Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door sentinel1984
#3267315
Ik denk dat mijn vraag één van de categorie "zo veel mensen zo veel meningen is" maar ik ben benieuwd naar welke merk(en) jullie geven en wat de ervaringen zijn.
"welke KVV merk is nou goed?"

Vorig jaar hebben wij onze Witte herder moeten laten inslapen en wij voerden hem al KVV vanaf pups af aan.
Wat ik nu lees op het forum had onze hond anders/beter gevoerd kunnen (en moeten) worden , dit is te éénzijdig geweest.

Nu krijgen wij aankomende donderdag onze Oud duitse herder pup en om weer in te lezen in BARF/KVV ben ik weer op het forum terecht gekomen.
Nu wil ik onze pup (uiteraard) opnieuw op KVV zetten en later deels of helemaal overschakelen naar BARF (BARF is voor nu nog geen optie).
Zo'n 12 jaar geleden, toen wij onze witte herder kregen wat er A: niet zo veel keus en B: Volgens mij niet zo veel informatie als nu. Met andere woorden, Ralph is de weg een beetje kwijt ;)

Ik heb gezocht in een aantal discussies en er wordt redelijk vaak gerefereerd naar een "goede KVV" in de discussie. Maar wat is een goede KVV, waar herken je die aan? Wat zijn de eigenschappen en verhoudingen.
Ik wilde eerst Kiezebrink mixen en/of Alaska gaan voeren. Alaska is redelijk aan de prijs, (althans wat ik zo zie in de webshops) en als ik een aantal discussies zo lees is het bij Kiezebrink niet geheel duidelijk wat de verhoudingen zijn waardoor er eventueel tekorten kunnen optreden.

Ik heb al wel gelezen dat je moet oppassen met het percentage bot wat er in zit. Te veel bot kan groeipijnen en harde ontlasting geven.
Wat mij is opgevallen, is dat sommige merken geen groente in het menu hebben. Hierdoor lijkt mij het risico aanwezig dat de hond niet genoeg vezels en vitamines binnen krijgt. Voeren jullie dit bij of is het ontbreken van groente niet erg?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3267320
Het is best lastig een kvv merk te beoordelen. Want uiteindelijk weet je niet precies wat er in gaat. Je moet het doen met de ingredientenlijst en analyse van de fabrikant.

Een goede kvv voldoet wel aan een aantal eisen: bevat bot als calsiumbron, bevat geen premix, wordt compleet door minimaal 4 diersoorten plus vette vis af te wisselen, is niet te vet, heeft een botpercentage waar jou hond het goed op doet. Wat ook een factor kan zijn, is hoe lang het merk al bestaat. Ik voer liever een merk dat al heel lang op de markt is, dan een merk dat gisteren is bedacht.

Al met al staat en valt de kwaliteit ook met hoe je hond er op reageert. Sommige honden hebben baat bij een wat hoger botpercentage, sommige hebben een wat lager percentage nodig. De ene hond doet het uitstekend op merk A, de andere op merk B.

Het advies hier is ook: wissel af. Kies een aantal merken die voldoen aan je eisen/wensen en wissel die af. Elk merk heeft weer zijn eigen manier van samenstellen en zijn eigen verhoudingen. Door af te wisselen voorkom je dat je ongemerkt te eenzijdig voert. Bovendien geeft het je ook de kans om duurdere en betaalbaardere merken af te wisselen, waardoor het leuk blijft voor de portemonnee.

Enkele goede merken (maar er zijn er zeker meer!) zijn haaksbarf, tinlo barfmenu, carnivoer, bandit. Ik vind carnibest ook goed, al zit daar een premix in. Ik zou die er gerust bij durven kiezen als afwisseling.

Groenten kun je zeker los erbij voeren. Of met een gepureerd rauw prutje, of door wat je zelf van je gekookte groenten overhoudt te geven. Een vet visje kun je er ook extra bij geven (al is vette vis een heel belangrijk onderdeel van je menu en in die zin geen extra), leuk als beginnetje naar Barf. Sardientjes, haring en horsmakreel zijn niet al te groot en (gehalveerd) goed bij de kvv te voeren. Een rauw eitje is ook gezond, als je hond het opeet met schil, anders zonder schil.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3267323
sentinel1984 schreef:Ik denk dat mijn vraag één van de categorie "zo veel mensen zo veel meningen is" maar ik ben benieuwd naar welke merk(en) jullie geven en wat de ervaringen zijn.
"welke KVV merk is nou goed?"

