Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ellen Els en Nina
#3262366
Onze honden (12 en 9 jaar) eten al hun hele leven KVV (verschillende merken en smaken, meestal Carnibest en Energique) met vaak in de weekenden aangevuld met wat kauwwerk. De jongste heeft regelmatig last van haar darmen; dat uit zich in rommelen van de buik en veel gras eten. Niet al het gras maar ze zoekt zorgvuldig sprieten van bepaalde grassoorten uit. Tijdens deze periodes laat ze haar ontbijt wel eens staan maar later op de dag eet ze normaal. Ontlasting is prima (haha behalve dat er dan ook onverteerde grassprieten bij zitten).
Ik vroeg me af of het zin heeft om haar eten aan te vullen met groentemix.

PS, ik twijfelde of ik de vraag hier of bij "gezondheid" moest plaatsen...
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3262370
De extra vezels in de groenten kunnen hetzelfde betekenen als het gras ja. En als het niet helpt tegen het rommelende buikje kan het ook zeker geen kwaad.
Je zou ook kunnen overwegen om probiotica bij het eten te doen. Is ook goed voor de darmpjes :) Wij hebben standaard een potje in huis en als we merken dat Kimi's buikje rommelt krijgt ze het een paar dagen over haar vlees heen.
Door Lizzy
#3262448
Ellen Els en Nina schreef:Onze honden (12 en 9 jaar) eten al hun hele leven KVV (verschillende merken en smaken, meestal Carnibest en Energique) met vaak in de weekenden aangevuld met wat kauwwerk. De jongste heeft regelmatig last van haar darmen; dat uit zich in rommelen van de buik en veel gras eten. Niet al het gras maar ze zoekt zorgvuldig sprieten van bepaalde grassoorten uit. Tijdens deze periodes laat ze haar ontbijt wel eens staan maar later op de dag eet ze normaal. Ontlasting is prima (haha behalve dat er dan ook onverteerde grassprieten bij zitten).
Ik vroeg me af of het zin heeft om haar eten aan te vullen met groentemix.

PS, ik twijfelde of ik de vraag hier of bij "gezondheid" moest plaatsen...
Hoe vaak per dag geef je eten?

Op zich kan het in ieder geval geen kwaad. Maar ik denk dat dit "aanvalletjes van misselijkheid" zijn. En wat heel vaak heel goed helpt is het spijsverteringssysteem niet te vaak lastig te vallen. Dus hoe gek het ook klinkt: één keer per dag eten gaan geven, liefst op iets wisselende tijdstippen.
#3262500
Lizzy; ze eten nu 's ochtends een kwart van de dagportie en 's avonds 3/4. De tijdstippen variëren (ochtend ergens tussen 6-9 en avond ergens tussen 17-22.30 uur). Ik geef bij voorkeur 's ochtends wel wat omdat ze beide een paar keer per week actief sporten (agility en speuren) waarvoor ik ze dan wel wat "brandstof" wil meegeven.
Ik heb inmiddels ook golden paste gemaakt en ga kijken hoe ze daar op reageert.
Door ikke
#3263336
ik herken dit gerommel in de buik had myn hondje (maltezer,jack russel)nadat hy barf groente door ze vlees had gehad hy kon het niet goed kwyt dus geen barf groente mix meer gegeven nu geen gerommel meerin ze buik wel soms beetje schuim braken meestal in de vroege ochtend dan gaat hy daarna weer slapen en later eet hy weer gewoon. heeft iemand dit ook of herkenbaar en wat kan dan beste doen .
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3263342
ikke schreef:ik herken dit gerommel in de buik had myn hondje (maltezer,jack russel)nadat hy barf groente door ze vlees had gehad hy kon het niet goed kwyt dus geen barf groente mix meer gegeven nu geen gerommel meerin ze buik wel soms beetje schuim braken meestal in de vroege ochtend dan gaat hy daarna weer slapen en later eet hy weer gewoon. heeft iemand dit ook of herkenbaar en wat kan dan beste doen .
Vaak braken honden schuimig gal als hun maag helemaal leeg is. Als hij bijvoorbeeld om 17u zijn laatste maaltijd krijgt, is de maag tegen de ochtend volledig leeg en daar kunnen ze soms wat misselijk van zijn en dus braken. Het zou kunnen helpen om hem vlak voor het slapengaan/laat in de avond, nog eens te laten eten, zodat in de ochtend de maag niet volledig leeg is.
Door Lizzy
#3263352
Ja, ik vind de maag meerdere keren per dag belasten juist geen goed idee. Dus geen eten geven voor het slapen gaan, geen 2 maaltijden maar 1 en niet altijd op hetzelfde tijdstip. En zelfs niet voor een wedstrijd. Of je moet die ene maaltijd gewoon een flink aantal uur voor de wedstrijd geven, dat kan weer wel.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3263369
Lein-Kimiko schreef:Vaak braken honden schuimig gal als hun maag helemaal leeg is. Als hij bijvoorbeeld om 17u zijn laatste maaltijd krijgt, is de maag tegen de ochtend volledig leeg en daar kunnen ze soms wat misselijk van zijn en dus braken. Het zou kunnen helpen om hem vlak voor het slapengaan/laat in de avond, nog eens te laten eten, zodat in de ochtend de maag niet volledig leeg is.
De maag is al veel eerder leeg. Ik lees het hier vaak "van een lege maag gaat ie braken", maar als dat zo was zou de hond al veel eerder in de nacht gaan braken. Vaak gaan ze pas braken als ze hun maaltijd gaan verwachten, nadat de maag al uren leeg is. Ik sluit me dan ook bij Lizzy aan, juist vaker voeren belast de maag meer dan nodig.
#3263370
Gal overgeven komt als de bloedsuiker te laag is in combi met een lege maag.
Dat hangt samen met wanneer het lichaam en de maag voedsel verwachten.
Een lichaam dat niets verwacht en dus geen strikte routine heeft zal dus geen gal spuwen. Tenzij die ziek is, dan kan dat wel.
Gebruikersavatar
Door KimikŌji
#3263388
Lizzy schreef:Ja, ik vind de maag meerdere keren per dag belasten juist geen goed idee. Dus geen eten geven voor het slapen gaan, geen 2 maaltijden maar 1 en niet altijd op hetzelfde tijdstip. En zelfs niet voor een wedstrijd. Of je moet die ene maaltijd gewoon een flink aantal uur voor de wedstrijd geven, dat kan weer wel.
Ow echt joh? Nah, blij dat ik hier lid ben en zo dingen bijleer :)
Door src_esther
#3263405
Ko braakt soms tijdens de ochtendwandeling gal ofschoon die wandeling niet op een vast tijdstip is en hij niet op een vast tijdstip zijn eten krijgt. Als ik tijdens die wandeling zie dat hij misselijk is, geef ik hem een paar beloningsbrokjes om naar binnen te werken en daar knapt hij zichtbaar van op.

