Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Anna
#3246
Dit is het (voorlopige) menu van Auru.  ::)

Bibi: afwisselend natuurmix, bibimix en lam/rijst.  Meestal aangevuld met gepureerde groenten: zelf gekiemde alfalfa, tuinkers en linzen, daarnaast ook sla, waterkers, wortel, radijs, tomaat, paprika en eender welke groenten ik in huis heb...  Vaak ook knoflook.  Soms aangevuld met zeewier of met lijnzaad.

Een aantal vleesmaaltijden heb ik onlangs vervangen door granenmaaltijden: ze krijgt nu gemiddeld twee ochtenden per week 5-granenvlokken (haver, rijst, gerst, tarwe, rogge), soms gierst, met volle yoghurt of kwark, rauwe (?) acaciahoning, gemalen sesamzaadjes en pompoenpitten, gemalen kokos.

Ik geef soms fruit, maar dit meng ik voorlopig nog niet onder de granenmix (gaat misschien gisten?).  Als tussendoortjes geef ik dadels, vijgen, nootjes en soms rozijnen.  Daarom doe ik ook geen noten in de granenmix.  Ik geef ook nog steeds af en toe een rawhide bot...

Dit is het zo'n beetje.  Waarschijnlijk ben ik nog wel wat dingen vergeten.

Ben benieuwd naar jullie kritiek.  Eigenlijk vraag ik me op dit ogenblik vooral af welke supplementen ik zou kunnen geven.  Ik heb een tijdje alle supplementen afgeschaft, maar denk er nu aan om vitamine C en/of vitamine B complex te gaan geven.  Wat denken jullie?  Wat komt mijn hond tekort met dit menu?  M.a.w. hoe zouden jullie bibi aanvullen tot een zo compleet mogelijke en uitgebalanceerde voeding?  Welke kruiden zou ik kunnen geven??

Zouden jullie eigenlijk botten geven, ervan uitgaande dat in bibi waarschijnlijk al vrij veel (kippen)bot zit en rekening houdende met het percentage bot in een gemiddelde wolvenmaaltijd (niet zo hoog)??  Ik weet het niet...  :-/

Groetjes,

Anna.

PS: Mijn hond eet elke dag, twee maal per dag.  Ik leg niet alles op de weegschaal, vandaar geen gewichten.  Heeft waarschijnlijk ook niet echt zin, aangezien ik van bibi het fijne niet weet.  :(
Door Lizzy
#3247
Hoi Anna, aangezien Bibi al compleet is, kan ik alleen maar zeggen: je geeft met Bibi al compleet en de aanvullingen die jij geeft zijn toppie!  

Ik zou niet meer dan 2 maaltijden vervangen door granen. Anders wordt het teveel graan. Je zou zelfs 1 maaltijd kunnen vervangen door graan en 1 bijv. door vette vis zoals sardientjes (met bijv. groentemix en een theelepeltje tarwekiemolie voor de vitamine E). Vette vis is erg goed ter aanvulling van vitamine D (geen vitamine D preparaat geven hoor!).

Je kunt vitamine C en B complex geven, hoewel ik beslist niet geloof dat jouw hond dit extra nodig heeft. Hij krijgt al zoveel vitamine C (en andere vitamines en mineralen) binnen door het fruit en de groentes!

Vitamine B komt voor in (natuurlijke bronnen):

B1: vlees, vis, gevogelte, havermoutvlokken, bruine rijst, melk, volkorenbrood - dus met vlees en havervlokken zit jij aan meer dan voldoende van deze vitamine.

B2: lever, eieren, zuivel en vis - met Bibi zit jij dus al goed. OK, je zou 1 maal per week een eitje kunnen geven.

B3: tarwekiemen, volkorenbrood, lever, wit vlees, eieren, vis, dadels, vijgen, advocado - dus met Bibi en alles wat je daarbij geeft, zit jij aan meer dan voldoende.

B5: Tarwekiemen, volkorenbrood, granen, orgaanvlees, vlees, groene groente - dus met Bibi, granen en groente zit je aan meer dan voldoende.

B6: Granen, tarwekiemen, kool, orgaanvlees, vlees, gevogelte - dus met Bibi en de granen zit je aan meer dan voldoende.

B8 (biotine): Melk, zilvervliesrijst, orgaanvlees, fruit, walnoten - dus met Bibi en alles wat je geeft (gedroogd fruit) zit je aan meer dan voldoende.

B9 (foliumzuur): groene bladgroente, wortelen, avodaco, abrikozen, volkorenmeel, eieren - dus met alles wat jij geeft, zit je aan meer dan voldoende

B12: vlees, zuivelproducten, eieren - dus met Bibi geef je van deze vitamine meer dan voldoende.

Je kunt natuurlijk wel bot geven. Ja, dit zit al voldoende in Bibi, maar je zou maximaal 1 maal per week een recreatiebot kunnen geven. Een (1) zo'n bot per week moet wel kunnen. Kan hij lekker zijn tanden op schoon kauwen.

