Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Anna2016
#3256109
Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels via het forum mijn eerste bestelling lopen en aan de hand daar van heb ik een voorlopig menu samengesteld. Willen jullie mee kijken?
Anna krijgt nu 7 dagen per week kvv en ik wil beginnen met 3 dagen barf. Ze weegt nu 22 kilo en is vijf maanden, ze krijgt nu een kilo voer per dag en ik verwacht dat dit zo ongeveer gelijk op gaat met haar groei/leeftijd.
Ik zit een beetje te twijfelen wat nu handig is met betrekking tot het maken van verschillende porties. Er van uitgaande dat ze per week 3000 gram totaal barf krijgt.
Dat heb ik verdeeld in:
1350 gram bevleesd bot
600 gram orgaan waarvan 300 gram pens
300 gram groentemix
750 gram spiervlees

maandag:
300 gram lamspens
250 gram spiervlees konijn of kip (afgewisseld)
200 gram eend/kipkarkas (afgewisseld)
250 gram konijnenrug/kop
100 gram groentemix
totaal 1100 gram

dinsdag:
kvv rund

woensdag:
100 gram orgaanmix
250 gram spiervlees hert
200 gram eend/kipkarkas
250 gram eend/kip nekken
100 gram groentemix
totaal 900 gram

donderdag:
kvv geitmix

vrijdag:
kvv mix waar pens in zit

zaterdag:
200 gram orgaanmix
250 gram eend of fazantspiervlees
200 gram eend/kipkarkas
250 gram fazantenbout
100 gram groentemix
totaal 1000 gram

zondag:
zalmkop aangevuld met kvv

ps; ik maak de orgaanmix van hart/lever/nier ieder een derde deel (konijn, kalkoen, hert)

Is dit een goed menu? waar kan ik het beter/makkelijker maken?
Alvast ontzettend bedankt voor de reacties!

Gr Paula
Door Anna2016
#3256207
Bedankt voor je reactie en fijn dat het zo een beetje klopt!
Als ik de ene dag karkassen als vleesbot voer, is dat dan niet te veel bot? Ik vind het moeilijk inschatten maar ik begreep dat karkassen vaak iets schraler zijn qua vlees? Maakt het feit dat het een pup is daar nog verschil in?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3256219
Anna2016 schreef:Bedankt voor je reactie en fijn dat het zo een beetje klopt!
Als ik de ene dag karkassen als vleesbot voer, is dat dan niet te veel bot? Ik vind het moeilijk inschatten maar ik begreep dat karkassen vaak iets schraler zijn qua vlees? Maakt het feit dat het een pup is daar nog verschil in?
Dat ligt echt aan je karkassen. Sommige zijn inderdaad vrij kaal, anderen zitten zo vol vlees daar hoef je niet eens spiervlees bij te doen.
gemiddeld vleesbot is 50%bot en 50%vlees. Ik zou dus echt even kijken wat je geleverd krijgt, als het allemaal redelijk bevleesd is dan kun je prima 1 soort vleesbot per dag voeren en anders combineer je ze gewoon. Het ligt ook echt aan je hond, niet elke hond reageert even goed op wat meer of minder bot. Hier wordt de ontlasting juist slap of te hard van. Maar bj een pup zou ik proberen om dagelijks toch wel rond de 50/50 te zitten.

Over je menu heb ik verder ook geen opmerkingen. Het ziet er prima uit. Heb je voor je groentemix de lijst met geschikte groenten op de site al gezien?

Wat misschien handig is met portioneren is telkens 2 dagen barf of kvv achter elkaar te doen. Dan kun je het bevroren in stukken voor 2 dagen verdelen en na ontdooien verdeel je het dan over de dagen.
Door Anna2016
#3256317
Dat van twee dagen achter elkaar barfen is wel een goed idee! En de groentelijst heb ik gevonden, erg handig.
Over 1.5 week kunnen we starten, we hebben er zin in!
Bedankt voor de tips!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door