Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tess06
#3266766
ik weet dat jonge honden een andere voeding(verhouding) nodig hebben dan volwassen honden.

maar hoe zit dat met de ouder wordende hond?
Door Lizzy
#3266773
tess06 schreef:ik weet dat jonge honden een andere voeding(verhouding) nodig hebben dan volwassen honden.

maar hoe zit dat met de ouder wordende hond?
Hoezo andere verhoudingen? Ik voer aan pups en volwassen honden dezelfde verhoudingen alleen andere hoeveelheden.

Oudere honden (mits gezond) kunnen prima op dezelfde verhoudingen barfen. Sommige krijgen naarmate de leeftijd vordert wat meer moeite met het verteren van vleesbot. Deze zou je minder vleesbot en bijv. meer pens kunnen geven. En sommige oudere honden krijgen meer moeite met het verteren van vet vlees. Deze zijn gebaat bij mager vlees.
Door tess06
#3266777
Lizzy schreef:Hoezo andere verhoudingen? Ik voer aan pups en volwassen honden dezelfde verhoudingen alleen andere hoeveelheden.

Oudere honden (mits gezond) kunnen prima op dezelfde verhoudingen barfen. Sommige krijgen naarmate de leeftijd vordert wat meer moeite met het verteren van vleesbot. Deze zou je minder vleesbot en bijv. meer pens kunnen geven. En sommige oudere honden krijgen meer moeite met het verteren van vet vlees. Deze zijn gebaat bij mager vlees.
ik heb idd het idee dat sommige botten niet helemaal verteren, ik zal dat eens in de gaten gaan houden.
dank je
Door smulpaap
#3266864
Het kan inderdaad voorkomen dat een oude(re) hond wat meer moeite krijgt met het verteren van vleesbot
Ik heb er twee gehad die redelijk oud zijn geworden ( 14,8 jaar en 13,5 jaar ) en op barf zijn gebleven

Eentje verdroeg alles tot 3 weken voor zijn dood . Hij had ook nog voldoende power om al het vleesbot te eten en te verteren
Ook de wat vettere diersoorten verdroeg hij nog goed

De andere hond kreeg op ruim 10 jarige leeftijd wel wat last . Dat begon met nekken , eend karkas , haas karkas
Te vet en/of te hard . Ik heb de percentages veranderd en vanaf die tijd alleen nog maar het zachte vleesbot gegeven
Deze hond kreeg toen ze nog veel ouder was ook last van zwakte aan de achterhand
Dat was voor mij ook een reden om het haar niet al te lastig meer te maken t.av het ontlasten
En wat ik verder ook merkte , barf was lekker . Maar het moest niet te lang meer duren
Het kostte teveel energie .

Mijn onlangs overleden hond (elf jaar geworden ) verdroeg alles goed tot haar tiende jaar
Daarna ging ze vetter vlees en harder vleesbot ook slechter verdragen
Voor haar dus ook zachter vleesbot

Wat mij verder opviel , bloemkool . Dat lag hier ook helemaal niet lekker meer op de maag
En broccoli weer wel

Ik heb nu nog een oudje van 13,5 jaar . Ze heeft tot aan haar 12e jaar barf gegeten
Daarna ben ik gaan malen voor haar , ze weigerde ook het zachte vleesbot zelf te eten
Als ze ergens last van heeft , dan is het altijd haar oude darm die haar parten speelt
Zij is inmiddels van het vleesbot af , en krijgt het aandeel calcium nu middels een supplement
Spier en orgaan plus gekookte groenten eet ze nog wel en dat gaat wel goed

Mijn bejaarden deden het allemaal nog best goed op kwartel -konijn en parelhoen karkas , dik bevleesde boutjes dat soort dingen
En wat ik z.n ook wel deed . Even meppen met de vleeshamer , of het vleesbot even knippen voor ze
Door tess06
#3266993
dank je,
ik ga het in de gaten houden, welk bot ze wel en welke ze niet goed verteerd.
Door ellyE
#3271743
Mijn 11 jaar oude bouvier krijgt nu meer problemen met dikkere botten, maar kalkoennekken en eendkarkas gaat nog prima, ze doet er alleen wat langer over. Waar ze wel problemen mee heeft, is moeilijker ontlasting als ze wat minder bevreesde botten heeft gehad. Ik geeft haar daarvoor kurkuma, elke ochtend een theelepel, maar ik zorg voor afwisseling. Ik geef ook wel KVV, vaak Lotgerink, waar ze het heel goed op doet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door