Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3255390
Gister heb ik nog héérlijk in driekwartbroek en tshirt gelopen, maar binnenkort gaat het natuurlijk kouder en natter worden. En ik heb geen idee wat wijsheid is qua winter hardloopkleding.

Ik heb nu een dunne en dikkere lange legging, een dunner en dikker shirt met lange mouwen en een windjackje. De leggings en shirts zijn van gladde stof, allemaal speciaal voor het hardlopen.

Mijn "probleem" is een beetje dat ik nog intervallen loop. Door mijn blessure gaat de opbouw heel langzaam en moet ik onderweg ook nog regelmatig rekken. Dan sta ik al snel een minuut of 4 stil. Dus het contrast tussen het warm krijgen als ik ren en koud krijgen loop en rek is nogal groot.

Ik lees overal dat je max 3 laagjes doet en als onderste laag thermo kleding. Maar ik zie eigenlijk nergens thermo onderkleding te koop. Of ik zoek verkeerd natuurlijk.

Waar lopen jullie in? Wat vinden jullie fijn en wat niet?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3255406
Ik loop altijd 's-ochtends om half 7, dus dan is het nog niet zo warm. Ik draag altijd een hardlooplegging en hardloopshirt (met korte mouw) met daaroverheen een dun hardloopjasje. 's-Zomers als het rond die tijd al warm is rits ik de mouwen uit het jasje zodat het een hesje wordt en als het heel erg warm is laat ik het shirt eronder uit. Als het kouder wordt (beneden de 8 à 9 graden) trekt ik over mijn hardloopkleding een winddichte maar vrij dunne joggingbroek aan en een fleece vest.
Laatst gewijzigd door doranto op ma 17 okt 2016, 09:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Hydra
#3255421
Ik ben afgelopen winter nog niet tot de perfecte combi gekomen, maar ik droeg sowieso altijd een winterlegging van de h&m. Dan vaak een thermoshirt (gewoon van de Decathlon of Hema) en daar overheen weer een thermo top/trui ding van de h&m. Ook droeg ik dunne fitnesshandschoentjes, want als ik eenmaal koude handen heb, warm ik niet meer op. Bij echte kou deed ik nog mijn sportjack/regenjas over mijn kleding heen. Oftewel: laagjes op laagjes, maar wel laagjes die open te ritsen zijn, zodat je eventueel nog wat kunt luchten mocht dat nodig zijn.
Door Siberienne
#3255433
hier een vergelijkbaar probleem - en koukleum

Ik heb inderdaad ook laagjes aan. Sowieso loop ik niet vaak in een tight, ik vind die al snel koud. Ik heb een hardloopbroek van Odlo, die is aan de voorkant winddicht en achter stretch stof. Daar kan nog een thermo onder broek onder. Thermo ondergoed is er van veel merken; ik heb daarvan ook Odlo gehad maar vind dat vrij kwetsbaar. Ik heb twee lange onderbroeken, de ene ooit in Noorwegen gekocht van een "huismerk", de andere van een merk dat schaatsers sponsorde en waarvan ik nu even niet op de naam kan komen.. Iets met een C, nier columbia maar het lijkt erop maar inderdaad, bv bij de Welkoop verkopen ze het spul ook en dat is ook best OK. Pasvorm is vaak wat minder, iets zwaarder en het lubbert wat sneller in mijn ervaring - mijn vriend heeft er.

Daarop heb ik een of een loopshirt of een thermoshirt aan, al naar gelang de temperatuur met korte of lange mouwen. Daar overheen een dun loopjasje. Ik heb ook ooit een dunne trui gekocht van Odlo die aan de voorkant winddicht is, maar eigenlijk vond ik dat niet zo'n succes want die voelt heel snel benauwd aan.

Ik vind een luchtlaagje tussen kleding goed helpen met isolatie.

Soort thermo-ondergoed; ik vind Falke fijn, stinkt ook niet zo snel (Odlo vroeger wel, kon na 1 dragen gelijk de wasmachine in. Nou is dat in NL na het sporten niet zo'n probleem maar op wandeltrektochten of langlauftrektochten wel.. )
Helemaal top voor een shirt dat niet stinkt: X-undergear. Ik heb daar een thermo ondershirt van dat lekker warm is, toch niet snel zweterig en een lang genoeg rugpand. Het is niet goedkoop, maar ik heb mijn X-shirt nu al minstens 10 jaar oid. Intensief gebruikt, nog steeds prima. http://www.hiking-site.nl/indekijker_xu ... rshirt.php


Handen: handschoentjes zijn fijn maar wat ook uitstekend helpt: zet een muts op. Een mens verliest 30% van zijn warmte via zijn hoofd. Een muts kan enorm schelen bij koude handen en voeten. Je kan die eventueel ook makkelijk op en af zetten.

