Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Glynnis
#3270369
Vorige week voor het eerst kippennekken gedroogd. Op lage temperatuur (45°C) omdat er overal gewaarschuwd wordt dat je boven 50°C botsplinters krijgt. Ik had ze 's avonds in de droger gestoken, toen ik 's ochtends opstond, was het alsof er een paar lijken in huis lagen! Het heeft ongeveer 2.5 dagen geduurd vooraleer alles droog was (had er wel 10kg in gelegd) met bijbehorende stank dus.
Daarna heb ik eens een paar nekken gedroogd aan 68°C gedurende de eerste 6 uren en daarna aan 50°C gedurende 36u. Alles was goed droog en je kon het bijna niet ruiken. Botsplinters heb ik niet gemerkt.
Wat is jullie ervaring hiermee? Is het gevaarlijk om aan 68°C de nekken te drogen? Want als ik ze constant op deze temperatuur zou drogen, zouden ze natuurlijk sneller klaar zijn.
Gebruikersavatar
Door pike
#3270372
Drogen doe ik in de schuur dan heb je geen last van de lucht. Maar een lijkenlucht? Dan waren je nekken toch echt wel bedorven ::)
Ik droog geen bot en voer ook geen gedroogd bot, ik neem er geen risico's mee.
Gebruikersavatar
Door Glynnis
#3270374
pike schreef:Drogen doe ik in de schuur dan heb je geen last van de lucht. Maar een lijkenlucht? Dan waren je nekken toch echt wel bedorven ::)
Ik droog geen bot en voer ook geen gedroogd bot, ik neem er geen risico's mee.
De nekken waren heel vers toen ze de droger in zijn gegaan dus moet het wel aan de lage temperatuur gelegen hebben. Nu ja het stonk echt wel enorm, mijn man moest er bijna van braken, ik heb een iets sterkere maag :biggrin2: De droger stond in de garage, die naast onze voordeur gelegen is, gelukkig heeft er die dagen niemand bij ons aangebeld :D
Door MillyMol
#3270414
Ik heb ook wel eens kippenenken gedroogd op 50 graden in de schuur. ’s Avonds aangezet voor een periode van 48 uur. Volgende ochtend naar mijn werk gegaan. Mijn oudste dochter stuurde me in de loop van de ochtend een berichtje dat het stikte van de vliegen rond de schuurdeur en dat het er ‘niet te harden’ stonk. En de nieuwe buurman was met een doek voor zijn gezicht bezig zijn schuur, die aan de mijne grenst, uit te ruimen omdat hij dacht dat er een dode rat o.i.d. in zijn schuur lag.
Toen ik thuis kwam zoemden inderdaad de vliegen rond de schuurdeur. En toen ik die opendeed zag het zwart van de vliegen. Die lijkenlucht bleek afkomstig van de kippennekken. Ongelooflijk, wat een meur zeg! Kokhalzend alles weggesmeten in een plastic zak en daaroverheen nog eens 4 zakken. Sindsdien droog ik ook de eerste 6 uur op 65 graden en daarna ga ik terug naar 50. Nooit meer problemen gehad en de kippennekken splinteren niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3270445
;D ;D dat is een mooi verhaal! Ligt het dan echt aan de lage temperatuur dat ze gaan stinken - en omdat het te langzaam gaat ze misschien toch gaan bederven ipv drogen??
Door MillyMol
#3270449
pike schreef:;D ;D dat is een mooi verhaal! Ligt het dan echt aan de lage temperatuur dat ze gaan stinken - en omdat het te langzaam gaat ze misschien toch gaan bederven ipv drogen??
Ik heb de buurman ervan moeten overtuigen dat ie niet naast een psychopaat a la Stephen King’s ‘It' :clown2: terecht was gekomen. ;D
Gebruikersavatar
Door Glynnis
#3270736
MillyMol schreef:Ik heb ook wel eens kippenenken gedroogd op 50 graden in de schuur. ’s Avonds aangezet voor een periode van 48 uur. Volgende ochtend naar mijn werk gegaan. Mijn oudste dochter stuurde me in de loop van de ochtend een berichtje dat het stikte van de vliegen rond de schuurdeur en dat het er ‘niet te harden’ stonk. En de nieuwe buurman was met een doek voor zijn gezicht bezig zijn schuur, die aan de mijne grenst, uit te ruimen omdat hij dacht dat er een dode rat o.i.d. in zijn schuur lag.
Toen ik thuis kwam zoemden inderdaad de vliegen rond de schuurdeur. En toen ik die opendeed zag het zwart van de vliegen. Die lijkenlucht bleek afkomstig van de kippennekken. Ongelooflijk, wat een meur zeg! Kokhalzend alles weggesmeten in een plastic zak en daaroverheen nog eens 4 zakken. Sindsdien droog ik ook de eerste 6 uur op 65 graden en daarna ga ik terug naar 50. Nooit meer problemen gehad en de kippennekken splinteren niet.
geweldig verhaal, arme buurman :biggrin2:
Door miik
#3271165
Het probleem is dat als je ze droogt bij een te lage temperatuur dat ze dan eerder bedorven zijn - dan dat ze droog zijn....
Dus ze liggen dan al te rotten voordat ze goed en wel droog zijn....
Heb het meerdere keren geprobeerd. Je moet dus een middenweg zoeken tussen drogen op een lage temperatuur (zodat het niet gaat splinteren) en zo'n hoge temperatuur dat het net niet gaat liggen rotten...
Mijn conclusie was dat ik hem dus kwa temperatuur hoger moest zetten dan dat ik eigenlijk wilde ivm splinteren bot- dat ik geen bot meer droog, wil t risico gewoon niet nemen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door