Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3250372
Hebben jullie een hulp?
Wat doet hij/zij?
Hoe heb je de hulp gevonden?
Wat betaal je per uur?
Hoeveel uur per week komt de hulp en hoe groot is jouw huis?
Iedere week, tweewekelijks?
Wat doet de hulp allemaal en wat juist niet en waarom?
Wat zijn de ervaringen met de hulp en de hond in huis?
Waar let je op bij het zoeken naar een hulp?

Andere tips of adviezen voor een hulp in een huis van 140 m2 verdeeld over benedenverdieping en bovenverdieping met gladde vloeren zonder drempels?
#3250386
Wij zijn voor in ons nieuwe huis ook weer op zoek...

In ons vorige huis (flat, 70 m2, maar met 16 meter manshoge ramen) hadden wij iedere week een huishoudelijke hulp. Hebben haar leren kennen via onze honden, want zij heeft ook honden.
De ene week 2 uur, de andere week 3 uur.
Zij deed alle huishoudelijke dingen die eens per week moeten zoals: toilet en badkamer schoonmaken, keuken helemaal schoon, stoffen, de kooien van de konijnen en ratten schoonmaken. Ook de grotere, zwaardere klussen deed zij: ramen zemen, oven schoonmaken etc. maar dat was natuurlijk niet iedere week. Daarnaast ook altijd stofzuigen en dweilen. Alle klussen die iedere dag moeten, deden we zelf. Dat was logischer omdat ze maar eens per week kwam.
Ze kreeg 15 euro per uur, dat is aan de hoge kant, maar niet alle hulp wil/kan ook dieren verzorgen. Daarom waren we ook blij met deze hulp, vanwege de klik met de honden. Als die er niet is, wordt het heel moeilijk.
Er moet een klik zijn, zowel met jullie als met je huisdieren. En je moet een beetje hetzelfde denken over schoonmaken en schoon. Daar liep het bij ons uiteindelijk mis: zij vond iets schoon, terwijl ik dan dacht: 'je bent net begonnen'. We gingen toen verhuizen, dus het was niet een groot drama, maar ik weet nu wel wat ik zoek in een nieuwe ;)

Wij gaan nu op zoek naar iemand die juist 2x per week 1,5 uur kan komen. Want het stofzuigen en keuken schoonhouden is voor mij nu (en straks met de kleine) te zwaar en dat moet toch minimaal 2x per week... Inmiddels geen konijnen meer en nog maar 1 ratje, dus dat is wel minder werk. Maar ons huis is wel 2x zo groot :D
#3250416
Wij hebben onze hulp net vaarwel gezegd :-\

In het begin werkte ze echt heel goed. Ze kwam drie uur per week omdat ik de grote klussen niet meer gedaan kreeg. Bedden verschonen, badkamer schoonmaken, dweilen, ramen zemen etc. Met een variabel contract was het ideaal, de ene week was er tenslotte meer werk dan de andere week.
We merkten echter dat er in dezelfde tijd steeds minder werk werd gedaan. Op het laatst was ze met bedden afhalen en een slaapkamer stoffen (nachtkastjes, bovenkant boekenkast en 1 plank) ruim een uur bezig. Dan kwam ze beneden om de stofzuiger te halen, moest ze de slaapkamer nog stofzuigen en de bedden opmaken. Dan ging er zomaar weer drie kwartier voorbij. De laatste keer moesten wij van huis en was ze dus alleen in huis met het werk. In drie uur had ze de bedden gedaan, de douchebak schoongemaakt, gestofzuigd en gedweild. En ook overal omheen gestofd en gestofzuigd, niets aan de kant gezet ::)

Waar dat aan lag interesseerde ons niet zoveel. We hebben geen zin om politieagent te spelen en haar achter de broek te zitten. Ze was wel fijn met de hond. Ze liet hem met rust maar ze vond hem wel leuk, en als wij van huis moesten liet ze hem even plassen voor ze naar huis ging.

