Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3261390
Aurelia schreef:Van Bandit heb ik ondertussen antwoord gekregen wat betreft het fosfor en de calcium:

Bandit bevat 1,2 % fosfor en Ca = 3,2% -- Ca5(PO4)3(OH). Ca5(PO4)3(OH) is de natuurlijke vorm van Ca uit bot (zo heeft Bandit mij gemaild).
Is 1,2% fosfor dan niet veel?
ik lees hier ergens dat 0,6 zelfs veel is (Buddy 's nierdieet).
Of ben ik fout?
#3261411
Aurelia schreef: Van Bandit heb ik ondertussen antwoord gekregen wat betreft het fosfor en de calcium:

Bandit bevat 1,2 % fosfor en Ca = 3,2% -- Ca5(PO4)3(OH). Ca5(PO4)3(OH) is de natuurlijke vorm van Ca uit bot (zo heeft Bandit mij gemaild).
Deze percentages kunnen niet kloppen. De normale mixen zitten al veel lager met fosfor en calcium. Ik vermoed haast dat het promille moet zijn ipv procent, dus met ‰. Dan kom je op 0,12% fosfor en 0,32% calcium.
#3262700
pluk schreef:Deze percentages kunnen niet kloppen. De normale mixen zitten al veel lager met fosfor en calcium. Ik vermoed haast dat het promille moet zijn ipv procent, dus met ‰. Dan kom je op 0,12% fosfor en 0,32% calcium.
Ik heb Bandit gemaild om dit na te vragen, maar ik heb nog geen antwoord van ze. Zodra ik meer weet zal ik het hier neerzetten.
#3263564
Aurelia schreef:Ik heb Bandit gemaild om dit na te vragen, maar ik heb nog geen antwoord van ze. Zodra ik meer weet zal ik het hier neerzetten.
Ondertussen heb ik antwoord gekregen van Bandit:

De makro uit het excel bestand gehaald.
De waarde Ca en P = g/kg
Met het kopiëren uit de tabel werd dit aangepast op %.
Het eiwit, vocht en vet gaat per %
Ca en P gaat per g/kg.
De makro is er nu uit:

Fosfor= 1,2 g/kg en calcium is 3,2 g/kg


Dit komt volgens mij gewoon neer op 0,12% fosfor en 0,35% calcium in het Bandit nierdieet.
#3263568
Hierbij nog een keer de juiste overzichten van de ingrediënten en analyses van Bandit en Buddy's nierdieet, omdat ook Bandit een fout gemaakt had bij het doorgeven van de percentages fosfor en calcium:

Bandit Nierdieet:

INGREDIËNTEN:
Biologische kip, pens, hart, nieren, lever en rundvlees met een hoger vetgehalte, 15% groente 8% vette vis.

ANALYSE:
Eiwit 12,76%, Vocht 65,8%, Vet 15,1%, As 0,5%, Ruwe celstof 4,5%, Fosfor 0,12%, Calcium 0,32%
(dit zijn de percentages die Bandit mij heeft doorgegeven)


Buddy's Nierdieet:

INGREDIËNTEN:
Kippenvlees, rundvlees, hart, lever, zalm, lamsvlees, 24% groente/fruit: andijvie, wortelen en appels

ANALYSE:
Eiwit 6.7% Vet 6.8% Celstof 1.5% Ruwe as 1.3% Fosfor 0,15% Calcium 0,35%
#3263783
Weet je waarom Bandit kiest voor vlees met een hoger vetgehalte?
Ik ben ook benieuwd naar de eiwitten: voor nierpatienten zijn hoogwaardige eiwitten van belang. De percentages zeggen hierover niets, maar als het goed is hebben de producenten van de dieetvoeding hier wel een berekening van gemaakt.
En tav de groenten/fruit uit de Buddy's vraag ik me af in hoeverre deze fijn gemalen zijn.
#3263793
Omdat vet een caloriebron is die geen nierbelastende afvalstoffen geeft en toch een natuurlijke bron van energie voor de hond is.
Koolhydraten komen vaak in vormen die samenhangen met eiwitten zoals in groenten/graan en dit zijn dan geen hoogwaardige eiwitten. Bovendien kan een hondenlichaam moeilijker om met te veel koolhydraten (diabetes) omdat ze er niet op gebouwd zijn dat als energiebron aan te wenden.
#3263943
Parelridder schreef:Weet je waarom Bandit kiest voor vlees met een hoger vetgehalte?
Ik ben ook benieuwd naar de eiwitten: voor nierpatienten zijn hoogwaardige eiwitten van belang. De percentages zeggen hierover niets, maar als het goed is hebben de producenten van de dieetvoeding hier wel een berekening van gemaakt.
En tav de groenten/fruit uit de Buddy's vraag ik me af in hoeverre deze fijn gemalen zijn.
pearlsofpassion schreef:Omdat vet een caloriebron is die geen nierbelastende afvalstoffen geeft en toch een natuurlijke bron van energie voor de hond is.
Koolhydraten komen vaak in vormen die samenhangen met eiwitten zoals in groenten/graan en dit zijn dan geen hoogwaardige eiwitten. Bovendien kan een hondenlichaam moeilijker om met te veel koolhydraten (diabetes) omdat ze er niet op gebouwd zijn dat als energiebron aan te wenden.
Vet is inderdaad belangrijk voor nierpatiëntjes omdat het weinig fosfor bevat. Het lagere vetpercentage van Buddy's vind ik een voordeel, daardoor kan ik zelf nog zalmolie toevoegen.

