Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ddr
#3258296
Hoi ik ben nieuw hier en had een vraag over voeding en allergieën.
Karma is een am bully van een maand of 8 ongeveer nu weegt ze ongeveer 35 kilo, ze had altijd veel oog prut dus heb haar bloed laten testen en daar kwam uit dat ze allergie had voor huisstofmijt, mijt zit natuurlijk overal in droog voer ik heb kippen daar zit het ook natuurlijk een beetje bij enz, dus gelijk over gestapt op vlees en na veel proberen en etiketten lezen en heel wat kilo's weg gegooid te hebben kwam ik uit bij barfmenu en bandit.....huisstofmijt allergie niks meer van te merken, ik heb carnibest, naturis, kivo, en nog wat meer geprobeerd steeds als ik dat gaf na een rol of 2/3 begon ze aan haar poten te knagen de hele dag en werd de prut in haar ogen weer meer en meer en bij veel kip heb ze dat ook valt me op.
Haar ontlasting is wat keutel achting maar dat schijnt met vlees normaal te zijn en dat ze aan de brok zat kwamen er hopen uit daar zeg je u tegen.
Ik geef haar eigenlijk alleen vlees en af en toe eet ze groen voer van mij wat ik over heb en het is echt een super wakker en vrolijk beest ze hobbelt de hele dag met me mee zelfs als de pitbull van de buren ff ze rust pakt gaat zij nog ff slopen of kijken wat er om haar heen gebeurt.

Nu vraag ik me af wat zit er in dat andere vlees waar zij zo op reageert vlees is toch vlees zou je zeggen.....
En of iemand ervaring heeft met online bestellen van vlees en waar dan het best?
En of ik toch wat supplementen moet toe voegen (misschien al wat aan de late kant)?
En of er misschien toch een brok ik waar ik af en toe is een dag tussendoor kan geven wand ze eet nu bijna voor 150 tot 170 euro vlees in de maand dat ben ik voor me eigen boodschappen nog niet eens kwijt....dit omdat ze bij bijvoorbeeld kip poten gaat knagen dus beland je dan al snel bij eend, konijn, hert, paard, kalkoen

Moet wel zeggen dat ik echt super blij ben dat ze geen last heb van der allergie heb ook een stoffe bank en kon het niet laten om toch even te testen hoe lang ik die niet hoefen te stofzuigen na 3 weken nog geen last daarna heb ik het zelf opgegeven en toch maar de bank schoon gemaakt.

Gr dave
Gebruikersavatar
Door pluk
#3258307
Ddr schreef:Hoi ik ben nieuw hier en had een vraag over voeding en allergieën.
Karma is een am bully van een maand of 8 ongeveer nu weegt ze ongeveer 35 kilo, ze had altijd veel oog prut dus heb haar bloed laten testen en daar kwam uit dat ze allergie had voor huisstofmijt, mijt zit natuurlijk overal in droog voer ik heb kippen daar zit het ook natuurlijk een beetje bij enz, dus gelijk over gestapt op vlees en na veel proberen en etiketten lezen en heel wat kilo's weg gegooid te hebben kwam ik uit bij barfmenu en bandit.....huisstofmijt allergie niks meer van te merken, ik heb carnibest, naturis, kivo, en nog wat meer geprobeerd steeds als ik dat gaf na een rol of 2/3 begon ze aan haar poten te knagen de hele dag en werd de prut in haar ogen weer meer en meer en bij veel kip heb ze dat ook valt me op.
Haar ontlasting is wat keutel achting maar dat schijnt met vlees normaal te zijn en dat ze aan de brok zat kwamen er hopen uit daar zeg je u tegen.
Ik geef haar eigenlijk alleen vlees en af en toe eet ze groen voer van mij wat ik over heb en het is echt een super wakker en vrolijk beest ze hobbelt de hele dag met me mee zelfs als de pitbull van de buren ff ze rust pakt gaat zij nog ff slopen of kijken wat er om haar heen gebeurt.

