Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3249728
Ik heb mij gerealiseerd dat ik al mijn dieren eigenlijk nooit eens grondig heb voorgesteld.
De meeste mensen weten wel dat ik 3 katten heb, konijntjes, kippen en misschien ook dat er ook nog gerbils hier wonen. Maar wie dat dan zijn...

Bovendien zijn er hier onlangs, na het verliezen van al mijn konijntjes op korte tijd, 6 nieuwe nijnen komen wonen. Ze komen nog niet 100% overeen en we hebben onderweg al wat problemen gehad, maar nu ben ik er wel van overtuigd dat het met geduld wel goed komt en de groep in deze samenstelling gaat blijven. De tijd is dus gekomen om ze eens voor te stellen. ;)

Maar eerst de katjes.
Foto's zet ik er straks tussen, daarvoor moet ik op mn pc zijn...

De oudste van de katjes is mijn meisje. Ons Kleintje.
Afbeelding
Kleintje is geboren uit een oeps-nestje bij ons thuis, toen ik 16 was.
Afbeelding
Het was eerst niet de bedoeling dat ze bij ons zou blijven. Een vriendin wilde haar graag hebben voor haar verjaardag. Haar zus had een hond gekregen, dus wilde zij een kat. Haar ouders dachten daar anders over. ::) Alleszinds, toen dat duidelijk werd, was Kleintje al 16 weken, waren er een broertje en zusje bij nieuwe eigenaren gaan wonen en 1 broertje bleef bij ons. Mijn ma wilde Kleintje dan ook nog weg doen, maar ik heb geweigerd. En zo bleef ze bij ons. Maar nog naamloos op dat moment...
Mijn broer en zusje begonnen haar al 'vlekje' of zwart-witje te noemen. Dat vond ik zo vreselijk dus moest ze snel een naam krijgen. Ze was op dat moment de kleinste van de 3, dus ja, zo kreeg ze een al even belachelijke naam... ::)

Toen ik 4 jaar later met mijn vriend (nu man) ging samenwonen, was Kleintje de enige die nog overschoot. De katten waren eigenlijk altijd al van mij en Kleintje was meteen gek op Meneer Pop, dus was het snel duidelijk dat ze mee zou verhuizen. Kleintje is nu 12 jaar...

En ze is een dametje. Een echte mensenpoes die een paar keer een negatieve ervaring gehad heeft met katers in de buurt en een genetische aanleg om het niet zo te hebben met andere katten. Met haar broer heeft ze 2 jaar heel mooi samengeleefd, maar sinsdien hoeft ze geen andere katten. Alleen hadden wij dat niet door...

Toen ik samen ging wonen dacht ik dat Kleintje wel graag een kattenvriendje zou willen hebben.
En zo kwam Cuzco bij ons wonen.
Afbeelding
Cuzco is een boerderijkitten. Iets wat ik nu nooit meer zou doen, maar goed, met hem zijn we uiteraard wel heel blij. :)
Maar Kleintje dus niet... :-X

Na maandenlang proberen de brokken te lijmen, heb ik eindelijk hulp gezocht op internet. Zo hebben we besloten er een vriendje voor Cuzco bij te halen zodat de 2 jongelingen elkaar zouden hebben en Kleintje niet meer opgejaagd zou worden door een speels kitten. En dat werkte... Zo kwam Luis bij ons wonen.
Afbeelding

Tussen Cuzco en Kleintje is het nooit helemaal goed gekomen want hij is verliefd op haar :smitten: en zij wil hem het liefst op de maan zien, maar tussen Kleintje en Luis gaat het vrij goed. Zolang ze haar ruimte wat respecteren.
Als ze dat niet doen, hangt ze nog eens goed de bitch uit en is het na een paar dagen wel weer duidelijk... :biggrin2:

Luis hebben we uitgezocht uit een asiel. Zijn achtergrond ken ik verder niet.
Tussen de 2 heren is bij kennismaking geen woord gevallen. Een klein geschrokken blaasje van Cuzco toen 14 weken oude Luis pardoes op hem afliep in zijn verkenningstocht en de rest van de dag heeft hij er op een afstandje achteraan gelopen. 's avonds lagen ze al naast elkaar te slapen en de volgende ochtend werden we begroet door 2 rollebollende kittens. :biggrin2:
Sinsdien gaan ze graag samen naar de DA ookal is maar eentje ziek. Ze zijn nu 7 en 6 jaar en zijn doorheen de jaren wel een beetje minder close geworden, maar kunnen elkaar wel geen halve dag missen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3249750
Nog een paar foto'tjes van de katjes eens ze volwassen waren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's heb ik veel te veel, uiteraard. Mappen vol en er zijn er zoveel leuk. Standfoto's, knuffelfoto's, speelfoto's...
Maar je kan niet blijven posten. ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3249775
Zoals ik al aangaf hebben we ook 6 nieuwe konijntjes.
Nadat Febe, Gijs en Rafke op een paar maand tijd overleden, bleef onze grote ren leeg achter.
En gras afrijden is niet iets wat je wil doen in een konijnenren... ::)
Het verlies van de vorige konijntjes moet slijten, en dat is zeker nog niet voorbij, maar dat was geen reden om de ren ondertussen leeg te laten staan.