Vorig jaar hebben wij onze Witte herder moeten laten inslapen en wij voerden hem al KVV vanaf pups af aan.
Wat ik nu lees op het forum had onze hond anders/beter gevoerd kunnen (en moeten) worden , dit is te éénzijdig geweest.

Nu krijgen wij aankomende donderdag onze Oud duitse herder pup en om weer in te lezen in BARF/KVV ben ik weer op het forum terecht gekomen.
Nu wil ik onze pup (uiteraard) opnieuw op KVV zetten en later deels of helemaal overschakelen naar BARF (BARF is voor nu nog geen optie).
Zo'n 12 jaar geleden, toen wij onze witte herder kregen wat er A: niet zo veel keus en B: Volgens mij niet zo veel informatie als nu. Met andere woorden, Ralph is de weg een beetje kwijt ;)

Ik heb gezocht in een aantal discussies en er wordt redelijk vaak gerefereerd naar een "goede KVV" in de discussie. Maar wat is een goede KVV, waar herken je die aan? Wat zijn de eigenschappen en verhoudingen.
Ik wilde eerst Kiezebrink mixen en/of Alaska gaan voeren. Alaska is redelijk aan de prijs, (althans wat ik zo zie in de webshops) en als ik een aantal discussies zo lees is het bij Kiezebrink niet geheel duidelijk wat de verhoudingen zijn waardoor er eventueel tekorten kunnen optreden.

Ik heb al wel gelezen dat je moet oppassen met het percentage bot wat er in zit. Te veel bot kan groeipijnen en harde ontlasting geven.
Wat mij is opgevallen, is dat sommige merken geen groente in het menu hebben. Hierdoor lijkt mij het risico aanwezig dat de hond niet genoeg vezels en vitamines binnen krijgt. Voeren jullie dit bij of is het ontbreken van groente niet erg?
Wat een goede kvv is is natuurlijk ook persoonlijk maar wat mij betreft voldoet een kvv aan de volgende voorwaarden: bot als calciumbron, geen premix, geen toevoeging van granen. Wel of geen groente in de kvv is je eigen keus, deze kun je ook los toevoegen. Binnen barf wordt ca 10% van het menu aangehouden. Zie ook http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -en-fruit/
Door het voeren van verschillende diersoorten kom je uiteindelijk tot een compleet menu. Zorg dat je ook merken afwisselt, elk merk is anders van samenstelling en zo kom je tot een mooi gemiddelde .

Alaska is een prima merk, Kiezebrink ken ik onvoldoende maar lees idd vaker dat dit wat lastig compleet te krijgen is. Darf, Barfmenu, Carnivoer, Bandit en Haaksbarf zijn merken die zo bij me opkomen, maar er zijn er zeker meer die ook prima zijn.

Qua verhoudingen is het ook even afwachten waar je hond het goed op doet. De hiervoor genoemde merken bestaan al geruime tijd en hebben zich bewezen ook bij pups. Er zijn echter ook merken die onduidelijk zijn over de samenstelling, deze zou ik sowieso niet voeren zeker niet aan een pup.
Door src_esther
#3267325
Verdrietig van je Witte herder, maar hzij heeft toch een mooie leeftijd bereikt?

Belangrijkste punt bij KVV dat je niet op 1 paard, euh merk, moet wedden. Dus zoals hier al is opgemerkt, afwisselen is het devies, in diersoort en merk.

Qua merken ben ik erg tevreden over Tinlo barfmenu en Darf. Ik ben wel op zoek naar nog een of twee merken erbij, maar kan in de buurt niets fatsoenlijks vinden en bestellen is geen optie met een ieniemienie-vriezer, helaas. Voor mij staan nog op het verlanglijstje om uit te proberen: Alaska, Bandit, Haaksbarf, Oervoer Zuiver. Maar uiteindelijk hoop ik zelf te kunnen gaan samenstellen, dan moet er echter eerst ruimte komen voor een grote vriezer.

- Carnibest, beviel me niet vanwege de rijst én de vreemde vetblokjes die ik erin aantrof, hond vond het best lekker
- Naturis, vond ik echt gore drap en zo dacht de hond er ook over, met lange tanden werd het gegeten
- Tamro, mwah, gaan we nog eens proberen in een noodgeval

De groentemix maak ik zelf en geef het eenmaal per dag door de (grote) maaltijd.
Door sentinel1984
#3267335
In ieder geval bedankt voor de antwoorden.
Mochten er meer mensen zijn met meningen en tips/suggesties houd ik mij graag aanbevolen.