Nu vraag ik me af wat zit er in dat andere vlees waar zij zo op reageert vlees is toch vlees zou je zeggen.....
En of iemand ervaring heeft met online bestellen van vlees en waar dan het best?
En of ik toch wat supplementen moet toe voegen (misschien al wat aan de late kant)?
En of er misschien toch een brok ik waar ik af en toe is een dag tussendoor kan geven wand ze eet nu bijna voor 150 tot 170 euro vlees in de maand dat ben ik voor me eigen boodschappen nog niet eens kwijt....dit omdat ze bij bijvoorbeeld kip poten gaat knagen dus beland je dan al snel bij eend, konijn, hert, paard, kalkoen

Moet wel zeggen dat ik echt super blij ben dat ze geen last heb van der allergie heb ook een stoffe bank en kon het niet laten om toch even te testen hoe lang ik die niet hoefen te stofzuigen na 3 weken nog geen last daarna heb ik het zelf opgegeven en toch maar de bank schoon gemaakt.

Gr dave
Welkom!

Begrijp ik goed dat ze nu geen last heeft maar dat je gewoon wil weten hoe t zit?
Honden kunnen voor van alles allergisch zijn, huisstofmijt, pollen, wasmiddel en dus ook voor voeding. Bijvoorbeeld voor graan wat in de voeding zit, maar ook voor kip, rund of een andere diersoort kan een hond allergisch zijn.
Als het goed gaat op de diersoorten die je nu geeft dan zou je kunnen kijken voor andere merken met dezelfde diersoorten. Heel belangrijk: neem een kvv zonder premix of andere toevoegingen (groente, olie, etc). Je zou verder kunnen proberen om eens een visje te geven, er zijn kvv met vis maar wat sardientjes of een haring (altijd ongepekeld) kan ook prima.
Als je hond minimaal 5 diersoorten eet dan hoef je geen supplementen toe te voegen. Ik zou zeker geen brok gaan geven als ze het nu goed doet op kvv.
Om de prijs wat te drukken zou je eens naar barf kunnen kijken, als je wat vriesruimte hebt dan is dit vaak goedkoper dan kvv.

Als ze nog wel last heeft van jeuk:
Om te beginnen: geen brok geven en geen supplementen aan toevoegen!! Als je hond daadwerkelijk allergisch is voor iets dan ben je nog veel verder van huis als je wat gaat toevoegen. Ook geen honden koekjes geven (zitten bijna altijd granen in), korstjes brood of zo.

Ik neem aan dat vlooien, mijten, etc allemaal is uitgesloten door de dierenarts?
Ging het op Barfmenu en bandit wel goed? Of kreeg ze daar ook jeuk van? Elke kvv is anders namelijk, sommigen bevatten een premix, dit zijn toegevoegde vitaminen en mineralen, en hier kan de hond ook allergisch voor zijn.
Uitvogelen of er sprake is van een voedselallergie doe je door de hond een week of 6 maar 1 diersoort geven, verder niets. Dus bijv 6 weken lang alleen maar eend. Niets anders. Ook geen groente, ook geen fruit, ook geen kluif, alleen maar eend.

Hoe sta je tegenover barf? Is dat een optie voor je? Dan heb je namelijk de meeste zekerheid dat er alleen maar die diersoort in gaat. Ook is het, als je wat vriesruimte hebt, meestal een stukje goedkoper.

Als barf geen optie is en je wil elimineren met kvv realiseer je dan dat je de fabrikant moet vertrouwen dat alleen die diersoort er in zit en dat tussentijds de machines goed zijn schoongemaakt. Kies sowieso een kvv zonder premix en met bot als calciumbron en dus met 1 diersoort erin. Kies ook een diersoort die ze niet eerder heeft gegeten. Denk dus goed na welke varianten kvv je al hebt gegeven.
Die ene kvv voer je dus 6 weken om te kijken wat de reactie is. Volgt er na 6 weken geen reactie dan ga je een tweede diersoort toevoegen, dit doe je 6 weken, etc.

