Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ineke
#325853
Is het mogelijk dat een mens via versvlees (of om het even welk dierlijk bloed) of bloed van een hond, door bijv. een beet, besmet kan worden met een hepatitisvirus?

Mijn man heeft een leverontsteking en we tasten nog in het duister waar dit vandaan kan komen.
Laatst gewijzigd door Ineke op vr 27 mei 2005, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#325884
Ik weet wel dat hepatitis zeer besmettelijk is. Ik heb als bijbaantje jaren in een ziekenhuis als voedingsassistente gewerkt en moest ingeent worden tegen hepatitis B.
Door Helen
#325885
Op internet gevonden over Hepatitis B:

Binnendringen van de huid met een scherp voorwerp dat met bloedresten is verontreinigd: bijvoorbeeld verwonding aan een gebruikte injectienaald of ander scherp instrument, snijden aan glaswerk, etc. (het zogenaamde prikaccident);
Contact met bloed of met bloed verontreinigde lichaamsvloeistoffen op een niet intacte huid: wondjes, kloven, eczeemplekken, etc.;
Spatten van bloed of met bloed verontreinigde lichaamsvloeistoffen in slijmvliezen van oog en mond (ook door aërosolen, dat zijn kleine nevelige deeltjes);
Mond-op-mondbeademing zonder beademingstube of -kapje, waarbij er sprake is van bloedbijmenging: bijvoorbeeld bij een aangezichtsverwonding;
Door-en-door bijtwonden (met zichtbaar bloed).

Daarnaast kunt u besmet raken door seksueel contact, zonder het gebruik van condooms, met iemand die het hepatitis B-virus bij zich draagt. Ook kan overdracht plaatsvinden van moeder op kind tijdens de bevalling, wanneer de moeder het virus bij zich draagt. Dit laatste komt veel voor in landen rond en ten zuiden van de Middellandse Zee. Lang niet iedereen weet of hij of zij besmettelijk is omdat de ziekte vaak geen klachten geeft of dat een besmette persoon er niet ziek hoeft uit te zien. Het hepatitis B-virus kan ook overdragen worden op de partners van werknemers die besmet zijn geraakt met het virus.
Laatst gewijzigd door Helen op vr 27 mei 2005, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#325886
Dit gaat over Hepatitis A:

De kans op besmetting neemt toe naarmate de hygiënische omstandigheden slechter zijn. Denk daarbij vooral aan het ontbreken van veilig drinkwater, hygiënisch bereid voedsel en goede sanitaire voorzieningen. Het komt in landen met veel hepatitis A regelmatig voor, dat de riolen lozen in water dat voor allerlei doeleinden wordt gebruikt. Voorbeelden zijn zwemwater, water dat wordt gebruikt als drinkwater en water waarin gevist of schelpdieren gekweekt worden. Zo bent u soms slechts een slok of hap verwijderd van een mogelijk hepatitis a-besmetting. Dat kan wellicht het einde van uw vakantie betekenen of gezondheidsproblemen na thuiskomst.
Door Helen
#325887
Dit gaat over Hepatitis C:

De huid en het slijmvlies van het menselijk lichaam vormen een vrij goede barrière tegen indringers van buiten af. Het hepatitis C virus kan deze barrière niet zomaar uit zichzelf passeren en infecties kunnen dan ook alleen maar optreden indien deze natuurlijke barrière

plaatselijk wordt beschadigd. Dit treedt o.a. op bij transfusie met besmet bloed of besmette bloedproducten, gebruik van besmette chirurgische instrumenten of naalden.

Voor 1991 was hepatitis C besmetting een risico voor ontvangers van bloedtransfusie en voor mensen met hemofilie (bloederziekte) die zijn behandeld met een stollingpreparaat dat uit menselijk bloed is gemaakt. In 1991 is er door de bloedbanken in Nederland een uitgebreide controle van bloed en bloedproducten op het hepatitis C virus ingevoerd. Sinds die tijd is de kans om met hepatitis C besmet te worden bij toediening van bloed- of bloedproducten, bijvoorbeeld voor de behandeling van hemofilie, zodanig bewerkt dat de kans op besmetting vrijwel geheel is uitgesloten.

Een andere grote groep besmette mensen zijn drugsverslaafden die met vuile naalden spuiten of gemeenschappelijke rietjes gebruiken bij het opsnuiven cocaïne. Het betreft hier ook mensen die ooit, ook al is het maar één keer, drugs hebben gespoten.

Bij ruim een derde van de patiënten met hepatitis C is het echter niet goed mogelijk aan te geven hoe de besmetting is opgelopen. Mogelijke factoren die hierbij een rol hebben gespeeld zijn o.a. tatoeages, gemeenschappelijk gebruik van scheermesjes of tandenborstels, contact met besmet bloed bij een verwonding van de huid of slijmvliezen, operaties.

Omdat, zoals gezegd, de huid en intacte slijmvliezen een goede barrière vormen tegen het virus is er bij de normale omgang met hepatitis C patiënten, zoals bijvoorbeeld in het gezin, knuffelen en kussen en omgang met elkaar op het werk of in dezelfde klas geen risico op besmetting.


Belangrijke oorzaken:

Bloedtransfusie voor 1991
Infusie van bloedproducten voor 1991
Inspuiting met drugs m.b.v. vuile naalden
Mogelijke risico factoren :

Operaties
Ingrepen aan het gebit
Prikken met besmette naalden
Gemeenschappelijk gebruik van scheermesjes of tandenborstels
Tatoeages
Piercing
Zeer geringe risicofactoren:

Geboorte
Seksueel contact (?)
Geen risicofactoren:

Samenzijn met een besmette patiënt
Knuffelen en kussen
Door Ineke
#325889
Helen,

Heel hartelijk bedankt voor je bijdrage :)

Ik heb het internet al uit en te na uitgepluist.
In tegenstelling tot alles wat je over hepatitis kan vinden is de internist van mening dat het niet zo'n vaart loopt met de besmetting :o ??? Bloed-bloed en sexueelcontact is haar mening.
Hoe komt mijn man er dan (zo gemakkelijk) aan???

Mijn grootste ? is of dierlijk bloed een hepatitis besmetting kan doorgeven aan een mens.

Hepatitis van een hond kan niet overgedragen worden op een mens en andersom.
Maar geldt dat ook voor de veroorzaker van hepatitis ???

Het is een groot raadsel, maar je zult het maar hebben :'(
Laatst gewijzigd door Ineke op vr 27 mei 2005, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#325915
Ik werd in frankrijk ooit gewaarschuwd voor de middellandse zee-oesters, die zouden besmet zijn met hepatitis..... ???...Ik weet niet of het een onzin-verhaal was... ::)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#326206
Volgens mij zijn de mensen hepatitis en dieren hepatitis een andere ziekte die niet overdraagbaar is van dier op mens ofandersom, behalve de hepatitis veroorzaakt door leptospirose.
Door Helen
#326236
Ik zal morgen ff aan mijn man vragen of hij er wat vanaf weet (hij is arts).
Kon je trouwens de vragen die je hebt niet aan de behandelende arts stellen?
Door Ineke
#326611
Helen schreef: Ik zal morgen ff aan mijn man vragen of hij er wat vanaf weet (hij is arts).
Kon je trouwens de vragen die je hebt niet aan de behandelende arts stellen?
Dat hebben we gedaan. Hugo is namelijk een aantal keer gebeten door Mufasa. Ze (internist) wist het niet en ze zou het zeker uitzoeken. Onverwacht mocht mijn man echter naar huis en hebben we het niet meer kunnen vragen. De uitslag over de verwekker is nog niet bekend.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door