Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3253772
Mijn Zweedse buuf van 71 is laatst voor een botdichtheidmeting in het ziekenhuis geweest, en daarbij is osteoporose vastgesteld. Ze heeft daarvoor calciumtabletten voorgeschreven gekregen. Sinds ze die inneemt, heeft ze echter last van haar rug; zo erg dat ze niet eens meer mee kan wandelen met de honden. Ze liep altijd iedere dag het hele weggetje hier af, tot aan de rivier en weer terug, en 's ochtends ook een stukje. In totaal wel een kilometer of 6 per dag. Nu komt ze met pijn en moeite tot aan ons huis en weer terug, nog geen 2,5 km in totaal. Ze heeft nav de klachten de bijsluiter van de calciumtabletten er maar eens op nageslagen, en daar staat in dat spierpijn een bijwerking kan zijn.

Het liefst wil ze die tabletten dus niet meer slikken, maar ja, twee keer in drie jaar een pols breken wanneer je uitglijdt is ook niet fijn. Nou weet Barfplaats veel, dus ik dacht: weet iemand misschien andere middeltjes ter ondersteuning bij osteoporose? Groenten die bijzonder veel calcium bevatten oid? Andere supplementen die geen bijwerkingen hebben?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3253786
Mijn moeder heeft die troep zes jaar geslikt. Zes oneindig lange jaren. En na die zes jaar was haar botdichtheid nog verder afgenomen en 0,0 toegenomen. Jaaaa, zei de dokter, maar als je het niet genomen had, dan was heel veel harder achteruit gegaan.

Maar ze stopte ermee, met die zooi, en ze voelde zich veel beter. Ja, ze breekt snel wat en dus moet ze echt oppassen, maar met dat spul komt de botdichtheid gewoon niet meer terug. Wat weg is dat is weg. Dat was de ervaring van mijn moeder en dat hoorden wij later van lotgenoten binnen de fysio-groep. En drie keer raden hoe de botdichtheid was na twee jaar géén tabletten... Niet afgenomen :???:

Mijn moeder heeft veul meer gehad aan valpreventie (bij de fysio), voldoende bewegen (wat met die zooi niet ging) en de mensen om haar heen duidelijk maken dat ze breekbaar is. Mijn broer gaf haar eens een onverwachte knuffel, ze schrok, hij schrok daar weer van en ze brak twee ribben ::)

En vooral: stoppen met zuivel! Vitamine D is een belangrijke, in hele hoge dosering, maar zuivel en osteoporose zijn als water en vuur. Vitamine D heb je nodig voor een goede calcium opname en daar zit vaak ook een probleem.
#3253809
Hope schreef:Mijn moeder heeft die troep zes jaar geslikt. Zes oneindig lange jaren. En na die zes jaar was haar botdichtheid nog verder afgenomen en 0,0 toegenomen. Jaaaa, zei de dokter, maar als je het niet genomen had, dan was heel veel harder achteruit gegaan.

Maar ze stopte ermee, met die zooi, en ze voelde zich veel beter. Ja, ze breekt snel wat en dus moet ze echt oppassen, maar met dat spul komt de botdichtheid gewoon niet meer terug. Wat weg is dat is weg. Dat was de ervaring van mijn moeder en dat hoorden wij later van lotgenoten binnen de fysio-groep. En drie keer raden hoe de botdichtheid was na twee jaar géén tabletten... Niet afgenomen :???:

Mijn moeder heeft veul meer gehad aan valpreventie (bij de fysio), voldoende bewegen (wat met die zooi niet ging) en de mensen om haar heen duidelijk maken dat ze breekbaar is. Mijn broer gaf haar eens een onverwachte knuffel, ze schrok, hij schrok daar weer van en ze brak twee ribben ::)

En vooral: stoppen met zuivel! Vitamine D is een belangrijke, in hele hoge dosering, maar zuivel en osteoporose zijn als water en vuur. Vitamine D heb je nodig voor een goede calcium opname en daar zit vaak ook een probleem.

