Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door El Guapo
#3255503
Beste mensen,
Ik was van plan om een nieuw menu te maken en dan zonder organen, aangezien mijn hond dit niet eet.

Het ziet er als volgt uit:
Maandag 375 gr kippenrug + 250gr lam
Dinsdag 800gram KVV (smuldier compleet, lotgering of tinlo)
Woensdag 375gr eendennek + geitvlees
Donderdag: zelfde als dinsdag
Vrijdag: 375 gr haaskarkas + 250 hertenvlees
Zaterdag: zelfde als dinsdag en donderdag
Zondag: 500 gr pens (schaap of lam) + 375gram kalkoennek

Zou iemand misschien kunnen kijken wat hij/zij er van vindt en wat beter kan?
Het betreft een sportieve hond van 35kg die iets meer fan 2% krijgt.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3255509
Je kan niet zomaar de organen weglaten omdat je hond dat niet eet. Zo werkt dat niet.

Ofwel probeer je er toch organen.in te krijgen, ofwel voer je minstens 4-5 dagen kvv per week...

Je kan vb een orgaanmix voeren. Ik zie dat hij wel pens voert. Al eens geprobeert om een mix met pens eronder te voeren? Misschien lust ie dat wel.
Of je mengt het onder wat anders.

Je kan lever en nier evt lichtjes garen of drogen en dan dat afbouwen.
Lust hij ook geen hart?
Gebruikersavatar
Door El Guapo
#3255535
Ja ik heb alles al geprobeerd.
Bakken, koken, drogen. De pens eet hij ook alleen wanneer het even in de droger heeft gezeten. Orgaanvlees gaat er gewoon niet in.
Het is toch zo dat je 3x per week compleet moet voeren?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3255537
El Guapo schreef:Ja ik heb alles al geprobeerd.
Bakken, koken, drogen. De pens eet hij ook alleen wanneer het even in de droger heeft gezeten. Orgaanvlees gaat er gewoon niet in.
Het is toch zo dat je 3x per week compleet moet voeren?
4 dagen per week compleet is toch wel het minimum hoor. En de overige 3 dagen kun je dan niet zomaar wat doen maar zul je toch moeten proberen een beetje in de buurt van compleet te komen.

Er zijn orgaan malingen te koop. Heb je dat al eens geprobeerd? Orgaan heeft een anderee structuur dan spiervlees, misschien dat gemalen er beter in gaat omdat het bekgevoel anders is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3255538
Ok, ik denk even mee.
Je hebt ook verschillende diersoorten geprobeert? Want hier zijn.vb konijnnieren heel lekker maar andere nieren niet en gevogeltelever lekker maar lams of geitenlever vergif....

Zou je aan gemalen vleesbot kunnen geraken of het zien zitten dat zelf te malen?
Zelfde voor orgaanmix?

In dat geval zou je 1 dag enkel vleesbot en orgaan kunnen geven. Je orgaan van de 4 barfdagen allemaal op 1 dag, onder vleesbot gemengd. Minstens de helft vleesbot. Dan moet je eens kijken of je de pens erbij doet of los geeft en op hoeveel orgaan je dan komt. Waarschijnlijk niet het ideale percentage, maar het zal er niet zo ver vanaf liggen en het is toch iets.
In de kvv zit toch ook orgaan, dus gemalen en gemengd eet hij het wel.

De rest van je vleesbot en spier kan je dan over de overige 3 dagen verdelen. Dat kan uiteraard gewoon in stukken.

Als je de pens steeds wat verhit, weet ik niet of het wel zin heeft want je geeft dat vooral voor de goede bacteriën en hoeveel overleven zo'n verhitting? Ook als het maar kort is...
Gebruikersavatar
Door Tal
#3255543
Onze grote is een zeur met vis. Zo meng ik haring (fijngesneden) een paar uur van te voren met pens of boekmaag. Dan eet ze het graag.
Dat doe ik ook wel met orgaanmix, dat meng ik dan ook met de pens of boekmaag (van te voren).
Misschien kun je er wat mee zodat je hond het gaat eten.
Misschien lust je hond wel boekmaag.

