Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door amber13
#323213
Vanmiddag heb ik een kat gevangen die aangereden was ( die van m'n zusje), gelukkig heeft hij het er goed vanaf gebracht, maar tijdens het "vangen" heeft hij me flink gekrabt, dit maakte me zelf weinig uit, maar iedereer begon gelijk te roepen dat ik nu oppassen moet voor de kattenkrab ziekte. Nu heb ik al m'n hele leven katten en ben wel vaker gekrabt en heb hier niks aan over gehouden. Maar nou vraag ik me af, hoe groot is de kans eigenlijk dat je zoiets oploopt. In m'n omgeving ben ik het zelf ooit een keer tegen gekomen, maar wat is jullie ervaring hiermee.
(ben niet echt bang dat ik het zelf heb/krijg, maar ben wel eens benieuwd naar jullie ervaringen hiermee)
Door Femke
#323217
amber13 schreef: Vanmiddag heb ik een kat gevangen die aangereden was ( die van m'n zusje), gelukkig heeft hij het er goed vanaf gebracht, maar tijdens het "vangen" heeft hij me flink gekrabt, dit maakte me zelf weinig uit, maar iedereer begon gelijk te roepen dat ik nu oppassen moet voor de kattenkrab ziekte. Nu heb ik al m'n hele leven katten en ben wel vaker gekrabt en heb hier niks aan over gehouden. Maar nou vraag ik me af, hoe groot is de kans eigenlijk dat je zoiets oploopt. In m'n omgeving ben ik het zelf ooit een keer tegen gekomen, maar wat is jullie ervaring hiermee.
(ben niet echt bang dat ik het zelf heb/krijg, maar ben wel eens benieuwd naar jullie ervaringen hiermee)
bedoelen ze niet gewoon tetanus? Dat wordt veroorzaakt door straatvuil, en dat zit natuurlijk ook onder kattennagels.
Door karin2
#323219
mijn dochter heeft de kattekrabziekte gehad (spelen met kleine kittens :-\) de symptomen waren opgezette lympheklieren (toen zag ik iedereen denken : als het maar geen lympheklierkanker is :o maar niemand die het dierf uitspreken vandaar het snelle bloedonderzoek :P)
er schijnen hier in belgie maar 2 labaratoria te zijn die de kattekrabziekte in het bloed kunnen opsporen (duurt een week of 2)dus toen de diagnose gesteld werd ,was ze alweer beter.
in ernstige gevallen kan algemene vermoeidheid optreden .meestal gaat het vanzelf over of anders met een AB kuur van een week of 2.
niet iets om dus direct van in paniek te schieten ;)
zelf heb ik ook al heel mijn leven katten (ben er nu 40)
ben tig maal gebeten en gekrabt en heb bij mijn weten nooit de kattekrabziekte gehad .
groetjes karin2
Door Helen
#323220
Ik heb laatst van een docent gehoord van een DA die door een kat gebeten was. In de middelste gewrichten van haar wijs-,middel- en ringvinger. De bijtwonden zijn in het ziekenhuis behandeld en ze heeft antibiotica gehad. Toch zijn de wonden zo naar gaan ontsteken en weet ik veel wat dat ze die vingers niet meer kan buigen en niet meer kan werken als DA.
Door karin2
#323223
Helen schreef: Ik heb laatst van een docent gehoord van een DA die door een kat gebeten was. In de middelste gewrichten van haar wijs-,middel- en ringvinger. De bijtwonden zijn in het ziekenhuis behandeld en ze heeft antibiotica gehad. Toch zijn de wonden zo naar gaan ontsteken en weet ik veel wat dat ze die vingers niet meer kan buigen en niet meer kan werken als DA.