Jeetje, wat een verhaal! Ik had haar inderdaad gezegd dat ze moest googelen op zuivel en het nadelige effect daarvan op de botdichtheid; was voor mij beetje klok en klepel. Dat van dat vitamine D zal ik haar doorgeven, misschien kan ze dat eens laten meten. Is vit. D supplementeerbaar?
#3253845
Anne in Duitsland schreef:

Jeetje, wat een verhaal! Ik had haar inderdaad gezegd dat ze moest googelen op zuivel en het nadelige effect daarvan op de botdichtheid; was voor mij beetje klok en klepel. Dat van dat vitamine D zal ik haar doorgeven, misschien kan ze dat eens laten meten. Is vit. D supplementeerbaar?
Ja, eigenlijk wordt bijna iedereen in noord-europa aangeraden vit. D bij te slikken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door doranto
#3253858
Ik heb ook osteoporose. Ik slik per dag ca. 90mcg Vit.K2 van Vitals (zonder schadelijke vulstoffen), ca. 1000iu Vit.D3 capsules (vit.D in olijfolie) en 1 capsule ovovital (calcium uit eierschalen).
Verder neem ik 1 schaaltje kefir per dag van rauwe geitenmelk. Ik ben van mening dat de negatieve verhalen over zuivel alleen gelden voor bewerkte melk, dus niet voor rauwe.
Wat ook bewezen resultaten geeft is belasting van de botten door krachttraining en springen (bv. touwtje springen), maar dan moet je dat natuurlijk wel kunnen. Ikzelf loop 2x p/week een rondje van een paar km. hard en doe (met mate) wat krachttraining.
Het is inmiddels 2 jaar geleden sinds de laatste breuk (afkloppen ::) ) En door het hardlopen heb ik meer conditie en voel me fitter.
Maar ja, zoals gezegd moet je dat wel kunnen. Ik ben 10 jaar jonger dan je buuf.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3253867
Krachttraining is inderdaad een goede tegen botontkalking. Maar of ze daar op haar leeftijd zin in heeft?

Beweging en daarmee belasting is ontzettend belangrijk. Ik zou daarom ook waarde hechten aan de wandelingen die ze maakt. Het lijkt me sowieso onwenselijk dat ze zoveel pijn heeft dat dat niet meer gaat, wat mij betreft is het middel dan erger dan de kwaal.

Valtraining en oefeningen om haar stabiliteit te vergroten lijken mij ook heel zinvol.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3253883
Krachttraining kan heel simpel en heel leuk. Is er niet zoiets als Nederland in beweging? Een fles(je) water in beide handen en je bent al een eind. Op die leeftijd, of als iemand echt ziek is, is bewegen al snel krachttraining. En jullie wandelingen zijn waarschijnlijk ook niet allemaal zo vlak als in Nederland gok ik, dus dat doet ook veel goeds.

Mijn moeder kwam met die medicijnen in een neerwaartse spiraal. Teveel pijn, minder bewegen, daardoor ging ze sneller onderuit en durfde ze nog minder te bewegen.
Toen gingen de pillen de deur uit en ging ze naar de fysio. Daar leerde ze weer vertrouwen krijgen in haar lijf, deden ze heel veel aan valpreventie en zo durfde ze weer steeds meer. Doordat ze zoveel minder pijn had werd bewegen weer leuk. Ze zocht uiteindelijk zelfs een wandelmaatje en ging elke week een grote wandeling maken met de honden in het bos.