@src_esther:
De witte herder is iets ouder dan 10 geworden. Ik vond het te jong aangezien zijn moeder, opa en oma 13 a 14 zijn geworden. Je hoopt er toch een beetje op.
Qua gestel was de hond ook nog in topvorm. Het middenrif was helemaal verkankerd en hij heeft in totaal 6 dagen bij de dierenarts vertoefd en er is toen meerder dagen vocht achter zijn longen vandaan gehaald en er was geen vooruitzicht meer op herstel
Ik ben een "stoere kerel" maar binnen een week je hond naar de DA brengen en vervolgens laten inslapen maakte zelfs mij een klein kereltje.

Maar nu op weg naar een nieuwe hond :D

Ik zal de merken die tot nu toe zijn aangeraden in kleine oplagen aanschaffen.
Als 2 of 3 merken bevallen zal ik een grotere aanschaf doen. Ik heb de luxe van een grote vriezer (speciaal aangeschaft voor barf/kvv) dus ik kan in één keer 100+kg aanschaffen.
Gebruikersavatar
Door startouw
#3267338
hier krijgen de honden ( 3 kleine 1 grote ) 5 dagen kvv en 2 dagen barf. Ik wissel af qua merk kvv en qua samenstelling/ smaak
Favoriet hier:
Tammenga, Darf, barf menu, alaska, tamro ,sheweca. Daar doen ze het goed op en heb ik altijd wel op voorraad.
Door smulpaap
#3267394
Misschien kijk je zelf ook naar de samenstelling van de diverse merken
Maar ik wil toch nog benoemen dat Carnibest lijnzaadolie bevat
Sommige honden verdragen het niet . Anderen weer wel
Door Leontine
#3267411
Ik voer versvoer en dinlo, darf in het verleden maar vond die erg vet worden toen uiteindelijk hier op uit gekomen. Haaksbarf vind ik stinken er zit dacht ik groente door heen honden stonken ervan bij mij. Ik kijk inderdaad ook naar natuurlijke calcium bron en geen premix. Tinlo was bij ons bot percentage te hoog, krijgt poep :(

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Door sentinel1984
#3267541
Ik heb nu een aantal (goede) merken op mijn lijst staan en deze ga ik eens uitzetten qua prijs en soorten.
Hier zal ik dan zeer waarschijnlijk een combinatie van maken.

Wat mij echter opviel is dat Darf 2 sub-merken voert. Hebben jullie hier ervaringen mee? Ik lees op de website wel dat er duidelijk verschil is tussen Darf en Meat4dogs maar het verschil tussen deze 2 en Alroda zie ik zo snel niet.
Daarnaast kan ik de verhoudingen van sommige soorten van Meat4Dogs niet terugvinden en van Alroda al helemaal niet.

Het voordeel, althans hoop ik, van deze merken is dat ze in Amersfoort zitten en ik zo goed als in Amersfoort woon. Korte reistijd dus om een eventuele bestelling op te halen.

Alaska
Bandit
Carnivoer
Darf -> meat4dogs -> Alroda
Haakbarf
Oervoer Zuiver
Door src_esther
#3267542
Alroda Puur is enkelvoudig en zonder pens/boekmaag. Darf is compleet. Meat4Dogs weet ik niet.
In principe zijn volgens mij Darf en Alroda biologisch maar is er alleen voor Darf een keurmerk, zal te maken hebben met de kosten voor certificering en administratie. Hoe dat met Meat4Dogs zit weet ik niet.

Verhoudingen zijn verder volgens mij een beetje wisselend. Bij Darf zie ik vaak wel wat kleine verschillen tussen partijen.
Door CarolienPaco
#3267560
Darf is een biologische complete voeding, meat4dogs is inderdaad van dezelfde leverancier, maar dan zonder het bio-keurmerk. Ook de verhoudingen zijn iets anders. Volgens mij zit in darf 15% bot en in meat4dogs 20%. Mijn hond doet het op beiden prima, en het prijsverschil per kilo is aanzienlijk. Darf heeft meer 'bijzondere' smaken, en zit in blokjes van zo'n 350-400 gram verpakt, meat4dogs gaat in worsten van een kilo.
Door BuBbA
#3267907
Wij voeren hier OerVoer. Over de pakketten zijn we alleszinds tevreden. Er zitten een reeks aan verschillende dieren in een pakket en er zit ook apart pens bij en hele vissen. Onze pup doet het er goed op maar uiteraard kunnen wij zelf de kwaliteit heel moeilijk inschatten.

