Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door louka
#327309
Hallo iedereen,

Ik sukkel al een week of drie vier met de gezondheid van mijn beagle Louka (2jaar).
Begin mei heeft ze een darminfectie opgelopen met als gevolg dat er bloed en slijm enzo aanwezig was bij haar uitwerpselen en ze had enorm veel buikkrampen.
Onmiddellijk naar de veearts geweest en ze was zo goed als gesteld na een aantal dagen(dat dacht ik toch). Ze heeft toen drie inspuitingen gekregen, antibiotica, primperan (buikkrampen) en speciale voeding, dit alles gedurende acht dagen.
Vorige week heeft zich hetzelfde voorgedaan. Onmiddelijk terug naar veearts. We hebben ondertussen een bloedonderzoek laten uitvoeren en die resultaten waren perfect.
Voor het ogenblik mag ze enkel zacht gekookte spagetti eten gemengd met een beperkt aantal korrels ( hypoallergeen). Als medicatie is nu voor twee maand ( !!! ) flagyl voorzien, acht dagen zantac en buscopan.
Als er geen verbetering is zouden we een endoscopie laten doen.

Ik maak mij hier enorm veel zorgen in !!! Wat is er toch aan de hand ? Is dit wel normaal voor zo'n jonge hond ?
Kan mij iemand raad geven?
Alvast bedankt.

Groetjes
Ilse
Laatst gewijzigd door louka op ma 30 mei 2005, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#327317
Hallo Ilse,

welkom op barfplaats! Vervelend voor je hond zeg, dat het weer zo slecht gaat.

Ik zou in jouw situatie het volgende doen:

1) overstappen op rauwe, verse voeding. Geen brokken en geen koolhydraten (= gekookte spagetti). Omdat je hond wat gevoelig is op de darmen de eerste dagen met gekookt (heet) water overgieten, even laten staan en dan aan je hond geven.
2) Okugest van VSM geven tegen de darmkrampen. Mijn eigen ervaring is dat het werkt als een speer bij misselijkheid, diarree en buikpijn.
3) probiotica geven om de darmflora weer op te bouwen. Deze heeft een behoorlijke deuk opgelopen door o.a. de antibiotica. Ik gebruik zelf Akropharma voor de honden.

Ik hoop dat je hond snel opknapt, als je nog meer vragen hebt geef maar een gil!!

Groetjes Femke
Door Lizzy
#327335
Allereerst inderdaad; welkom op Barfplaats!

Ik sluit me 100% aan bij Femke! Heel langzaam overschakelen naar rauwe/verse voeding (hetzij kant en klaar, hetzij zelf samengesteld. Maar aangezien je misschien nog niet genoeg in gelezen bent in het zelf samenstellen, zou ik kiezen voor kant-en-klaar). En vooral lang probiotica geven want de darmen hebben natuurlijk een giga-klap gehad.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 30 mei 2005, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pup
#327357
De medicatie die je hond krijgt is niet zo maar een pilletje !!! Zij kunnen behoorlijke bijwerkingen geven en daar kan een hond zich ook ziek door voelen. Of dat nou allemaal zo gezond is voor je hond, dat vraag ik me af. Ik zou in ieder geval doen wat hierboven beschreven staat. Okugest, probiotica (ik gebruik ook Akropharma) en natuurlijk overstappen op vers voer.
Heel veel sterkte met je Baegle, hou je ons op de hoogte?
Door Truus
#327418
Ik sluit me ook helemaal bij Femke aan ! Hier nog even merken van versvlees. Daarna zou je ook zelf kunnen gaan samenstellen maar om te beginnen zo snel mogelijk dit gaan geven.
Sterkte met je hondje .
De merken versvlees die in Nederland verkrijgbaar zijn (op alfabetische volgorde):
www.ahv-breda.nl
www.banditvoeding.nl
www.bibidiervoeding.nl
www.carnibest.nl
www.ducknatuurvoeding.com
www.energique.nl
www.kivo-petfood.nl/index-nl.htm
www.prinspetfood.nl
www.rodipetfood.nl
www.diervoeding.com voor Smuldier
Door louka
#327982
De flagyl is vooral voorgeschreven voor de darminfectie en dit zolang omdat de darmen tijd gaan nodig hebben om te herstellen zodanig dat ze niet gaat hervallen.
Door Femke
#328022
louka schreef:
De flagyl is vooral voorgeschreven voor de darminfectie en dit zolang omdat de darmen tijd gaan nodig hebben om te herstellen zodanig dat ze niet gaat hervallen.
nou het spijt me zeer voor jouw dierenarts, maar zo lang aan antibiotica is alleen maar slecht voor de darmen! Over 2 maanden heeft jouw hondje geen bacterie meer over in de darmen, ook niet de goede bactieriën die zo verschrikkelijk belangrij zijn!!

Ben je al begonnen met probiotica? Echt heel belangrijk hoor!!!
Door louka
#328193
Nee, kijk dit is mijn eerste hond en de eerste maal dat ik zoiets meemaak. Ik probeer zoveel mogelijk info te verschaffen en een oplossing te zoeken voor Louka zodat die zo vlug mogelijk terug de 'oude' is.

Kan je soms iets meer info geven over die probiotica?
Door Femke
#328232
Probiotica zijn de goede bacteriën die in de darmen aanwezig zijn. Jammergenoeg worden deze ook vernietigd door een antibioticakuur, en daarom kunnen darmproblemen groter worden na antibiotica gebruik (en hoe langer de kuur, hoe minder van die goede bacteriën er in de darmen over zijn).

Probiotica zit in bijv. biogarde, gezondheidsdrankjes zoals Yakult en je kunt het ook in capsulevorm kopen. Ik gebruik de capsules van Akropharma.

Ik zou er nu mee beginnen als ik jou was, omdat je hond anders de kans loopt alleen maar meer diarree klachten te krijgen.

Je kunt probiotica meestal kopen of bestellen bij een reformwinkel of een apotheek.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door