De producenten hebben geen onderscheid gemaakt tussen eiwitten en hoogwaardige eiwitten. Mij lijkt dat de eiwitten vooral van dierlijke oorsprong zijn en nauwelijks uit de groenten/fruit mix. Voor nierpatiëntjes wordt extra groenten aangeraden omdat dit ook laag in fosfor is.

De groenten/fruit in Buddy's zijn behoorlijk fijn gemalen, je vindt ze nauwelijks terug. Mijn hond houdt niet van groenten maar ze heeft niet eens door ze tegenwoordig best veel groenten eet.
#3264216
pearlsofpassion schreef:Je zou wel kunnen schrikken van hoeveel eiwit er in groenten zitten. Maar dat is voor een hond op zich geen probleem. Het blijft een balansoefening tussen hoogwaardige dierlijke eiwitten waar zowiezo fosfor bij hoort en fosfor beperken dmv groenten die dan eiwitten van wat mindere kwaliteit bevatten.
De meeste groenten bevatten toch maar tussen de 1 en 2% eiwit dat is toch niet iets om van te schrikken? De hoofdmoot is water, dan zitten er ook nog een wat procenten khd in en dan blijft er niet veel over.
#3297181
Aurelia schreef:Op 11 augustus dit jaar is bij mijn hond (teef, herder/collie kruising uit Spanje, wordt in januari 12 jaar) een behoorlijk ernstig nierprobleem vastgesteld nav bloedonderzoek. Ik heb bloed laten prikken omdat ze opeens veel slomer was. Haar nierwaarden waren heel hoog:

creatinine 380
ureum 35.3
gewicht 20.6 (te mager)

Op advies van de da begonnen met Hills K/D. (Hiervoor at ze Orijen Senior.) Na 10 dagen kreeg ze ongelooflijke jeuk onder haar oksels en aan haar buik, later ook aan haar poten, onder haar bek en in haar oren. 4 dagen later ben ik begonnen met KVV Buddy's nierdieet. Ik had hier nog nooit van gehoord en ook niets over gelezen op barfplaats en het hondenforum. Hier om de hoek zit een dierenwinkel met een enorm aanbod KVV. Zij vertelden mij over Buddy's Nierdieet toen ik eigenlijk Bandit Nierdieet wou halen. Buddy's Nierdieet schijnt pas sinds dit jaar verkocht te worden. In Buddy's Nierdieet zitten nog minder eiwitten dan in Bandit en het is vele malen goedkoper (€ 2,20 voor 500 gram en € 3,90 voor een kilo terwijl Bandit € 4,50 voor 500 gram is). Na 2 weken Buddy's Nierdieet begon de jeuk te verminderen en na een maand was de jeuk vrijwel weg. Sascha haar huid is zich volledig aan het herstellen. Ik geef ook extra zalmolie door het Buddy's Nierdieet. Sascha krijgt ook Fortekor sinds 11 augustus.

Gister is er opnieuw bloed geprikt en de dierenarts was verbluft:
creatinine 212
ureum 18.9
gewicht 23 kg (perfect)

Toen ik na het prikken vertelde dat ik gestopt was met Hills K/D en overgestapt was op Buddys Nierdieet was de da niet zo enthousiast, maar toen ze de uitslagen had zei ze verbluft te zijn en dat ik vooral moest doorgaan met wat ik deed :)

Ik wil deze ervaring delen omdat ik ook op barfplaats niets heb kunnen vinden over Buddy's Nierdieet.

Toegevoegd op 20-11-16:

Buddy's Nierdieet:

INGREDIËNTEN:
Kippenvlees, rundvlees, hart, lever, zalm, lamsvlees, 24% groente/fruit: andijvie, wortelen en appels

ANALYSE:
Eiwit 6.7% Vet 6.8% Celstof 1.5% Ruwe as 1.3% Fosfor 0,15% Calcium 0,35%
Vandaag is er weer bloed geprikt bij Sascha:

creatinine 227
ureum 11,3
gewicht 24,2 kg

De creatinine is een fractie hoger dan in oktober. Het ureum is nog behoorlijk gedaald en nu bijna normaal. Wat ook positief is, is dat de leverwaarde GPT nu weer normaal is, deze was in augustus en oktober verhoogd als gevolg van de nierproblemen.
Sascha zit goed in haar vel, ze ziet er goed uit. Ze was zelfs teveel aangekomen doordat ik lang heb moeten zoeken naar de ideale KVV hoeveelheid voor haar (ze komt snel aan). Eind januari woog ze 25 kg, nu is ze beter op gewicht. 3 weken geleden was Sascha bij Dr Aharon (orthomanueel therapeut) voor de jaarlijkse controle en die zei dat haar gewrichten minder kraken, haar heup is verbeterd en haar bespiering is verbeterd ten opzichte van vorig jaar.
Sascha krijgt nog steeds Buddy's Nierdieet met daarnaast zalmolie van Oleum Canis en dagelijks een half tabletje Fortekor van 20 mg. Sinds november geef ik haar ook weer 1 tablet Seraquin per dag voor haar artrose, nadat ik nagevraagd heb bij Dr Aharon of dit aan nierpatiënten gegeven kan worden. (Voor de diagnose kreeg Sascha al geruime tijd Seraquin.) Ook krijgt Sascha 1x per week een stukje gedroogde runderkophuid, dit is het enige wat ik tot nu toe kan vinden wat ze lekker genoeg vindt om meteen op te eten wat ze niet binnen no time op heeft. Ik geef dit vooral voor haar tanden ivm tandsteen.
Ik denk dat ik vanaf nu ook Solidago wil gaan geven om de nieren nog extra te ondersteunen.
Ik ben dankbaar dat het zo goed met Sascha gaat. De dierenarts noemde haar vandaag een succesverhaal!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door