Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3216210
Daar had ik natuurlijk zelf op moeten komen, om er een trainingsmoment van te maken. Dat ga ik de volgende keer doen. Ik zal een riem op het terras neerleggen, dat ik die kan pakken om Lupi aan te lijnen. Als Lupi niet doordraait, blijven de anderen ook rustig, en daar leert Lupi weer van. Lupi leert sowieso snel, dus zal ze dit ook wel snel oppikken. En ik zal een keer met Lupi buiten het hek gaan staan, langs de weg (ze kijken nu van bovenaf op de weg, zeg maar, die ligt lager dan onze tuin), kan ze het ook eens vanuit dat perspectief bekijken.

Wat die mevrouw betreft: ik denk dat daar weinig aan kan doen, dat ze (ook) hier traint. Stel dat ik niet thuis ben en ze stuurt een sms'je dat ze eraan komt - dan ik ik ook niets beginnen op dat moment (de honden zijn altijd buiten als ik weg ben). Dus kan ik beter het probleem aan mijn kant aanpakken en mijn honden leren dat ze zich niet moeten opwinden. En nogmaals, ze doen dat vooral omdat Lupi losgaat wanneer mevrouw langsrijdt. Zonder Lupi is het wat Astrid zegt: even aanslaan en daarna weer rustig. Maar Lupi kan er ook niets aan doen, die heeft het grootste deel van haar jonge leventje ook maar gewoon zitten verhongeren in een asielhok en weet gewoon niet wat dat is, een dravend paard. Maar dat is haar wel aan te leren.

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3216218
Nee je kan het haar niet verbieden en dat moet je ook vooral niet doen. Dat heeft geen enkele zin, je krijgt er hoogstens ruzie van. En voor mevrouw is het ook wel fijn dat ze ergens veilig met haar paard kan zijn natuurlijk.

Ik hoop dat het trainen goed gaat, of anders in elk geval leuk is om te doen. Want als jij leuk bezig bent en lol hebt is die ergernis in elk geval al weg!
Door Borke
#3216331
Als je het wilt trainen, dan kan je altijd nog aan de dame vragen of ze die ene dag wat vaker langs wil komen. Geeft jou nog meer trainingsmomenten.
Soms kan 'overkill' ook helpen.

Toen Borke nog jong was, woonden wij op de hoek van de straat. Het keukenraam was 2.00x2.00 met glas tot op de grond. Hij kon dus alles en iedereen goed zien lopen op de stoep. Die stoep was 3 meter van het huis af, met daartussen de voortuin.
Hij was enorm waaks en ging uit zijn pan als er iemand langs liep. Hoogst irritant vnden wij dat >:(

Op een dag gingen de overburen verhuizen en de hele dag van vroeg tot laat liepen er 4 verhuizers heen en weer. Ideaal trainigsmoment en doordat het de hele dag doorging, raakte ook het nieuwtje er wel vanaf.
Na die dag blafte hij alleen nog als mensen daadwerkelijk de voortuin instapten. Precies zoals ik vind dat een erfhond moet reageren. Niet voor ieder wissewasje aanslaan.

Een half jaar laten zaten we met 3 andere stabij's en een wetter in onze achtertuin. De vier bezoekende honden blaften enorm zodra er iemand achter de schutting liep, Borke blafte alleen als de schutting werd aangeraakt.
Door Anne in Zweden
#3216344
Ik zal haar inderdaad eens vragen te stoppen wanneer ik met Lupi langs de kant van de weg sta. Kan Lupi zo'n heule grote hond ook eens van dichtbij bekijken. :biggrin2: En misschien wil ze dan inderdaad ook wel een paar keer extra langsrijden, totdat de honden denken: zzzzzzzz, heb je haar weer.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3216356
Anne in Duitsland schreef:Ik zal haar inderdaad eens vragen te stoppen wanneer ik met Lupi langs de kant van de weg sta. Kan Lupi zo'n heule grote hond ook eens van dichtbij bekijken. :biggrin2: En misschien wil ze dan inderdaad ook wel een paar keer extra langsrijden, totdat de honden denken: zzzzzzzz, heb je haar weer.
Straks gaan ze uit verveling zelf nog naar binnen ;D
Door Anne in Zweden
#3216360
Hope schreef:Straks gaan ze uit verveling zelf nog naar binnen ;D
;D ;D ;D

