Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3251776
Ik weet niet of ik hier goed zit,maar had een vraag over een pup van 5 maanden. Het is de hond van onze buren,die hebben een Amerikaanse bulldog van nu 5 maanden oud. Ze hebben twee kinderen 1 van bijna 3 en 1 van bijna 2. Nu gromt de pup soms naar de drie jarige zoon,ze zijn daar best van geschrokken. De eerste keer zo is mij verteld toen lag de pup op schoot bij de baas en het kind kwam er bij waarop de hond gromde en een snauw gaf, gisteren waren ze aan het eten,en de hond lag onder de tafel en de voetjes van de kleine gingen zo nu en dan tegen het hoofd van de pup,waarop hij weer gromde. Ze hebben nu zoiets van???? En de buurvrouw word er allemaal een beetje bang van,wat kunnen ze nu het beste toepassen. Als het verplaatst moet worden omdat ik het fout geplaatst heb sorry daarvoor :)

Gr joke
Door eelke
#3251781
Staat goed hoor!

Maar oef. Mijn eerste ingeving, normale reactie van de hond, maar situaties die je als baas en/of ouder moet voorkomen... ik denk dat er in de basis al iets niet goed gaat als de mogelijkheid er is dat je kind een paar keer met een voetje tegen een hondenkop aan komt.

Hier is het ook wel eens gebeurd met mijn neefje, en Joep die onder de kinderstoel lag. Ligt ie plat gebeurd er niks, maar met zijn kop omhoog kan er een voetje bij. Jammer voor Joep, nu moet hij aan de andere kant liggen.

Een pup die op schoot ligt en dan gromt, dan moet je meer van de situatie weten. Schrok ie, was het kind druk, sliep hij? (hier mogen de honden ook niet gestoord worden door kinderen als ze slapen).
Zo maar uit het niks grommen is niet de bedoeling, maar volgens mij proberen veel pups dat wel (ik lig hier lekker, eens kijken of ik jou weg kan krijgen).
Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3251788
eelke schreef:Staat goed hoor!

Maar oef. Mijn eerste ingeving, normale reactie van de hond, maar situaties die je als baas en/of ouder moet voorkomen... ik denk dat er in de basis al iets niet goed gaat als de mogelijkheid er is dat je kind een paar keer met een voetje tegen een hondenkop aan komt.

Hier is het ook wel eens gebeurd met mijn neefje, en Joep die onder de kinderstoel lag. Ligt ie plat gebeurd er niks, maar met zijn kop omhoog kan er een voetje bij. Jammer voor Joep, nu moet hij aan de andere kant liggen.

Een pup die op schoot ligt en dan gromt, dan moet je meer van de situatie weten. Schrok ie, was het kind druk, sliep hij? (hier mogen de honden ook niet gestoord worden door kinderen als ze slapen).
Zo maar uit het niks grommen is niet de bedoeling, maar volgens mij proberen veel pups dat wel (ik lig hier lekker, eens kijken of ik jou weg kan krijgen).

Dank voor je reactie. Ja toen de pup op schoot lag toen sliep hij. En het kindje kwam wild op de bank geloof ik. Ik vind het ook moeilijk,want idd ook kinderen moeten weten dat als een hond slaapt dat hij niet mag worden gestoord maar in dit geval lag hij op schoot bij de baas op de bank. Dus dan pup op eigen plek en kinderen duidelijk maken dat dit de hond zijn plek is en verboden terrein voor de kinderen.
Door eelke
#3251789
jo.jager schreef:Dank voor je reactie. Ja toen de pup op schoot lag toen sliep hij. En het kindje kwam wild op de bank geloof ik. Ik vind het ook moeilijk,want idd ook kinderen moeten weten dat als een hond slaapt dat hij niet mag worden gestoord maar in dit geval lag hij op schoot bij de baas op de bank. Dus dan pup op eigen plek en kinderen duidelijk maken dat dit de hond zijn plek is en verboden terrein voor de kinderen.
Een eigen plek is zeker prima inderdaad, en duidelijk. Kinderen nooit in een hondenbench of mand zetten voor de leuk ofzo, da's van de hond.
Hier hebben ze alleen in de huiskamer geen mand oid. Ja een hondenbankje van de ikea. Maar verder liggen ze ook op de grond, of op onze bank. Wij hebben besloten dat dat ook gewoon mag, ik ga immers niet voor een oppasdag van eens in de 2 weken mijn honden nooit meer op de bank laten. ;)
Daarbij denk ik ook, geen veiligere plek als bij de baas op de bank, dan kun je als baas mooi ingrijpen als een kind te druk doet, lijkt me, omdat je er dan dus met je neus bovenop zit.

