Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#3256999
Ik hoor dit ook af en toe. Ben erg benieuwd welk 'defect' hierachter zit. Als het in de darmen is en om gemalen bot gaat, zou het misschien kunnen dat deze honden meer vezel nodig hebben voor een goede darmwerking. Dat de voorstuwende bewegingen (peristaltiek) in de darmen zonder deze vezels niet niet goed is.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3257000
Meestal als je hoort dat er niet goed verteerd wordt, zit er ook een duidelijke reden achter. Zoals de leeftijd, 14,5 is gewoon heel oud voor een hond en dan is het niet gek als de vertering minder wordt.

Bij darmklachten zoals diarree ed is het ook duidelijk dat de vertering minder is. Schade uit het verleden heeft ook invloed. Zo zijn er vele redenen te verzinnen. Onze hond krijgt medicijnen die een nadelig effect op het verteringsstelsel hebben, daar hebben we eerst de overstap van Barf naar kvv mee gemaakt, daarna kvv zonder bot en nu uiteindelijk op brok.

Een gezonde hond kan bot uitstekend verteren. Of de hond nou groot of klein is. Gaat de vertering (tijdelijk) niet goed, moet je als baas zijnde dit in de gaten hebben en er aanpassingen op doen. Dat is ook het voordeel van vers, je kunt alles aanpassen naar de behoefte van de hond. Dus heeft ie een virus, dan geef je even geen vleesbot en bouw je het weer rustig op met gemalen bot.

Het is aan de hand van de info hier niet mogelijk om in te schatten waardoor de hondjes uit de openingspost een verstopping hebben opgelopen. Maar ik ben dan toch wel reuze benieuwd naar verdere informatie over oorzaak en gevolg. Ik ben van mening dat een gezonde hond niet zomaar verstopt zal raken, dan is er iets anders mis en zal gekeken moeten worden naar wat er dan mis is.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3257010
Bosliefje schreef:Mijn oude reu van 14,5 jr verteert de wild-versie van Lotgering ineens niet meer. Hij spuugt dan een finke berg tamelijk scherpe botjes uit. Geen verstopping. Hij is 20 kilo, dus niet klein.
Maar zo hoort bot ook niet in de kvv te zijn, dat is gewoon gevaarlijk aangezien de stukjes zo klein zijn dat ze niet meer gekauwd worden, maar blijkbaar wel groot genoeg om teruggetuft te worden c.q. schade maken. Gewoon waardeloos gemalen dus.
Door Lizzy
#3257022
En toch denk ik dat mijn honden die hele vleesbotten eten met grote regelmatig hun vleesbot heus niet dusdanig klein 'knippen' dat de botstukjes kleiner zijn dan in KVV. En als ze haas of kalkoenvleugels krijgen, dan zitten er ook scherpe stukjes tussen. Ik denk eigenlijk dat het vooral mis gaat wanneer er iets mis is met de hoeveelheden bot in KVV in combinatie met ontbrekende elementen. Te weinig spiervlees, teveel goedkoop orgaanvlees (uitgezonderd pens, dat is een goede bot-inpakker) en geen groenten (dus ook geen vezels).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3257031
Lizzy schreef:En toch denk ik dat mijn honden die hele vleesbotten eten met grote regelmatig hun vleesbot heus niet dusdanig klein 'knippen' dat de botstukjes kleiner zijn dan in KVV. En als ze haas of kalkoenvleugels krijgen, dan zitten er ook scherpe stukjes tussen. Ik denk eigenlijk dat het vooral mis gaat wanneer er iets mis is met de hoeveelheden bot in KVV in combinatie met ontbrekende elementen. Te weinig spiervlees, teveel goedkoop orgaanvlees (uitgezonderd pens, dat is een goede bot-inpakker) en geen groenten (dus ook geen vezels).

Maar volgens mij wordt in kvv vaak kaal bot gebruikt om te malen en ervaring hier leert dat kaal bot met vlees ernaast zich in de vertering anders gedraagt dan een bevleesd bot. En we weten in dit geval ook niet wat voor bot er gebruikt is. Stel dat dat rund of kalf is wat amper tot niet goed verteerd en het gemalen vlees wat erbij zit is veel sneller de maag uit dan al die botstukjes, dan zou het zo kunnen dat er uiteindelijk bottendrollen ontstaan. Iets wat mijn inziens wat anders is dan wit uitgeslagen keutels.
Door Michelle M
#3257055
Kaela schreef:Meestal als je hoort dat er niet goed verteerd wordt, zit er ook een duidelijke reden achter. Zoals de leeftijd, 14,5 is gewoon heel oud voor een hond en dan is het niet gek als de vertering minder wordt.

Bij darmklachten zoals diarree ed is het ook duidelijk dat de vertering minder is. Schade uit het verleden heeft ook invloed. Zo zijn er vele redenen te verzinnen. Onze hond krijgt medicijnen die een nadelig effect op het verteringsstelsel hebben, daar hebben we eerst de overstap van Barf naar kvv mee gemaakt, daarna kvv zonder bot en nu uiteindelijk op brok.