Heb beeld nu: aanzwellend hoefgeklapper klinkt in de verte, mijn honden schieten overeind uit hun slaap en gaan bij de deur staan smeken of ze naar binnen mogen. ;D
Gebruikersavatar
Door Hope
#3216367
Anne in Duitsland schreef:;D ;D ;D

Heb beeld nu: aanzwellend hoefgeklapper klinkt in de verte, mijn honden schieten overeind uit hun slaap en gaan bij de deur staan smeken of ze naar binnen mogen. ;D
Baas, baas, pleasssse, daar heb je dat beest weer.
;D
Door Borke
#3216407
Anne in Duitsland schreef:;D ;D ;D

Heb beeld nu: aanzwellend hoefgeklapper klinkt in de verte, mijn honden schieten overeind uit hun slaap en gaan bij de deur staan smeken of ze naar binnen mogen. ;D
Precies - dat dus.
Net zoals Sofi als we een spannende situatie tegenkomen, naar ons komt om een snoepje te halen :biggrin2:
Door Anne in Zweden
#3265213
Nou, dat was een blije ervaring vandaag! Ik stond op het punt met de honden uit te gaan, stond al met ze op de weg, toen ik constateerde dat Scotch nog geen halsband en halsdoek omhad. Bij de andere honden zou ik dat geen punt vinden, dan maar een keer zonder halsband, maar bij Scotch neem ik dat risico toch maar niet. Dus ik loop terug omhoog het erf op naar de voordeur (wat zou het zijn, meter of 40?) terwijl de honden op de weg bleven staan. Kon wel een keertje, hier komt zelden verkeer langs, en op zaterdag al helemaal niet, en bovendien is het wegdek van dien aard momenteel dat eventuele auto's sowieso langzaam rijden. Kom ik de voordeur weer uit, hoor ik Laika blaffen. Niet hard, gewoon normaal, haar 'volgens mij zie ik daarginds een levensgevaarlijke molecuul zweven'-blafje. Als Laika blaft, is het niet belangrijk. En de anderen waren stil, dus geen alarm wat mij betreft. Kom ik weer op de weg, staat mevrouw met paard voor onze oprit! :o Met vier rustig snuffelende en op respectabele afstand van het paard rondlopende honden om zich heen. Ik wist niet wat ik zag! Mevrouw ook niet, het eerste wat ze vroeg was: goh, zijn ze paarden gewend? Eh, nou, allesbehalve. Ja, paardenvlees (heb ik er niet bij gezegd :biggrin2: ). Blijkbaar waren ze zeer onder de indruk van dat enorme beest, nu ze het van dichtbij zagen. Mevrouw en ik hebben even staan babbelen, en toen ze weer verder reed, kwamen de hondjes ook zonder morren of blaffen met mij mee de andere kant op.

Wanneer ze weer eens voorbijrijdt terwijl de honden in de tuin zijn, zullen ze ongetwijfeld weer theater maken, maar van dichtbij hebben ze dus geen grote mond tegen knollie. Fijn om te weten!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3265257
Zo zie je maar, dat je honden toch heel anders kunnen reageren dan je zou verwachten!
Wel fijn hoor dat het allemaal zo relaxt ging! Dat scheelt weer een hoop stress voor jou. Hoef je in iedere geval niet meer bang te zijn dat er ongelukken zouden gebeuren als er eens geen hek tussen staat. :)
Gebruikersavatar
Door Dian
#3265414
Anne in Duitsland schreef:Nou, dat was een blije ervaring vandaag! Ik stond op het punt met de honden uit te gaan, stond al met ze op de weg, toen ik constateerde dat Scotch nog geen halsband en halsdoek omhad. Bij de andere honden zou ik dat geen punt vinden, dan maar een keer zonder halsband, maar bij Scotch neem ik dat risico toch maar niet. Dus ik loop terug omhoog het erf op naar de voordeur (wat zou het zijn, meter of 40?) terwijl de honden op de weg bleven staan. Kon wel een keertje, hier komt zelden verkeer langs, en op zaterdag al helemaal niet, en bovendien is het wegdek van dien aard momenteel dat eventuele auto's sowieso langzaam rijden. Kom ik de voordeur weer uit, hoor ik Laika blaffen. Niet hard, gewoon normaal, haar 'volgens mij zie ik daarginds een levensgevaarlijke molecuul zweven'-blafje. Als Laika blaft, is het niet belangrijk. En de anderen waren stil, dus geen alarm wat mij betreft. Kom ik weer op de weg, staat mevrouw met paard voor onze oprit! :o Met vier rustig snuffelende en op respectabele afstand van het paard rondlopende honden om zich heen. Ik wist niet wat ik zag! Mevrouw ook niet, het eerste wat ze vroeg was: goh, zijn ze paarden gewend? Eh, nou, allesbehalve. Ja, paardenvlees (heb ik er niet bij gezegd :biggrin2: ). Blijkbaar waren ze zeer onder de indruk van dat enorme beest, nu ze het van dichtbij zagen. Mevrouw en ik hebben even staan babbelen, en toen ze weer verder reed, kwamen de hondjes ook zonder morren of blaffen met mij mee de andere kant op.