Ik zie dat je geitenvlees geeft. Ik weet niet hoe je het voert maar onze honden zijn gek op de Tammenga geitmix. Daar zit ook orgaan in. Tammenga is niet fijn gemalen maar grof. Misschien is dat een idee voor je dat je hond toch automatisch al wat meer orgaan eet.
Gebruikersavatar
Door El Guapo
#3255550
Bedankt voor jullie reacties!
Ik dacht als ik 3 dagen KVV compleet voer, hij zo voldoende aan zijn organen komt?

Ik heb met de organen alles geprobeerd, fijn malen, door spiervlees of pens. Hij plukt alles er zo tussen weg. Ik heb ook orgaanmixen geprobeerd, ook geen succes:(

Geit of lamsvlees eet die wel gewoon, maar als het KVV is, laat hij dit staan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3255555
En wat extra onder de kvv? Dat kan ook nog.

3 dagen kvv is te weinig orgaan hoor. Das ook logisch want kvv is als het goed is, gemaakt om compleet te zijn als je het de hele week voert.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel orgaan er precies in je kvv zit maar als het zo'n 20% is en je voert dat maar 3 dagen in de week, kom je uiteindelijk over de week genomen aan maar 9% orgaan. Ipv 20 dus...
Das met wat geluk een kleine 2% hart en idem lever. Je kan wel volgen dat dat te weinig is?

Ik zou eens proberen of je wat orgaanmix in de kvv kan verstoppen. Begin met een klein beetje he.
Gebruikersavatar
Door El Guapo
#3255566
Okee, en als ik nou bijvoorbeeld de pens laat zitten? En hiervoor in de plaats ook KVV geef met een kalkoennek? Dan voer ik nog wel genoeg verschillende diersoorten. In bijvoorbeeld smuldier zit per 400gram 15% orgaan en 20% pens.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3255571
El Guapo schreef:Okee, en als ik nou bijvoorbeeld de pens laat zitten? En hiervoor in de plaats ook KVV geef met een kalkoennek? Dan voer ik nog wel genoeg verschillende diersoorten. In bijvoorbeeld smuldier zit per 400gram 15% orgaan en 20% pens.
Even rekenen...

Je voert nu gemiddeld zo'n 735 gr per dag. Hiervan moet ongeveer 10% pens zijn, dus 75 gram. Dit is 525 gram per week. Het overige orgaan moet samen ook 525 gram per week zijn. In 2 bakken smuldier vlees compleet (2x400gr) zit 160 gr pens en 120 gr orgaan.
In een beetje gemiddelde kvv zit 20% orgaan (inclusief pens) dus dan kom je nog steeds te kort.
je zou natuurlijk 3x per week smuldier kunnen geven, maar de kwaliteit hiervan vind ik niet goed dus dat zou mijn advies niet zijn,

Lotgering heeft kvv met een hoog orgaan gehalte met daarbovenop extra pens. Je zou eens kunnen doorrekenen op hoeveel gram je dan uitkomt per week.

Maar aangezien je pens apart op het menu hebt, neem ik aan dat pens wel gewoon gegeten wordt?
Je zou op zoek kunnen gaan naar een kvv met 20% orgaan maar zonder pens. Als je deze 3 dagen voert kom je ongeveer 440 gram orgaan uit, daarbij 1 dag pens + vleesbot en 2 dagen spiervlees + vleesbot en je komt een eind in de richting.
Voor zo'n kvv zou ik eens in de kattenhoek kijken. Deze kvv bevatten geen pens en vaak wat meer hart dan de honden variant.
Gebruikersavatar
Door El Guapo
#3265688
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nu 4x in de week KVV zodat hij de percentages van de organen haalt in de week.
De 3 barfdagen heb ik dan ook nog zo als beschreven en nog een kalkoennek op zondag naast de KVV
Door Envie
#3267837
Ik heb er hier ook een die niet zo van de orgaan is. Ik snijd het heel fijn en prak t door de kvv. Voer 2/3 barf en 1/3 kvv
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3267842
Xavi is ook zo'n muts met bepaald orgaan. Hart en lever gaat er inmiddels wel in maar niertjes blijven stom. ::)
Je kunt bij dogmeat orgaanmix kopen, hier zit alles in. Meng dit eens door de kvv of pens heen (liefst pens want dat is mega overheersend) even laten staan en dan geven. Dat gaat vaak wel goed.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door