Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3254833
Net terug van de DA.
Mijn vierjarige podencoteefje van 8 kilo heeft ernstig verhoogde leverwaarden en op de echo was een iets vergrootte lever te zien.
Ze eet prima (KVV en 2-3x per week bottendag en 2x per week rauw ei), is levendig, niet geel uitgeslagen en drinkt hoogstens wat meer.
Nu doorverwezen naar MCD voor nader onderzoek.
Moet ik haar dieet aanpassen?
Ze krijgt nu dus dagelijks KVV met zeewier, kefir, eierschaalpoeder en Vetselect Seromag en ik ga ook nog Golden Paste maken.
#3254855
PPPP schreef:Net terug van de DA.
Mijn vierjarige podencoteefje van 8 kilo heeft ernstig verhoogde leverwaarden en op de echo was een iets vergrootte lever te zien.
Ze eet prima (KVV en 2-3x per week bottendag en 2x per week rauw ei), is levendig, niet geel uitgeslagen en drinkt hoogstens wat meer.
Nu doorverwezen naar MCD voor nader onderzoek.
Moet ik haar dieet aanpassen?
Ze krijgt nu dus dagelijks KVV met zeewier, kefir, eierschaalpoeder en Vetselect Seromag en ik ga ook nog Golden Paste maken.
Krijgt ze medicijnen? Komt ze uit het buitenland? En zoja, is ze recentelijk nog gecheckt op 'buitenlandse' ziekten? Heb je informatie over bloedwaarden?
#3255049
Ze komt uit Spanje en is nu mijn twee jaar bij mij. Ze oogt gezond en krijgt geen medicijnen. Voor ze naar Nederland kwam is ze geënt, gesteriliseerd en getest op buitenlandse ziektes. Er zijn geen ontstekingswaarden dus actieve ziektes lijken uitgesloten volgens DA.

Ze krijgt verschillende diersoorten KVV van wisselende merken: Dogmeat, Spykie en Kivo.
Bottendag ook wisselend: kalkoennek, runderknars, lamsrib niet bevleesd, kipkarkas/kipvleugel. Tussendoor gedroogde snacks als kalkoennek, luchtpijp, kalfspees, konijnenoor, lamskophuid, kiptips e.d.

Toevoegingen: halve theelepel eischaalpoeder, eetlepel kefir, theelepel zeewier, halve theelepel Seromag (vlgs. voorschrift), halve theelepel Mariadistel (sinds vandaag)
#3255053
PPPP schreef: Ze krijgt verschillende diersoorten KVV van wisselende merken: Dogmeat, Spykie en Kivo.
Bottendag ook wisselend: kalkoennek, runderknars, lamsrib niet bevleesd, kipkarkas/kipvleugel. Tussendoor gedroogde snacks als kalkoennek, luchtpijp, kalfspees, konijnenoor, lamskophuid, kiptips e.d.

Toevoegingen: halve theelepel eischaalpoeder, eetlepel kefir, theelepel zeewier, halve theelepel Seromag (vlgs. voorschrift), halve theelepel Mariadistel (sinds vandaag)
Waarom een bottendag? En naast het gewone menu ook nog eierschaalpoeder?

Ik zou van de bottendag sowieso een barf dag maken, bijvoorbeeld door het toevoegen van hoogwaardig spiervlees of het geven van een goed bevleest compleet karkas. Kalkoen nek, runderknars en niet bevleesde lamsrib zou ik schrappen omdat ze vaak te hard/scherp zijn en vervangen door bijvoorbeeld eend, parelhoen of konijnkarkas. Op je barf dag kun je ook beter kiezen voor diersoorten die niet in je KVV zitten. Kip zit vaak in kvv, in Spykie is het de enige bron van bot, dus die zou ik niet ook nog geven op een barf dag.
#3255124
Hoe hoog zijn de waardes?
Ik zou haar meteen op het leverdieet zetten. Staat uitgebreide uitleg in de bibliotheek. Mijn Chendo heeft chronische hepatitis en levercirrose en staat op een gekookt leverdieet, chinese kruiden en mariadistel. Plus prednison en ursochol.
Wat is seromag?
#3255143
pluk schreef:Waarom een bottendag? En naast het gewone menu ook nog eierschaalpoeder?

Ik zou van de bottendag sowieso een barf dag maken, bijvoorbeeld door het toevoegen van hoogwaardig spiervlees of het geven van een goed bevleest compleet karkas. Kalkoen nek, runderknars en niet bevleesde lamsrib zou ik schrappen omdat ze vaak te hard/scherp zijn en vervangen door bijvoorbeeld eend, parelhoen of konijnkarkas. Op je barf dag kun je ook beter kiezen voor diersoorten die niet in je KVV zitten. Kip zit vaak in kvv, in Spykie is het de enige bron van bot, dus die zou ik niet ook nog geven op een barf dag.