Wat we nu gaan doen weten we nog niet. Misschien iemand zoeken die kan helpen met schoonmaken en later ook op de kleine te passen. Wij betaalden nu 12,50 per uur, wit. Ik vond dat handig, gewoon via internet maandelijks de uren even controleren en dan kregen we een factuur.
#3250426
Wij hadden een hulp. Ik kwam tot de conclusie dat ik zelf beter en grondiger schoonmaak dan de hulp dat deed dus die hebben we opgezegd. De hulp was heel goed in op het oog stofzuigen en dweilen, haalde geen meubels opzij en ik heb het sterke vermoeden dat ze de tafels en kast afstofte met hetzelfde doekje als voor het aanrecht/ :-X

Ik wil nog graag zo'n robotstofzuiger maar meneer ziet dat niet zitten en we weten ook (nog) niet hoe Flow daarop gaat reageren.
#3250429
Wij hebben onze hulp via de buren leren kennen. Zij waren heel tevreden, echt een niet lullen maar poetsen type zeg maar. We betalen haar € 12,50 per uur en ze komt om de week 4 uurtjes, ons huis is 110m2 ongeveer. Ze doet dan alles, de keuken, badkamer, wc, stoffen, stofzuigen en dweilen altijd. Van mij hoeft de houtenvloer niet altijd gedweild te worden, dat vindt zij niet schoon hahaha. Maar dat laat ze dan wel. Als ze tijd over heeft doet ze de ramen, koelkast, oven daar vraag ik niet om. Dat doet ze uit zichzelf, dus heel tevreden.

De honden zitten als zij komt in hun bench, ik ben weleens vergeten het deurtje dicht te doen bij 1-tje maar dat ging ook goed. Die is heel makkelijk gaat liggen en blijft liggen zeg maar, komt aai halen en dat is het. Ik vind het zelf fijner als ze vast zitten, hoeft ze daar niet op te letten en kan ze door.

O er is wel 1 dingetje, ze is niet zo goed met de ragebol, maar dat is echt alles. Dat doe ik zelf dan wel, iedere schoonmaakster heeft dingen die minder zijn, perfectie bestaat niet.
Door Martine-Tom
#3250445
Ik heb WMO zorg, de eerste was een aanfluiting en die heb ik na 1 uur de deur uit gezet. De 2e is geweldig!
Mijn huis is ong 80m2 en ik krijg 2,5 uur per 2 weken, zij doet de matras keren, douche, toilet, keuken, stoffen, stofzuigen en dweilen. De tijd die over is deelt ze zelf in met koelkast uitsoppen, of wat kastjes, ramen zemen of andere taken die af en toe gedaan moeten worden.
Haar enige makke is dat ze de toilet nog wel eens vergeet, maar dat vind ik dan ook niet zon drama om zelf te doen. Dus mij hoor je niet klagen.
#3250447
Wij hebben onze hulp via via gevonden. We betalen haar 12,50 per uur. Ze werkt heel grondig. We hebben een grote huis (300 vierkante meter) en ze komt drie uur per week. In die drie uur maakt ze de beide badkamers schoon, het overige sanitair, zuigt en dweilt ze beneden (120 vierkante meter) en maakt ze de keuken schoon. Terwijl zij bezig is poets ik met haar mee dus als ze na drie uur de deur uitgaat dan is vrijwel mijn hele huis schoon. Dit werkt voor ons heel goed en het motiveert mij om op te ruimen!
#3250729
Als ik het zo zie, dan herken ik wel een aantal dingen die jullie zeggen, zoals:
In het begin wordt er harder gewerkt en later versloft dat
Zelf doe ik het beter

Het is heerlijk als je een hulp hebt die zelf ziet wat gedaan moet worden, maar dat lijkt een uitstervend ras te zijn...
Tja dat ik het zelf beter kan, wil niet zeggen dat ik daar dan voor kies.

Heeft er iemand een schoonmaakschema? Ik kan het nergens vinden. Zo'n overzicht welke dingen wekelijks, tweewekelijks etc moeten.

Als ik zie wat Elf vertelt, dan wil ik er wel wat strakker op gaan zitten. Wij hadden een hulp voor 6 uur per week en ik denk dat minder moet kunnen. Ik voel alleen wel met Hope mee: ik heb geen zin om politieagent te spelen.
#3250734
Wij moeten echt hulp hebben dus zullen iets anders moeten zoeken. Bedden verschonen etc, dat gaat gewoon niet meer zelf.

