Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
#3248671
Naar aanleiding van het topic van het runsvlees wat vacuüm verpakt al lang in de vriezer lag heb ik wat gelezen over vacuüm verpakken en zo'n machine gekocht. Het verlengt de levensduur wel enorm. Zeker nu Wolf alleen is blijft de geportioneerde en ook wel de ongeportioneerde voorraad langer liggen. Meestal zie ik niets verontrustend, maar het is al gebeurd dat ik toch vriesbrand zag. Voor dat je wat ziet is er natuurlijk al lang sprake van achteruitgang en dat probeer ik toch zo veel mogelijk te vermijden. Uiteindelijk voeren we al leeggebloed, ingevroren, al (meestal) minstens één keer (deels) ontdooit vlees, wat niet altijd wild is ook als we dat vooronderstellen. Ik duw alles wel zo goed mogelijk luchtdicht, maar helemaal lukt dat nooit en bij ongeportioneert zelfs nauwelijks.

Wie verpakt het honden, katten of eigen voer vacuüm? Wat zijn do's en dont's, handige trukjes,...
Gebruikersavatar
Door Hope
#3248680
Ik! En ik wil nooit meer anders.

Mijn machientje is vrij hoog. Leg ik het vlees op een snijplank ervoor dan heb ik een groot stuk plastic met niks.
Ik heb daarom 1x een verhoging geknutseld. Geen snijplank, puur en alleen om te vacumeren. Zo kan het vlees bijna tegen het machientje aan. Scheelt tijd, het is handiger en doordat mijn machientje de zakken op 3 naden dichtbrand kan ik de bovenkant van het zakje ook gebruiken. Normaal knip je dat dus af, maar omdat het is dichtgebrand is het weer gewoon een zakje geworden. Het orgaan past daar precies in.

Vleesbot trek ik niet geheel vacuüm. Botjes prikken dan erg snel door de zakjes en dat wil je juist niet.

Spiervlees koop ik vers, dus niet bevroren. Ik verdeel het, doe het in zakjes, duw het zover mogelijk naar beneden (zodat er een dun, langwerpig pakketje ontstaat) en dat trek ik vacuüm. Scheelt enorm veel in vriezerruimte. Eerder ging er 6 kilo spiervlees in 1 mandje, nu 9 en dan hoef ik echt niet ingewikkeld te doen.

Ik gebruik gewoon diepvrieszakken. Vacuümzakken zijn peperduur en het vlees blijft hier nooit abnormaal lang liggen. Moet je machientje wel tegen kunnen.

Ik heb ooit een topic met filmpje geplaatst, zal eens kijken of ik hem nog kan vinden.
Edit: deze dus: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... =Vacumeren
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3248751
Ik heb ook een vraagje. Zou je de zakken kunnen hergebruiken? Telkens een stukje kleiner maken of zo?
Want dat is eigenlijk de reden waarom ik het niet doe. Ik hergebruik mijn diepvrieszakken en dat milieuvoordeel vind ik ook heel erg belangrijk.
En is het wel te doen met zo'n kleine porties?
Mijn porties zijn tussen de 100 en de 150gr...
Gebruikersavatar
Door Hope
#3248753
pearlsofpassion schreef:Ik heb ook een vraagje. Zou je de zakken kunnen hergebruiken? Telkens een stukje kleiner maken of zo?
Want dat is eigenlijk de reden waarom ik het niet doe. Ik hergebruik mijn diepvrieszakken en dat milieuvoordeel vind ik ook heel erg belangrijk.
En is het wel te doen met zo'n kleine porties?
Mijn porties zijn tussen de 100 en de 150gr...
Als je zo strak verpakt als ik, dan is dat niet te doen. Je hebt best een stuk plastic nodig om in het machientje te stoppen. Of je moet grotere zakken nemen en dan helemaal bovenaan vacumeren. Dan heb je nog wel ruimte om dat nog een (paar) keer te herhalen.

Mijn porties orgaan zijn ook niet groot, maar gaat perfect!
Door frodo quin
#3248797
Hope schreef:Ik! En ik wil nooit meer anders.