Wanneer ze weer eens voorbijrijdt terwijl de honden in de tuin zijn, zullen ze ongetwijfeld weer theater maken, maar van dichtbij hebben ze dus geen grote mond tegen knollie. Fijn om te weten!
kun je dit ook niet uitbouwen dat mevrouw onverwachts voor je oprit komt en je honden gewoon loslopen met het hek open (even afspreken met mevrouw wanneer ze komt, zodat je niet de hele tijd met een open hek zit). Kijken hoe ze dan reageren op knollie. Misschien Lupi preventief een riem aan de halsband doen zodat je er snel op kunt trappen mocht ze toch gaan rennen langs het hek ofzo?? Ik roep ook maar wat met mijn domme boerenverstand :P
Door Anne in Zweden
#3265444
Doranto schreef:Zo zie je maar, dat je honden toch heel anders kunnen reageren dan je zou verwachten!
Wel fijn hoor dat het allemaal zo relaxt ging! Dat scheelt weer een hoop stress voor jou. Hoef je in iedere geval niet meer bang te zijn dat er ongelukken zouden gebeuren als er eens geen hek tussen staat. :)
Precies, het is fijn om te weten dat ze respect hebben voor de omvang van een paard en niet automatisch in de benen gaan happen of aan zijn keel gaan hangen, zelfs niet met zijn vieren als roedel zonder toezicht van baasje.
Door Martine-Tom
#3265445
Anne in Duitsland schreef:Precies, het is fijn om te weten dat ze respect hebben voor de omvang van een paard en niet automatisch in de benen gaan happen of aan zijn keel gaan hangen, zelfs niet met zijn vieren als roedel zonder toezicht van baasje.
Dat kan ook best een positief effect hebben als baasje er niet bij is. Ze hoeven je niet te beschermen bijvoorbeeld, of stel dat jij in de stress schiet zodra je dat paard aan ziet komen dat voelen zij ook, als jij er niet bij bent hebben ze daar ook geen weet van :)
(Ik zeg overigens niet dat dat in dit geval zo is hoor, maar het kan wel ;) )

Heerlijk hoor dat ze gewoon zo relaxed deden!
Door Anne in Zweden
#3265446
Dian schreef:kun je dit ook niet uitbouwen dat mevrouw onverwachts voor je oprit komt en je honden gewoon loslopen met het hek open (even afspreken met mevrouw wanneer ze komt, zodat je niet de hele tijd met een open hek zit). Kijken hoe ze dan reageren op knollie. Misschien Lupi preventief een riem aan de halsband doen zodat je er snel op kunt trappen mocht ze toch gaan rennen langs het hek ofzo?? Ik roep ook maar wat met mijn domme boerenverstand :P
Ik denk dat er daarvoor te weinig oefenmomenten zijn momenteel. Het is winter en koud en glad, en de honden zijn nu altijd binnen wanneer we niet aan het wandelen zijn. Mevrouw komt ook minder vaak langs; gisteren was de eerste keer sinds eind september dat ik haar heb gezien. En ik weet ook niet of het wel handig is om het hek open te zetten; zelfs als ze het paard niet zullen aanvliegen, kan het paard natuurlijk wel schrikken van de honden, met alle eventuele gevolgen van dien.
Ik denk dat ik in de zomer weer gewoon doe wat ik eerder heb gedaan: Lupi aanlijnen en afleiden met een speeltje. Als Lupi zich niet opfokt, blijft de rest ook wel rustig. Ze blaffen wel naar het paard vanachter het hek, maar dat vind ik geen punt. Het is natuurlijk best spannend, en die spanning mogen ze best even ontladen. Maar ik wil geen brulconcert van een kwartier, of een hond die als een bezetene langs het hek gaat sjezen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door