Nog een punt: kleed je niet te warm aan. Want veel zweten is ook snel koud. Als wij gaan langlaufen kleed ik me zodanig aan dat ik het een beetje koud heb voor de start. Ben ik bezig lekker warm, stop ik: laagje extra. Maar dat laatste is met hardlopen is dat wat lastiger. Daarom zou ik dan vooral kiezen voor winddicht.

Ik haal mijn Falke ondergoed bij de Outlet in Roermond, maar da's voor jou wat ver geloof ik :)
Online zou je eens bij http://www.futurumshop.nl/hardlopen kunnen kijken, hebben een ruim assortiment. Buitensportzaken zoals Bever ook en de grotere hardloopzaken ook wel. Als je al weet welke maat je nodig hebt en wat je wil: http://www.cotswoldoutdoor.com/nl/ De pond staat laag en ze hebben soms super aanbiedingen.

Loopjasjes: let op lang genoeg in de mouwen. Bij mij zijn ze vaak te kort. Omdat ik vaak in het donker loop, ga ik graag voor reflectie en felle kleuren. Merken die me te binnen schieten waar er bij ons in huis wat van rondzwerft zijn o.a. Brooks, Falke, Odlo, Asics en Salomon. Salomon maakt mn voor trailrunning hele mooie echt minimale jasjes: ik kan die van mij in een bundeltje om de arm meenemen en dan aan doen naar behoefte.
Door Siberienne
#3255434
Ik heb dus zelden meer dan 2 laagjes aan trouwens. Ik vind het dan al snel frotterig worden. 3 lagen alleen bij -10 oid. Ook bij intervallen lopen. Wel al snel mutsje op.

Hmmmmm ik krijg weer helemaal zin maar moet nog even wachten (ik fiets nu even, rug en knie willen niet helaas, hopelijk met oefeningen die ik nu krijg komt dat snel weer goed)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3255440
Een fijn loopjack of een hoodie met daaronder een shirt met lange mouwen, een goede wintertight (met reflectiestrepen, zorg dat je zichtbaar bent in het donker/ schemer !!! ) en een paar wat dikkere sokken. En als het echt heul koud is handschoentjes en een muts. Maar dan moet het echt heul koud zijn en meestal blijf ik dan liever thuis en sport binnen.

Helaas mag ik momenteel niet hardlopen van de dokter, ik hoop zo dat dat van tijdelijke aard is.

Op leontien.nl en stoerevrouwensporten.nl kom je wel meer info tegen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3255446
Hope schreef:Geen tips over kleding, ik loop namelijk niet hard, maar waarom zou je rekken tijdens het lopen? Je vergroot daarmee de kans op blessures aanzienlijk.
Omdat ik al een blessure heb en daar heel gericht voor rek.

Mijn kuiten vullen zich tijdens het lopen en als ik rek kunnen die zich legen. Anders gaan ze aan de botvliezen van mijn schenen trekken en dat doet heel erg au. Ik loop onder begeleiding van een fysio en personal trainer, die houden alles nauwgezet in de gaten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3255447
Kaela schreef:Omdat ik al een blessure heb en daar heel gericht voor rek.

Mijn kuiten vullen zich tijdens het lopen en als ik rek kunnen die zich legen. Anders gaan ze aan de botvliezen van mijn schenen trekken en dat doet heel erg au. Ik loop onder begeleiding van een fysio en personal trainer, die houden alles nauwgezet in de gaten.

Aaaah, op die fiets. Ik zou daarmee in de winter dan wel extra opletten want met 4 minuten stilstaan koel je vreselijk hard af. Manlief gebruikt om die reden deze créme:

http://www.sportsbalm.com/performance-w ... eries.html

Daarmee blijven zijn spieren warm, ook als hij stilstaat, en hebben zijn liezen (die heel snel geblesseerd raken vanwege zijn beperking) het veel minder zwaar. Hij gaat zo al met warme spieren de kou in en dat scheelt voor hem echt een slok op een borrel.
Door Siberienne
#3255459
Hope schreef:Geen tips over kleding, ik loop namelijk niet hard, maar waarom zou je rekken tijdens het lopen? Je vergroot daarmee de kans op blessures aanzienlijk.

Wie zegt dat eigenlijk, dat rekken tussendoor tijdens looptrainingen de blessurekans vergroot? Ben ik wel benieuwd waar dat op gebaseerd is.

