Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3251673
De fysio sessies van mijn jongste zoon zijn beëindigd. Nu kreeg ik via de e-mail de rapportage en de opdracht om 3 enquêtes/recensies in te vullen. Op zorgkaart Nederland (een of andere website), op hun Facebook pagina en dan nog een van de verzekering. Volgens hem allemaal noodzakelijk voor de verzekering. Huh? Dus ik ben verplicht Facebook te hebben en daar wereldkundig te maken dat mijn zoontje fysio heeft gehad en wat ik daar van vond? Ook zorgkaart vond ik er nou niet heel anoniem uit zien... Die enquete vd verzekering ken ik van mijn eigen fysio en moet idd wel volgens mij. maar ben ik het echt verplicht allemaal om de behandelingen vergoed te krijgen? Dat kan toch niet?
#3251680
Het zou mij verbazen dat dat klopt. Oké ik ben als Belgje wel een strenge privacywetgeving gewend, maar zo extreem veel verschil zit er toch niet. Ik zou het even navragen, want het is wel bekend dat bepaalde bedrijven het niet zo nauw nemen en private gegevens proberen afdwingen.
#3251684
Volgens mij mag het niet verplicht gesteld worden. Ben zelf een tijdje lastig gevalen door het bureau van de statestiek voor landelijke enquêtes na echt zwaar lastig gevallen te zijn via post en mail wat soms echt op dreigende toon was er en telefoontje aan gewaagd dat ik niet gedient was van die opdringerigheid en ik niet wenste mee te werken. Toen opens poeslief en klaar. Een medische behandeling waar ik fysio ook toe zie is prive en kan me dan al zeker geen enquête verplicht denken, een evaluatie voor de zorg verlener nadien ja dat kan ik begrijpen maar ook die verplicht nee. Voor de zorg verzekeraar zeer zeker niet die is niet afhankelijk van zijn leden om zorgleverancies te staven door middel van een evaluatie of enquête.
Door Martine-Tom
#3251686
Anneloog schreef:Volgens mij mag het niet verplicht gesteld worden. Ben zelf een tijdje lastig gevalen door het bureau van de statestiek voor landelijke enquêtes na echt zwaar lastig gevallen te zijn via post en mail wat soms echt op dreigende toon was er en telefoontje aan gewaagd dat ik niet gedient was van die opdringerigheid en ik niet wenste mee te werken. Toen opens poeslief en klaar. Een medische behandeling waar ik fysio ook toe zie is prive en kan me dan al zeker geen enquête verplicht denken, een evaluatie voor de zorg verlener nadien ja dat kan ik begrijpen maar ook die verplicht nee. Voor de zorg verzekeraar zeer zeker niet die is niet afhankelijk van zijn leden om zorgleverancies te staven door middel van een evaluatie of enquête.
Mij werd uitgelegd dat die enquete verplicht was omdat ze aan moeten tonen dat X-percentage baat heeft gehad bij de behandeling
#3251691
Naar mijn simpele denken is daarin nog steeds niet het verplichten van een enquête correct. Wil je weten of behandeling werkt dan doe je onderzoek en wil je na onderzoek weten of het onderzoeks resultaat nog steeds zelfde is dan moet er naar mijn weten bij voorbaat aan een behandeling aan gegeven worden dat nadien er een enquête is. Het zomaar zonder te weten nadien er mee geconfronteerd worden op dwingende wijze verplichtend lijkt mij niet correct.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
#3251743
Bij de psycholoog werd me dat vooraf gezegd, dat je aan begin en eind van de behandeling een vragenlijst in vult zodat de verzekeraar de voortgang en het effect kan checken.
Dit ging via een beveiligde website, waar ik in moest loggen met een gebruikersnaam en wachtwoord.

Openbaar zou ik weigeren. Er is ook nog zoiets als een privacy-wetgeving. Ook zou ik weigeren als ik niet voorafgaand aan de behandeling ben geïnformeerd. Dan kan je namelijk nog kiezen of je het wel of niet wil en eventueel een andere zorgverlener kiezen. Hier gaan wij beide geregeld naar de fysio en nog nooit een enquete gezien.

