Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3257448
Ik kom op zo'n 400 gr koolhydraat per dag. Hmm ja zoete aardappel zou ik dan ook voor kunnen koken en invriezen, das een goeie.
Op het oog is nu nog lastig want 400 gram rijst een heel veel! :o
Dus jij voert maar 2 keer per dag, geen 4 keer. Ik vond 4 keer al zo lastig, ga beginnen met 2 of 3. Hij kreeg 1x per dag maar dat is niet goed dus voor de lever.
Gebruikersavatar
Door pike
#3257519
Ik heb niet alles hiervoro gelezen, maar dit is wat ik op dit moment geef aan Armagnac met hoge leverwaardes.

25% koolhydraat
50% gekookt wit vlees, witvis
25% gekookte groenten

Het is het leverdieet van Charmed. Zij heeft hier veel (en positieve) ervaring mee je, kan haar ook altijd pb-en als je vragen hebt.

Koolhydraat in het leverdieet hoeft niet perse in de vorm van graan, je kan ook denken aan quinoa, boekweitgrutten, zoete bataat of desnoods aardappel.
Witvlees - heb ik na lang zoeken uitgevogeld - is alles behalve zoogdier. Dus alle gevogelte. En wivis. Witivis is bijv. koolvis, kabeljauw schelvis, heek. Zoogdiervlees produceert meer ammoniak dan gevogelte of witvis.
Armagnac krijgt dit nu een week of 6. Het gaat me steeds meer tegenstaan moet ik zeggen, ik heb het gevoel dat ik hem ernstig tekort doe, maar ik wil het wel de kans geven. En drie maanden dit leverdieet (3 maanden was voorschrift van Dr. Mandigers) zal hij wel overleven.
Mandigers raadde mij overigens ten zeerste af om rijst te geven omdat dat pieken in de bloedsuikerspiegel zou geven. Ook raadde hij soya af.
Armagnac geef ik verder nog Mariadistel, Curcuma en een algemeen kruidenmengsel (phyto-supplement van Carnivoer).
Een klein deel van de 50% vlees (circa 10%) vervang ik door zuivel in de vorm van magere kwark of huttenkase.
Meer geef ik niet omdat hij anders te slappe ontlasting gaat krijgen. Dat is natuurlijk iets wat hond-afhankelijk is. Een keer in de week vervang ik een deel van het spiervlees door gekookt ei. Compleet, dus met eigeel.
Armagnac weegt ca. 10,5 kg, is een actief baasje en eet van dit dieet 700 gram en blijft daarbij op gewicht.
Gebruikersavatar
Door Sweet Dutchess
#3257565
ja ik ben gewoon 2 keer daags blijven voeren .Smiddags vaak wel een snack ,maar dat is niet veel.
Belle doet het prima zo.Ze staat nu zon maand of 7 op dit dieet.
Zelf heb ik ook het idee dat ik haar te kort doe omdat ze bijna geen roodvlees en orgaan krijgt nu.Daarom laat ik der zo nu en dan toch wat mee eten als hier paard op het menu staat.
Vind het anders zon straf voor haar dat ze een lever probleem heeft :-[
Gebruikersavatar
Door pike
#3257601
Ik ben begonnen met 4x daags. Nu ben ik over op 3x daags, ik red het gewoon niet meer om netjes verdeeld over de dag 4x te geven. OVer 5 wegen laat ik bloedprikken. En we zijn er wel uit wat we dan gaan doen; ongeacht de uitslag gaat hij terug naar een barfmenu. Is zijn bloed oke, gaat hij terug naar barf. Is zijn bloed niet oke gaat hij ook terug naar barf. Want ik ga er van uit dat als 3 maanden streng dieet niet helpt 6 maanden ook niet gaat werken. Ik zal dan wel rekening houden met en hem niet volstoppen met rood vlees, maar hij gaat wel weer fatsoenlijk eten krijgen. Ik ben die plakkerige prak meer dan zat.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3257636
4x wordt het hier niet, dan is het continue eten uitbuiken. Daarnaast is dan weggaan of iets doen te lastig. En dan nog die andere 2 die erbij staan : hij wel! (nee valt nog mee tot nu toe)
Ik begin nu met een rauw dieet (plus de koolhydraten). 1 omdat ik in rauwe voeding geloof, 2 ik heb nog zoveel gevogelte karkas welke alleen Maci eet, 3 ik zie het nog niet zitten om bijna 1 kilo per dag spiervlees te koken wat niet van kip is. Kalkoen kan ik nog aankomen maar wordt dan heel erg eenzijdig.
Dus over een paar weken weer bloed checken, hoop dat het dan stukken beter is.

