Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#325597
Ik heb net bij Tess ontdekt dat ze een bloedoor heeft. Een zacht kussentje aan het topje van haar oor dat aanvoelt alsof het vol water zit. :-\ Kan er ook nog wel bij, ze is nog "herstellende" van die vechtpartij 2 weken geleden met mijn andere teef, wond op haar poot geneest minder snel dan ik zou willen en ze er is ook een stuk van haar ene hoektand af.

Nu heb ik met de zoekfunctie deze topic http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5844 van Erna gevonden maar er staat helaas niet bij of het weer in orde is gekomen met Mara's oor.

Mijn reu heeft ook een bloedoor gehad een paar jaar terug en die is er toen aan geopereerd. Dat is lelijk genezen toen. :-\

Bovendien is Tess al 12 en vind ik onder narcose op die leeftijd toch best wel eng, dus ga ik maar weer traumeeldruppels geven. Kan ik ook arnicazalf op haar oor smeren? En is het verstandig om over een paar dagen haar oortje zachtjes te gaan masseren?
Het zit er nog niet zo lang en het is nu nog maar een klein "kussentje". Zal gisteren met spelen wel gebeurd zijn.

Ik ga volgende week sowieso naar mijn DA voor die tand en die wond op haar poot en als ik er dan toch ben kijkt ie ook meteen maar even naar dat oor. Iemand nog tips wat ik naast de traumeel (en evt arnicazalf) nog extra zou kunnen doen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#325630
Ik zou er ook niet teveel aan masseren. Zodra het bloeden gestopt is, wat je ziet doordat het kussentje niet meer groeit kun je 2 dingen doen. Of je laat 'm leegtrekken, of je doet niks en dan trekt het vanzelf weer weg. Als het klein is zou ik er niks aan doen. Eén van onze honden had laatst aan beide kanten op de punten van die ballen zitten en nu, een paar weken later zijn ze helemaal weggetrokken. Heeft ook verder geen traumeel en/of Arnica gehad.
Door 202spots
#325645
Ik zou 't liever door de DA laten behandelen.
Wanneer het niet uitzichzelf weg zal gaan,dan krijg je wel grote kan op mooi verschrompelde bloemkool oor :-\
Misschien niet zo erg wanneer de hond lange behaarde hangoren heeft,maar wanneer ze mooie recht opstaand oren hebben is het niet zo mooi gezicht.
(onze vroegere herder heeft 't ook gehad,en heb ik toen ook laten behandelen)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#325708
Die arnicazalf is perfect. Zorgt voor een snelle opname van het bloed. In combinatie met traumeel helemaal geweldig.

Niet te veel masseren, vooral in het begin niet, dat kan ervoor zorgen dat het weer groter wordt.
Door Audrina
#325781
Okay, ik ga dus door zoals ik nu al bezig was en blijf verder zoveel mogelijk van het oor af. Er zit alleen wel vrij veel haar op het oor dus dat wordt een zooitje met die arnicazalf. :-\ Helpt tinctuur of gelei net zo goed?
Door Supermax
#325904
Hallo,
Da's vervelend zeg. Maar kan je het oor niet een stukje kaalscheren? Dus de plek waar die bloedprop zit? Dan heb je beter overzicht en is het niet zo'n gerotzooi om de arnicazalf erop te smeren.
In ieder geval veel sterkte ermee.
Groetjes,
Mieke
Door Audrina
#325906
Ik heb van de week al een heel stuk van 1 van d'r voorpoten kaal moeten scheren omdat ze wondjes heeft. Dat was een gevecht van heb ik jou daar en dat leverde enorm veel stress voor haar op. :-\ Oortje scheren durf ik dus echt niet aan te beginnen want ik ben veels te bang dat ik in het oor scheer of dat ik er per ongeluk te hard op duw of er in knijp en het dan alleen maar erger maak. Of dat ze zo gestressed raakt dat het niet goed gaat.
Door Erna
#325914
Hoi

Mara haar oor is voor 90% weer helemaal in orde gekomen. Het zat op een wat vreemde plek, namelijk bij haar ooraanzet. Ik heb haar oor totaal 3 keer leeg laten zuigen en er verder niets aan gedaan. De eerste dagen na het leegzuigen plakte we het oor vast aan haar hoofd zodat het oor met het schudden van haar hoofd niet bewoog.

