Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Bolle
#3261939
Hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes omtrent het KVV menu van mijn Mechelse herder teef van dik zes maanden oud.
Ze was bij de geboorte al een joekel en groeide ook heel erg snel, op 20 weken woog ze 20 kg. Groot, maar veel te schraal dus ben ik full-time gaan kvv'en een kilo per dag. (daarvoor kreeg ze ook nog brok)
Paar weken terug bij de veearts woog ze 24 kg, ze is goed qua gewicht nu. Ze krijgt geen kilo per dag meer.

Ze is erg driftig en kan dus bijvoorbeeld ook uren met de hond van een vriendin tussen de paarden lopen spelen. Tot ze daar telkens kreupel van ging lopen aan haar voorpoot. Als de dood voor ED of iets anders heb ik naar de dierenarts gebeld. Die verzekerde me dat ik me niet te druk hoefde te maken en stelde glucosamine/chondroitine tabletten voor. Volgens haar gewoon groeipijnen, dat zag zij heel veel bij alle Herder tiepjes (nee geen foto gemaakt, idd die diagnose zegt niet veel zo, gelukkig heb ik er niet voor betaald ;) ) Enfin, ben de tabletjes aan het geven en hou haar beweging veel meer onder controle en nu heeft ze ook niet meer gemankt. Ik denk achteraf dus eerder aan overbelasting. Maar ik wil ze dus wel heel graag heel houden! Ergens zit er toch vanalles in je achterhoofd, of je wil het iig vermijden.
Ik heb haar menu toen aangepast naar Shaweca en Haaksbarf, ik dacht dat het hier ergens werd aangeraden in een gelijkaardige situatie toen ik de zoekfunctie gebruikte. Die post kan ik niet meer vinden en ik ben nu ook een beetje het noorden kwijt.

Wat is nou slim? Net veel bot of net weinig bot in het kvv menu? En welk kvv menu dan? Ik wissel normaal af tussen vier vaste merken waaronder Degomeat (vooral de lam en vleesmix) Daily Meat (allemaal) , Shaweca (vooral lam/zalm voor een keer vis, ze lust niet graag vis) Haaks Barf (eend, geit en lam) en afwisselend een keer extra met Darf, Tamro, Carnibest, Alroda, Hunters Home (maar alleen die laatste vind ik een beetje smerig) Soms een kalkoen nek erbij of een stukje duif. En veel trainingskoekjes van Akyra.

Nadat ze kreupel werd zit ze nu al een week of twee drie strak op dit dieet Haaks Barf (geit, lam en eend) en Shaweca (Lam, zalm en eend en lam/zalm)
Ze poept nu wel heel erg mooi! Daarvoor was het soms nog wel eens wat plat.
Sinds vandaag geef ik er ook zalm olie van Horta bij. Heb alleen geen idee hoe je het moet doseren dat staat er namelijk niet op.


Dussssss, wat is nou slim? :biggrin2: Hou ik dit dieet aan of kan ik beter ... wat doen?
Door src_esther
#3261946
Bolle schreef:Ze poept nu wel heel erg mooi! Daarvoor was het soms nog wel eens wat plat.
Misschien dat haar ontlasting nu wel beter is doordat je haar wat rustiger houdt. Hier merk ik bij veel opwinding, veel spelen of veel stress dat de ontlasting slap wordt.
Bolle schreef:Dussssss, wat is nou slim? :biggrin2: Hou ik dit dieet aan of kan ik beter ... wat doen?
Het gaat nu toch goed? Zo'n jonge hond hoeft echt niet de hele dag te rennen, zelfs liever van niet.
Ik zou alleen die tabletjes proberen weg te laten eerlijk gezegd. Als ze dan toch weer gaat manken, lijkt het me tijd voor gedegen onderzoek ipv raden.

Groet, Esther
Door enya13
#3261955
zo'n jonge snelgroeiende werkhond moet je zelf beperken in de beweging. uit zichzelf houden ze vaak niet op. overbelasting ligt dan op de loer zoals je zelf wel gemerkt hebt. dat spelen gaat ook vaak erg ruig en de kans op blessures is erg groot dan. uren achter elkaar spelen is veel teveel. zorg dat ze ook aan haar rust toekomt. normaal zou ik zeggen voer zoveel mogelijk smaken en goede merken naast elkaar. tegen groeipijn moet je wel merken kiezen die een natuurlijke calciumbron hebben [gemalen bot dus] , dan kan ze niet teveel kalk binnen krijgen.
Door Bolle
#3261988
Dank jullie wel voor de reacties :) Tis idd niet slim om een jonge hond zoveel te laten rennen.... maar je ziet dan dat ze zoveel plezier hebben, je gunt ze dat dan en je hoopt ook een beetje dat ie daarna dan wat rustiger is... werkt zo niet natuurlijk :biggrin2:

Ik koos de kvv al uit op bot als calciumbron en ik doe liever ook niet aan een premix. Ik had het menu ook een beetje samengesteld volgens de gegevens die de merken op hun site hadden staan dat de Ca/P verhouding perfect voor jonge honden was. Maar ik vroeg me af of ik beter over kan op een kvv met meer bot of net met minder? In Haaks Barf en Shaweca zit toch meer bot? Ik dacht dat ze daar mss ook beter van poepte. Omdat ze zo hard groeit geef ik ze nu weer wat minder, maar ik moet goed uitkijken dat ze niet weer gelijk helemaal schraal wordt. Tis een beetje zoeken naar een evenwicht.

Die tabletten ga ik nog wel even uit geven denk ik, ik had er voor 6 weken gekocht. Waarom zou je ze weg laten Esther?
Door src_esther
#3261996
Bolle schreef:Die tabletten ga ik nog wel even uit geven denk ik, ik had er voor 6 weken gekocht. Waarom zou je ze weg laten Esther?
Omdat jonge honden in principe zonder moeten kunnen.
Als ik een jonge hond had die om onbekende reden glucosamine/chondroitine tabletten nodig heeft, zou ik graag de bekende reden willen weten...
Eigenlijk weet je niet of ze het nodig heeft. Je zorgt er nu voor dat ze meer rust heeft en hebt haar voeding volgens mij op orde. Als je stopt met de tabletten en ze krijgt weer last, zou het misschien verstandig zijn om onderzoek te (laten) doen naar de oorzaak ipv symptoombestijding op basis van natte vinger werk.

Waarom zou je het willen blijven geven? Toch niet omdat je het in huis hebt? Ik bedoel, ik heb vitamine C in huis, dat is nog geen reden om het dan ook maar op te maken als ik me goed voel?

Oja, Barfmenu(Tinlo) zit ook hoog in het bot mocht je nog een optie voor een merk willen hebben. Darf vind ik, aan de ontlasting te zien, wisselend qua bot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door