Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hope
#3249638
Lotje is wat mager geworden en ik weet even niet meer zo goed wat ik nu het beste kan doen.

Mestonderzoek was in orde. Tanden zijn oké, bloed ook.
Madam is een steeds grotere muts aan het worden met eten. Ze eet niet veel diersoorten meer en ze treuzelt echt enorm. En als het te lang staat is het niet meer eetbaar vind ze.
Ik krijg er met heel veel moeite nog maar minder dan de helft in van wat ze eigenlijk moet hebben. Ik voer meerdere malen per dag en dan eet ze wel, maar nooit veel. Ze vangt geregeld muizen (elke dag wel) maar haar kvv laat ze echt te vaak staan. Ze krijgt haar kvv zoals ze hem het beste eet: niet te koud, van een schoteltje i.p.v een bakje en Jimmy en Nelson zijn niet bij haar. Welk merk ik voer maakt niets uit, als het maar echt fijngemalen is. Stukjes bot laat ze liggen. Alleen haar zelfgevangen muizen gaan helemaal op :???:

Barf gaat er wel prima in maar dan eet ze geen bot. Gewoon echt niets. En dan zit ik met de verhoudingen. Platgeslagen eet ze niet, zelfgemalen ook niet want ik kan het niet fijn genoeg malen.
Mamaaaaa, er zitten botjes in, dat is toch geen eten?! Zo iets. Eierschaal lust madam de prinses ook niet.

Wat nu? Ze moet nu echt gaan eten, ik begin me zorgen te maken. Ik ben in staat om blikvoer te gaan halen voor haar maar ik twijfel of dat de juiste oplossing is.
Zijn er nog tips?
Laatst gewijzigd door Hope op zo 25 sep 2016, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3249641
Hier gaat dat iedere zomer zo met de mezen. Een hoop getrut met eten. Ze worden dan ook slanker. Ik heb het opgegeven. In de winter eten ze weer super goed. Ik geef nu tussendoor een paar keer in de week een blikje. Dat eten ze graag. Ook strooi ik af en toe wat brokjes door de kamer. Dat eten ze ook goed. De hoofdmoot blijft barf en kvv wat ik voer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3249656
Ons Ot is ook zo'n tuttebel. Dat zal nooit een dikke worden. Ze eet al geregeld geen ontbijt.
Als ze dan ook nog haar avondmaal (gedeeltelijk) laat staan, krijgt ze wat muizen (uit de vriezer).
Is dat iets voor lotje? Meer prooi? Hoef je niet aan te hakken, niet aan te rekenen. Alleen uit de vriezer toveren en 'alsjeblieft' zeggen.
Door hamada
#3249663
Hier kijkt Midget altijd of ze haar kvv lust. Soms heeft ze geen zin en gaat ff snacken: loopt de tuin uit en komt na een paar minuten terug met een muis die ze opeet. :biggrin2:
Haar gewicht wisselt ook. 's Zomers aan de slanke kant, zelfs af en toe tegen het magere aan, 's winters wat molliger.
Door Parelridder
#3249667
Mijn katten aten in de zomer vaak zo-zo. Niet omdat ze elders meer aten, ze vielen nl ook wel wat af, maar het warme weer leek de trek negatief te beïnvloeden.
Als je vindt dat ze té mager wordt, zou ik gerust wat blik door haar eten mengen en dan als het weer koeler wordt daar weer mee stoppen (of afbouwen, zodat madame weer kan wennen aan de smaak van echt kattenvoer ;) ). Ik hoor trouwens goede dingen over Trovet, geen idee hoe de betaalbaarheid is, voor dit doel, maar gewoon even ter info.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3249678
Prooien uit de vriezer is misschien wel een idee. Kuikens gaan in elk geval wel op (inclusief bot). Misschien eet ze het wel gewoon alleen als er nog een jasje om zit.

Doe mij maar een Jimmy hoor. Die vreet gewoon alles wat er eetbaar uitziet.
Door Parelridder
#3249692
Hope schreef:Prooien uit de vriezer is misschien wel een idee. Kuikens gaan in elk geval wel op (inclusief bot). Misschien eet ze het wel gewoon alleen als er nog een jasje om zit.
Er zijn ook duiven en kwarteltjes in veren, bij Dogmeat, misschien iets om te proberen? Als mijn kat een duif ving, lieten we die in de tuin liggen en at ze er dagen van..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3249702
Hoe vaak geef je eigenlijk eten?
Hier ook een meisje dat de neiging geeft kieskeurig te worden. En kieskeuriger dan wat ze graag eet en wat niet Dan eet ze gewoon enkel de allerlekkerste zaken terwijl ze de rest ook perfect lust. En ze heeft met name sterk wanneer ze te veel de keuze krijgt.

Zij eet beter op 2 keer dan 3 keer per dag. Zeker als Lotje tussendoor nog zelf wat vangt, zou ik niet te vaak aanbieden. Dat vermindert net de interesse in voedsel want het is er altijd.

Verder ook niet te grote porties geven. Bij Kleintje eet ze net beter als ik net iets minder geef. Dan heeft ze meer de neiging haar bakje leeg te eten. Ale, op wat muizenhapjes na. Als er toch te veel in ligt om op te eten, eet ze uieindelijk een stuk minder. Zo gaf in een tijd vb 100gr per dag. Waar ze dan 75-80gr van opat. Geef ik haar maar 90gr, dan gaat dat vrij snel wel steeds op.

