Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Dasha
#3250418
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar en zou graag jullie advies willen horen...

Olafs darmen spelen voor de zoveelste keer op en we willen op advies van de dierenarts een eliminatiedieet gaan doen. Zijn problemen begonnen toen hij 3 maanden oud was, en inmiddels is hij 14 maanden. Het begon met diarree, dat wisten we te stoppen door hem op kvv en later barf over te zetten. Sindsdien nooit meer diarree gehad, zijn drollen zijn prachtig, maar zijn darmen zijn nu toch niet helemaal in orde. Het ging een tijd lang goed, maar dan komen er plotseling vage klachten zoals: slechte eetlust, misselijkheid, buikpijn, borrelende darmen en uiteindelijk darmontstekingen. De dierenarts heeft hem nu toch op een stootkuur Dexamethason (broertje van prednison) gezet om de cirkel te doorbreken, aangevuld met B12 injecties en een eliminatiedieet om problemen in het vervolg te voorkomen. Ik baal enorm van de Dexamethason, maar het kan nu even niet anders.
We zullen gedurende de stootkuur waarschijnlijk geen veranderingen merken met voer, aangezien alles wordt onderdrukt, maar ik wil toch alvast beginnen met elimineren.

Dan nu het volgende...Hij eet al 8 maanden vlees (eerst kvv, later overgestapt op barf) en door mijn enthousiasme heeft hij zo'n beetje elk diersoort gegeten dat (makkelijk) verkrijgbaar is, inclusief exotische dieren:

Regelmatig:

kip
rund
kalkoen
eend
fazant
kwartel
parelhoen
gans
duif
lam (organen)
geit (organen)
kangoeroe
hert
ree
konijn (nieren, vlees vindt hij niet lekker)
babyratjes (af en toe als snack, volwassen vindt hij niet lekker)

In mindere mate, want niet lekker:
haas
struisvogel
paard
geitenvlees
guanaco
muis

patrijs (kan ik nu nergens vinden)


Wat blijft er nog over? :-\ Kan mijzelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik niet een diersoort achter de hand heb gehouden. Brokken of blikvoer zijn geen optie, want daar krijgt hij diarree van (incl. hypoallergeen). Kvv met premix durf ik om dezelfde reden niet te geven, bovendien eet hij kvv slecht.

Alle tips en wijsheid is welkom!
Gebruikersavatar
Door koekje
#3250461
Oei, ik denk dat dit lastig gaat worden. Ik weet het zo snel ook niet :-\
Diersoort om nog te proberen is gerbil. Lastig om aan te komen en ook best duur. Maar aangezien hij wel kleine ratjes lust, is het het proberen waard. Otje vindt gerbils echt erg lekker, veel lekkerder dan muis en gewone ratjes.

Qua darmen lijkt hij wel qua symptomen een auto-immuunziekte te hebben, voor zover ik dat vanuit hier en als niet-medicus kan inschatten.
Als dat het geval is, heeft een eliminatiedieet niet zoveel nut :-\
Gebruikersavatar
Door Dasha
#3250468
koekje schreef:Oei, ik denk dat dit lastig gaat worden. Ik weet het zo snel ook niet :-\
Diersoort om nog te proberen is gerbil. Lastig om aan te komen en ook best duur. Maar aangezien hij wel kleine ratjes lust, is het het proberen waard. Otje vindt gerbils echt erg lekker, veel lekkerder dan muis en gewone ratjes.

Qua darmen lijkt hij wel qua symptomen een auto-immuunziekte te hebben, voor zover ik dat vanuit hier en als niet-medicus kan inschatten.
Als dat het geval is, heeft een eliminatiedieet niet zoveel nut :-\
Bedankt voor de suggesties. Ik ben op dit moment zo radeloos, alle advies is welkom! Ik heb even naar de prijs van gerbil gekeken, en dat valt idd niet mee voor een actieve kat van 6 kg in de groei :-[ Ik ben ook bang dat hij alles met een vachtje niet gaat accepteren, zo vond hij kuikens, volwassen muizen en ratten ook maar een raar iets.

