Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door jasmijn
#3250166
Het hoord niet bij barf of bij KVV dus dacht zet het in de bar, als het niet goed is hoor ik het wel.

Het zit namelijk zo, haku is een miep met eten echt verschrikkelijk.
Als hij niet eet word zijn suiker spiegel te laag en word hij misselijk waardoor hij helemaal niet meer wilt eten :-\
Vasten en streng zijn werkt dus niet bij hem.

Dat zorgd er voor dat ik elken keer allerlei truken uit de kast moet halen om te zorgen dat hij eet en zelfs dat werkt heel vaak maar even en dan weer niet >:(
Hierdoor krijg ik gewoon niet genoeg naar binnen om te zeggen ik stel verrandwoord zelf samen, op een geven moment wou hij enkel baby geit en met langen tanden af en toe rund, kalkoen of kip maar meer niet.
Organen gingen er al helemaal niet meer in, gebakken, gekookt, gedroogd, biologische, met van alles gemend niks werkte.

Ben toen overgestapt op KVV en heb daar een helen berg verschillende merken en smaken van gekocht en geprobeerd, ook hier weer constante weigering en heel soms een of 2 hapjes maar dat was het dan maar weer.

Nu met de kleine op komst wou ik gewoon dat hij ging eten en niet elke keer het een drama was dus ben ik van mijn geloof af gestapt en heb blik en brok gekocht, nee niet die "gezonden" brok want dat heb ik al ondekt dat dat welkerelijk oneetbaar is volgens hem van de 21 smaken en merken die ik daar van had gekocht was er 1 slechts ligt eetbaar :(

Nee het walgelijk supermarkt voer en de dierenwinkel meuk, na veel proberen dus een paar dingen gevonden die hij gewoon eet.
Hij doet nog steeds geen dansje maar ik heb niet elken keer een misselijke hond omdat hij zichzelf aan uit honger is.

Nu merk ik wel echt gelijk dat het zo veel minder goed voor hem, hij heeft gelijk traan oogjes en echt helemaal lekker voeld hij zich niet want hij zit toch regelmatig te smaken en likken, wat nog steeds minder erg is dan hoe hij is als hij gewoon niet eet maar goed die wil ik ook niet te lang laten duren.

Nu kom ik dus uit bij de optie die ik nog niet heb geprobeerd en waar ik nog een kleine hoop in zie, namelijk zelf voor hem dingen gaan koken.
Mensen voedsel vind hij vaak erg lekker ook als het niet super gekruid is of met heel veel zout of zo, vaak is het ook de groenten die hem erg terkken.
Hij heeft vanavond met veel genot 3 schoteltjes pompoensoep gegeten wat slecht zeer ligt gekruid was, hij maakten er bijna een dansje voor.

Nu wil ik niet zo maar wat gaan doen want daar krijg je tekorten van en ik weet dat er hier ook mensen zitten die uit nood voor hun dieren koken en ik vroeg me af of jullie recepten hebben of een richt lijn of een kookboek wat jullie me aan kunnen raden?
Wel het liefst zonder al te veel dingen als rijst, granen en zo want van rijst krijgt hij buikpijn en diaree en brood en granen vind hij niet te vreten ::)
Mijn erwten pasta van de ah vind hij heerlijk, de gewonen granen pasta van vriendlief word keuring geweigerd ::)
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3250228
Het is vreselijk lastig een hond die niet eet.
Charlie is er ook zo eentje. Streng zijn werkt inderdaad niet want dat resulteert in misselijkheid en dan helemaal niet meer eten. Het heeft lang geduurd voor ik de voor Charlie goede balans vond, want er was niets wat hij zelf at.

Nu gaat het inmiddels goed. Hij krijgt Energique en af en toe Bandit, die twee vind hij heerlijk. Maar ik voer hem wel uit de hand. Hij pakt het zelf aan en eet het dan zelf op, dus geen strijd. Hij krijgt meerdere malen eten op een dag. Hij is nu al heel lange tijd niet misselijk meer geweest en hij toont zelfs interesse voor mijn eten. Gezonde zaken krijgt hij er dan ook bij van mijn eten, maar dat is een extra, want dat is niet compleet.

Wat ik wel heel duidelijk merkte was dat hij wanhopiger ik werd, hoe moeilijker Charlie werd met eten. Nu eet hij dan weliswaar niet uit een bak maar hij pakt zelf de stukjes aan dus geen dwang of wat dan ook.

Ik kan je niet helpen met een gekookt samengesteld menu, hierover is op het forum al best iets te vinden, maar ik hoop dat je toch wat aan bovenstaand stukje hebt.

Hou er ook rekening mee dat je straks zelf gaat bevallen, er gaat op korte termijn een hoop veranderen, dus ook voor Haku.
Jullie stress en spanning heeft ook zijn weerslag op Haku.
Dus ik zou wel kijken wanneer de tijd is om zijn hele eten om te gooien.

