen aan iedereen op het forum en natuurlijk ook aan alle viervoeters.

Mijn hond is verzot op gedroogde konijnenoren met vacht.
Nu zou ik ze zelf willen drogen, dit zou voor mij toch wel wat goedkoper uitkomen. Heb ondertussen al een droogoven aangeschaft. Heb deze op vakantie in Oostenrijk gekocht. Het is hetzelfde type als de Bielmeier maar dan een ander merk.

Ik heb nu een mailtje gestuurd naar een bedrijf hier een beetje verder dat konijnen slacht om te vragen of ik als particulier hier ook verse konijnenoren kan kopen. Op de site staat wel dat ze dit (en nog andere dingen) beschikbaar hebben voor petfood fabrikanten, maar ik kan niets vinden of je er als particulier ook terecht kan. Nu wacht ik op een mailtje terug en hopen maar dat ze het doen.

Maar mijn vraag is nu:

Komt er tijdens het drogen een sterke geur vrij?
Dit omdat ik moet drogen in de keuken en mijn ouders zien het niet zitten als dit teveel stinkt.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3273306
Ik heb mijn droger in de schuur. Er komt best wel wat lucht vanaf, zeker als je meerdere dingen droogt. In de keuken zou ik hem dan 's nachts aandoen, dan heb je er hopelijk het minst last van..
Door eelke
#3273307
Konijnenoren stinken. Ik droog ze ook wel, ben er mee begonnen omdat mijn hond een allergie heeft. Ze bewijzen denk ik wel hoe sneu de konijnenindustrie is, want ze stinken vooral naar vies konijnenhok... :-\ het verschilt wel een beetje per leverancier heb ik het idee. De zakjes van kiezenbrink met enkele oren zijn minder vies dan de versie met dubbele oren (en vaak nog de kophuid) die ik vaak heb.
Door Tobi Kooiker
#3273311
Mijn ervaring is dat ze vooral aan het begin van het drogen 'ruiken'. Ik zet de droger daarom de eerste uren op de hoogste stand en droog vervolgens minder warm verder.
Gebruikersavatar
Door pike
#3273316
Of ze stinken is iets heel persoonlijks. Ik vind het met die oren wel meevallen. Maar "ruiken" doen ze in elk geval. En als ze bij moeders drie dagen in de keuken staan te drogen dan denk ik niet dat ze daar blij van zal worden ::) Heb je geen schuurtje waar je kan drogen?
Door miekjevdv
#3273324
Wij hebben wel een garage, maar daar hangt meestal de was te drogen, dus dat is ook geen optie.

Wij hebben ook een stal, maar die is op deze moment niet waterdicht. Het dak lekt nogal. En ze komen het maar tegen de zomer maken.

Ik zal het anders eens proberen met een pakje oren van kiezebrink voor ik meerdere kilo's aankoop.
Door eelke
#3273329
Ik denk dat ik ongeveer 1 keer per maand droog. Geitenlong voor beloningssnacks en konijnenoren. 1 keer per maand een nacht en dag geen was in de garage zal wel haalbaar zijn denk ik toch? Lijkt me echt de meest geschikte plek!
Door miekjevdv
#3273639
dat is inderdaad een goed idee, eelke.

Kan ik de konijnenoren ook rauw geven. (met de vacht er nog aan)?

Ben gewoon benieuwd of hij het dan ook zo lekker vind.
Misschien dat ik hem zo terug aan het barfen krijg, want hoe ik het ook probeer. Barfen vind hij maar niets meer na het verslikken in het vel van een kwartel.
Door Anne in Zweden
#3273667
Ik zou de oren ook niet in de keuken drogen, daar wordt je moeder gegarandeerd niet blij van! :biggrin2: Dan kun je beter die lekkende schuur nemen; kun je niet een tentdoek of zo boven de droger spannen, zodat die droog blijft?

Ik heb recentelijk bij Floris24 konijnenoren besteld om te drogen (zie Vraag en Aanbod). Ik heb ze nog niet gedroogd, maar ze zijn dus wel gewoon via barfplaats verkrijgbaar, als je wilt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3273694
Anne in Duitsland schreef:Ik zou de oren ook niet in de keuken drogen, daar wordt je moeder gegarandeerd niet blij van! :biggrin2: Dan kun je beter die lekkende schuur nemen; kun je niet een tentdoek of zo boven de droger spannen, zodat die droog blijft?

Ik heb recentelijk bij Floris24 konijnenoren besteld om te drogen (zie Vraag en Aanbod). Ik heb ze nog niet gedroogd, maar ze zijn dus wel gewoon via barfplaats verkrijgbaar, als je wilt.
Floris heeft ook mooie gedroogde oren te koop, voor als zelf drogen toch onhandig is.
Bij droog weer kan je de oren wellicht de eerste uren in de stal doen totdat ze niet meer ruiken?
Gebruikersavatar
Door pike
#3273878
Anne in Duitsland schreef:Ik zou de oren ook niet in de keuken drogen, daar wordt je moeder gegarandeerd niet blij van! :biggrin2: Dan kun je beter die lekkende schuur nemen; kun je niet een tentdoek of zo boven de droger spannen, zodat die droog blijft?

Ik heb recentelijk bij Floris24 konijnenoren besteld om te drogen (zie Vraag en Aanbod). Ik heb ze nog niet gedroogd, maar ze zijn dus wel gewoon via barfplaats verkrijgbaar, als je wilt.
Of je zet er een parasol overheen, desnoods een grote paraplu. En het regent toch niet altijd?

Ik heb momenteel ook konijnenoren van Floris om zelf te drogen. Hij bezorgd ze tot aan je deur.
Hope schreef:
Floris heeft ook mooie gedroogde oren te koop, voor als zelf drogen toch onhandig is.
Bij droog weer kan je de oren wellicht de eerste uren in de stal doen totdat ze niet meer ruiken?
Ook dat kan nog, ik koop bij Floris ook wel eens gedroogde hazenoortjes. Dat kost wat meer maar soms komt dat gewoon beter uit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door