Op dit moment denken we nog aan een voedselintolerantie, aangezien hij ook niet tegen brokken en blikvoer kan (conserveermiddelen, geur- en smaakstoffen? kan van alles zijn). Hij reageert altijd snel op dingen waar hij niet tegen kan. Zo krijgt hij van een paar brokjes al buikpijn en zachtere ontlasting.
De kans is dus groot dat hij inmiddels een allergie/intolerantie voor een bepaald eiwit heeft ontwikkeld. Gelukkig vindt de dierenarts rauw vlees prima, en hij raadde een eliminatiedieet aan. We kunnen het altijd proberen :-\
Gebruikersavatar
Door Dasha
#3250481
pluk schreef:De Nutriscan van dr Dodds is ook beschikbaar voor katten. Het kost wat, maar dan heb je wel snel duidelijkheid.
Ik had geen idee dat zoiets voor katten bestond! Als het een betrouwbare test is, dan vind ik het het geld echt waard. Ik ga me er even in verdiepen, dank je wel :)
#3250484
Dasha schreef:
Ik had geen idee dat zoiets voor katten bestond! Als het een betrouwbare test is, dan vind ik het het geld echt waard. Ik ga me er even in verdiepen, dank je wel :)
Als je hier op t forum zoekt op nutriscan kun je vast wat ervaringen vinden, al zal dat meestal honden betreffen.
#3250901
Bij problemen met de darmen vind ik het nu niet bepaald raar om de ontlasting te controleren. Bacteriën, parasieten enschimmels kunnen dit soort problemen veroorzaken, al weet ik niet of de laatste ook bij katten frequent voorkomen.
#3250912
Die link is al minder voor de hand liggend idd :) Al zou je wel kunnen beredeneren dat hier mogelijk een storing in het immuunsysteem zit, de darmen zijn het belangrijkste voor het immuunsysteem, dus de darmen kunne ook een oorzaak zijn.
Gebruikersavatar
Door Dasha
#3250927
frodo quin schreef:Het is waarschijnlijk een open deur intrappen, maar is zijn ontlasting onderzocht? Indien ja van hoeveel dagen en op wat?
Ik zal het hele verhaal even uitgebreid beschrijven :)

Zijn ontlasting is voor het laatst uitgebreid getest toen hij 4 maanden oud was (10 maanden geleden), toen hij enorm last had van diarree. Dat was ontlasting van 3 dagen, getest in het lab op alle bacteriën, schimmels, parasieten incl. Giardia en T. Foetus. Daar kwam een overgroei van E.coli uit. Meerdere antibiotica kuren icm probiotica gehad, de diarree stopte tijdens de kuren, maar daarna kwam het weer terug. Uiteindelijk zijn we doorgestuurd naar een internist bij de SDU (8 maanden geleden). Endoscopie (met biopten) wees niks uit, behalve dat zijn dunne darm licht geïrriteerd was door de diarree ::) De internist kon niks meer voor ons betekenen, hij vermoedde een voedselintolerantie en zijn advies was een hypoallergene brok of eliminatie dieet. We kozen voor een hypoallergene brok, maar dit deed helemaal niks, de diarree bleef onverminderd (12x per dag dus :( ).

Op advies van anderen heb ik Olaf overgezet op kvv....de diarree stopte binnen 2 dagen! De diarree is alleen nog teruggekomen toen hij wat brokken had gestolen van onze andere kat, toen hij na zijn castratie een half zakje natvoer had gekregen van de assistente omdat hij zo'n honger had. En een keer na een ontwormingskuur. We laten nu zijn ontlasting elke 4 maanden controleren bij VPL het woud, ontwormen is voorlopig nog niet nodig geweest gelukkig.

De diarree mag dan wel weg zijn met vlees, maar zijn darmen zijn dus nog steeds gevoelig, met sporadisch aanvallen van buikpijn, verminderde eetlust en uiteindelijk een darmontsteking. We dachten er te zijn, maar er moet dus echt nog gepuzzeld worden om zijn dieet te optimaliseren :(
#3250928
Nu spreek ik even over humaan, maar ik denk dat je het ook wel kan doortrekken naar katten: Als je een teveel aan een slechte bacterie hebt heb je een onevenwicht in de darmflora, een ab is een voor de hand liggende optie en is misschien ook wel gewoon nodig, maar het dood alle bacteriën, ook de goede, dus na de ab kuur is het probleem niet opgelost, want de goede zijn ook wg. Die heb je wel nodig, ook om de slechte in toom te houden.

Of dit de juiste optie is dur ik niet te zeggen, maar ik zou het volgende proberen: nutriscan test, om te kijken of hij allergisch is en vervolgens verder gaan met dieren waar hij zeker tegen kan, een ontlastingsonderzoek laten doen en indien weer een ecoli overgroei, misschien weer ab, maar naar het einde van de ab kuur een goede probiotica geven en dit voor een langere termijn.

