Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door SemBo
#32651
Ik heb net de artikelen over de relatie tussen gebrek aan vitamine C en HD zitten lezen. Ik geloof er wel in. Het klinkt heel aannemelijk. Mijn vorige duitse herder had op latere leeftijd best veel last van HD en ben ook bang dat Bo dit ooit gaat krijgen. Duitse Herder, niet?

Nu vroeg ik me af of er in de groentemix van Carnibest voldoende vitamine C zit of dat ik nog wat kan/moet aanvullen. Ik geef 2 x per week deze groentemix als aanvulling op de vleesmaaltijd. Dat is ongeveer 400 gram per week voor Bo (10 kg) en 100 gram per week voor Sem (5 kg). Kan het kwaad om er nog wat bij te geven? Of is dat helemaal nergens voor nodig?

Tnx alvast.
Laatst gewijzigd door SemBo op za 20 dec 2003, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
#32661
[quote="SemBo"]
Ik heb net de artikelen over de relatie tussen gebrek aan vitamine C en HD zitten lezen. Ik geloof er wel in. Het klinkt heel aannemelijk. Mijn vorige duitse herder had op latere leeftijd best veel last van HD en ben ook bang dat Bo dit ooit gaat krijgen. Duitse Herder, niet?

Nu vroeg ik me af of er in de groentemix van Carnibest voldoende vitamine C zit of dat ik nog wat kan/moet aanvullen. Ik geef 2 x per week deze groentemix als aanvulling op de vleesmaaltijd. Dat is ongeveer 400 gram per week voor Bo (10 kg) en 100 gram per week voor Sem (5 kg). Kan het kwaad om er nog wat bij te geven? Of is dat helemaal nergens voor nodig?

Tnx alvast.
[/quote]

Groentemix van Carnibest?

Produktinhoudelijke vragen kun je het beste bij Carnibest zelf stellen. Voor emailadrs zie: www.carnibest.nl

Overigens kan het geen kwaad om vitamine C bij te voeren, maar ter prefentie van HD en/of artrose zijn er wel effectievere middelen op de markt.
Door SemBo
#32680
Weet trouwens niet of het ook van Carnibest is, ik koop het wel bij dezelfde persoon waar ik ook mijn Carnibest haal. Ik had begrepen (kan het dus verkeerd begrepen hebben) dat dit ook van dezelfde fabrikant is, vandaar!
Door Paul_Barte
#32686
Sembo heeft GROENE MIX...oftewel fytomix, oftewel kruidenmix, oftewel natuurkruiden, oftewel de inhoud van de boekmaag ;)

Is ietsepietse anders dan groenTEmix 8)
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op za 20 dec 2003, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door SemBo
#32704
[quote="Paul_Barte"]
Sembo heeft GROENE MIX...oftewel fytomix, oftewel kruidenmix, oftewel natuurkruiden, oftewel de inhoud van de boekmaag ;)

Is ietsepietse anders dan groenTEmix 8)


[/quote]

Oops..... :-[

Maarre....niemand antwoord op mijn vraag of moet ik dit echt aan carnibest zelf vragen?
Door Lizzy
#32705
Tja, ik vind dit moeilijk.... Een hond maakt namelijk zelf voldoende vitamine C aan. En, als je Morgens Eliasen mag geloven, is het toedienen van vitamine C (pillen/poeders) helemaal niet goed. Want, een hond stopt dan zelf met het aanmaken van vitamine C!

En, volgens mij is Mogens niet de enige die niet gediend is van het supplementeren van vitamines. Tom Lonsdale moet er volgens mij ook niets van hebben.

Andere schrijvers (zoals Ian B.) raden het weer aan.

Persoonlijk zou ik zelf enkel en alleen vitamine C extra (in de vorm van pillen/poeder) geven in stress situaties en verder niet. Ook niet aan een HD gevoelige hond. Ik zou wel bijvoorbeeld alfalfa gaan kiemen (als ik jou was he) of al gekiemd in de reformwinkel kopen en dit pureren en aan de hond geven. Zo'n twee keer per week. En, ik geloof dat ik 's morgens ook extra fruit zou geven. Niet iedere dag, liefst wel biologisch, maar gewoon lekker wat fruit ala kiwi (waar veel vitamine C in zit). Wanneer jouw hond stress heeft gehad (bijv. doordat je naar de dierenarts bent geweest) dan zou ik dus wel extra vitamine C geven. Zo'n 250 a 500 mg. en dat 1 a 3 dagen achter elkaar en dan weer stoppen.