Ik vind het ook gaan om kwaliteit van leven. En een oud vrouwtje wat nog zo fit is dat ze lekker naar buiten gaat om te wandelen medicijnen geven waardoor dat eigenlijk niet meer gaat, dat zou voor mij geen optie zijn.
Die medicijnen gaan haar botdichtheid niet meer verbeteren, daarvoor is ze ook gewoon te oud. Botdichtheid verslechterd door gebrek aan beweging, dus tja, wat heb je dan?
#3253889
Nou, wat jullie zeggen dus: beweging is goed voor de botten, en nu kan ze vanwege de medicatie niet meer bewegen. Gegroet, begonia's voor het raam! :-X Nee, buuf ziet dat ook niet zitten. Haar is inderdaad aangeraden aan krachttraining te doen, maar ze ziet het niet zitten om naar de sportschool te gaan en tussen de strakke twintigers aan de gewichten te gaan hangen. ;D Flesjes water mee tijdens het wandelen is een goede tip, al heeft ze ook al gewichtjes gekocht om thuis mee te oefenen. Maar die kan ze natuurlijk ook meenemen op de wandelingen. Inderdaad gaat het hier op en af qua landschap, dus het is best intensief om hier 6 km af te leggen per dag.

Dat van die vitaminen zal ik doorgeven, Hedwich, dank je! Fysiotherapie en valtraining zal ik ook doorgeven, en yoga, al denk ik niet dat haar dat aantrekt. Ze is ook iemand die niet vaak het gezelschap van groepen mensen opzoekt. Gelukkig is ze erg slank, dat maakt het makkelijker om staand op één hand met je tenen in je neus naar watervalgeluiden te luisteren ;D (sorry, ik heb niet echt een goed beeld van yoga :-[ :biggrin2: ). Haar stabiliteit is denk ik wel in orde; de keren dat ze viel was het of spekglad buiten, of ze wiebelde over een smal bergpaadje omdat ze voor de lol wilde gaan kijken hoe de bosbessen het deden dat jaar. Het was beide keren meer pech dat ze viel dan dat haar stabiliteit het begaf. Maar ik geef het in ieder geval door. Zo te horen zijn er nog wel andere mogelijkheden om aan osteoporose iets te doen zonder die calciumtabletten.

Waarom veroorzaakt extra calcium spier/rugpijn, eigenlijk? Kan iemand dat uitleggen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3253908
Anne in Duitsland schreef:
Waarom veroorzaakt extra calcium spier/rugpijn, eigenlijk? Kan iemand dat uitleggen?
Heel precies weet ik het niet, maar calcium speelt een belangrijke rol in het kunnen samentrekken en ontspannen van de spier. Dus als de hoeveelheid calcium in het lijf niet klopt, hebben de spieren daar last van.

Op internet staan prima filmpjes van krachtspieroefeningen. Ik zal er zo even een paar zoeken die leuk zouden kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3253913
Zoiets is leuk voor de armen



Zoiets voor de benen, al zijn de sissy squat en jump squats misschien minder geschikt. Maar de gewone squat en de lunch zijn hele goede oefeningen, die heel veel meer dan alleen de bovenbenen trainen.



Veel moeilijker hoeft niet en als ik het zo hoor is de buurvrouw nog heel fit voor haar leeftijd. Wat zou het zonde zijn als ze dat kwijt zou raken door de medicijnen.
#3253917
Hope schreef:Volgens mij kan de arst dan beter deze vooschrijven, i.p.v. medicijnen ::) ;D

Afbeelding
Die heb ze allaaaang, buuf is toch Zweedse! :P Ze loopt sinds die val op schoenen met ingebouwde spikes (heb ik ook, retehandig!) en met een slee voor zich uit duwend:

Afbeelding
#3253919
Kaela schreef:Zoiets is leuk voor de armen



Zoiets voor de benen, al zijn de sissy squat en jump squats misschien minder geschikt. Maar de gewone squat en de lunch zijn hele goede oefeningen, die heel veel meer dan alleen de bovenbenen trainen.



Veel moeilijker hoeft niet en als ik het zo hoor is de buurvrouw nog heel fit voor haar leeftijd. Wat zou het zonde zijn als ze dat kwijt zou raken door de medicijnen.
Dank je voor het opzoeken! Ik zie de buuf nog geen push-ups doen, maar wie weet steekt er nog een onverwachte atlete in d'r, haha! Ik geef ze in ieder geval aan haar door. En wat je zegt, ze is nog heel fit en het zou niet alleen zonde maar ook ronduit belachelijk zijn als ze door die calciumtabletten in een oud besje verandert.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door