Wij geven er nog 1-2 rauwe eieren bij per week, mengen dit inclusief schaal onder het vlees, en wat groenten.

In de toekomst zouden we nog graag andere merken erbij doen maar voor zover ik weet kan ik hier in de streek niet veel vinden en online bestellen inclusief levering is hier in België ook niet echt bestaande.
Door MillyMol
#3267908
Marina heeft ooit op een ander forum onderstaande lijst gepubliceerd voor Belgische forumleden:

http://www.thedoggyshop.be./voeding.htm
Hagenbroeksesteenweg 130
2500 Lier
Tel. 0032 (0) 3/4880330

Openingstijden:
Di 13:30 tot 19:00
Woe tot zat 10:00 tot 18:00
Eigen bezorgdienst, vraag naar onze bezorgmogelijkheden

www.motherspride.be/
Heel veel verschillende merken kvv

Lupa-diervoeding levert ook in Belgie, zie voor de voorwaarden:
www.lupa-diervoeding.nl/contents/nl/terms.html

Verkoopunten van Alaska kvv:
St. Katelijne-Waver
Danny Vermeeren ,
Liersesteenweg 121,
2860 , St. Katelijne-Waver,
015-273636

Wilsele-Leuven
Dierenspeciaalzaak Lobo,
Aarschotsesteenweg 36,

3012, Wilsele-Leuven, 016-237569

Deze website verkoopt Alaska en einge mixen Kiezenbrink mix kijk even op de site voor meer info.
www.kiezebrink.be/verzamelcentra


Deze verkoopt Darf eko (41km van je woonplaats)
Hanne Kuppens
Reugelstraat 4
3320 Hoegaarden
E: info@articani.

Topdog
Mellesteenweg 2a
Wetteren

Avado Dierenvoeding
Elzendreef 4
2900 - Schoten
Tel : +32494412101
www.avado-hondenvoeding.be/
All Animal - Alaska - Haaks Barf - Shaweca Dogfood - TinLo BARFmenu


Dogpower
Marleen Haeneefstingels
Akkerstraat 41
3270 - Scherpenheuvel
Tel : 0032(0)473777070
Tel : 0032(0)494133542
Afhalen op afspraak


www.nourritani.be
Hoekheide 10
2030 - Ramsel (Herselt)
Tel : +32(0)489474360
tinlo - alaska - naturis - darf

Boxers Van Ryckogie
Kurt & Christine Ryckewaert - Ogiers
Schraaienstraat 61
9810 - Nazareth
Tel : 0032-495315447
deze fokker verkoopt tinlo

Doxie’s Fresh Foods & co
Adres tot april, dan word het Brugsesteenweg 189)
Krakkeveld 61
9990 - Maldegem
Tel : +31(0)475788258
www.doxies.be/page10.html
tinlo - naturis - farm food fresh

Cats & Dogs
Suzy en Bart
Zammelseweg 204
2440 - Geel
Tel : 0478472124
Tel : 0475793324
carnibest - tinlo

Dierenarts Barbara Hanssens
Keerweg 40
8450 - Bredene
Tel : +32(0)485381970
tinlo

CS Dog Store
Daisy Vermeeren
Begonialaan 15
2960 - Brecht
Tel : +32497356425
www.csdogstore.com/index.php?action=home&lang=NL
tinlo - naturis

www.degomeat.be/NL/Frameset.html

www.frodog.be/nl/Welkom

naturis.be/index/

www.hondenspeciaalzaak.be/

www.versvoer.be/

www.eilandvanmeier.nl/#!diervoeding

www.natuurendier.nl/bezorgeninbelgie

Natuurlekker
Anton van de Veldstraat 14
2900 Schoten
Tel: 0032(0)485 319 917
e-mail: [email protected]

maandag: gesloten
dinsdag: gesloten
woensdag: 10u-12u30
donderdag: 14u-18u
vrijdag: 14u-18u
zaterdag:10u-12u30
of op afspraak
zon- en feestdagen gesloten

Hondenbench
Prins Boudewijnlaan 120
Tel: 0032(0)3288 5144
www.hondenbench.be

www.caroba.nl
Nederlands bedrijf die ook in België bezorgd

www.bruxo.be/winkel/
heel veel verschillende merken kvv en wat barfartikelen

k9-dogsport.be/categories-98_Vers_vlees_voeding.html

http://www.natuurvoedingvoorhondenkat.b ... s-per-merk

www.fresh4pets.be voor de mensen van west vlaanderen en omstreken , heel uitgebreid assortiment , deskundige uitleg en heel vriendelijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door