Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3249284
:-X

Door minder ophalen van afval, door het niet meer mogen neerzetten van gif, doordat steeds meer poelen worden aangelegd en doordat mensen laks zijn geworden groeit de populatie ratten explosief.
Hier in Neerkant hebben we sinds 2014 officieel een rattenplaag met zowel bruine als zwarte ratten. Het loopt werkelijk de spuigaten uit en je mag er maar heel weinig aan doen.
Godzijdank hebben wij met buren goede afspraken gemaakt en valt het in onze hoek nu ontzettend mee. Dit jaar pas 1 rat (een zwarte) gezien.

Dat er meer ziekten komen vind ik niet zo gek. Wel gek vind ik dat het bestrijden van ratten zo ontzettend lastig word gemaakt vanuit de overheid.
#3249285
Hope schreef::-X

Door minder ophalen van afval, door het niet meer mogen neerzetten van gif, doordat steeds meer poelen worden aangelegd en doordat mensen laks zijn geworden groeit de populatie ratten explosief.
Hier in Neerkant hebben we sinds 2014 officieel een rattenplaag met zowel bruine als zwarte ratten. Het loopt werkelijk de spuigaten uit en je mag er maar heel weinig aan doen.
Godzijdank hebben wij met buren goede afspraken gemaakt en valt het in onze hoek nu ontzettend mee. Dit jaar pas 1 rat (een zwarte) gezien.

Dat er meer ziekten komen vind ik niet zo gek. Wel gek vind ik dat het bestrijden van ratten zo ontzettend lastig word gemaakt vanuit de overheid.
Huh wat geen gif??? Hoe idioot!
Pffff als ik ooit wat zie... ik geloof dat er dan meteen weer een kat rondhuppelt.
#3249286
Lil schreef:Huh wat geen gif??? Hoe idioot!
Pffff als ik ooit wat zie... ik geloof dat er dan meteen weer een kat rondhuppelt.
Gif buiten, in van die speciale bakken, mag niet meer.

Deze ratten zijn zo brutaal, de katten laten ze lopen. Ze lopen ook gerust overdag rond in stallen etc.
Overigens werkt voorkomen beter. Geen tonnen water laten staan, geen composthoop maken, voer voor dieren niet in zakken maar in afsluitbare tonnen, vogels niet voeren in de winter. Nu we dat met drie huizen zo doen is de overlast eigenlijk wel weg. Gif staat er nu niet. Wel speciale rattenvallen waar de katten zich niet aan kunnen bezeren.
#3249290
Klopt geen gif meer! Wij hadden,ik meen 2014, een rattenplaag in en rondom onze tuin! Wij wonen naast een spoorsloot die niet wordt onderhouden,ja al geklaagd! Bestrijding erbij gehad en die vertelde dat zij vanaf 1januari geen gif meer mochten zetten! Maar eerlijk gezegd heeft dat gif van hun geen donder geholpen! Onaangevreten en de rat zat heerlijk te zonnen op het terras rond onze vijver! De bestrijder raadde ons aan om ook zelf vallen te zetten! Wij hebben toen in een korte tijd 12 ratten gevangen,houten klem en omdat, er werd gedacht dat er ook jongen waren,de holen en gangen vol laten lopen met water,triest,maar het hielp! Maar helaas hebben we er nu weer last van >:( ! Alweer 3 gevangen,maar zag ze net lopen,achter elkaar over de schutting! Heb 2 kipjes,die krijgen nu steeds een beetje eten bij mij op het terras,want in hun hok houden ze zelf niets over,of de eksters stelen het,maar meestal zijn het de ratten! Eigenlijk ben ik van leven en laten leven,houd er niet van om een dier te doden,maar hier loopt het echt de spuigaten uit!
We zetten de klemmen altijd wel zo neer dat er geen vogels bij kunnen en muisjes zijn te licht om de klem te laten activeren!
#3249295
Ja weet ik, wat ik schreef de kipjes krijgen nu bij mij eten,niet meer in hun hok. Wanneer zij op stok gaan in hun hok,is al het eten hier weg. Spoorsloot is het grootste probleem! Ook bestrijding zei dat toen! Wij wonen op een hoek en onze tuin is ideaal om naar de rest van de woningen te gaan en naar de spoorsloot! heb wel een buurvrouw die de vogels buiten voert! :-\
#3249312
Ooh ik voel een vaccin aankomen bovenop het hele pakket dat de kids nu al krijgen....