Je kan ook altijd even contact opnemen met je zorgverzekeraar.
#3251746
Hope schreef:Bij de psycholoog werd me dat vooraf gezegd, dat je aan begin en eind van de behandeling een vragenlijst in vult zodat de verzekeraar de voortgang en het effect kan checken.
Dit ging via een beveiligde website, waar ik in moest loggen met een gebruikersnaam en wachtwoord.
Ik weet wel dat hier een tijd terug het een en ander over rop tv is geweest. En dat het niet zo anoniem is als iedereen denkt. Kortom, ik vul ze uit principe al niet in.
Door Martine-Tom
#3251747
Hope schreef:Bij de psycholoog werd me dat vooraf gezegd, dat je aan begin en eind van de behandeling een vragenlijst in vult zodat de verzekeraar de voortgang en het effect kan checken.
Dit ging via een beveiligde website, waar ik in moest loggen met een gebruikersnaam en wachtwoord.

Openbaar zou ik weigeren. Er is ook nog zoiets als een privacy-wetgeving. Ook zou ik weigeren als ik niet voorafgaand aan de behandeling ben geïnformeerd. Dan kan je namelijk nog kiezen of je het wel of niet wil en eventueel een andere zorgverlener kiezen. Hier gaan wij beide geregeld naar de fysio en nog nooit een enquete gezien.

Je kan ook altijd even contact opnemen met je zorgverzekeraar.
Hebben jullie een chronische indicatie?
Zo ja, dan hoef je dat idd niet in te vullen ;)
#3251749
Janneke schreef:Ik weet wel dat hier een tijd terug het een en ander over rop tv is geweest. En dat het niet zo anoniem is als iedereen denkt. Kortom, ik vul ze uit principe al niet in.
Dit ging niet eens op naam of patiëntnummer want dat wil zij zelf ook niet. Ook de gebruikersnaam was nietszeggend.
Martine-Tom schreef: Hebben jullie een chronische indicatie?
Zo ja, dan hoef je dat idd niet in te vullen ;)
Manlief wel, ik niet. En manlief is toen hij zijn rug brak naar een andere fysio geweest en toen ook niet. Maar dat is al twee jaar geleden.
#3251752
Hope schreef:Dit ging niet eens op naam of patiëntnummer want dat wil zij zelf ook niet. Ook de gebruikersnaam was nietszeggend.
Dat hebben ze niet eens nodig. Ik heb gewoon weinig op met dit soort dingen. Daarbij of iets vordert, en waarom wel of niet, gaat een verzekeraar wat mij betreft geen bal aan. Dat is iets tussen mij en mijn behandelaar.
Door Martine-Tom
#3251753
Hope schreef:


Manlief wel, ik niet. En manlief is toen hij zijn rug brak naar een andere fysio geweest en toen ook niet. Maar dat is al twee jaar geleden.
Toen was dat volgens mij ook al...
Het is voor mij in elk geval de reden geweest om amper meer naar fysio te gaan. Ik werd krankjorum van al die vragen en formulieren.
Elke keer weer moet je je pijn een cijfer geven, vergelijken met de keer ervoor...gaat zoveel tijd mee verloren dat ik amper behandeld werd.
Bij de intake zat ik soms een half uur alleen maar vragen te beantwoorden. En dan niet bij 1 fysio, nee heb er ettelijke gehad. En vorig jaar ook in rdam geweest...zelfde laken een pak.
Chronische indicatie krijg ik niet, dus ik mag maar voor 1 klacht tegelijk in behandeling wat redelijk zinloos is als je hele lijf klachten geeft ::)
#3251783
De meeste fysiotherapeuten krijgen er zelf ook een punthoofd van, ( wij destijds wel) ze moeten namelijk verplicht zoveel enquetes met goed resultaat terug krijgen, zo niet dan neemt de zorgverzekering maatregelen. Een van de gevolgen is dat je dan geen pluspraktijk meer mag zijn als je geen enquetes ingevuld krijgt en krijgt dan minder uitgekeerd per patient van de zorgverzekeraar. Via fb heb ik nog nooit van gehoord trouwens, dat vind ik ook niet kunnen.
Wij hebben jaren zelf een fysio praktijk gehad en de eisen die de zorgverzekering stelt en die de fysiotherapeuten weer aan de patienten moeten stellen daardoor is niet altijd even leuk en heeft er mede toe doen besluiten destijds om ons om te scholen en het ' alternatieve' pad op te gaan en met de fysio te stoppen. Je bent helemaal in de macht van de verzekeraars.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door