Mijn machientje is vrij hoog. Leg ik het vlees op een snijplank ervoor dan heb ik een groot stuk plastic met niks.
Ik heb daarom 1x een verhoging geknutseld. Geen snijplank, puur en alleen om te vacumeren. Zo kan het vlees bijna tegen het machientje aan. Scheelt tijd, het is handiger en doordat mijn machientje de zakken op 3 naden dichtbrand kan ik de bovenkant van het zakje ook gebruiken. Normaal knip je dat dus af, maar omdat het is dichtgebrand is het weer gewoon een zakje geworden. Het orgaan past daar precies in.

de mijne is lager, dus ik denk niet dat ik een verhoging ga nodig hebben, maar moest het wel zo blijken is het wel een handige tip.

Vleesbot trek ik niet geheel vacuüm. Botjes prikken dan erg snel door de zakjes en dat wil je juist niet.

Neen dat lijkt mij ook een probleem. Mijn machine doet het proces automatisch, dus ik sluit hem, druk op het deksel, hij zuigt automatisch vacuüm en als dat klaar is sealt hij ook automatisch. Als alles goed komt met oervoer en afe dan is geloof ik alles van nieuw spul al vacuûm verpakt, dus dan moet ik enkel het geportioneerde spul verpakken. Ik portioneer anders dan jij en bij mij gaat alles per dag in een zakje, dus niet per ssort. Ik heb nu ook soms lekgeprikte zakjes omdat het vleesbot niet goed naar binnen zat, maar meestal lukt het wel omdat ik het dus een beetje inpak met spier en de scherpe stukjes die er dan nog zijn zoveel mogelijk naar elkaar toe in de grote vrieszak. Zo zijn enkel de boterhannezakjes stuk, maar is de vrieszak nog intact.[ /b]

Spiervlees koop ik vers, dus niet bevroren. Ik verdeel het, doe het in zakjes, duw het zover mogelijk naar beneden (zodat er een dun, langwerpig pakketje ontstaat) en dat trek ik vacuüm. Scheelt enorm veel in vriezerruimte. Eerder ging er 6 kilo spiervlees in 1 mandje, nu 9 en dan hoef ik echt niet ingewikkeld te doen.

Ik gebruik gewoon diepvrieszakken. Vacuümzakken zijn peperduur en het vlees blijft hier nooit abnormaal lang liggen. Moet je machientje wel tegen kunnen.

Werkt dat? Ik heb er met microstructuur omdat volgens de beschrijving van het apparaat hij niet goed de lucht uit gladde zakken kan zuigen.

Ik heb ooit een topic met filmpje geplaatst, zal eens kijken of ik hem nog kan vinden.
Edit: deze dus: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... =Vacumeren
Laatst gewijzigd door frodo quin op do 22 sep 2016, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door frodo quin
#3248798
pearlsofpassion schreef:Ik heb ook een vraagje. Zou je de zakken kunnen hergebruiken? Telkens een stukje kleiner maken of zo?
Want dat is eigenlijk de reden waarom ik het niet doe. Ik hergebruik mijn diepvrieszakken en dat milieuvoordeel vind ik ook heel erg belangrijk.
En is het wel te doen met zo'n kleine porties?
Mijn porties zijn tussen de 100 en de 150gr...
Even goed als diepvrieszakken lijkt mij. Ze worden natuurlijk wel telkens iets kleiner, maar ik vermoed dat je de diepvrieszakken ook niet heel veel kan hergebruiken. Hier gaan de grote buitenste wel een tijdje mee, maar ze scheuren toch wel na een aantal keer. De zakjes er onder overleven bij mij zelfs meestal het eerste gebruik niet. Vanuit milieuoogpunt bekeken heb je nog als nadeel dat het weer iets is wat stroom verbruikt, maar goed vacuüm zorgt wel voor minder ijsvorming in de vriezer en minder ruimte nodig, dus dat kan dan weer milieuwinst opleveren. Al moet ik zeggen dat ijsvorming bij mij toch voornamelijk van het telkens openen lijkt te komen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3248800
Ijsvorming heb ik niet erg, en mijn diepvrieszakjes gaan wel een tijd mee. Het zijn zipzakken en vrij dikke, geen standaard.
Enkel die hele grote waar ik wel eens ongeportioneerde pakken in verpak. Die laat ik gewoon in de zak ontdooien om te portioneren en daarmee gaan ze meteen weg.