Dus wordt het 480 gram vleesbot,
240 gram groenten
400 gr koolhydraten
320 gram vlees/yochurt/huttenkase/eieren etc.
en dan heb ik nog 80 gram orgaan en 80 gram pens per dag, daar ben ik nog niet over uit. Ja dat ik het niet zo per dag ga geven. Wekelijks zou ik dan uitkomen op 560 orgaan en 560 pens, maar dat vind ik bijv ook te veel in een keer per week orgaan te geven, 560 gram.
Door tt-tjes
#3257703
Chendo krijgt ook gekookt, maar ik geef als koolhydraat gekookte zoete aardappel en witte aardappel. Verder witvis en kalkoen en gekookt ei.
Met de aardappel blijft hij beter op gewicht dan met havermout.
Ik zal waarschijnlijk nooit meer terug kunnen naar Barf/rauw. Hij verdraagt het gewoon niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3257770
tt-tjes schreef:Chendo krijgt ook gekookt, maar ik geef als koolhydraat gekookte zoete aardappel en witte aardappel. Verder witvis en kalkoen en gekookt ei.
Met de aardappel blijft hij beter op gewicht dan met havermout.
Ik zal waarschijnlijk nooit meer terug kunnen naar Barf/rauw. Hij verdraagt het gewoon niet.
Dat is natuurlijk heel jammer maar in zo'n geval heb je helaas geen keuze en de hond zal toch moeten eten. En dan ben je blij als hij het lekker vindt. Jakkie eet zijn leverdieet gretig, maar hij weet verduvels goed dat Duc wat anders krijgt en dat had hij veeeeeel liever ::)
Door tt-tjes
#3257828
Chendo vind het heerlijk. Hij krijgt er een gekookt/scrambled eitje doorheen, of een schepje hüttenkäse extra.
Heel af en toe haal ik een pakje Duck, niet het meest geweldige, maar is wel graanvrij. Dit verdraagt hij al hij het maar 1x krijgt per dag. Meerdere dagen achter elkaar gaat ook niet.
Gelukkig is Chendo een veelvraat, die altijd eet, wat je hem ook voorzet.
Ik denk wel dat ik ook eens ga proberen om hem 3x daags eten te gaan geven, zodat hij een wat voller gevoel heeft.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3257834
Ik probeer havermout + havervlokkenn klaar te maken. Eh hoe doe je dat eigelijk het best? :-[ ::) - heb er nu echt een potje van gemaakt ;D
Als het maar gaar is denk ik?
Door src_esther
#3257856
Kaio schreef:Ik probeer havermout + havervlokkenn klaar te maken. Eh hoe doe je dat eigelijk het best? :-[ ::) - heb er nu echt een potje van gemaakt ;D
Als het maar gaar is denk ik?
Staat er niet op het pak hoe je het moet bereiden?
Ik weet de verhoudingen eerlijk gezegd niet, ik weet tot hoever ik vloeistof in de pan moet doen en hoeveel scheppen havermout/vlokken en breng het langzaam aan de kook. Als het kookt, deksel op de pan en heel laag ca. 10 minuten pruttelen en dan van de hittebron en langzaam af laten koelen, dan wordt het dikker. Ik geloof dat het ongeveer 100ml vocht is per eetlepel. Pin me er niet op vast.
Volgens mij staat internet vol met recepten voor havermout, 'google/duckduckgo/bing is your friend'.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3257956
ja volgende keer eerst goed googlen voor ik begin. Op de verpakkingen staan alleen maar luxe recepten.
Maar ik begon dus met veel te weinig water, teringzooitje geworden, alle klonters door zeef geduwd en aanrecht maar weer schoon gemaakt, maar het was uiteindelijk eetbaar ;D
Errug dit

Maar goed nog een vraag, beloningskoekjes? Hij kreeg nu gedroogde eendreepjes (uit winkel), vaak geef ik ook lamslongen zelf gedroogd (mag dat ivm koper, weet dat long anders is). Maar wat kan ik dan veilig geven?
Door src_esther
#3257972
Kaio schreef:Maar goed nog een vraag, beloningskoekjes? Hij kreeg nu gedroogde eendreepjes (uit winkel), vaak geef ik ook lamslongen zelf gedroogd (mag dat ivm koper, weet dat long anders is). Maar wat kan ik dan veilig geven?
Misschien dat je met boekweitmeel, huttenkase en appel ofzo lekkere koekjes kunt maken? Geen idee... Ik roep ook maar iets... Er zijn ook vegetarische en veganistische koekjes te koop (zoals Natural Way), dus zelf iets maken moet kunnen, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3258060
Kaio schreef:Maar goed nog een vraag, beloningskoekjes? Hij kreeg nu gedroogde eendreepjes (uit winkel), vaak geef ik ook lamslongen zelf gedroogd (mag dat ivm koper, weet dat long anders is). Maar wat kan ik dan veilig geven?
Scott vindt gedroogde banaan en kiwi erg lekker :) appel kun je ook goed drogen
tip: leg een bakvel op je rooster en snij niet te dunne schijfjes...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door