Het idee is dus dat je zeker bent dat er niets meer in hem zit of er in gaat wat voor problemen zorgt en ook zijn darmflora weer opbouwt, want anders kan het makkelijker weer fout gaan.
Gebruikersavatar
Door Dasha
#3250930
frodo quin schreef:Nu spreek ik even over humaan, maar ik denk dat je het ook wel kan doortrekken naar katten: Als je een teveel aan een slechte bacterie hebt heb je een onevenwicht in de darmflora, een ab is een voor de hand liggende optie en is misschien ook wel gewoon nodig, maar het dood alle bacteriën, ook de goede, dus na de ab kuur is het probleem niet opgelost, want de goede zijn ook wg. Die heb je wel nodig, ook om de slechte in toom te houden.

Of dit de juiste optie is dur ik niet te zeggen, maar ik zou het volgende proberen: nutriscan test, om te kijken of hij allergisch is en vervolgens verder gaan met dieren waar hij zeker tegen kan, een ontlastingsonderzoek laten doen en indien weer een ecoli overgroei, misschien weer ab, maar naar het einde van de ab kuur een goede probiotica geven en dit voor een langere termijn.

Het idee is dus dat je zeker bent dat er niets meer in hem zit of er in gaat wat voor problemen zorgt en ook zijn darmflora weer opbouwt, want anders kan het makkelijker weer fout gaan.
Bedankt voor het meedenken, dat stel ik erg op prijs :)

Ik volg je redenering helemaal en ik heb er zelf ook veel over nagedacht. Het probleem is dat hij al 5 AB kuren heeft gehad, en maandenlang probiotica heeft gebruikt. De AB was uitgekozen aan de hand van een antibiogram. Uiteindelijk ook een andere AB geprobeerd, om resistentie uit te sluiten.
De laatste kuur was een maand lang, en hij begon overgevoelig te worden voor de AB (misselijk, lusteloos, etc.), het kon niet meer verder zo. De dierenarts en de internist waren ervan overtuigd dat E.coli overgroei gewoon niet het probleem kon zijn. Dit werd ook min of meer bevestigd door de biopten uit de darmen. Er moest iets anders achter zitten, en ze waren het allemaal met elkaar eens dat er een vorm van intolerantie of allergie in het spel was. Ik heb uit wanhoop nog met 3 andere dierenartsen overlegd, en ze waren het ook met hun eens.
Na de overstap op vlees is de diarree daadwerkelijk gestopt, dus er moet een kern van waarheid inzitten :-\

Zijn darmen hebben ontzettend veel te verduren gehad in zijn kittentijd, maandenlang diarree, talloze AB kuren, etc. Zijn darmflora zal nu dus zeker niet optimaal zijn, en daar moeten we ook zeker aan gaan werken om zijn darmen te laten herstellen. Ik wil dan ook weer beginnen met probiotica rustig opbouwen, maar ik vrees dat nog een AB kuur gewoon meer hout op het vuur zal gooien.

Ik blijf het trouwens een mysterie vinden dat hij ondanks de darmontsteking geen diarree heeft, zelfs niet een beetje.
#3250978
Hoe is de diagnose gesteld dat het hier om een darmontsteking gaat als hij geen diarree heeft?
Enkel op basis van het feit dat hij buikpijn heeft?

Ik zou ook geen AB meer geven. Voorzichtig probiotica opbouwen en dan een goede geven, lijkt me wel verstandig.
Niet- pathogene E. Coli woekert ook enkel als de weerstand omlaag is en de darmflora niet op peil. Dus komt dat ook vanzelf in orde als je de darmflora op peil brengt.
Een pathogene stam is iets anders, maar dan zou hij volgens mij zeker diarree moeten hebben.

Ik moet het meest denken dat hij nog beschadigde darmen heeft door het verleden.
Een voedselintolerantie kan.natuurlijk altijd, maar als je de geschiedenis doorneemt is het meest voor de hand liggend dat de intolerantie in de brok zat en niet meer in het vlees, waardoor de diarree gestopt is. De darmen kunnen daar echter sterk van beschadigd zijn en dat kan heel lang duren voor dat volledig herstelt. Ik geloof dat bij ernstige infecties herstelperioden van meer dan een jaar niet uitzonderlijk zijn.

Wat kan je in dat geval doen? Laten genezen en zo goed mogelijk ondersteunen.
Ik weet natuurlijk ook niet of het maar dat is of er niets anders aan de hand is. Vandaar dat ik me afvraag waarop de diagnose van darmontsteking gebaseerd is.

Ik zou ook zeker een voedingsdagboekje gaan bijhouden. Wat hij gegeten heeft en wanneer hij klachten heeft. Misschien ontdek je zo iets waar zijn darmen moeite mee hebben en dat je kan schrappen uit zijn menu.
Je voert kvv? Dat is natuurlijk lastiger dan barf omdat je bij barf veel zekerder bent wat je voert en beter op kan delen. Ik denk dan niet alleen aan diersoorten maar vb ook dat nier of lever vb moeilijker kan vallen...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door