Er zit nu een kleine verdikking in de flap als het ware. Hierdoor is de ooringang wat kleiner geworden en moeten we daar meer op letten qua schoonmaken maar je ziet niets meer van het bloedoor. Het is niet verschrompeld en de verdikking zie je niet. Je kunt het alleen voelen.
Door Sammie
#326297
Mijn vorige hond heeft 2 keer een bloedoor gehad. Wat met een klein stukje begon, groeide uit op een grote 'waterzak'. De da heeft mij alle mogelijkheden duidelijk uitgelegd. Ze kunnen het oor opereren (ze maken het oor dan helemaal open en 'zuigen' het dan leeg) maar vooral bij een jachthond is het risico op infectie daarna groter (omdat zij altijd op de grond lopen te snuffelen). De andere optie was om er niets aan te doen. Volgens mij had je bij allebei de opties kans op een bloemkooloor maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Een operatie is meer een cosmetische operatie voor de eigenaar en vervelend voor de hond (moet daarna ook een kap op en als de wond openspringt zit alles in je huis onder het bloed). Ik heb mij da toen gevraagd wat zij zou doen als het haar hond was en zij antwoordde toen dat zij om deze redenen niet zou opereren. Ik heb haar advies toen opgevolgd en gelukkig heeft mijn hond ook nooit een bloemkooloor gekregen. Sterker: je kon gewoon niet zien dat ze ooit een bloedoor heeft gehad. Ik weet alleen niet meer of ik toen medicijnen ervoor heb gehad. Ik hoop voor je dat het goed gaat en dat je hond er niet teveel last van heeft (schudden met z'n kop). Succes ermee!
Door Nelly
#326308
Een van m'n Newfen heeft ooit een bloedoor gehad. Heb dat toen laten opereren en het gevolg was een soort houten plankje aan z'n hoofd. Het oor was keihard en hij heeft er ook altijd last van gehouden.
Door Audrina
#326358
* edit:
Ik had neergezet dat het beter ging en dat het leek alsof Tess d'r oortje weer dunner werd, maar ik was dus te optimistisch want nu heeft Tess een geknakt oor. :-\ Volgende week toch maar z.s.m. naar de DA.
Laatst gewijzigd door Audrina op za 28 mei 2005, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#326571
Je kunt aan de binnenkant zalven, daar zitten minder haren.
Ik heb erg slechte ervaringen met de operatie. De hechtingen zitten door het hele oorheen, ook door het kraakbeen en dat is bijzonder pijnlijk. Dat houdt in datze twee weken lang een kap op moeten en zwaar op de pijnstillers. En vervolgens komt het dan ook nog eens vaak terug.

Leegzuigen is minder vervelend maar geeft het risico op een infectie.
Niets doen behalve zalven met arnicazalf of eventueel arnica en hypericum in korrelvorm heeft bij mij de voorkeur. Tenzij het heel belangrijk is dat het oor zo mooi mogelijk blijft.
Door Audrina
#326604
Ja, ik heb het gezien bij mijn reu. Die had jaren terug ook een bloedoor en is toen wel geopereerd. Heel zijn oor was kaal en zag eruit als een ontplofte rollade door al die hechtingen. Het is ook nooit mooi genezen. Het haar is wel weer teruggegroeid maar hij heeft er een gebobbeld oor aan over gehouden met een knik er in.
Tess d'r oor hoeft van mij niet mooi te blijven, dus als ze er een flapoortje aan over zou houden zou ik dat niet erg vinden. Als ze maar geen pijn / last er van heeft.
Ik heb het oor vandaag aan beide kanten al meerdere keren met arnicazalf ingesmeerd. Is wel een kliederboel geworden maar dat is niet erg, als het maar werkt.
En ze krijgt ook nog 3 keer per dag 1 traumeeltabletje.
Door Nelly
#326717
Hitam schreef: Je kunt aan de binnenkant zalven, daar zitten minder haren.
Ik heb erg slechte ervaringen met de operatie. De hechtingen zitten door het hele oorheen, ook door het kraakbeen en dat is bijzonder pijnlijk. Dat houdt in datze twee weken lang een kap op moeten en zwaar op de pijnstillers. En vervolgens komt het dan ook nog eens vaak terug.

Leegzuigen is minder vervelend maar geeft het risico op een infectie.
Niets doen behalve zalven met arnicazalf of eventueel arnica en hypericum in korrelvorm heeft bij mij de voorkeur. Tenzij het heel belangrijk is dat het oor zo mooi mogelijk blijft.
Klopt Tannetje, bij mijn Boet zaten er maar liefst 42 hechtingen in het oor, en zoals gezegd, het was later net een houten plankje aan z'n hoofd :-X
Door tonlil
#327204
Bij mijn St Bernard heeft calendulazalf goed geholpen. 2 x daags het oor goed inmasseren. Na 2 weken was haar oor weer alsw vanouds. Geen schrompeloor niets.
Succes ermee.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door