Hoe snel ongeveer zou het eten de maag moeten verlaten?
Door Lizzy
#3263479
Uit onderzoeken is gebleken (Ellenberger en Scheunert) wat de tijd is voordat vlees de maag heeft gepasseerd.

Na 2 tot 4 uur is ongeveer 1/3 deel van het vlees nog terug te vinden in de maag.
Na 6 uur was dat nog 1/4 deel.
Na 9 uur was dat nog maar 1/10 deel terwijl na 12 uur niets meer was terug te vinden.

Bij pups gaat het wat sneller. Bij pups van 5 weken is al het voedsel verdwenen na ongeveer 10 uur.

Kleine rassen verteren trouwens sneller dan grote rassen en beweging remt de spijsvertering terwijl rust de spijsvertering bevordert.

Brokken (koolhydraten) geven een geringere prikkeling tot maagsapafscheiding dan vleesvoeding.

Vervolg: Ellenberg en Scheunert gingen na hoe lang het duurde voor vlees de maag verliet en het bleek, dat na 2 tot 4 uur ongeveer 1/3 van het opgenomen vlees nog in de maag terug te vinden is.

Na 6 uur was nog 1/4, na 9 uur 1/10 deel in de maag en na 12 uur bleek praktisch al het vlees in de darm te zijn overgegaan.

Hier vond verdere vertering plaats, die nog eens ongeveer 12 uur duurde, zodat het in totaal 24 uur nodig duurde voor het grootste deel van het vlees door het spijsverteringssysteem verwerkt was.

Nog eens 12 uur dus.
Door src_esther
#3263506
Lizzy schreef:Uit onderzoeken is gebleken (Ellenberger en Scheunert) wat de tijd is voordat vlees de maag heeft gepasseerd.
Dankjewel Lizzy.

Zou het kunnen dat door stress de vertering ook trager werkt?
Ko heeft vrij kort achtereen ongeveer zijn hele maaltijd uitgekotst, beide keren zeker 6 uur na het eten. Een keer na een autorit en een keer tijdens een terugrit na een strandwandeling.
Ondanks dat autoritten meestal goed gaan heb ik naar aanleiding van het gekots in elk geval besloten hem 's ochtends een kleine maaltijd te geven en 's avonds een grote, hopelijk helpt het.
Een maal per dag voeren gaat helaas niet lukken, ik wil dat hij vrijwillig zijn pil uit mijn hand neemt en daar moet wat hem betreft eten tegenover staan.
Door Lizzy
#3263508
src_esther schreef:Dankjewel Lizzy.

Zou het kunnen dat door stress de vertering ook trager werkt?
Ko heeft vrij kort achtereen ongeveer zijn hele maaltijd uitgekotst, beide keren zeker 6 uur na het eten. Een keer na een autorit en een keer tijdens een terugrit na een strandwandeling.
Ondanks dat autoritten meestal goed gaan heb ik naar aanleiding van het gekots in elk geval besloten hem 's ochtends een kleine maaltijd te geven en 's avonds een grote, hopelijk helpt het.
Een maal per dag voeren gaat helaas niet lukken, ik wil dat hij vrijwillig zijn pil uit mijn hand neemt en daar moet wat hem betreft eten tegenover staan.
Ik denk dat dit (stress) zeker invloed heeft op de spijsvertering!

En vanzelfsprekend geldt ook hier dat je naar de individuele hond moet blijven kijken. Soms kunnen dingen (zoals 1 keer per dag voeren) gewoon niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door