Ik krijg hier een beetje het gevoel bij dat de pup altijd lief was, leuk met de kinderen, en dat het daarom nogal rauw bij je buren op hun dak valt dat de pup dit ineens blijkt te doen. Het zijn in mijn ogen situaties die je wel aan had kunnen zien komen, en waar je als baas en ouder op in moet spelen, voordat ze gebeuren.
Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3251813
eelke schreef:Een eigen plek is zeker prima inderdaad, en duidelijk. Kinderen nooit in een hondenbench of mand zetten voor de leuk ofzo, da's van de hond.
Hier hebben ze alleen in de huiskamer geen mand oid. Ja een hondenbankje van de ikea. Maar verder liggen ze ook op de grond, of op onze bank. Wij hebben besloten dat dat ook gewoon mag, ik ga immers niet voor een oppasdag van eens in de 2 weken mijn honden nooit meer op de bank laten. ;)
Daarbij denk ik ook, geen veiligere plek als bij de baas op de bank, dan kun je als baas mooi ingrijpen als een kind te druk doet, lijkt me, omdat je er dan dus met je neus bovenop zit.

Ik krijg hier een beetje het gevoel bij dat de pup altijd lief was, leuk met de kinderen, en dat het daarom nogal rauw bij je buren op hun dak valt dat de pup dit ineens blijkt te doen. Het zijn in mijn ogen situaties die je wel aan had kunnen zien komen, en waar je als baas en ouder op in moet spelen, voordat ze gebeuren.

Het is hun eerste hond. Maar ik heb ook gezegd idd,een rustig plekje zoeken voor de hond zodat hij zich terug kan trekken als het de druk in huis is. En ook als zei vinden dat de pup even zijn rust moet hebben,even weg van de kinderen,blijkbaar heeft de hond dat toch nodig. Moeten ze het ook bestraffen? Ik heb zelf nooit ervaring gehad met honden die grommen vroeger thuis niet,en nu bij ons zelf ook niet. Ik heb bullmastiff gehad en nu een American bully nog nooit tegen ons gegromd.
Laatst gewijzigd door jo.jager op di 04 okt 2016, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Aprilsnow
#3251817
Als het hun eerste hondje is, is het een idee om een (gedrags)trainer een keer thuis mee te laten kijken. Zeker als dit gedrag zich nu laat zien en het hondje waarschijnlijk alleen de grenzen aan geeft. Die kan dan ook meteen wat meer uitleggen over hondentaal etc. Lijkt me beter dan zelf maar wat aanmodderen tot het van een grom een keer een grauw wordt en het hondje weg moet omdat de kinderen niet meer veilig zijn.
Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3251821
Aprilsnow schreef:Als het hun eerste hondje is, is het een idee om een (gedrags)trainer een keer thuis mee te laten kijken. Zeker als dit gedrag zich nu laat zien en het hondje waarschijnlijk alleen de grenzen aan geeft. Die kan dan ook meteen wat meer uitleggen over hondentaal etc. Lijkt me beter dan zelf maar wat aanmodderen tot het van een grom een keer een grauw wordt en het hondje weg moet omdat de kinderen niet meer veilig zijn.


Ja idd dat is ook mijn idee,nu kan het nog hij is jong en ze kunnen er nu nog alle kanten mee op,straks niet meer. Ik heb geen ervaring met grommende honden,ja mijn teef,maar dat was omdat ze altijd pijn had en als ze sliep was het meer een brom dan een grom en ook altijd tegen de kinderen gezegd haar met rust te laten ,en dit wisten ze ook.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3251823
Misschien ken ik te weinig van honden, maar moest het vb al mijn kat zijn, dan zette ik die wel van schoot. Of liet ik die elders gaan liggen.
Ik zou de pup er toch eens even op wijzen dat gelijk wat er gebeurd, kind voorrang krijgt. Dat hij als hond dat wel mag ontwijken en vb in zijn mand gaan liggen en daar gerustgelaten moet worden ( eigen veilig plekje, zeer belangrijk), maar niet de baas mag gaan claimen of kind proberen van zijn plaats te laten gaan. Dat dat grommen niet getolereerd wordt ( of ze moeten aan zijn oren trekken of dergelijk). Dat gedrag kan je toch niet negeren Zo krijg je toch rangordeproblemen?
Wil hij iets niet, moet ie zelf maar wijken...
En als hij een probleem heeft omdat hij sliep, dan laat je hem als baas niet meer op je schoot slapen he.

