Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Cockerlover
#3272777
Gisteren heb ik voor de eerste keer degomeat haas gegeven aan de cockers. Andere diersoorten van dit merk heb ik al meer gegeven. Ik schrok eigenlijk van de stukjes bot die er in zaten. Sommige waren zo te voelen best wel scherp. Kan dit geen kwaad voor een hond? Ik dacht dat bot, doordat het niet gekookt wordt, zachter bleef. :???:
Gebruikersavatar
Door pike
#3272798
Ongekookt bot splintert niet, maar is niet per definitie zachter. Kippenbotjes zijn zacht; gekweekt dier, jong geslacht), hazenbotjes zijn hard(er); wild dier, meestal wat ouder, veel bewogen dus stevige botjes. Als je honden rauw gewend zijn zal het geen problemen geven.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#3272869
Normaal maal ik zelf allerlei soorten wild en heb dan mooi egaal grof vlees met botsplinters die goed verteerd worden door de honden en de katten.
Nu is haaskarkas ,net als kalkoen,een vrij harde scherpe vleesbotsoort waar ik toch extra pens of spiervlees bij geef.
Ik moet mijn messen regelmatig laten slijpen als ik dit soort bot maal.Anders krijg ik ook flinke splinters.

Ik heb door omstandigheden de afgelopen maanden ook wat meer enkelvoudig gemalen vlees van dego gegeven.
Nu viel het mij op dat de ongemalen botsplinters van wild van dego die ik aantrof erg scherp waren,ook van de haas.
Hier verteren de honden dit niet echt goed.In hun ontlasting vind ik hele proppen terug met botsplinters.
En dan zijn zij ervaren barfers die goed kauwen. :-\
Het gaat tot nu toe goed ,maar ik vind wel dus veel onverteerde scherpe botsplinters terug.
Ik geef ze extra penslappen om deze botsplinters in te pakken.De katten krijgen extra spiervlees.
Ik ben er dus ook voorzichtig mee.Het blijven harde scherpe stukjes.

Ik vind dus wel dat ongekookte harde botsoorten kunnen splinteren als ze hol zijn of slecht vermalen zijn.En mogelijk daardoor niet goed verteerd worden.
Door Cockerlover
#3272871
pike schreef:Ongekookt bot splintert niet, maar is niet per definitie zachter. Kippenbotjes zijn zacht; gekweekt dier, jong geslacht), hazenbotjes zijn hard(er); wild dier, meestal wat ouder, veel bewogen dus stevige botjes. Als je honden rauw gewend zijn zal het geen problemen geven.
Eigenlijk wel normaal, bedenk ik nu, anders zou het beestje er niet ver op hebben kunnen lopen. :-[
Hille schreef:Normaal maal ik zelf allerlei soorten wild en heb dan mooi egaal grof vlees met botsplinters die goed verteerd worden door de honden en de katten.
Nu is haaskarkas ,net als kalkoen,een vrij harde scherpe vleesbotsoort waar ik toch extra pens of spiervlees bij geef.
Ik moet mijn messen regelmatig laten slijpen als ik dit soort bot maal.Anders krijg ik ook flinke splinters.

Ik heb door omstandigheden de afgelopen maanden ook wat meer enkelvoudig gemalen vlees van dego gegeven.
Nu viel het mij op dat de ongemalen botsplinters van wild van dego die ik aantrof erg scherp waren,ook van de haas.
Hier verteren de honden dit niet echt goed.In hun ontlasting vind ik hele proppen terug met botsplinters.
En dan zijn zij ervaren barfers die goed kauwen. :-\
Het gaat tot nu toe goed ,maar ik vind wel dus veel onverteerde scherpe botsplinters terug.
Ik geef ze extra penslappen om deze botsplinters in te pakken.De katten krijgen extra spiervlees.
Ik ben er dus ook voorzichtig mee.Het blijven harde scherpe stukjes.
Dus zo belachelijk is het niet dat ik de scherpste stukjes er zoveel mogelijk uit gevist heb? Ben nogal rap ongerust, net als bij zalm als daar te lange stukken graat in zitten. Hopen maar dat er geen problemen van komen...
Gebruikersavatar
Door Daantje
#3272872
Zalm is hier geen enkel probleem ,dat gaat prima. :)
Visgraten zijn toch anders dan wild vleesbot.