En vergeet niet dat een hoeveelheid eten ook een gewoonte is. Dan hoeven we jou nu niet uit te leggen...

Bij Kleintje drijf ik het nog verder: iets waarvan ik weet dat ze het lust maar ze wil kieskeurig doen, dat blijft voor haar neus komen te staan tot het op is. In het begin heeft dat soms erg lang geduurd, maar nu komt het vrijwel niet meer voor, af en toe nog 1 keer extra aanbieden.
Het eten blijft wel niet staan zodat het vers blijft. Ale, toch voor een dagje.
Ik kan dat natuurlijk doen omdat ze niet te mager is op dat moment... Als je je al zorgen maakt is dat lastiger en elke kat gaat er ook anders mee om. Bij sommigen werkt mengen beter.

Weet ook dat katten soms aan smaken moeten wennen. Dat je het een keer of 3 moet mengen met wat lekkers om aan de smaak te wennen, voor het geaccepteerd wordt.
Onze Luis heeft dat nu gedaan met onze eigen haan die in geslacht heb. Dat is volgens hem niet te eten, want ongekende smaak Dus moest ik dat mooie vlees fijnsnijden en mengen :'(
Maar nu, na de 3e keer gaat het er met minimale toevoeging van wat anders toch binnen.
Luis wilde in het begin enkel kip en konijn, eend ging redelijk. Zelfs parelhoen kreeg in er niet in. Ik heb vele zaken maandenlang standaard gemengd... Nu eet hij meer dan 10 diersoorten, waaronder ook veel wild. Sommigen enkel als hij zin heeft zuiver maar als het blijft liggen meng ik het onder de volgende maaltijd en dan gaat het wel op.
We zijn 4 jaar verder...
Maar als ik iets een hele tijd niet gevoerd heb, moet ik het de eerste paar keer weer mengen om de herinnering op te wekken.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3249762
Momenteel voer ik drie keer per dag. Dan gaat er meer eten ook daadwerkelijk in, dan met twee keer per dag.

Lotje is een taaie en dat maakt me soms onzeker. Als ze haar neus optrekt eet ze ook gewoon écht niet. Dan vangt ze die dag nog wel een muis en dat vind ze dan wel weer genoeg. Maar kvv waarin iets zit wat ze niet lust? No way. Ze valt nog liever om. En over het algemeen moet ik toch wel zeggen dat mijn bezorgdheid het wint. En is Lotje ook gewoon een trutje want ze weet dondersgoed hoe moeilijk ik het vind als ze dan heel beteuterd op de vensterbank heel zielig gaat zitten miepen dat ze honger heeft ::)

Voor mijn gevoel is het begonnen, dit echte gemuts, na de sterrilisatie. Daarvoor deed ze moeilijk met botjes maar lustte ze wel alles. Nu eet ze echt zo slecht :-\
Ik geef haar komende dagen maar wat prooi bij. Ik heb nog kuikens en ik kan bij de jager wel een duif halen om te kijken of ze die eet.
Door Too
#3249785
;D ;D de prinses..
Eet ze dan wel met bot [dat ze echt grote, harde dingen als poten en kop laat liggen snap ik wel] of krijg je een kaal karkasje van haar?
Door Parelridder
#3249800
Hope schreef:Vandaag hoeft er geen prooi bij ::)
Lotje heeft een konijn gevangen
:biggrin2: Dat heeft de mijne ook eens gedaan én - nog knapper - door het kattenluikje mee naar binnen weten te brengen, een serieus konijn, ik snap het nog niet.

Als het een grote is en ze het lekker vindt: knip het in delen en vries dat in voor volgende keren! Beesie is nu toch dood, dan maar het beste max. benutten.

Kan trouwens goed samen gegaan zijn met de sterilisatie, die ervaring hebben wij ook met div. katten gehad. Misschien wel mede doordat ze minder voeding nodig hebben vanaf dat moment: als je minder trek hebt kun je ook makkelijker je neus ophalen voor iets.
Oh ja, dogmeat heeft soms patrijskarkas, wild. Naar mijn ervaring is dat een zo goed als compleet patrijsje, maar zonder veren. Wel lever en hart. Borstfiletje er meestal vanaf, maar dan blijft er nog zat prachtig vlees over. Misschien is dat ook geschikt als 'prooidiertje'?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3249801
Too schreef:;D ;D de prinses..
Eet ze dan wel met bot [dat ze echt grote, harde dingen als poten en kop laat liggen snap ik wel] of krijg je een kaal karkasje van haar?
Het was haar eerste konijn dat ze ving. Een kleintje

Ze heeft het vlees opgegeten en ook de ribben. De rest heeft ze naar Nelson gebracht :nono2:
Dus bewaren en/of invriezen zat er niet meer in. Die twee ook altijd!
Door Parelridder
#3249808
Hope schreef:Het was haar eerste konijn dat ze ving. Een kleintje

Ze heeft het vlees opgegeten en ook de ribben. De rest heeft ze naar Nelson gebracht :nono2:
Dus bewaren en/of invriezen zat er niet meer in. Die twee ook altijd!
Naar Nelson gebracht.. ;D Heej, je weet wat ze zeggen over de liefde van de man.. Lotje scoort! :coolsmiley:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door