Maar geen gif? Ik zet nog gewoon rattengif en dat is hier ook nog gewoon te krijgen in de agriwinkel hier in het dorp. Anders hebben we hier veel te veel ratten. De boeren gebruiken dat hier ook nog gewoon. De ratten komen hier op onze ganzen met hun voer af. Het middel Anticoagulantia(rattengif) zit ook in muizengif en dat mag wel gewoon gebruikt worden. Ik zet gif onder een boodschappenkratje met een dikke steen erop. Muizen en ratten komen erbij, maar andere dieren niet.
#3249317
Diego schreef:Ooh ik voel een vaccin aankomen bovenop het hele pakket dat de kids nu al krijgen....

Maar geen gif? Ik zet nog gewoon rattengif en dat is hier ook nog gewoon te krijgen in de agriwinkel hier in het dorp. De boeren gebruiken dat hier ook nog gewoon. De ratten komen hier op onze ganzen met hun voer af.
Je kan daar toch wel serieus last mee krijgen. Als particulier mag er wel wat geloof ik.
Hier moet je voor rattengif jezelf legetimeren en een bewijs van inschrijving meenemen voor welk huis je het gaat gebruiken. Wat je koopt word in een systeem opgeslagen. Je kan wel naar verschillende winkels gaan maar dan zien ze dat je al ergens gekocht hebt en krijg je niets meer mee.
In onze gemeente doen ze er echt moeilijk over. Mensen die bakken buiten hadden staan hebben een boete gehad. Ik hoorde een boerenbedrijf die werden beticht van een milieudelict vanwege de bakken buiten.
#3249321
Diego schreef:Dan is het ook geen wonder dat er nu een plaag komt. Ze moeten toch bestreden worden op de een of andere manier.
Hier nog niets van gemerkt dat het zo streng er aan toe gaat. Dat is wel heel drastisch...jeetje..
Tel daarbij op dat ze hier 1 x per maand restafval komen ophalen (een kleine container per gezin), groenafval in het buitengebied helemaal niet wordt afgehaald en oud papier in kartonnen dozen aan de weg moet worden gezet (ook 1x per maand). Lege zakken diervoeding liggen dus bij veel mensen een maand ergens in een loods, tuinhuis of carport. Groenafval gaat heel vaak gewoon langs de slootkant af ergens op een hoop achter in de tuin.

Maar waarom we zoveel ratten hebben? De gemeente snapt er niks van.

En owja, woon je in het buitengebied dan komt er van gemeentewegen ook geen ongediertebestrijding. Alleen binnen de bebouwde kom. ::)
#3249326
Hope schreef:Tel daarbij op dat ze hier 1 x per maand restafval komen ophalen (een kleine container per gezin), groenafval in het buitengebied helemaal niet wordt afgehaald en oud papier in kartonnen dozen aan de weg moet worden gezet (ook 1x per maand). Lege zakken diervoeding liggen dus bij veel mensen een maand ergens in een loods, tuinhuis of carport. Groenafval gaat heel vaak gewoon langs de slootkant af ergens op een hoop achter in de tuin.

Maar waarom we zoveel ratten hebben? De gemeente snapt er niks van.

En owja, woon je in het buitengebied dan komt er van gemeentewegen ook geen ongediertebestrijding. Alleen binnen de bebouwde kom. ::)
Ja, inderdaad nu je het zegt, dat speelt absoluut een hele grote rol! Hier ook maar 1 keer per maand restafval en geen groene container meer. Eigenlijk gaan we zo terug naar vroeger toen afval overal wat lag en hygiene minder werd en mensen en dieren ziek werden. Wat een naar vooruitzicht....en dan wel klagen dat er teveel ratten zijn. :idiot2: :idiot2: goh..hoe zou dat komen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door