Het is meer omdat haas een van de hardere botsoorten is ,net als kalkoen,vandaar dat ik er zelf ook voorzichtig mee ben.
Als je hond goed kauwt is het goed te doen.
Normaal geef ik hier ook vleesbot als barfhap ,en dat gaat prima.
Maar het viel mij ook op dat de gemalen enkelvoudige haas ook veel botsplinters had die ze hier slecht verteren.
Door Cockerlover
#3272873
Kauwen doen ze hier amper, ze krijgen altijd kvv en dat is hap slik weg. Haas krijgen ze niet meer, dat weet ik wel zeker. Bij wild konijn van degomeat heb ik nooit zo'n scherpe stukjes gezien, maar dat is moeilijk te verkrijgen de laatste tijd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3272958
Typisch. Ik heb altijd haas gevoerd (karkas, bouten, koppen) en ook en tijdje zelf haaskarkas gemalen maar nooit problemen mee gehad. Ook niet met het mes van de molen.
Door BlissSpirit
#3273022
Voer zelf geen kvv maar Barf, maar als je een kvv met bot voert, dan zullen er altijd stukjes bot in zitten.
En bot is nu eenmaal hard.
Of je moet het helemaal tot puree malen. En anders een kvv met calcium supplement nemen, maar of je dat moet willen als het niet noodzakelijk is.


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Door Cockerlover
#3273028
BlissSpirit schreef:Voer zelf geen kvv maar Barf, maar als je een kvv met bot voert, dan zullen er altijd stukjes bot in zitten.
En bot is nu eenmaal hard.
Of je moet het helemaal tot puree malen. En anders een kvv met calcium supplement nemen, maar of je dat moet willen als het niet noodzakelijk is.


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Dat is natuurlijk ook normaal, maar ik was niet zo blij met die scherpe stukjes. Als ik er al mee in mijn vinger kan prikken, vraag ik mij af wat het in de darmen van een hond doet :???: . Daarom was ik dus een beetje ongerust. Ik geef ook nog niet zo heel lang Degomeat, dus dat is even wennen. ;)
Door BlissSpirit
#3273031
Cockerlover schreef:

Dat is natuurlijk ook normaal, maar ik was niet zo blij met die scherpe stukjes. Als ik er al mee in mijn vinger kan prikken, vraag ik mij af wat het in de darmen van een hond doet :???: . Daarom was ik dus een beetje ongerust. Ik geef ook nog niet zo heel lang Degomeat, dus dat is even wennen. ;)
Snap ik hoor, normaal.met barf zie je dat natuurlijk niet, want dan is het.bot heel, maar ja, als de hond erop gaat kauwen, dan krijg je ook stukjes en wrs wel een stuk groter, dus denk dat het wel mee zal vallen.
Zelf ken ik de mixen van dego niet Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3273098
Cockerlover schreef:Dat is natuurlijk ook normaal, maar ik was niet zo blij met die scherpe stukjes. Als ik er al mee in mijn vinger kan prikken, vraag ik mij af wat het in de darmen van een hond doet :???: . Daarom was ik dus een beetje ongerust. Ik geef ook nog niet zo heel lang Degomeat, dus dat is even wennen. ;)
Het wordt natuurlijk verteerd daarbinnen. En scherp=dun=snelst verteerd. Dus die scherpe stukjes verdwijnen als het goed is het snelste, waarschijnlijk in de maag al.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3273237
BlissSpirit schreef:Voer zelf geen kvv maar Barf, maar als je een kvv met bot voert, dan zullen er altijd stukjes bot in zitten.
En bot is nu eenmaal hard.
Of je moet het helemaal tot puree malen. En anders een kvv met calcium supplement nemen, maar of je dat moet willen als het niet noodzakelijk is.


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Welnee, er zijn er ook die het bot tot stof vermalen, dan vind je echt geen botstukjes meer.
Door BlissSpirit
#3273240
Angelique schreef:
Welnee, er zijn er ook die het bot tot stof vermalen, dan vind je echt geen botstukjes meer.
Ahhhh okee, dat wist ik dan weer niet Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door