Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3253378
Onze huisbaas heeft een nieuw hek rond onze tuin geplaatst, zo'n mooi, groen, stevig ding. Enige probleem: de bovenkant heeft niet langer een naar binnen vallend deel dat de katten ervan weerhoudt om eruit te klimmen. Voorheen hadden we zo'n systeem (zelf geknutseld) van boekenplankdragers van 50 cm lang, met daaroverheen kattennet. Die waren op houten palen geschroefd, no problemo dus. Maar het nieuwe hek is van metaal, en de huisbaas wil niet - terecht - dat we daarin boren of anderszins dingen doen die de groene laklaag beschadigen (ivm roest). Maar die bovenkant moet dus wel weer dicht voor de katten, want ik ken m'n Vaya: die is zó over het huidige hek heen.

Iemand een idee hoe we het beste zo'n naar binnen vallend gedeelte kunnen aanbrengen boven aan het hek? Op de megafoto hieronder is het nieuwe hek te zien. Het hoef niet per se met die boekenplankdragers, mag ook een andere manier worden. Ik kom zelf niet verder dan: boekenplankdragers met kabelbinders aan het hek bevestigen, met tussen het hek en de dragers iets van beschermend materiaal. Het hoeft niet heel stabiel te zijn allemaal, het is voldoende als de katten omhoog kijken en zien dat het daar dicht is.

Alvast bedankt voor eventuele tips!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op zo 09 okt 2016, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#3253386
Houten palen plaatsen tegen of bijna tegen de nieuwe palen. Daar van die boekensteunen op en daartegen dan gaas. Dit gaas dan niet alleen schuin naar binnen laten komen maar ook een rand maken wat naar beneden valt. Dus langs het nieuwe hek. En dat gaas dan met draad ofzo vast maken aan het nieuwe hek.
#3253390
Too schreef:T is een heul end hè bij jullie?
Elke 15-20 meter zelf een paal er naast jassen waar je fijn aan kunt schroeven en boren voor de stevigheid?
Ja, best wel. Ik heb destijds 150 meter kattennet gekocht bij Zooplus, daarvan heb ik zeker wel 100 gebruikt.

Paal ernaast is inderdaad een goeie mogelijkheid, dan kunnen we die dragers weer gebruiken.
#3253391
zurca schreef:Houten palen plaatsen tegen of bijna tegen de nieuwe palen. Daar van die boekensteunen op en daartegen dan gaas. Dit gaas dan niet alleen schuin naar binnen laten komen maar ook een rand maken wat naar beneden valt. Dus langs het nieuwe hek. En dat gaas dan met draad ofzo vast maken aan het nieuwe hek.

Goed idee. Ik denk dat het inderdaad een kwestie van de oude palen er weer in stampen wordt, dan kunnen we niets verkeerd doen.
#3253395
Als ik mij niet vergis is voor dat goede hek speciaal spul dat je op de palen zet en draad om het naar binnen te laten vallen. Zag dat bij de kinderboerderij hek en naar binnen vallend gedeelte was echt van dezelfde makelij; mega sjiek.
Volgens mij gaan dan die kapjes bovenop de palen eraf wordt daar een extra schuin paaltje ingezet.

Gaaf en duur hek hoor!!! (Ramt zelfs een dolle Jones niet omver dat hek dat je nu hebt).
#3253399
Hope schreef:Je zou ook afstandhouders kunnen gebruiken misschien. Die schroef je aan de paal, boren is niet nodig.
Je hebt verschillende lengtes.

Afbeelding

Edit: met een stukje isolatiemateriaal of schuimrubber of zo beschadigd er zeker niks.
Ziet er mooi uit, maar hoe zou je het net daarop aanbrengen? Een cm of 50 moet het toch wel naar binnen vallen, lijkt me. Of zijn die afstandhouders er ook in lengtes van 40-50 cm?
#3253401
Lil schreef:Als ik mij niet vergis is voor dat goede hek speciaal spul dat je op de palen zet en draad om het naar binnen te laten vallen. Zag dat bij de kinderboerderij hek en naar binnen vallend gedeelte was echt van dezelfde makelij; mega sjiek.
Volgens mij gaan dan die kapjes bovenop de palen eraf wordt daar een extra schuin paaltje ingezet.

Gaaf en duur hek hoor!!! (Ramt zelfs een dolle Jones niet omver dat hek dat je nu hebt).
O, bestaat dat? Ik zal meneer Anne even vragen of hij bij de huisbaas kan navragen of die mogelijkheid bij dit systeem bestaat.

En ja, het ziet er stukken beter uit dan wat we hadden, vooral omdat er veel meer licht in de tuin is dan voorheen:

Afbeelding

Afbeelding

Die heg en die boompjes achter Shoko zijn allemaal verdwenen, en de oude poort was ook niet wat je noemt een pronkstuk. ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door