Als ik jouw verhaal hoor, zou ik ook voor vacuüm gaan.
Bij mij is het geloof ik niet voordeliger. Zakje steeds kleiner maken is wel lastig want ik zou net als Hope met zo klein mogelijk werken van in het begin...
Dat was ook wel mijn idee, maar nu ik erover nadenk lijkt dat niet haalbaar...
Gebruikersavatar
Door Hope
#3248804
Hier werken gewone, normale diepvrieszakken (van de Action) even goed als die peperdure vacuümzakken. Ik heb dat een tijd geprobeerd maar ik merkte echt totaal geen verschil. Kwestie van uitproberen of je machientje ermee overweg kan.

Wat betreft zuinigheid en kosten. Ik heb het idee dat ik echt minder verbruik aan stroom voor de vriezer. Aan de ene kant omdat er simpelweg meer vlees in kan. Aan de andere kant omdat alles zo strak op elkaar zit dat er maar heel weinig lucht tussen zit. IJsvorming heb ik natuurlijk ook. Mijn vriezer gaat 1x per dag open.
Daarnaast heb ik het idee dat het minder lang duurt voor vlees wat niet bevroren de vriezer in gaat bevroren is. Het zit zo strak op elkaar...

Het hergebruiken van zakjes deed ik eerder ook. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik daar vanaf ben.
Voor mij was het toch een kwestie van afwegen. Het omspoelen van de zakjes kost water en dan nog gaan ze niet maanden mee. Door het vacumeren kan ik 2 porties orgaan kwijt in een zakje waar ik normaal maar 1 portie in kan doen als ik moet knopen. Er gaat gewoon ruimte van het zakje verloren aan een knoop, en die ruimte gebruik ik voor een nieuwe portie orgaan. Ik heb dus wel beduidend minder afval dan wanneer ik knoop.

Hier ook een machientje dat automatisch vacuüm trekt en dichtbrand. Ideaal. Het scheelt ook gewoon veel tijd met portioneren. Je hoeft immers niet te knopen. Hier gaat vacuüm trekken sneller dan een zakje vlees een beetje in een fatsoenlijke vorm duwen en er dan nog een knoop in leggen. :biggrin2:
Ook dat maakt weer dat de kwaliteit van het vlees beter blijft. Het proces gaat immers sneller dus het vlees is korter uit de koeling. Eerder deed ik dat met twee dienbladen, zorgen dat elk hoekje van een zakje gebruikt werd en ik zo goed mogelijk kon stapelen. Nu kan in met 1 hand het vlees de hoeken van het zakje induwen en met de andere hand het machientje vacuüm laten trekken. Wat ik ook een groot voordeel vind is dat het vocht heel sterk tegen het vlees wordt aangeduwd. Er blijft hier daarom veel minder vocht in het zakje zitten. Die voedingsstoffen verdwijnen dus in de voerbak in plaats van door de gootsteen. Als je dan een nette eter hebt kan je zo'n zakje afspoelen en dat weer in de voerbak gieten, maar als ik dat bij Nelson doe zit het bloed aan het plafond ::) :biggrin2:
Door frodo quin
#3248809
pearlsofpassion schreef:Ijsvorming heb ik niet erg, en mijn diepvrieszakjes gaan wel een tijd mee. Het zijn zipzakken en vrij dikke, geen standaard.
Enkel die hele grote waar ik wel eens ongeportioneerde pakken in verpak. Die laat ik gewoon in de zak ontdooien om te portioneren en daarmee gaan ze meteen weg.

Als ik jouw verhaal hoor, zou ik ook voor vacuüm gaan.
Bij mij is het geloof ik niet voordeliger. Zakje steeds kleiner maken is wel lastig want ik zou net als Hope met zo klein mogelijk werken van in het begin...
Dat was ook wel mijn idee, maar nu ik erover nadenk lijkt dat niet haalbaar...
Met het machientje dat ik heb ben je per keer sealen een 2cm kwijt. Ik heb nu wat verschillende formaten om ui te proberen wat het handigst werkt. Als ik ze schoon krijg en ze natuurlijk niet lek worden zou ik bv met 10 dagporties per zak willen starten om dan verder te gebruiken tot ik er zelfs niet 1 meer in krijg.