Een gezonde hond kan bot uitstekend verteren. Of de hond nou groot of klein is. Gaat de vertering (tijdelijk) niet goed, moet je als baas zijnde dit in de gaten hebben en er aanpassingen op doen. Dat is ook het voordeel van vers, je kunt alles aanpassen naar de behoefte van de hond. Dus heeft ie een virus, dan geef je even geen vleesbot en bouw je het weer rustig op met gemalen bot.

Het is aan de hand van de info hier niet mogelijk om in te schatten waardoor de hondjes uit de openingspost een verstopping hebben opgelopen. Maar ik ben dan toch wel reuze benieuwd naar verdere informatie over oorzaak en gevolg. Ik ben van mening dat een gezonde hond niet zomaar verstopt zal raken, dan is er iets anders mis en zal gekeken moeten worden naar wat er dan mis is.
De bichon is circa 2 jaar oud. Stond op brok en is in overleg met de dierenarts overgestapt op KVV. Ontlasting was harder dan voorheen (hond at eerst brok) maar niet te hard en geen stopverf-kleur.
Gebruikersavatar
Door pike
#3257104
pluk schreef:Als voeding teveel bot bevat dan kan dit tot een verstopping leiden. We hebben toch allemaal weleens gehad dat je hond krijtpoep had of veel moeite met ontlasten? Nou, dat een tijdje achter elkaar en een verstopping ligt op de loer.

[\quote]
Weleens een keertje, ja. Maar dat een tijdje achter elkaar??? Als je de ontlasting in de gaten houdt en ziet dat de hond krijtpoep heeft op de kvv die je voert geef je of een andere kvv of je geeft spiervlees bij. Want je blijft dat dan toch niet geven? Dat is toch vragen om problemen.
Dan ben ik nog steeds blij dat ik
a. barf met zelfgekozen vleesbot
b. als ik gemalen bot nodig heb om wat voor reden dan ook ik dat zelf maal zodat ik nog steeds weet wat ik voer
c. altijd de ontlasting controleer zodat ik indien nodig de percentages aan kan passen. Een groot voordeel van het opruimen van de ontlasting van je hond. Je voelt gelijk wat er speelt :cool:
Door hamada
#3257107
Parelridder schreef:Jemig, wat zul je geschrokken zijn! Wat waren de klachten waardoor je wist dat je naar een arts moest? En waren er achteraf gezien al andere signalen geweest die met de kennis van nu wezen op dit probleem?
Hij kon echt zijn ontlasting niet meer kwijt. Om de 5 meter zitten en persen zonder resultaat.
We dachten eerst dat het een stekelnoot was, maar bij uitpeuteren door DA bleek het toch ontlasting. Erg gruizig.
Daarna door verklevingen in combi met vergrootte prostaat ook weer problemen. Buikoperatie en nu gaat het goed.
Maar 1x per vergissing verkeerde kvv gegeven en meteen weer problemen.
Hij eet nu smuldier en rodi. Dat gaat goed.
Door hamada
#3257109
Michelle M schreef:Mag ik vragen welk merk?
Darf en Naturis. De andere 2 honden hebben nergens last van met deze merken
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#3257124
Persoonlijk denk ik dat er bij die honden toch meer aan de hand is. Mijn ukkies (nog geen 3 kg) verteren kvv met bot prima. Ook de wildmix van Lotgering, bot percentage ligt bij de wildmix wel iets hoger dan de andere soorten...
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3257154
Ik ga met Debbie mee: ik denk dat er een reden moet zijn dat ze ineens geen bot meer verteren. Dat kan natuurlijk van alles zijn, maar het komt niet door de KVV. Het uit zich in het niet verteren...
Door hamada
#3257278
Op enig moment kan een hond door wat voor reden dan ook moeite krijgen met zijn voer.
In het geval van Spike is dat kvv met bot. Dat zegt natuurlijk niets over of kvv goed is. Wel of het geschikt is voor die specifieke hond. Spike krijgt nu kvv zonder bot, Sam kvv met bot.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3257664
Ik vraag me ook af in hoeverre de da nog verder heeft gekeken naar mogelijke oorzaken toen hij hoorde dat de hond kvv at. Als je een hond rauw voert is dat volgense de meeste dierenartsen 9 van de 10 keer ineens het probleem.

Mijn vorige hond zat ooit volledig verstopt toen hij nog brokken kreeg. Het was echt kantje boord.
Maar geen da die zei dat het van de brok kon komen en dus gingen ze aan het zoeken naar een oorzaak. Geef je barf of kvv vindt de da vaak dat hij de oorzaak al te pakken heeft.

Ongeschikt bot voeren (of ongeschikte kvv) is een risico. Maar een goede kvv bij een gezonde hond is net zo vol risico als brok voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door