Wat interessante topics over allergieën :
Het topic van Nelson, een hond met diverse allergieën: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 8&t=123796
Uitgebreide info over allergieën bij honden: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... e#p2775037
Door Ddr
#3258317
Alleen op die 2 merken doet ze het goed idd bendit en barfmenu,
Van naturis kreeg ze zelfs bulten,
Ik zal me is verdiepen in barf dacht dat vlees al barf was vanwege het merk naam barf menu haha
koekjes en snoepjes haal ik in vorm van natuurlijke dingen maar dat deed ik eigenlijk al kippen en gansen nekken enz.
Bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
Door pluk
#3258320
Ddr schreef:Alleen op die 2 merken doet ze het goed idd bendit en barfmenu,
Van naturis kreeg ze zelfs bulten,
Ik zal me is verdiepen in barf dacht dat vlees al barf was vanwege het merk naam barf menu haha
koekjes en snoepjes haal ik in vorm van natuurlijke dingen maar dat deed ik eigenlijk al kippen en gansen nekken enz.
Bedankt voor je reactie
dan zou ik t bij die 2 merken houden voorlopig
Om te beginnen zou je hier kunnen starten http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 3&t=128897
#3258784
Bandit en BarfMenu zijn inderdaad niet bepaald de goedkoopste KVVs. Wel fijn dat je wat gevonden hebt waardoor ze van de jeuk af is.
Ik heb zelf van de merken die je noemt Carnibest (paar keer) en Naturis (eenmalig) gegeven en vond het er eerlijk gezegd niet zo geweldig uitzien. In Carnibest zit premix en ik zag er vetblokjes in zitten, Naturis, was stinkende drap, waarschijnlijk met premix en werd met lange tanden gegeten.
En toen vond ik BarfMenu in een winkel, nou dat ziet er best goed uit en stinkt niet.

Op Voerwijzer kun je KVVs vergelijken, ook qua prijs. Je kunt filteren zodat je bijvoorbeeld alleen de KVVs krijgt zonder premix, bot en granen. Let ook op het botpercentage, van BarfMenu weet ik dat het botpercentage vrij hoog is, dus als ze het daar goed op doet, moet je niet een KVV nemen die daar heel laag in zit, anders krijg je ipv mooie keuteltjes stinkende slappe kak. Tenminste dat is mijn ervaring.

Goedkope relatief goede brok is er eigenlijk niet. Relatief goede brok is al vrij snel duurder dan KVV, vooral zonder kip.

Als je openstaat voor zelf samenstellen, je je daar goed in wilt verdiepen en je hebt genoeg ruimte in de vriezer of voor een vriezer, is dat waarschijnlijk een goede optie om kosten te besparen. Tijdsbesparend is het geloof ik niet als ik het hier zo nu en dan lees. Maar een blije hond is veel waard. Mij ontbreekt de ruimte, alleen zalmkop is mogelijk en zo tevreden als Ko is na zo'n maal is heel veel waard. Heerlijk voldaan en blij. Dus zodra er ruimte komt voor een vriezer, dan ga ik zelf samenstellen.

Succes. Groet, Esther
#3258830
Ik lees in je startbericht 2 belangrijke aanwijzingen:
1. ze heeft minder klachten op KVV dan op brok;
2. ze krijgt weer meer klachten wanneer ze producten met kip erin te eten krijgt.

Ik zou de kip dus even helemaal uit het dieet elimineren en kijken hoe ze het dan doet.
#3258998
Ddr schreef:Ja daar moet ik me eerst goed in verdiepen inderdaad dit is me eerste hond en heb er veel over gelezen kwa opvoeden en KVV maar zelf maken niet nog.
Kan ik me voorstellen. Ik ben zelf ook eerst begonnen met KVV en pas later overgestapt naar zelf samenstellen.
Er zijn webwinkels waar je het gewicht van je hond kunt opgeven en zij adviseren je dan over de samenstelling. Je kunt opgeven dat er geen kip mag worden geleverd. Zelf heb ik lange tijd besteld bij een webwinkel waar ze het voor je in porties snijden (minimaal gewicht is 125 g/portie en hoe lager het gewicht hoe groter de kans op afwijking ervan), tegen meerkosten. Dat wordt dan bij je afgeleverd. Op de porties staat keurig genoteerd wat het is. Zo ben ik ook begonnen toen ik overstapte op BARF. Een vriezer is wel handig want ze komen maar eens per 4 weken langs. Maar wat ze afleveren is dan ook genoeg voor die periode.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door