Succes ermee, het vergt een hoop.
Door hannabelgje
#3250233
Hier ook zo'n lastige eter. Ook met hetzelfde, niet eten geeft misselijkheid en helemaal niet meer willen eten. Hier is de grote oorzaak stress. Ik probeer dat zo veel mogelijk te verminderen uiteraard, maar bij de oppas heeft ze best wat stress. Ze krijgt daar puur nervositeit druppels voor wat best goed helpt.
In moeilijke periodes voer ik inderdaad ook uit de hand zonder dwang. Gewoon rustig pratend. Dat gaat meestal dan wel.
Onderschat niet wat stress doet met een hond.
Is er geen vleesbot wat hij heel graag eet? Zoë is bijvoorbeeld erg dol op kippennekken. Die gaan er eigenlijk altijd wel in. Vlees en orgaan kun je aanbakken of koken, maar bot uiteraard niet. Dat zou ik dus rauw blijven geven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3250271
Xavi krijgt wel eens een maaltijd die mijn vriend voor zichzelf voorbereid, invriest en dan op het werk eet.
Er zitten verschillende groenten in en daarnaast kip of vis.
Xavi vindt het heerlijk en dat zegt wat want hij is ook een muts met eten. :biggrin2:
Door Borke
#3250361
Sofi mutst ook enorm met eten. Vroeger at ze gewoon Barf en groentemix en daar deed ze het prima op. Ze is alleen heel kieskeurig. Toen Borke nog leefde, at hij al haar restjes op. Toen hij overleed, moest ik zoveel weggooien, dat ik stapsgewijs ben overgestapt naar kvv met uiteindelijk steeds minder Barf.

Ik probeer zoveel mogelijk diersoorten te voeren, maar ze lust steeds minder.
Vasten helpt niet, dat weet ik inmiddels wel. Ik zorg er voor dat ze iedere dag iets eet, desnoods gedroogd vlees snacks. Eet ze een dag niet, dan heb ik problemen met het toedienen van medicijnen en ze gaat gal spugen, wordt misselijk en eet niet meer.

Het is een heel getut allemaal, de situatie met Charlie herken ik wel. Ik ben daar niet zo goed in, mis het geduld. Leo is sterker in het enthousiasmeren van Sofi en het geduldig blijven. Vroeger voerden wij 1x per dag, tegenwoordig dus 2x. 2x per dag bieden we een halve portie aan en dat gaat beter.

Je verlegt steeds je grenzen. Eten koken heb ik nog niet gedaan. Toen ze de afgelopen 2 weken op vakantie zo slecht at, gingen we vaker uit eten. Ik bestelde dan mixed grill en in Oostenrijk krijg je enorme porties en ik voerde de helft aan haar en Leo ook. Alles beter dan niet eten en alles beter dan brokken.

Heel veel succes met het proberen en neem ook het advies van Hanna ter harte: straks ben jij misschien een tijdje niet beschikbaar om haar te voeren. Betrek dus ook je partner in dit hele proces :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3250369
Bij katten komt kieskeurig gedrag wel vaker voor. En laten vasten helpt zelden en is lastig want een kat moet elke dag wat eten.
Misschien zijn jullie wat met tips die bij katten helpen?
De meest gebruikte is iets minder lekker mengen met wat lekkers. Zeker bij gemalen voer is dat eenvoudig. Maar ook bij barf is het met wat creativiteit mogelijk. Je komt dan uit bij trucs als laten trekken in pens of groenten en vlees samen laten ontdooien.

Alleszinds, mengen kan niet alleen helpen om iets op een bepaald moment binnen te krijgen en zo meer variatie te voeren, maar ook om te laten wennen aan een smaak. Steeds iets minder opleukmiddel toevoegen tot je het hopelijk zuiver kan geven. Dat kan wel maanden duren...
En werkt natuurlijk enkel als je hond iets echt graag eet waarmee je kan opleuken.

Half met de pot mee en half rauw zou misschien ook kunnen lukken. Als je het dus mengt...
Door smulpaap
#3250376
Ik heb hier vier kleintjes gehad , drie van de vier waren miepers met eten

Tessa heeft er ook een handje van . Haar vlees eet ze graag , maar alles wat maar lijkt op menseneten
Groenten , het was een drama in het begin . dat accepteerde ze veel later wel . Nu hoeft de freule het ook niet meer , doe ik het er toch door dan laat ze haar vlees ook staan
Een ei , idem . Kwartelei leek even in de smaak te vallen . Nu weigert ze . Nootjes , ik kan het vergeten
Ze heeft het ook direct in de gaten als er ""iets "" door haar vlees gemengd is
Het aantal diersoorten idem , voorheen was ze dol op gans -fazant -patrijs -haas , ik kan het echt vergeten

En idd wat PoP benoemt dat zou ik gaan proberen , half rauw en half met de pot mee
Door jasmijn
#3250420
Lizzi je schrijft in het anderen topic dat je zelf geen graan of rijst zou voeren bij die recepten, waarmee zou ik dat dan kunnen vervangen?

Ik zat zelf te denken zoeten aardappel, pompoen, pasta van erwten, pasta van linzen, noedels van soja bonen en misschien ook aardappel omdat hij dat wel lekker vind en er ook tegen kan.