Bottendag is op advies van Tannetje Koning en op die dag krijgen ze dus geen KVV.
Eischaalpoeder is omdat ik (ook op advies van Tannetje) hele (rauwe) eieren gaf, maar dan vond ik duizendeneen stukjes eierschaal terug, dus vandaar nu gemalen door de KVV.
Het is voor mij helaas niet haalbaar om Barf te voeren.
Ik begrijp de samenhang tussen hard en scherp en lever niet helemaal, maar daar ga ik me zeker in verdiepen.
Mijn honden hebben overigens geen enkele moeite met de botten die ik voer, alleen eend/konijn/haas/duif e.d. krijg ik er echt niet in.
Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk diersoorten afwisselend te voeren, waaronder ook 1x per week vis.
#3255144
Bottendag is op advies van Tannetje Koning en op die dag krijgen ze dus geen KVV.
Eischaalpoeder is omdat ik (ook op advies van Tannetje) hele (rauwe) eieren gaf, maar dan vond ik duizendeneen stukjes eierschaal terug, dus vandaar nu gemalen door de KVV.
Het is voor mij helaas niet haalbaar om Barf te voeren.
Ik begrijp de samenhang tussen hard en scherp en lever niet helemaal, maar daar ga ik me zeker in verdiepen.
Mijn honden hebben overigens geen enkele moeite met de botten die ik voer, alleen eend/konijn/haas/duif e.d. krijg ik er echt niet in.
Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk diersoorten afwisselend te voeren, waaronder ook 1x per week vis.
#3255146
Weet je waarom Tannetje die bottendag adviseert?
De botten die je geeft zijn in de optiek van veel ervaren barfers niet erg geschikt: kalkoen is heel hard en splintert, kale onbevleesde ribben zijn altijd een 'no go' goed bevleesd kan mits zacht genoeg en runderknars is geen bot.
Hier op barfplaats geven we zoveel mogelijk goed bevleesde , geschikte, botten.
Hele eieren met schil is geen must hoor, gemalen eierschil wordt in noodgevallen gegeven als vervanging van vleesbot , als dit structureel geeft zou je je menu wat scheef kunnen trekken.
#3255167
Too schreef:Weet je waarom Tannetje die bottendag adviseert?
De botten die je geeft zijn in de optiek van veel ervaren barfers niet erg geschikt: kalkoen is heel hard en splintert, kale onbevleesde ribben zijn altijd een 'no go' goed bevleesd kan mits zacht genoeg en runderknars is geen bot.
Hier op barfplaats geven we zoveel mogelijk goed bevleesde , geschikte, botten.
Hele eieren met schil is geen must hoor, gemalen eierschil wordt in noodgevallen gegeven als vervanging van vleesbot , als dit structureel geeft zou je je menu wat scheef kunnen trekken.

Kalkoennekken splinteren niet, hoor. Splinteren is meer iets voor platte botten, is mijn ervaring. Heel hard valt ook wel mee: ik knip de nekken voor mijn honden met een gewone snoeischaar door, ook de nekken die tegen de 500 gram wegen (daarom knip ik ze door: da's te veel voor één hond hier :D ).

Ik zou me wat de kalkoennekken betreft eerder zorgen maken over het feit dat ze gedroogd zijn: als ze op een te hoge temperatuur zijn gedroogd, wordt het bot natuurlijk wel slechter verteerbaar.
#3255168
Anne in Duitsland schreef:Kalkoennekken splinteren niet, hoor. Splinteren is meer iets voor platte botten en 'holle' botten (pijpbotten), is mijn ervaring. Heel hard valt ook wel mee: ik knip de nekken voor mijn honden met een gewone snoeischaar door, ook de nekken die tegen de 500 gram wegen (daarom knip ik ze door: da's te veel voor één hond hier :D ).

Ik zou me wat de kalkoennekken betreft eerder zorgen maken over het feit dat ze gedroogd zijn: als ze op een te hoge temperatuur zijn gedroogd, wordt het bot natuurlijk wel slechter verteerbaar.
#3255222
PPPP schreef:Ik vroeg om advies over leverproblemen, niet over hoe ik mijn honden voer...
Je vraagt "moet ik het dieet aanpassen"? Dat is toch wat je voert?

Er is ook verwezen naar het leverdieet. Heb je daar al naar gekeken? Dat is een barf dieet omdat het zo specifiek is mbt verhoudingen. En die verhoudingen is waar het in je huidige menu, naar onze mening, nu al niet goed zit omdat je percentage vleesbot erg hoog is.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 610.0.html
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door