Maar goed, dit is dus mijn persOOnlijke mening!
Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 jan 2004, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#32714
[quote="Lizzy"]
Tja, ik vind dit moeilijk.... Een hond maakt namelijk zelf voldoende vitamine C aan. En, als je Morgens Eliasen mag geloven, is het toedienen van vitamine C (pillen/poeders) helemaal niet goed. Want, een hond stopt dan zelf met het aanmaken van vitamine C!

En, volgens mij is Morgens niet de enige die niet gediend is van het supplementeren van vitamines. Tom Lonsdale moet er volgens mij ook niets van hebben.

Andere schrijvers (zoals Ian B.) raden het weer aan.

Persoonlijk zou ik zelf enkel en alleen vitamine C extra (in de vorm van pillen/poeder) geven in stress situaties en verder niet. Ook niet aan een HD gevoelige hond. Ik zou wel bijvoorbeeld alfalfa gaan kiemen (als ik jou was he) of al gekiemd in de reformwinkel kopen en dit pureren en aan de hond geven. Zo'n twee keer per week. En, ik geloof dat ik 's morgens ook extra fruit zou geven. Niet iedere dag, liefst wel biologisch, maar gewoon lekker wat fruit ala kiwi (waar veel vitamine C in zit). Wanneer jouw hond stress heeft gehad (bijv. doordat je naar de dierenarts bent geweest) dan zou ik dus wel extra vitamine C geven. Zo'n 250 a 500 mg. en dat 1 a 3 dagen achter elkaar en dan weer stoppen.

Maar goed, dit is dus mijn persOOnlijke mening!
Groetjes, Lizzy
[/quote]

Ik persoonlijk supplementeer dus wel vit. C. Maar niet op regelmatige basis en niet lang achter elkaar. Dit inderdaad om het lichaam er niet aan te wennen en de eigen aanmaak te verstoren. Dit zou ik zeker ook doen bij een hd gevoelige hond. De resultaten van het gebruik van vit C en hd vind ik zelf te overtuigend. Kiwi's en alfalfa's kunnen qua vit C gehalte nooit tippen aan de hoeveelheid vit C die je kan supplementeren met pillen. Maarrrr dat is weer mijn mening.

groetjes Helen
Door SemBo
#32852
Ik heb inderdaad begrepen dat het beter is om vitamine C in zuivere en natuurlijke vorm te geven. Dus het geven van fruit en groene groenten. Ook de stelling dat honden voldoende vitamine C aanmaken, klopt niet altijd volgens deze artikelen (op barfplaats dus hè). Ik ben nu wel een beetje in de war geraakt. Deze artikelen zijn oa hier te vinden:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=2;action=display;threadid=810.

Het is lastig uit te leggen maar op de 1 of andere manier heeft de reguliere diergeneeskunde voor mij afgedaan. Mijn vorige herder is toendertijd behandeld met pillen tegen de pijn en ontstekingsremmers. Toen ze 12 was zat ze aan het plafond qua medicijnen. Ik heb toen besloten om niet verder meer te dokteren. Ik praat dan over ruim 5 jaar geleden. Alles is anders nu. Ik geef geen brokjes meer, ik ga veel bewuster met de honden om. Ben bijzonder argwanend naar mijn dierenarts toe. En, vooral niet te vergeten: ik heb een enorme informatiebron tot mijn beschikking: Internet. Dat had ik toen niet. Al deze informatie maakt me ook onzekerder. Je kunt het ene artikel lezen en het volgende artikel spreekt het weer tegen. In ieder geval: Is die informatie over vitamine C in relatie tot HD hier op barfplaats nu wel of niet kloppend? Of is het een kwestie van geloof?
Door Lizzy
#32854
Deze HD/vitamine C onderzoeken, zijn die gedaan met honden die rauwe/verse zachte botten, rauw vers spier en orgaanvlees, verse groentes, sappig fruit, rauwe eieren en hele vette vissen, zeewier, etc. te eten kregen of zijn deze onderzoeken gedaan met honden die droge meuk (oftewel brokken) te eten kregen?
Door SemBo
#32858
Is mij niet helemaal duidelijk maar volgens mij zijn deze onderzoeken gedaan met brokjeshonden.

Point taken, ;)
Door Lizzy
#32859
Het is mij ook niet duidelijk hoor, begrijp me goed! Maar persoonlijk denk ik dus dat een hond die

a)Verse/rauwe voeding

b)Brokken

krijgt, niet met elkaar te vergelijken zijn.

Dus, als de onderzoeken zijn gedaan met brokhonden + vitamine C, dan zegt dat (naar mijn persoonlijke mening) nog niets over of vitamine C ook werkt bij honden die verse/rauwe voeding krijgen. Of dat deze honden dat OOK nodig hebben....

Ik weet het antwoord dus ook niet hoor. Maar als de onderzoeken gedaan zijn met brokhonden, dan vergelijken wij dus een appel en een kiwi als we het hebben over honden die vers krijgen.

