Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door paasnini
#3246765
Ben hier niet heel vaak daarom nog even ter introductie, wij hebben 6 katten, 5 coons en 1 geweldige htk poes.
De htk poes heet Moekje, we hebben haar uit de kittenopvang, bekend verhaal, kittens een huisje maar mama bleef achter.
Al vanaf het begin dat we Moekje hadden hoestte zij wat, een ab kuur en een prednison injectie zorgde ervoor dat het verdween. Moekje bleek kvv lekker te vinden. In die begin periode hadden we nog maar 3 katten, dat werden er 7 en nu dus 6.
Het voeren van 7 katten was ingewikkeld, tel daar nogeens flink wat gezondheidsproblemen en giardia besmettingen bij en het feestje is compleet. Meer dan de helft wilde geen kvv (en basis-barf zoals kippennekken etc werd al helemaal niet gewaardeerd) en zo verdween kvv naar de achtergrond. Wat overbleef was een combi van graanvrije brok, natvoer en een portie vlees van de slager.

Maar Moekjes luchtwegproblemen speelden weer op, er werd zelfs gedacht aan longworm maar het bleek toch "gewoon" astmatische bronchitis. En nu de groep verder qua gezondheid weer wat stabieler was kwam vriendin langs met hondje op kvv wat op een onbewaakt ogenblik met smaak werd verorbert door ons Moekje.
Dus het kwartje viel en Moekje ging terug op kvv en waar ze met hoesten iedere keer een terugval had met afbouwen prednison verdween het hoestje als sneeuw voor de zon met kvv. onderliggende oorzaak is dus een allergie. Ik heb geen enkele behoefte verder te zoeken naar wat en welke allergie.
Nu is madammeke een zeer lastige eter, Carnibest Diabetes en soms lamsmix gaat erin maar Wildmix van Bandit is toch veruit favoriet.
Nu maar proberen wat we er verder inkrijgen. Wel super dat 2 coons nu enthousiast mee-eten van de wildmix.
Als iemand suggesties heeft voor een alternatief voor de Bandit wildmix dan graag (volgens mij ben ik niet de enige die hier tegenaan loopt).
Door Too
#3246811
Geen tips maar wat fijn voor Moekje en jullie dat haar hoestje zo onder controle te houden is!
Door Droppie
#3246822
Ben bang dat ze net als de 4 hier, duidelijk hebben gemaakt dat ze wildmix willen ;D .
Ik geef ze hier naast wildmix ook malingen van alroda, oervoer, cats nature. Het is dan afhankelijk van de maling of het lekker wordt gevonden of niet. Bij de bandit wildmix is dit nooit een probleem. Carnibest wordt hier helemaal niet gegeten. Heb een aantal jaar geleden ook de wildmix van Carnivoer gegeven, nou het was alsof ik ze vergif gaf.
Je kan de katmix van bandit proberen, maar eentje hier eet dit niet en de andere 3 zijn er soms op uitgekeken.
Het blijft helaas toch een kwestie van uitproberen. In ieder geval is het begin er bij Moekje en super fijn dat ze van haar hoest af is.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3246837
Wat fijn dat ze weer KVV mag eten :)
Lust ze pens? Dan zou ik eens in dit geval afwisselen met een hondenkvv, tinlo-hert ofzo.
Door frodo quin
#3246839
Sterkte met het verlies van je kater, Sam was het toch?

Zie je deels zelf samen stellen zitten of wil je het bij kvv houden?
Door paasnini
#3246852
Lief Frodo Quin, ja Sam inderdaad. Hij heeft de prachtige leeftijd van 18 jaar gehaald in goede gezondheid.
Ik zou wel zelf willen samenstellen maar zelf malen is niet zo'n optie.
Ik ben al helemaal blij dat de prednison niet meer hoeft. Ook heb ik niet veel moeite met de wildmix voeren maar ik wil wel graag afwisseling, stel dat het niet leverbaar is, dan zou ik toch een probleem hebben.

Overigens wel hilarisch, ik moest maar contact opnemen met de voedingsdeskundige om na te gaan of de wildmix niet zo zorgen voor deficiency en dan zou het met name gaan om taurine, aldus de dierenarts.
Door frodo quin
#3246903
Als ongemalen geen optie is en zelf malen ook niet, dan kom je sowieso op kvv uit. :) Ik voer zelf bijna uitsluitend nrv, maar gebruik wel een klein beetje kvv voor de dagelijkse soepjes, als iemand anders moet voeren of als ik een logee heb. Ik voer dan alroda, dat is een enkelvoudige kvv van telkens 1 diersoort. Ze hebben qua wild oa gans, wilde eend, haas, fazant,...

Alroda raad aan om nog 10% hart toe te voegen (hebben ze ook in rolletjes) omdat het percentage hart maar 2% à 3% is, wat te laag is. Met 10% er bij kom je net te hoog uit, want dan is het 11% in het totaal. Ik voeg er zelf geen hart aan toe omdat ik het maar beperkt voer en ruim hart in mijn zelf samengesteld deel heb, maar als je het regelmatig voert zou ik wel de helft van de keren tot twee van de drie keren hart bijvoegen. De kvv ziet er goed uit, voor zover dat je dat natuurlijk kan zien bij gemalen vlees. Hier at/eet iedereen het ook graag, maar ze zijn hier nu ook niet bepaald kieskeurig ;)

Ook al staat bandit bekend als een goed merk, afwisseling is altijd aan te raden, alleen al maar zodat ze het niet beu geraken.
Door paasnini
#3257101
Heb mij er maar even bij neergelegd en de vriezer staat vol met doosjes Bandit en de diabetes van Carnibest. Voor nu wel even prima.
Door kakocavi
#3259227
Mijn katten hebben ook een duidelijke voorkeur voor wild, dat zorgt voor wat meer zoekwerk maar het is te doen. Op dit moment krijgen ze qua wild haasmix en bosduifmix van Kiezebrink en haaskvv via een lijntje. Lotgering heeft een wildmix voor de hond maar ook een kvv voor katten met haas en kalkoen. Die wil ik zelf binnenkort eens proberen. Verder heeft Degomeat (Dogmeat) ook wat aanbod geloof ik, en Darf ook. Heb je ook een voorkeur ontdekt qua soorten of is al het wild goed?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door