Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wolfdolf
#3272526
Met een groentepapje kan je de vertering/stoelgang een beetje sturen.
Is er 'wetenschappelijk' onderzoek gedaan naar het effect van vezels/cellulose op de spijsvertering/stoelgang?
#3272570
Bedankt voor de link!
digestibility of dry matter decreased from 90 to 70% and ash from 43 to 32% with added fiber.
Is dit een negatief punt? Door cellulose vezel toe te voegen verminder je de voedselopname.
#3272572
wolfdolf schreef:Bedankt voor de link!
Is dit een negatief punt? Door cellulose vezel toe te voegen verminder je de voedselopname.
Goede vraag. De invloed op de voedselinname is niet zo heel groot (in het artikel zie je dat er tot 15% van de droge stof aan vezels wordt gevoerd, dat is veel meer dan normaal). Verder zorgen vezels wel voor een betere stoelgang en een gelijkmatigere bloedsuikerspiegel. Ik denk dat het voor een hond niet echt nodig is, maar in normale hoeveelheden kan het geen kwijt.
#3272619
kakocavi schreef:Goede vraag. De invloed op de voedselinname is niet zo heel groot (in het artikel zie je dat er tot 15% van de droge stof aan vezels wordt gevoerd, dat is veel meer dan normaal). Verder zorgen vezels wel voor een betere stoelgang en een gelijkmatigere bloedsuikerspiegel. Ik denk dat het voor een hond niet echt nodig is, maar in normale hoeveelheden kan het geen kwijt.

Daarbij hebben sommig vezels ook invloed op de samenstelling van de darmflora. Ook dat heeft weer invloed op de opname van voedingsproducten.
#3272664
Hoe geraken wolven of wilde honden af van parasitaire wormen? Klopt het dat vastendagen de meeste wormen doden? Is hier een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

Ik heb een discussie op een 'science' forum, vandaar dat ik naar wetenschappelijke onderzoeken zoek. :)
#3272683
wolfdolf schreef:Hoe geraken wolven of wilde honden af van parasitaire wormen? Klopt het dat vastendagen de meeste wormen doden? Is hier een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

Ik heb een discussie op een 'science' forum, vandaar dat ik naar wetenschappelijke onderzoeken zoek. :)
Raken wolven van parasieten af?
Er is een boek 'wolven in Europa', waaarin genoemd wordt dat dode wolven hebben allemaal parasieten bij onderzoek na overlijden. Ik kan het boek op internet niet vinden. Ik kan morgen wel even in de boekenkast duiken
Gebruikersavatar
Door pike
#3272685
wolfdolf schreef:Hoe geraken wolven of wilde honden af van parasitaire wormen? Klopt het dat vastendagen de meeste wormen doden? Is hier een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

Ik heb een discussie op een 'science' forum, vandaar dat ik naar wetenschappelijke onderzoeken zoek. :)
Daar geloof ik niks van. Aangezien wormen niet alleen in de darmen maar ook in alle andere organen, weefsels en bloedvaten kunnen zitten, en ook niet alle wormen van het voesel van de hond leven maar er ook soorten zijn die bloed zuigen. Bovendien betekent een dag vasten nog niet dat dan het darmkanaal leeg is. Dat hangt toch af van de duur van de hele spijsvertering.

Wilde diersoorten dragen altijd wel wormen bij zich. Die wormen gaan pas een probleem vormen als de dieren door ziekte of gebrek minder weerstand krijgen.
#3272892
Het boek heet "De Wolf" en is van Henryk Okarma

Erin staat een stukje over parasieten: van 18 gestorven wolven in Polen had 100% meerdere parasitaire infectie.

Verder kwam ik deze nog tegen: https://www.cambridge.org/core/journals ... 581C5B901A


Ik denk dat je erg op moet passen "Moeder Natuur" niet teveel te romantiseren. Wilde dieren kunnen allerlei infecties krijgen en kunnen daaraan dood gaan. Ook een gezonde wolf kan bv hartworm oplopen en daaraan overlijden.
Door Lizzy
#3273050
wolfdolf schreef:Hoe geraken wolven of wilde honden af van parasitaire wormen? Klopt het dat vastendagen de meeste wormen doden? Is hier een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

Ik heb een discussie op een 'science' forum, vandaar dat ik naar wetenschappelijke onderzoeken zoek. :)
Ik sluit me helemaal bij Siberienne en Pike aan. Wilde dieren dragen zeker parasieten bij zich. En wat Pike schrijft:

"Wilde diersoorten dragen altijd wel wormen bij zich. Die wormen gaan pas een probleem vormen als de dieren door ziekte of gebrek minder weerstand krijgen" is denk ik waarheid als een koe.

Dus in die zin helpt vasten in mijn ogen ook niet tegen wormen (wolven vasten na een hele grote maaltijd of gedwongen omdat er geen voedsel is en hebben toch wormen). Om parasieten zo min mogelijk de kans te geven (problemen te veroorzaken) is het wel zaak om het immuunsysteem van je hond zo sterk/goed mogelijk te houden. Sommige beweren dat vasten daarbij van positieve invloed is. Ik durf je niet te zeggen of dat inderdaad het geval is.
Door Lizzy
#3274063
wolfdolf schreef:Is er soms onderzoek gedaan naar het effect van bot/vlees/orgaan op de spijsvertering van de hond?
Bij mijn weten is er nul wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van deze voeding op de spijsvertering. Wat voor soort info zoek je?
#3274290
Lizzy schreef:Bij mijn weten is er nul wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van deze voeding op de spijsvertering. Wat voor soort info zoek je?
Ik heb een discussie over raw voeren op een ander forum, dus hoe meer wet. onderzoeken, hoe beter :)
Ik heb net de website van Jan Billinghurst gevonden.

Wolven en andere roofdieren eten meestal de ingewanden op neem ik aan.
Maar kan dat seizoensgebonden zijn?
In tijden van overvloed kunnen ze kieskeurig zijn en lijkt het me logisch dat niet alle ingewanden worden opgegeten.
Maar als ze al weken niets gegeten hebben (droog seizoen of winter) denk ik niet dat ze iets laten liggen.
Door Lizzy
#3274416
wolfdolf schreef:Ik heb een discussie over raw voeren op een ander forum, dus hoe meer wet. onderzoeken, hoe beter :)
Ik heb net de website van Jan Billinghurst gevonden.

Wolven en andere roofdieren eten meestal de ingewanden op neem ik aan.
Maar kan dat seizoensgebonden zijn?
In tijden van overvloed kunnen ze kieskeurig zijn en lijkt het me logisch dat niet alle ingewanden worden opgegeten.
Maar als ze al weken niets gegeten hebben (droog seizoen of winter) denk ik niet dat ze iets laten liggen.
Ze eten de ingewanden wel op, want die vinden ze lekker. Heb je wel eens het boek "De natuurlijke voeding van de wolf - een richtlijn voor de voeding van onze honden?" van Mogens Eliasen gelezen? Dat lijkt mij nou een interessant boek voor je! Het is een ebook. Ik heb het liggen, je mag het wel van me lenen :biggrin2: , dan moet je me maar even een PB sturen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door