Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door prissie
#32706
Ik heb 2 honden, 1 maltezer van 8 jaar en een cocktail d'amour van 2 jaar.
Tot nu toe krijgen ze altijd om de dag compleet (plastic pak met groene bovenkant)(kan stom genoeg even niet op de naam komen :-[ ) met wat bruin brood er doorheen en de dag erna krijgen ze brokken met wat blik.
Nu las ik om te beginnen al hier op de site (ben al uren aan t lezen en leer echt ontzettend veel moet ik toegeven ;D ) dat het brood er helemaal niet doorheen hoeft, vanwege teveel granen.
Maar omdat ze t zo heerlijk vinden het vers wilde ik ze eigenlijk helemaal over zetten.
Hoe kan ik dit het beste doen?
Ik bedoel, als het compleet is dan hoeft er in principe verder niks meer doorheen toch?
Of zijn er vitaminen of andere dingen die nog toegevoegd moeten worden?
En dan had ik nog een vraagje, ze kluiven hier weleens op een pensstaafje, omdat ze dat zo lekker vinden, maar verder kluiven ze eigenlijk helemaal niet, ze lusten niet veel qua kluiven dan de pensstaafjes.
Nu vroeg ik me af of ik ze dan ook kippennekken of kippenvleugels mag geven (hier gelezen ;D ) , of kunnen ze dat niet verdragen?
Benji, de kruising van 2 heeft wel vaak last van ochtendbraken, dus hij geeft dan wat gal op, kan ik die ook botjes geven of denken jullie dat ie daar veel last van zal krijgen?
Het zijn een hoop vragen, maar ik als ik t doe dan doe ik t liever goed en niet dat ze er opeens erg last van krijgen.
Alvast heel erg bedankt!!!!

Groetjes Priscilla.
Laatst gewijzigd door prissie op za 20 dec 2003, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door avalon
#32713
Allereerst welkom op bp.
Bij mij heeft het ook even geduurd voordat ik kippenek en vleugeltjes heb gegeven. Als ze versvlees gewend zijn kun je het wel geven. De eerste keer heb ik de nekjes platgeslaan en de vleugeltjes in het bochtje ingeknipt, maar de tweede keer heb ik de nekjes zo gegeven. mijn honden zijn niet gulzig en kauwen hun eten goed, Als ze erg gulzig zijn zou ik het eerst plat slaan. Blik krijgen ze hier nooit. Met botten moet je zowiezo voorzichtig zijn. lees eerst het botten document in de biep hier op bp.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Groetjes Renate.
Laatst gewijzigd door avalon op za 20 dec 2003, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door prissie
#32718
Heey Ranate!!!
Wat leuk!
Ik heb je gezien op de hondenpagina, ik was helemaal weg van je tollertje ;) ;D
Ze zijn hier dus helemaal verschillend que eten.
Rocky die schanst echt alles weg (maltezer) wat ie voor zn neus krijgt.
Maar Benji daarentegen eet bijna niks, hij laat alles staan wat ie te eten krijgt en ook pensstaafjes of andere kluiven of koekjes eet ie niet op, zelfs geen plak worst.
Alleen pens of compleet is ie helemaal gek van en dat gaat er meteen in, vandaar dat ik er helemaal op over wil gaan.
Voor hem heb ik nu wel een nieuwe methode gevonden om te eten.
Een tijdje geleden heb ik me erg verdiept in het roedelgedrag, omdat ik dat erg leuk vind en zo ben ik er achter gekomen dat de roedelleider eerst eet en dat dan de rest pas mag eten.
Nu had ik dat uitgeprobeert, eerst ikzelf net doen alsof ik eet en dan Rocky laten eten, dan eet hij soms wel, maar als ie dat dus niet doet laat ik een ranglagere op handen en voeten op t eten afkruipen, nou hij vliegt erop af en weet niet hoe gauw ie het naar binnen moet werken.
De eerste paar happen schrokt ie dan naar binnen en dat is wel niet echt goed, maar dan heeft ie de smaak te pakken en gaat de rest er vanzelf achteraan.
Tja....tis er 1 met gebruiksaanwijzing ;D

Groetjes Priscilla.