Ik denk dat het inderdaad goed is om op je eigen gevoel af te gaan en over de dingen na te denken en de dingen af te wegen. Ik denk dat als je hier 100 mensen om hun mening vraagt dat er 30 wel vitamine C en 30 geen vitamine C extra (pillen) zullen geven en 40 hebben geen mening of weten het ook eigenlijk niet.

Je kunt natuurlijk ook aan Carnibest vragen hoeveel vitamine C er in bijv. 1 kilo voer zit.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#32861
[quote="Helen"]
[quote="Lizzy"]
Tja, ik vind dit moeilijk.... Een hond maakt namelijk zelf voldoende vitamine C aan. En, als je Morgens Eliasen mag geloven, is het toedienen van vitamine C (pillen/poeders) helemaal niet goed. Want, een hond stopt dan zelf met het aanmaken van vitamine C!

En, volgens mij is Morgens niet de enige die niet gediend is van het supplementeren van vitamines. Tom Lonsdale moet er volgens mij ook niets van hebben.

Andere schrijvers (zoals Ian B.) raden het weer aan.

Persoonlijk zou ik zelf enkel en alleen vitamine C extra (in de vorm van pillen/poeder) geven in stress situaties en verder niet. Ook niet aan een HD gevoelige hond. Ik zou wel bijvoorbeeld alfalfa gaan kiemen (als ik jou was he) of al gekiemd in de reformwinkel kopen en dit pureren en aan de hond geven. Zo'n twee keer per week. En, ik geloof dat ik 's morgens ook extra fruit zou geven. Niet iedere dag, liefst wel biologisch, maar gewoon lekker wat fruit ala kiwi (waar veel vitamine C in zit). Wanneer jouw hond stress heeft gehad (bijv. doordat je naar de dierenarts bent geweest) dan zou ik dus wel extra vitamine C geven. Zo'n 250 a 500 mg. en dat 1 a 3 dagen achter elkaar en dan weer stoppen.

Maar goed, dit is dus mijn persOOnlijke mening!
Groetjes, Lizzy
[/quote]

Ik persoonlijk supplementeer dus wel vit. C. Maar niet op regelmatige basis en niet lang achter elkaar. Dit inderdaad om het lichaam er niet aan te wennen en de eigen aanmaak te verstoren. Dit zou ik zeker ook doen bij een hd gevoelige hond. De resultaten van het gebruik van vit C en hd vind ik zelf te overtuigend. Kiwi's en alfalfa's kunnen qua vit C gehalte nooit tippen aan de hoeveelheid vit C die je kan supplementeren met pillen. Maarrrr dat is weer mijn mening.

groetjes Helen
[/quote]Ja, maar wie zegt mij dat deze pilletjes vitamine even goed opgenomen wordt als vitamine C uit natuurlijke/verse bronnen? Ik heb daar laatst een interessante studie over gelezen en nou weet ik niet meer waar. Het kwam in het kort hier op neer: er was iemand die eindelijke ascorbinezuur uit voeding kon halen om het in een pilvormpie te stoppen en toen bleek dat deze vitamine in pil 10 keer minder effectief was als het eten van de natuurlijke voedingsstof (en dat was geloof ik rode paprika)!

Trouwens, een hond die de hele dag in de sigarettenrook zit en tijdens het uitlaten dan met neus op auto-uitlaat-hoogte loopt, die zou misschien extra vitamines kunnen gebruiken (niet alleen C maar ook beta caroteen en E). Dan nog prefereer ik een gezonde natuurlijke verse rauwe voeding die aangevuld wordt met alfalfakiemen, tarwekiemolie, vette vissen, verse groentepuree (waar paprika en peterselie en knoflook en dergelijke in zit) en bijv. aanvullingen als Chlorella of Spirulina als vitamine C en E in pillen-vorm. Maar, da's mijn persoonlijke mening ;D. En hoe je ook je best doet als brokkenfabrikant....: hier kan een brok never-nooit niet aan tippen! Misschien helpt vitamine C dus wel tegen HD, maar misschien helpt een gewone verse/gezonde voeding wel NOG beter tegen HD.

Toen ik zelf nog rookte nam ik iedere dag een mega-multivitamine in van Solgar. Daar ben ik mee gestopt want mijn lijf kon dat niet meer verdragen (zoveel extra). Nu neem ik Chlorella en dat bevalt wel. Mogelijkerwijs heeft mijn lijf minder behoefte aan exta vitamines omdat ik ze niet meer kapot rook. Logisch of gezwets uit de ruimte?

Kortom, mijn vraag is en blijft: is deze HD/vitamine C studie volledig?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 21 dec 2003, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door