Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door astrid.van-den-bos
#3272539
Hoi allemaal,
Ik ben van plan om over te stappen van kvv naar barf. Ik wil beginnen met een paar dagen en als dat goed bevalt dan helemaal overstappen. Ik heb het boek van lizzy gekocht en gelezen en ga deze week beginnen met het samenstellen van een goed menu. Ik heb twee honden, een chihuahua/dwergteckel van 3 jaar 5 kg en een bordeaux dog van 12 maanden nu 52 kg. Het liefst ga ik een menu samenstellen wat voor beide hetzelfde is. Ze eten beide van pup af aan kvv en eten alle diersoorten die ik ze voorzet.
Ik heb nog wel een vraagje over bot.
Wat word precies bedoeld met het inknippen van bot en vleugels? Moet je grotere stukken zoals karkassen kleinmaken met een snoeischaar?
Ik kan er geen duidelijke foto's van vinden.

Groetjes Astrid , bailey en mila
Door Lizzy
#3272546
astrid.van-den-bos schreef:Hoi allemaal,
Ik ben van plan om over te stappen van kvv naar barf. Ik wil beginnen met een paar dagen en als dat goed bevalt dan helemaal overstappen. Ik heb het boek van lizzy gekocht en gelezen en ga deze week beginnen met het samenstellen van een goed menu. Ik heb twee honden, een chihuahua/dwergteckel van 3 jaar 5 kg en een bordeaux dog van 12 maanden nu 52 kg. Het liefst ga ik een menu samenstellen wat voor beide hetzelfde is. Ze eten beide van pup af aan kvv en eten alle diersoorten die ik ze voorzet.
Ik heb nog wel een vraagje over bot.
Wat word precies bedoeld met het inknippen van bot en vleugels? Moet je grotere stukken zoals karkassen kleinmaken met een snoeischaar?
Ik kan er geen duidelijke foto's van vinden.

Groetjes Astrid , bailey en mila
Hee, wat leuk :) !

Leuk dat je zelf gaat samenstellen voor je honden.

Zeker als honden moeten wennen aan het eten van vleesbot, is het wel handig om een vleugel in te knippen. Mocht je hond 'm dan in 1 keer inslikken (de meeste honden zijn zo slim om dat niet te doen maar je hebt er exemplaren bij... ::) ), dan is het bot al ingeknipt en klein genoeg om in de maag goed te verteren.

Misschien maakt deze foto het e.e.a. duidelijk:

Afbeelding

Nou moet ik zeggen... Dory knipt vleugels in op het gewrichtje. En dat kan goed. Ik knip de lange stukjes bot in, dus tussen de twee gewrichtjes.

Zeker voor grote honden is het voeren van grotere stukken vleesbot zoals karkas wel aan te raden. Daar kluiven ze eigenlijk altijd wel goed op. Mocht jij je honden verdenken van het in 1 keer inslikken van vleesbot, dan kun je ze dus met een snoeischaar of vleeshamer bewerken zodat ze al wat voorgekauwt zijn. Mochten je honden rustige eters zijn, is het niet echt nodig om karkas in de knippen of te bewerken met een vleeshamer. Tenzij het haaskarkas is. Dat is vaak erg hard en dat kan wel een paar klappen gebruiken. Maar, ik zou daar gewoon nog niet mee beginnen, met haas. Eerst maar wat zachtere vleesbotten van kip, eend, parelhoen, konijn is mijn advies.
Gebruikersavatar
Door astrid.van-den-bos
#3272550
Bedankt, hier heb ik zeker wat aan!
Mijn bordeaux dog kauwt overal op en eet gewoon rustig, maar mijn kleine hond heeft vanaf dag 1 alles opgeslurpt als een wilde, ze heeft nu een anti schrokbak en zelfs daaruit zuigt ze zo alles naar binnen. Voor haar zal ik alles inderdaad zo fijn mogelijk gaan knippen in het begin voor de zekerheid.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door