Ik denk dat wij nu gaan voor een hulp via een site die ook gediplomeerd schoonmakers aanbiedt en daarvan steeds de kwaliteit blijft bewaken. Alleen schoonmakers met ruim twee jaar positieve beoordelingen komen daarbij.
Ik wil gewoon het werk aan de huishoudster kunnen overlaten en zelf bijvoorbeeld de paarden kunnen gaan doen, of de hond uitlaten. Ik heb geen zin om als een soort heks achter iemand aan te moeten zitten zodat diegene doorwerkt en steeds in de gaten moeten houden of de hondenmand wel van zijn plek komt om te stofzuigen. Dat vertrouwen moet er zijn. Als je iemand een keer aan moet sturen, prima. Maar elke week moeten zeggen dat er onder de hondenmand nog haar ligt, dat irriteerd me. 1 x zeggen, prima. Maar niet elke week.
#3250744
In Be hadden we ook hulp. Dat gaat in be via dienstencheckes via een buro, dat is echt wel fijn.
Maar goed de ervaring dat er steeds minder goed gepoetst werd hadden we ook, dan te vaak ziek ( zo kortdag dat er geen andere kwam)
vervangers waren soms heel goed soms euh.
De laatste vaste die we hadden was super ( zelfstandig en gewoon doen), helaas werd zij ook ziek.
Maar we hadden voor 4 uur per week. Douche, plee, keuken, woonkamer en stofzuigen dweilen en oja muren bij ons. Soms ramen oid lag er gewoon aan.
Onze honden lagen buiten, kunt niet van een hulp verwachten dat ze haar werk kan doen met 3 van die newfies erbij.
Oja tv mochten ze niet aankomen. Ik wilde niet per ongeluk dat ze met een verkeerd goedje op het scherm spuiten of te krassend doekie, of niet goed droogden.

Ik had gewoon een mappie gemaakt met wat er gedaan moest worden en wat optineel kon worden gedaan. En soms een verzoekje om iets te doen
#3250746
Neem een (halve) autist ;D Die doet álles elke week. Onder het bed, onder de hondenmand, let op de details (mits er genoeg tijd is). Maar afraffelen, daar hou ik niet van... of goed, óf niet. Ik werk altijd zorgvuldig. Ga niet na een maand of een paar maanden de boel laten versloffen.
Als ik kom om schoon te maken moet het ook spotless zijn. En ik doe wat je vraagt. Zeg me wat je belangrijk vindt en dan doe ik dat. Duidelijkheid...
Mijn eigen huis is geen toonbeeld van 'spotless'. Maar bij een ander kan ik het wel :cool:

Maar ja, eigenlijk heb ik hier thuis ook iemand nodig die om de week mij komt helpen omdat ik geen schema heb (dat werkt niet bij mij :-X ).
Wat wel werkt is dat er hier iemand over de vloer komt voor wie ik het schoon wil hebben :D

Mijn ervaring met een poetsvrouw was dat ze m'n acryl bad deed met een schuursponsje :-X Toplaag naar de filistijnen natuurlijk ::)
Álles deed ze met een schuursponsje 'want dan werd het goed schoon'. Dat het oppervlak ruw werd en 'vuil aantrok' was een ander verhaal, dus dat schuursponsje werd opgeborgen...
Ze is niet lang gebleven, daarna deed ik het zelf maar ::)
#3250758
Hope, waar vind je die site met gediplomeerde schoonmaaksters? Dat klinkt interessant!

Ik heb voorgaande keren iemand gevonden via "ikzoekeenwittewerkster". Daar had ik nu maar weer een aanvraag geplaatst.

Overigens kan ik iedereen van harte een robotstofzuiger aanraden. Katten hadden er bij ons geen moeite mee, die gingen gewoon hoog zitten. Sofi merkt er nets van, want de robot rijdt rond als wij met haar wandelen ;-)
#3250760
Ja dat had ik ook gezien bij de eerste, echt verboden toen. En bij de volgende dus idd in het mappie geschreven dat het niet mag, en erover gehad.
Van mij mochten ze ook wensen hebben qua poetsmiddelen ed. Oja de laatste die goede wist ook hoe je newfievetvlekken van de muur krijgt (naast goede muurverf natuurlijk), gebruik ik nog steeds :biggrin2:
#3250761
Het is niet zo dat ik de 3 uur dat ze er is achter haar aan poets hoor, Borke :o . Zij doet haar dingen en ik de mijne en na 3 uur zijn we beiden tevreden :D . Een groot huis is leuk maar heeft ook grote oppervlaktes en veel werk. De robotzuiger is hier niet meer weg te denken en rijdt regelmatig zijn rondjes. De hulp zuigt 1x in de week grondig de hoekjes en de kantjes.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door