met een bijtwond van een kat in de gewrichten of spieren moet je inderdaad erg goed uitkijken !!
een vriendin van mij heeft ook een kattenbeet in haar vingergewricht gehad , heeft daarna in het ziekenhuis aan een baxter met AB gelegen ,maar ze kan haar vingers ook niet meer buigen zoals voorheen :-\
ik moet wel zeggen dat er al een erge ontsteking opzat voordat ze naar het ziekenhuis is gegaan :-\
als ik een kattenbeet krijg (overlaatst nog keihard in mijn duim door mijn schatje 8) laat ik het héél goed bloeden zodat alle vuil eruit kan .
Door Kefraya
#323237
IK heb nu bijna 30 jaar katten, ben talloze keren gekrabd (en soms ook flink, als poes bv. niet in het mandje wilde ;)), maar heb er gelukkig nooit iets aan overgehouden.
Door amber13
#323246
Het lijkt dus idd niet zo'n vaart te lopen, ik had zelf ook al wel even op internet gekeken, en kwam de kwaal ook wel tegen, maar nergens staan hoe vaak het echt voor komt in de praktijk. Ik heb het schoongemaakt met sterilon, even een pleister er op gehad, en nu bijna geen last van, dus dat zal wel meevallen.

Bedankt dat jullie allemaal meteen reageren!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#323298
Ik ben door de jaren ook best vaak gebeten en gekrabt door een kat en nooit iets van gekregen, tot 1 x, de hoektand zat in het gewricht van mijn vinger, het bloede niet (helaas) maar ik wist gelijk dat dit fout was, eer er twee uur verstreken waren was mijn vinger kromgetrokken en kreeg ik een soort van aanvallen, ik moest meteen plat op bed en zo min mogelijk bewegen (als je beweegd verspreid het zich sneller door je lichaam) ik zat heel dichtbij een bloedspoeling maar dat is gelukkig niet nodig geweest, ik heb wel 2 weken plat gelegen.
Laatst gewijzigd door sylvia op za 21 mei 2005, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#323342
Ik heb ook al zo'n 20 jaar katten en ben heel wat gekrabt en gebeten, nooit wat van geweten.
Door Mevroi Kruim
#323405
Ik heb inderdaad na 40 jaar kattenkrabben en -beten ook nog nooit wat opgelopen, maar mijn zus wel. Ging gelukkig ook weer over. Bij een virusinfectie heeft trouwens AB geen zin, alleen bij een bacterie-infectie.

Is dat met die kromme vingers nog goedgekomen? Ik had ook een pink die het niet meer deed na een val op mijn hand en gebroken middenhandsbeentjes, maar nu na ruim 2 jaar is 'ie weer helemaal bijgekomen. De pezen waren kapot maar zijn toch nog hersteld. Duurt alleen heeeeel lang.
Door lyadeh
#323427
Heb jaaaaaren geleden de kattenkrabziekte gehad.Inderdaad opgezette lympheklieren in o.a. mijn hals en bovenarm ,ook natuurlijk eerst ontstoken krabbels.Heb een paar weken AB gehad,maar geloof geen tetenusinjectie(WEET HET BIJNA ZEKER VAN NIET).Tetanus geven ze pas sls je echt diepe beten hebt opgelopen Bij Kattenkrabziekte heb je alleen oppervlakkige verwo ndingen. Je moet er volgens mij wel attent opzijn.Maar ik loop al mijn hele leven met krabbels en het is mij maar een keer overkomen .
Door Nelly
#326304
Ben ook al heel wat keren gekrabt en gebeten in m'n leven, en heb er nooit iets ernstigs aan overgehouden (zou je misschien antistoffen opbouwen?) Weet wel dat een nicht van me 1 x werd gebeten door een kat en gelijk naar de HA kon.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#326317
Nelly schreef: Ben ook al heel wat keren gekrabt en gebeten in m'n leven, en heb er nooit iets ernstigs aan overgehouden (zou je misschien antistoffen opbouwen?) Weet wel dat een nicht van me 1 x werd gebeten door een kat en gelijk naar de HA kon.
Het ligt er voornamelijk aan wat voor krab of beet het is, heb je een wond die open is en bloed dan is er vaak niets loos , maar heb je een kleine maar diepe punctuur waar geen bloed uitkomt en die zich lijkt af te sluiten als de tand of nagel de huid verlaat , dan heb je vaak een probleem. Dus eigenlijk ben je beter af als je gruwelijk wordt opengehaald.
Laatst gewijzigd door sylvia op za 28 mei 2005, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#326322
Heb het eigenlijk beide al meegemaakt, dus zowel open bloedende wond als klein, venijnig plekkie. Altijd goed gegaan (toch maar ff afkloppen dan?).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door