Nou, ik heb helemaal geen kritiek! Het ziet er gewoon goed uit! Klasse eigenlijk!
Groetjes, Lizzy
Door Truitje
#3248
Hey Lizzy, dat is een handig vitamine lijstje!
Gaat meteen in mun mappie!
Door Truitje
#3250
http://www.dietistennet.nl/vitaminen.html

Voor nog meer weetjes ...
Oeps Ink,
Ik keek even bij 'alcohol en vocht'..... Ik vrees dat ik een en ander moet omdraaien in mijn dagelijks rantsoen LOL.
Nee Geintje
Maar zeer bedankt voor dit urltje.
De barfmap begint aardig dik te worden.
Door Anna
#3251
Waarschijnlijk ben ik nog wel wat dingen vergeten.
Af en toe een rauw ei (eiwit lichtjes gekookt) en soms een blikje zalm.

Bedankt trouwens voor jullie milde kritiek...  ;D  Maar over die vitamine C: je moet toch bergen groenten geven om aan een redelijke hoeveelheid vitamine C te komen, of heb ik dat verkeerd begrepen?  Geven jullie dan geen extra vitamine C?  (Zal het wel ff zelf opzoeken in jullie menu's.  ;))
Ink, bedankt voor de link!

Groetjes,

Anna.
Door Lizzy
#3252
Hoi Anna, een hond maakt in principe zelf vitamine C aan. En, aangezien de hoeveelheid vitamine C in bijv. alfalfa erg hoog is, hoef je niet persee vitamine C te geven. Ik geef zelf alleen vitamine C bij een verminderde weerstand bij stress en bij virussen die rondwaaien.

Groetjes, Lizzy
Door Anna
#3253
Waarschijnlijk ben ik nog wel wat dingen vergeten.
Soms geef ik fytomix ipv groenten.

Wat de groenten betreft: meestal vries ik ze onmiddellijk in na het pureren en ontdooi ik ze even voor het "opdienen", maar door dit invries-en-ontdooi-proces gaan er ongetwijfeld vitamines verloren.
Ook de uitspraak "een hond is geen konijn" is me bijgebleven.
Kortom... ik geef niet ongelooflijk veel groenten met niet (meer) alle vitamines erin.
Daarom dacht ik dus aan extra vitamine C, maar eigenlijk geef ik liever geen supplementen als het niet nodig is, ik vind dat niet zo "natuurlijk".  Dus misschien inderdaad enkel bij een verminderde weerstand.  Ik ga er nog eens over nadenken...

Groetjes,

Anna.
Door Anna
#3254
Een klein vraagje...
Denken jullie dat het een verbetering is voor dit menu als ik af en toe carnibest ipv bibi geef?
Of is het beter voor 1 basisvoeding te kiezen, nl bibi OF carnibest?  (Het beste is in dat geval carnibest, heb ik begrepen).

Dus: bibi EN carnibest (omwille van variatie)?
Of: uitsluitend carnibest (omwille van beste kwaliteit)?

Groetjes,

Anna.
Door Lizzy
#3255
Hoi Anna, moeilijk vraag....

Ik denk dat allebei de opties goed zijn.. Lekker vaag he? Misschien is deze vraag beter te beantwoorden door mensen die ervaring hebben met beide merken ;D!

Groetjes, Lizzy
Door margreet
#3257
Ik denk dat het verschil tussen bibi en carnibest niet zo heel erg veel uitmaakt als je hond het lekker vindt en er goed uitziet.
De een doet het beter op dit merk en de andere weer op een ander merk.
Ik voer tot volle tevredenheid bibi en zie dus ook geen reden om op een ander merk over te gaan, maar dat is voor iedereen persoonlijk.
Door Anna
#3258
Oké, wie heeft ervaring met beide merken? ;D
Never mind...
Beschouw het maar als een theoretische vraag.  :D
Stel: merk A is beter dan merk B, maar merk B is ook goed.
Geef ik dan het best uitsluitend merk A (beste kwaliteit) of geef ik beter allebei (variatie)??
Alle theoretische beschouwingen welkom...  ;)

Groetjes,

Anna.
Door Ink
#3259
Theoretische beschouwing:


1) A en B zijn 'compleet'
2) de kans dat A en B hetzelfde over 'compleet' denken is denk ik bijna gelijk aan nul

Om dus de 2 compleetheden (...) niet door elkaar te gooien zou ik uitsluitend de beste kwaliteit voeren.
Door Anna
#3260
Hé, Ink, eindelijk een reactie...  Dank je wel!!
Enne stel: ik geef nu merk B, want A is veel moeilijker aan te geraken.
Maar stel: ik vind iemand bereid om af en toe eens wat A te gaan halen, niet genoeg om altijd A te kunnen geven, maar wel om te kunnen variëren en dus elke week wat A ipv B te geven.  Kan je nog volgen??  En zeg je dan: liever uitsluitend B, want anders wordt het een rommeltje (hoewel A dus beter is)?
't Blijft allemaal heel theoretisch, maar het lijkt vreemd genoeg op mijn situatie... ;D
Ben ook benieuwd hoe L, P, R e.a. hierover denken!  ;)

Groetjes,

Anna.

PS: Dit alles in afwachting tot ik iemand bereid vind om steeds A te gaan halen... :P  (tenzij A+B toch om 1 of andere reden beter zou zijn dan alleen A).  Pfffff.....
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door