Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3249934
Nou, een nieuwe hond in huis en dan weet je het wel, dat gaat nooit direct helemaal perfect.

Dit is dag 4 voor Nuria en ze doet het goed, ze eet als een dijkwerker en ze drinkt normaal.
Maar ze heeft geen goede ontlasting, de eerste dag was het zoals verwacht van die fluorescerende brokjes poep. Maar nu is het steeds groen, alsof ze spinazie gegeten heeft. En het is veel te slap, het vormt een soort koeienvlaai. Geen onverteerde delen te zien, maar ze eet ook behoorlijk fijn gemalen kvv (Dogmeat en Versvoer heb ik op het moment). De groentenmix van deze week bestaat uit courgette, pompoen, bietjes, zoete aardappel, witlof en sperzieboontjes.
Dat groene kan galkleurstof zijn, hoewel het dan wel heel veel is, maar dat slappe begrijp ik niet zo goed.
Ze kan het prima ophouden, ze poept net als de rest 2x per dag.

Iemand een idee wat ik het beste kan doen? Nog een tijdje aankijken om te zien of het normaliseert?
Of kan ik iets toevoegen om meer stevigheid te krijgen?
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3249939
Hope schreef:Heb je al een wormonderzoek gedaan?
Nee, maar ze is een week geleden nog ontwormd voordat ze op transport ging met een breedspectrum middel.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3249940
Spikkelneus schreef:Nee, maar ze is een week geleden nog ontwormd voordat ze op transport ging met een breedspectrum middel.
O nee, dan zullen het geen wormen zijn lijkt me.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3249949
Zit er toevallig pens in de KVV ?
Dat zou de groene poep kunnen verklaren
Dat het nog niet 'vast' is zou ik me nog niet zo druk om maken.... er zitten toch een aantal jaren baggervoer in haar systeem en omschakelen kan soms wat langer duren... maar het groene... behalve het aandeel pens zou ik me er verder niets bij voor kunnen stellen
Gebruikersavatar
Door pluk
#3249951
Het eten van gras en het eten van eenden of ganzenpoep wil ook weleens groene poep opleveren.

Ik zou sowieso probiotica geven om de darmflora een boost te geven.
Door Yvonne K
#3249952
De groene kleur zegt mij niets maar koeienvlaai.... dat had mijn hond ook en die had een flinke giardiabesmetting. Verder niet ziek en at en dronk prima.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3249953
Ina schreef:Zit er toevallig pens in de KVV ?
Dat zou de groene poep kunnen verklaren
Dat het nog niet 'vast' is zou ik me nog niet zo druk om maken.... er zitten toch een aantal jaren baggervoer in haar systeem en omschakelen kan soms wat langer duren... maar het groene... behalve het aandeel pens zou ik me er verder niets bij voor kunnen stellen
In de schaap en de geit zit inderdaad pens (en in de rund, maar die staat voor morgen op het menu), maar in een normale verhouding (volgens de voerwijzer dan he) - zoals de BARF regels voorschrijven: 10% van het totaal. En de andere honden hebben daar gewone stevige donkere (zeker niet groene) ontlasting van.
Verder heeft ze tot nu toe tam konijn, wild konijn, kip en kalkoen gehad. En dat geeft dus ook groene poep. Terwijl de andere honden daar lichtgekleurde ontlasting van hebben.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3249954
pluk schreef:Het eten van gras en het eten van eenden of ganzenpoep wil ook weleens groene poep opleveren.

Ik zou sowieso probiotica geven om de darmflora een boost te geven.
Probiotica ga ik bestellen (nadat ik nog eens een oud topic heb doorgespit voor de juiste merken)
Ze eet buiten niks, dat durft ze (nog) niet.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3249955
Yvonne K schreef:De groene kleur zegt mij niets maar koeienvlaai.... dat had mijn hond ook en die had een flinke giardiabesmetting. Verder niet ziek en at en dronk prima.
Daar had ik ook al aan gedacht. Ze komt natuurlijk uit een massale shelter (>500 honden), dus Giardia ligt altijd op de loer. En ze zitten daar in paddocks met zand, dus dat is ook niet te reinigen.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3249959
In dat geval zou ik eerst even testen op giardia, voordat de de hele meute straks aan de schijt hebt :-[

En probiotica is een goede start, de ene hond is natuurlijk de andere niet, wat de één normaal verteert zal de ander meer problemen mee hebben
Aangezien ze nog maar zo kort bij jullie is en alles nog super spannend vindt zal dat misschien ook werken op haar darmen (is alleen de vraag waarom zich dat groen uit)... als ons langpootje een hele spannende dag heeft met veel te veel prikkels wil ze ook nog wel eens dunne ontlasting hebben
Gebruikersavatar
Door pluk
#3249966
Spikkelneus schreef:
Probiotica ga ik bestellen (nadat ik nog eens een oud topic heb doorgespit voor de juiste merken)
Ze eet buiten niks, dat durft ze (nog) niet.
Zal je t zoeken besparen: Solgar Advanced Acidophilus 40+
Gebruikersavatar
Door doranto
#3249969
Spikkelneus schreef:Probiotica ga ik bestellen (nadat ik nog eens een oud topic heb doorgespit voor de juiste merken)
Ze eet buiten niks, dat durft ze (nog) niet.
Hier heb ik goede ervaring met Orthiflor Original van Orthica
Gebruikersavatar
Door Meneer M Hond
#3249987
Mijn spanjaardje had de eerste week ook erg slappe poep in verschillende kleurvariaties, ik nam aan dat dat kwam door het overschakelen van baggerbrok naar vers/ontgiften. Verder was r niets aan hem te merken, hij leek er geen last van te hebben :)
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3249990
Meneer M Hond schreef:Mijn spanjaardje had de eerste week ook erg slappe poep in verschillende kleurvariaties, ik nam aan dat dat kwam door het overschakelen van baggerbrok naar vers/ontgiften. Verder was r niets aan hem te merken, hij leek er geen last van te hebben :)
Dit is alweer onze zesde spanjaard, dus het is niets nieuws. Maar elke keer gaat bij mij toch de ´hellup´modus aan.
Omdat ik zo graag vanaf dag 1 alles perfect wil hebben (en ik weet ook wel dat dat een illusie is).
En dus gaan we flink ondersteunen. Ik was al direct begonnen met visolie en glucosamine/chondroitine vanwege haar leeftijd en pootprobleempjes (ruim 6 jaar miserabele verzorging levert een heel wat meer versleten hond op dan je zou verwachten op basis van haar leeftijd.
Maar ik doe er ook nog een kuurtje probiotica tegenaan en dan zien we wel weer verder.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door