Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door dism
#3264174
Bedankt voor alle reacties.
Mijn vermoedens worden alleen maar meer bevestigd.
Als het definitief aan het voeren van kvv te wijten zou zijn, had Molly (=4 maanden ouder en ook groot gebracht op kvv) toch ook deze symptomen moeten hebben? Maar nee hoor, die is gewoon sterk, energiek en goed opgegroeid...
Voor degenen die naar onze lokatie gisten: Wij wonen in Westerwolde, in Zuid-Oost-Groningen. Onze reguliere dierenarts zit in Vlagtwedde. De DA waar we nu zijn geweest, op advies van een aantal hondenbezitters hier, zit net over de grens, in Heede, Duitsland.
De dame die ons heeft geholpen is zelfs gespecialiceerd in orthopedie. Mijn vrouw is echter overtuigd van het verhaal en wil in ieder geval eerst een aantal weken brokken voeren en kijken of het dan beter wordt. Hier zit wat in, maar ik vermoed heel sterk dat het geen soelaas gaat bieden en neig ook naar een (al dan niet erfelijke) aandoening die niets met de voeding te maken heeft. De tijd zal het leren.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3264177
Gezien je locatie zouden Hopmans in Roden of Paul Groenestein in Sneek een optie kunnen zijn. Of Hopmans over brokjes zal beginnen durf ik niet te zeggen. Paul is wel een brokjes verkopende dierenarts, maar zeker geen tegenstander van vers en zal dat ook niet de schuld geven tenzij er goed naar het menu is gekeken en het echt bagger is.

Ik zou het niet nog een aantal weken aankijken. Soms kun je maar een bepaalde tijd iets doen aan een aandoening, hetzij door ingrijpen met medicatie/fysio/beweging ed, hetzij door een operatieve ingreep. Zou toch stik zonde zijn als je bij een goede arts komt en je te laat bent.
Door dism
#3270348
Nou, we zijn inmiddels een dikke maand verder en raar maar waar: Fellow is enorm aangesterkt...

Op advies van de DA (en op aandringen van mijn vrouw, want ik geloofde er echt niet in...)
hebben we Fellow toch maar van de KVV over gezet op een droge brok van RC.

Al na een week begon ze zachtjes aan wat sterker te worden en nu, na een maandje,
rent en vliegt ze met Molly door de bossen, alsof ze nooit anders heeft gedaan.

Opstaan gaat af en toe nog wat moeilijk en springen in de auto doet ze ook nog niet,
maar ze is zeker te weten veel sterker geworden.

Ik blijf het heel vreemd vinden, want Molly (4 maanden ouder) is perfect opgegroeid met vlees.

Om zijn spiermassa en -kracht nog wat verder te boosten zodat hij echte alles kan,
gaan we hem vanaf 9 maanden Pharmadog Creatine geven in periodes van 4 weken.

Maar we blijven nu toch eerst bij de brok en laten vlees even liggen.
Door src_esther
#3270386
dism schreef:Nou, we zijn inmiddels een dikke maand verder en raar maar waar: Fellow is enorm aangesterkt...

Op advies van de DA (en op aandringen van mijn vrouw, want ik geloofde er echt niet in...)
hebben we Fellow toch maar van de KVV over gezet op een droge brok van RC.

Al na een week begon ze zachtjes aan wat sterker te worden en nu, na een maandje,
rent en vliegt ze met Molly door de bossen, alsof ze nooit anders heeft gedaan.

Opstaan gaat af en toe nog wat moeilijk en springen in de auto doet ze ook nog niet,
maar ze is zeker te weten veel sterker geworden.

Ik blijf het heel vreemd vinden, want Molly (4 maanden ouder) is perfect opgegroeid met vlees.

Om zijn spiermassa en -kracht nog wat verder te boosten zodat hij echte alles kan,
gaan we hem vanaf 9 maanden Pharmadog Creatine geven in periodes van 4 weken.

Maar we blijven nu toch eerst bij de brok en laten vlees even liggen.
Vreemd verhaal. Wat ik mij afvraag is, welke KVV voer(de) je.
Door Parelridder
#3270526
src_esther schreef:Vreemd verhaal. Wat ik mij afvraag is, welke KVV voer(de) je.
De hond at Lotgering. N.a.v. het toenemen van klachten is dat op doktersadvies tijdelijk aangevuld met een ons macaroni waarvan de hond niet sterker maar wel dikker werd. Op advies van een andere arts - wiens conclusie op basis van rontgenfoto's was dat de botten onvoldoende hard zijn en de spiergroei te zwak, naast dat de hond te dik was en lichte gewrichtsontstekingen had - zijn pijnstillende ontstekingsremmers ingezet.

Over Lotgering is al veel gezegd. Op Voerwijzer.com vond ik het volgende:

De meeste mixen bevatten
70% spiervlees
15% organen
15% bot

Sommige mixen bevatten 15% extra pens bovenop deze verhoudingen, dan kom je uit op de volgende verhoudingen:
61% spiervlees
26% orgaan (waarvan 13% pens en 13% overig)
13% bot


Met andere woorden, het percentage vleesbot is volgens hun opgave 26-30% Dat is ruim onder het hier gegeven advies van 40-50%
Qua spiervlees en dus hoogwaardige eiwitten kan ik de arts tav déze kvv volgen. Voorheen maakte Lotgering er geen geheim van wat je je ongeveer moest voorstellen bij hun 'vlees'.
Door malinois.
#3270665
Ik ga er toch vanuit dat t mede een erfelijk iets is en wat dan misschien mede door versterkt is. Er zijn honderden honden die er gewoon gezond op groot worden. Wat er niet in zit komt er ook niet uit. Maar wat al niet goed is kan misschien wel slechter worden.
Door ellyE
#3271930
Ik schrik nogal van dit verhaal, ik vind het erg vreemd. Waarom zou een pup geen eiwitten aan vers vlees kunnen onttrekken? En zo slecht is lotgerink niet, het is nogal vet, maar mooi vers vlees, niet zo fijn gemalen en voor actieve honden geen probleem.
Lang geleden ben ik samen met een buurman, die ook bouviers had, begonnen met vers voer. Met het boek van Van der Velden zocht ik het menu uit, ik weet niet meer precies de verhoudingen, maar ze kregen ook veel brood. Dat was dus toen het idee dat een hond nodig had.
De ideeen veranderen dus nog wel eens. Maar de manier waarop ik de honden nu voer, klinkt voor mij erg logisch, dus begrijp ik niet dat natuurlijk voedsel, niet goed zou zijn voor een pup. En dat hij het op brokken zo goed doet. Brokken waar veel koolhydraten inzitten, maar natuurlijk wel de precies benodigde vitamines en mineralen. Dat kan bij vers voer natuurlijk wel verschillen.
Je hebt groot gelijk dat je doorgaat met brokken, want dat gaat goed. Maar het blijft wel vreemd...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door