Toen ik nog atletiek baantrainingen deed, gingen we warmlopen, oefeningen doen -waaronder rekken en lenigheid en techniektraining - dan intervallen en dan uitlopen. Nou deden we in de winter een deel van die oefeningen wel binnen (in krachthonk of kleedkamer) ivm afkoelen, dat wel. Maar ik ben beetje verbaasd door je opmerking.

(((baantrainingen op zich verhogen wel behoorlijk de kans op blessures trouwens, maar dat heeft weer met andere dingen te maken, zoals ondergrond, intensiteit van de training en gebrek aan techniek van veel lopers. Dat zegt Andy Franklin Miller http://www.drandyfranklynmiller.com Heeft ook heel mooi onderzoek naar liesblessures gedaan )))
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3255490
Iedereen super bedankt voor alle ervaringen, tips en linkjes! Ik ga morgen eens op mijn gemak rondkijken!
Hope schreef: Aaaah, op die fiets. Ik zou daarmee in de winter dan wel extra opletten want met 4 minuten stilstaan koel je vreselijk hard af. Manlief gebruikt om die reden deze créme:

http://www.sportsbalm.com/performance-w ... eries.html

Daarmee blijven zijn spieren warm, ook als hij stilstaat, en hebben zijn liezen (die heel snel geblesseerd raken vanwege zijn beperking) het veel minder zwaar. Hij gaat zo al met warme spieren de kou in en dat scheelt voor hem echt een slok op een borrel.
Je hebt een goed punt, in de winter is stilstaan om te rekken wel een dingetje. Het is nog niet echt koud geweest, dus ik heb het er nog niet met mijn trainer over gehad. We zijn wel bezig met het rekken af te bouwen, maar helemaal zonder kan ik nog niet. Mogelijk dat ik wel mijn warming up kan aanpassen zodat ik hem thuis al kan doen en dan ook thuis kan rekken voor vertrek. Dat scheelt al een hoop.
Ik zal die creme ook met hem bespreken. Ik weet niet hoe slim het is bij het hardlopen, want je krijgt het al zo warm van het lopen zelf.

Ik lees overigens op diverse hardloopsites zeer tegenstrijdige berichten over rekken. De ene is helemaal voor, de andere is erop tegen. Tja, zoals met alles in het leven denk ik dan. Ik ben blij dat ik zo intensief begeleid wordt door 2 deskundigen die mij heel goed kennen en het daardoor precies op maat af kunnen stemmen. Een half jaar geleden liep ik geen 100 meter zonder pijn, nu lopen we ruim 5 km per training in intervallen die steeds langer en frequenter worden. Het gaat langzaam, maar uiteindelijk kom ik er wel!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3255496
Manlief zegt dat hij het niet warmer krijgt van de gel. Zijn benen blijven droger doordat de gel een soort laagje op de huid legt. Dus bij regen krijgt hij geen stramme spieren meer. Hij merkt vooral dat hij tijdens stilstaan of stilzitten hij niet meer zoveel afkoelt en dat vindt hij prettig. Het verkleint voor hem de kans op blessures aanzienlijk.

Manlief heeft natuurlijk een beperking en kan zijn spieren niet ontspannen. Daardoor is er altijd kans op blessure.
Zijn spieren zouden steeds korter worden als hij ze niet op lengte zou houden door elke dag te rekken. Dat rekken gaat behoorlijk onorthodox maar dat is voor hem de enige manier. Het grootste risico zit hem in rekken in de kou. Dat mag hij absoluut niet doen. Nu rekt hij de hamstring en bij kou bestaat het risico dat het scheurt. Dus is het dan binnen opwarmen op de hometrainer, rekken, créme smeren, warm aankleden en dan buiten sporten. Buiten rekken is (voor hem) echt te link.

@Sibrienne:
Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar rekken en het is echt niet zo zaligmakend als gezegd wordt. Ik vind dat je alleen moet rekken onder begeleiding van een fysio en er een duidelijke noodzaak van dat rekken is. Wat ik link vind zijn de mensen die gewoon maar tegen een boom staan duwen of op 1 been staan balanceren en technisch eigenlijk geen idee hebben wat ze doen. Je moet dondersgoed weten hoe ver je moet gaan en welke spieren je wanneer moet aan- en ontspannen.
Dus rekken vanuit medisch oogpunt met begeleiding: top! Rekken omdat iedereen dat doet en gewoon lukraak wat spanning op spieren zetten :-X :-X :-X je kan meer kapot maken dan je lief is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door