Neemt niet weg dat je daarnaast je kinderen ook uitlegt hoe of wat en daarin opvoedt. Maar als ze samen willen leven zal puplief toch met de drukte van kinderen moeten leten omgaan en daar juist op reageren. Anders is het toch wachten tot het een keer fout loopt, per ongeluk. En bij zo'n ras wil ik de gevolgen nog niet bedenken... :-X
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3251831
pearlsofpassion schreef:Misschien ken ik te weinig van honden, maar moest het vb al mijn kat zijn, dan zette ik die wel van schoot. Of liet ik die elders gaan liggen.
Ik zou de pup er toch eens even op wijzen dat gelijk wat er gebeurd, kind voorrang krijgt. Dat hij als hond dat wel mag ontwijken en vb in zijn mand gaan liggen en daar gerustgelaten moet worden ( eigen veilig plekje, zeer belangrijk), maar niet de baas mag gaan claimen of kind proberen van zijn plaats te laten gaan. Dat dat grommen niet getolereerd wordt ( of ze moeten aan zijn oren trekken of dergelijk). Dat gedrag kan je toch niet negeren Zo krijg je toch rangordeproblemen?
Wil hij iets niet, moet ie zelf maar wijken...
En als hij een probleem heeft omdat hij sliep, dan laat je hem als baas niet meer op je schoot slapen he.

Neemt niet weg dat je daarnaast je kinderen ook uitlegt hoe of wat en daarin opvoedt. Maar als ze samen willen leven zal puplief toch met de drukte van kinderen moeten leten omgaan en daar juist op reageren. Anders is het toch wachten tot het een keer fout loopt, per ongeluk. En bij zo'n ras wil ik de gevolgen nog niet bedenken... :-X
Nee joh, een slapende pup die ruw wakker gemaakt wordt claimt zijn baas helemaal niet. Dat heeft niets met rangorde te maken, dat is puur: ik lig lekker te slapen en ineens schrik ik me de blubber van een wildebras-kindje.

Ik zou ook eens iemand laten meekijken die goed verstand van zaken heeft. Indien het een gewone normale pup is, is de kans bijzonder groot dat ie enkel grenzen aangeeft die horen bij normale acceptatie. Als de baasjes even weten dat een slapende pup op schoot niet handig is met kids die op de bank willen spelen en dat voeten onder de tafel nou eenmaal onbedoeld schoppen en onrust veroorzaken, dan liggen de logische en weinig ingrijpende oplossingen ook voor het oprapen.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3251903
Ik zou zo wie zo iemand mee laten kijken, ik vind een Amerikaanse bulldog al niet een 'beginnershond'. Ze zijn best pittig op zijn tijd en hij gaat binnenkort ook nog eens in de puberteit komen. Als ze het nu al niet weten, zitten ze in de problemen over 4 a 5 maand... En gaat het hondje herplaatst worden....
Door eelke
#3251944
Lizzy schreef:Laat ze contact opnemen met Monique Bladder.

Da's nog het beste advies denk ik ja!


Pop, ik denk dat het daar vaak fout gaat! Grommen moet je wel tolereren. Maar dan wel vanaf het begin en volgens de regels. Met grommen zegt een hond eigenlijk 'hee doe eens niet joh!'. Als ie dat niet meer mag 'zeggen', gaat ie de volgende keer 'duwen' om te zeggen, doe eens niet. Mag ook niet, dus dan de volgende keer maar 'slaan' en dan is het hap.

Maar wel volgens de regels. Een kind moet ook kunnen zeggen, 'hee doen eens niet'. Maar bv niet als ze bij de supermarkt staan af te rekenen en de caissière haar hand uit steekt om geld aan te pakken. Maar in heel veel andere gevallen is dat juist wel belangrijk.

Zo ook bij een hond. Vaak is grommen een waarschuwing, geen dreigement...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door