Rijst kan hij sowieso niet tegen, krijgt hij buikpijn en diaree van. ( zo baasje zo hond zullen we maar zeggen :biggrin2: )
Dus die valt helemaal af.

Denk je dat het voor haku ook nodig is om zo'n overschakelinks menu te doen?
Of denk je dat ik hem wel gewoon zo over kan zetten?

Ik wil hem voor nu nog even op brokken en blik voer houden omdat ik iets moet hebben wat makkelijk is voor vriendlief dadelijk als ik bevallen ben, maar wil eigenlijk zo lang ik het nog kan al wel maaltijden gaan vervangen door zelf gekookt.
Misschien dat ik dan het blik laat vallen en dan alleen brok en zelf gekookt doe.

Welke merken supplementen zou je aanraden?
Kan namelijk wel gaan werken daar mee maar als de supplementen niet goed zijn heeft het ook geen zin.
Had bij eko pets deze gevonden en die leken me wel wat:
Lunderland zeewierpoeder
Lunderland duivelsklauw
Grizzly wilde zalm olie
Carnivoer fyto basis supplementen.

Die duivelsklauw wil ik nemen omdat het de eetlust op zou wekken, dat lijkt me wel handig bij een hondje die niks wil eten.

Zit dan ook nog te twijfelen of ik deze er ook bij zal geven:
Lunderland spiruliena
Puur probiotica
Puur maag of carnivoer fyto supplementen maag en darm.

Die laasten 2 opties omdat hij dus zo vaak misselijk is en het misschien fijn is om hem daar in te ondersteunen.

Deel vers en deels zelf gekookt zit ik over te twijfelen, zo als ik al zei maakt het niet uit of ik er iets super lekkers door meng hij eet vers gewoon niet :-\

Ga eerst eens kijken hoe hij eet als ik voor hem kook en dan misschien heel langzaam beginnen met er 1 half thee lepeltje rauw er door te doen en kijken hoe dat gaat, zou het echt super vinden maar als hij het niet wil eten schiet het niet op :(

Iedereen nog bedankt voor de anderen tips, heb eigenlijk alles al wel geprobeerd vandaar dat ik met mijn handen in mijn haar zit :-\
Toen ik hem moest gaan dwang voeren was dat voor mij de druppel om over te stappen op blik en later brok, dit was gewoon niet leuk mee :-\
Ergens hoop ik ook dat de stres rond het eten hier mee verdwijnt omdat er nu dus altijd eten staat en hij gewoon kan pakken wanneer hij wilt en ik er helemaal niet meer mee bezich ben.
Gewoon even rust in de tent en dan kijken we weer veder naar iets nieuws, want dit ga ik echt niet altijd blijven voeren is gewoon te grote zooi daar voor.

Dat van die stres is wel een goede tip hanna, ik ga ook eens kijken of ik daar iets mee kan doen met supplementen.
Het is ook een erg stres hondje dus dat is ook heel goed mogelijk dat hij daar last van heeft met eten.
Door Juul
#3250521
Ik voer één hond nu bijna een jaar gekookt en de andere sinds een half jaar ongeveer. Geen mutsen met eten, maar Epke doet het beter op gekookt, dat was altijd een drama, eliminatiedieet geprobeerd, bijna een jaar lang haas gegeten, 1500 gram rauw per dag en nog graatmager. Bij toeval na een periode diarree erachter gekomen dat hij op gekookt wél gewoon aankomt. Falco heeft last van zijn maag en doet het op gekookt met een lepel heilaarde super goed. (Tot zover mijn rechtvaardiging ;-) ).

Ik doe gewoon wat ik bij Barf deed. Dwz +/- 25 % groente en een beetje rijst of een aardappeltje, 25 % orgaan, en de rest spiervlees. Maar dan gekookt en aangevult met eierschaalpoeder voor de calcium. Lekker afwisselen in soorten vlees en groente. Verder ook de extraatjes, wat yoghuirt, eitje, pensstaafje etc. Soms een blik Hermanns Bio enkelvoudig, op vakantie dagelijks aangevuld met blikgroente en toen mijn man een tijdje moest voeren. (Pens kook ik dan weer niet, dat krijgen ze alleen gedroogd). Tis nog wat meer werk als barf, maar heb zo dezelfde mate van controle op wat ze eten.
Door Siberienne
#3250578
Als je nog iets makkelijks als basis zoekt, zou je ook nog Trovet kunnen proberen, ik geef spot die met zijn darmproblemen nu geen rauw mag, brokken afgewisseld met hun gekookte vlees in kuipjes http://www.medpets.nl/trovet+unique+protein/. Tnt heeft hij alleen konijn gehad, maar dat werd beoordeeld als erg lekker. Het ruikt vrij sterk, net als goedkope kuipjes paté voor honden maar ik denk kwalitatief net wat beter.

Met wat (zoete) aardappel en een vitamine / mineralen supplement of een groentewinkel, zou het vrij compleet moeten zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door