Dus op naar het konijnenasiel en daar een tiental konijntjes uitgekozen waarmee de eigenares geprobeerd heeft welk groepje het beste leek te werken.
Na een weekje daar samen te zitten kwamen ee daar erg goed overeen, maar bij ons thuis ging het toch wat stroever. Extra ruimte, een heel nieuwe omgeving en vooral het feit dat de meesten nog erg moesten wennen aan in groep leven, bracht wel wat spanningen met zich mee.
Tel daarbij dat de 3 meisjes nog intact waren en eentje zelfs serieus schijnzwanger bleek, en het werd soms echt te erg. Vaak gaat zo'n schijnzwangerschap over bij een koppeling of verhuis, maar bij ons Nele'tje niet... De twee andere meiden sloten haar dus echt uit en Marthe werd zelfs echt aggressief. We hebben dan vrij snel beslist hen alledrie te steriliseren om zo de hormonen buiten spel te zetten. Want hormonale dames bij elkaar en onder wat wenningsstress, dat geeft vuurwerk. ;)
Nu 4 weken later gaat dat al veel beter. Marthe heeft nog wat voedselnijd en.telkens ik hen een iets groter deel van de ren geef ( ik bouw dat stap voor stap op) moet ze nog wat de puntjes op de i zetten, maar er is geen echte aggressiviteit meer.
Vorige week moet 1 van de jongens van iets geschrokken zijn en dat gelinkt hebben met zijn vriendje, want hadden zij plots slaande ruzie. Na ze terug kleiner te zetten en weer stap voor stap op te bouwen, is dat nu wel over. Mats is nog wat onzeker en gespannen, maar dat komt wel goed. Waarschijnlijk moeten ze echt nog wat wennen aan het groepsleven en kennen ze elkaar nog maar kort en hebben ze daardoor overgereageerd.

Deze 6 nijntjes wonen nu in onze ren:

Mats:
Afbeelding
Geen idee hoe je die foto draait...

Senne:
Afbeelding

Wardje:
Afbeelding

Marthe, samen met Senne: Afbeelding

Nele is een volledig zwart meisje:
Afbeelding

En het donkere wildkleurtje op deze foto is Belle:Afbeelding

Mats en Senne waren wekenlang onafscheidelijk, heel mooi om zien. Tot ze vorige week dus ruzie kregen. Hopelijk komt het nog terug...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Hope
#3249782
Wauw, fantastisch, zoveel konijnen samen! En wat een enorme ren! :o

Hoe zorg je ervoor dat ze er niet uit graven? En is de bovenkant open of dicht?
Komt vast goed, ze hebben de ruimte en de tijd. Het kan echt lang duren voor iedereen zijn/haar plekje heeft.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3249786
De ren is 2,5m breed, dus dat is mooi, maar niet enorm. Maar wel 36m lang, dus kunnen ze goed rennen. :biggrin2:
Samen is dat 90m2.
6 konijntjes daarin is wel het minimum, max hou ik 10 aan, maar daarvoor moet ik eerst een moestuin aanleggen van Meneer Pop, om de kosten wat te drukken.

Hij is volledig ondergaasd met dezelfde draad als de zijwanden. Maar de bovenkant is inderdaad open. De tuin is vosproof ( en katproof) en mijn eigen katten doen er niets aan. Enkel roofvogels, maar dat hoor je vrijwel nooit...

Verder hebben ze een zandbak van een dikke 12m2 en mijn ervaring leert dat als ze losse grond hebben, ze niet in gras gaan graven. Zo blijft mijn gras staan. Maar uitgraven kunnen ze dus zowiezo niet, ook niet als ze naast die bak graven.

Het komt nu wel goed tussen hen onderling. In het begin was het niet zeker, maar nu zie je dat het gewoon wat tijd nodig heeft om elkaar te leren kennen.
Voor velen onder hen is het de eerste keer dat ze samenleven, laat staan in groep...
Door jasmijn
#3250411
Echt heel erg leuke beestjes heb je, maaaaaaar ik mis er nog een paar :P

Waar zijn de foto's van de kipjes?
En de gerbils?

Ben ik ook wel heel nieuwsgierig naar :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door