Ps. het bottendocument heb ik net doorgelezen en daar staat dus ook dat honden met een zwakke maag beter geen botten kunnen eten, maar hoort ochtend braken daar ook onder? :-\
Dat vraag ik me nog wel even af, verder geeft ie bijna nooit over....
Door avalon
#32727
Geef jij je honden s'avonds wel eens eten? Bij sommige honden gaat het over als ze s'avonds wat gegeten te hebben. Mijn basset heeft het ook wel eens gehad. Toen gaf ik nog alleen brok. (deze tip is hier ook wel eens gegeven). Nu fröbel ik twee dagen in de week zelf wat en hebben ze 3 dagen in de week energique en twee dagen brok (omdat mijn man vind dat ze ook brok moeten eten). Meestal krijgen ze twee keer per dag eten s'morgens en s'avonds. Als ze hier niet eten ga ik niet dwingen, maar zet het weg (dan maar niet eten) en biedt het later op de dag weer aan. Als ze echt honger hebben gaan ze heus wel eten. Sinds de hondjes bij mij vaker vlees krijgen hebben ze dit probleem niet (alleen brokken blijven staan).
Laatst gewijzigd door avalon op za 20 dec 2003, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door prissie
#32732
Hier krijgen ze ook s morgens en savonds te eten, als ik hem eerder op de avond geef, geeft hij nog vaker over (sochtends) dan dat ik m later op de avond geef, hoe later hij eet hoe minder kans op overgeven...
Het houd niet helemaal op, maar het is wel minder.
Ja ik ben een erge muts in t niet eten van Benji, bij Rocky denk ik altijd, ach hij kan t hebben als ie t een keertje laat staan ::) (hijs niet een van de dunste, niet echt dik, maar ook niet te dun) maar ja, Benji is best mager, je voelt al zn ribben.
Hier ben ik al eens mee naar de dierenarts geweest en die zegt dat t zn bouw is, maar goed ik ben dan zo, ik heb liever dat ie gewoon eet, Rocky vreet zat de hele dag, hij bijna niks.
Door Lizzy
#32744
Hoi Priscilla, ik heb geen idee wat voor versvlees je geeft, maar is het compleet? Ik zou (als ik jou was) eerst overschakelen naar een versvleesvoeding dat compleet is. Je kunt uit erg veel merken kiezen en je kunt zelfs nog merken afwisselen, als je dat zou willen.

Als je op een compleet versvoer zit, dan zou het best kunnen zijn dat jouw hond al minder problemen krijgt met ochtendbraken. Trouwens, is het geel braaksel? Eet de hond wel of geen gras voor het braken?

OK, dan even over pensstaafjes: op zich kunnen ze geen kwaad, maar ik vraag me wel af waarmee ze geconserveerd zijn.... En dan over botten: je moet altijd heeeeeel langzaam beginnen. Ik zou eerst gewoon lekker versvlees geven en proberen kippennekken te scoren. Dit zijn de gemakkelijkste botten voor honden om botten te leren eten. Ze zijn zacht (veel kraakbeen) en ze kunnen niet ergens blijven steken (zoals dat wel 'n een keertje - heeeel weinig hoor!) bij kippenvleugels gebeurd. Je kunt dan ook goed kijken hoe jouw honden dit kunnen verteren en hoe ze er mee om gaan (qua bijten/kluiven erop). Ik denk niet dat het goed is om veel kippennekken te combineren met versvlees, maar een kippenekkie als snackie (hee, dat rijmt!) is natuurlijk prima. En, als het versvlees en de kippennekken goed gaan, dan kun je langzaam uit gaan breiden.

Overigens is er op barfplaats veel informatie te vinden over misselijkheid, ochtendbraken, galbraken, etc. De meeste honden braken 's morgens omdat ze misselijk zijn en meestal zijn ze misselijk doordat ze een lege maag hebben en een teveel aan maagzuur. Dat maagzuur loopt dan een beetje de slokdarm in en de meeste honden worden daar echt stront misselijk van! Daar is heel veel aan te doen, op een zeer natuurlijke manier!

Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#32848
Ik denk dat je runner of smuldier geeft ,misschien kun je eens kijken voor en ander merk versvoer zeker als je kompleet over wilt gaan,je kunt hier op de site van alles vinden over de verschillende merken en de website adressen van de verschillende merken.
Door prissie
#33317
Hoi Lizzy!

Hartstikke bedankt ook voor je reactie!
Ze krijgen idd compleet en ik wil er ook op over, omdat het me idd ook al beter leek voor t overgeven,maar ook omdat ze er zo gek op zijn.
Het is geel ja wat ie overgeeft en hij eet geen gras ervoor.
Ik ga zo meteen lezen in het medische gedeelte en hopen dat er iets aan te doen is, ik heb nog geen tijd gehad om helemaal alles te lezen hier, maar ik ga nu ijverig verder ;D

Hoi Sylvia!

Het is idd smuldier, was de naam helemaal kwijt, ik heb gekeken toen ik van de pc afging.
Mag ik vragen waarom je adviseert om op een compleetvoer te nemen?
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar ;)
Door Janet
#33410
Smuldier is niet compleet, zelfs niet als er 'compleet' op staat. Wat de kwaliteit aangaat, tja... da's een beetje afhankelijk aan wie je het vraagt. Persoonlijk vind ik het slecht voer. Kijk eens of je rodi, energique of duck (veel graan) te pakken kunt krijgen.
Door prissie
#33793
Ja, hier verkopen ze ook Rodi, dat klopt, in van die hamburgers, dat heb ik wel eens in lamshart voor ze.
Als dat beter is ga ik daar absoluut op over!!!
Dat van smuldier (compleet) heeft trouwens heel erg veel weg van pens, de lucht is iets minder, maar verder is het praktisch het zelfde... :-\
Hartstikke bedankt!!!

Groetjes Priscilla.
Door Janet
#34043
In smuldier compleet zit veel pens verwerkt, ik dacht dat dit één van de (vele) redenen is waarom het zo goedkoop is. Af en toe een complete pensmaaltijd is helemaal niet erg, structureel lijkt me niet helemaal je van het.
Enneh... als je iemand kent met een pasje voor de groothandel, kun je rodi (of een ander merk) vaak goedkoper inslaan dan wanneer je het in de supermarkt koopt.
Door brenda
#34064
Desiree koopt altijd in een groothandel, en het is er inderdaad goedkoper!

Groetjes van Brenda en een alsmaar groter wordende Skip
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door