Wat ik wel fijn vind is dat de zakken van bpa/weekmakers vrij plastiek zijn.
Door frodo quin
#3248811
Hope schreef:Hier werken gewone, normale diepvrieszakken (van de Action) even goed als die peperdure vacuümzakken. Ik heb dat een tijd geprobeerd maar ik merkte echt totaal geen verschil. Kwestie van uitproberen of je machientje ermee overweg kan.

Wat betreft zuinigheid en kosten. Ik heb het idee dat ik echt minder verbruik aan stroom voor de vriezer. Aan de ene kant omdat er simpelweg meer vlees in kan. Aan de andere kant omdat alles zo strak op elkaar zit dat er maar heel weinig lucht tussen zit. IJsvorming heb ik natuurlijk ook. Mijn vriezer gaat 1x per dag open.
Daarnaast heb ik het idee dat het minder lang duurt voor vlees wat niet bevroren de vriezer in gaat bevroren is. Het zit zo strak op elkaar...

Het hergebruiken van zakjes deed ik eerder ook. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik daar vanaf ben.
Voor mij was het toch een kwestie van afwegen. Het omspoelen van de zakjes kost water en dan nog gaan ze niet maanden mee. Door het vacumeren kan ik 2 porties orgaan kwijt in een zakje waar ik normaal maar 1 portie in kan doen als ik moet knopen. Er gaat gewoon ruimte van het zakje verloren aan een knoop, en die ruimte gebruik ik voor een nieuwe portie orgaan. Ik heb dus wel beduidend minder afval dan wanneer ik knoop.

Hier ook een machientje dat automatisch vacuüm trekt en dichtbrand. Ideaal. Het scheelt ook gewoon veel tijd met portioneren. Je hoeft immers niet te knopen. Hier gaat vacuüm trekken sneller dan een zakje vlees een beetje in een fatsoenlijke vorm duwen en er dan nog een knoop in leggen. :biggrin2:
Ook dat maakt weer dat de kwaliteit van het vlees beter blijft. Het proces gaat immers sneller dus het vlees is korter uit de koeling. Eerder deed ik dat met twee dienbladen, zorgen dat elk hoekje van een zakje gebruikt werd en ik zo goed mogelijk kon stapelen. Nu kan in met 1 hand het vlees de hoeken van het zakje induwen en met de andere hand het machientje vacuüm laten trekken. Wat ik ook een groot voordeel vind is dat het vocht heel sterk tegen het vlees wordt aangeduwd. Er blijft hier daarom veel minder vocht in het zakje zitten. Die voedingsstoffen verdwijnen dus in de voerbak in plaats van door de gootsteen. Als je dan een nette eter hebt kan je zo'n zakje afspoelen en dat weer in de voerbak gieten, maar als ik dat bij Nelson doe zit het bloed aan het plafond ::) :biggrin2:
En hoe doe je het dan als je bij het vleesbot maar deels vacuüm trekt? Geeft vleesbot trouwens ook problemen als het nog niet geportioneerd is, dus nog een "heel" karkas?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3248816
Hope schreef:
Wat betreft zuinigheid en kosten. Ik heb het idee dat ik echt minder verbruik aan stroom voor de vriezer. Aan de ene kant omdat er simpelweg meer vlees in kan. Aan de andere kant omdat alles zo strak op elkaar zit dat er maar heel weinig lucht tussen zit. IJsvorming heb ik natuurlijk ook. Mijn vriezer gaat 1x per dag open.
Daarnaast heb ik het idee dat het minder lang duurt voor vlees wat niet bevroren de vriezer in gaat bevroren is. Het zit zo strak op elkaar...

Het hergebruiken van zakjes deed ik eerder ook. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik daar vanaf ben.
Voor mij was het toch een kwestie van afwegen. Het omspoelen van de zakjes kost water en dan nog gaan ze niet maanden mee. Door het vacumeren kan ik 2 porties orgaan kwijt in een zakje waar ik normaal maar 1 portie in kan doen als ik moet knopen. Er gaat gewoon ruimte van het zakje verloren aan een knoop, en die ruimte gebruik ik voor een nieuwe portie orgaan. Ik heb dus wel beduidend minder afval dan wanneer ik knoop.
Dat is bij mij niet van toepassing. Ik heb een aparte vriezer voor invriezen.
Ik heb wel een ontdooibakje dat afgewassen moet worden, maar ik denk dat jij ook je zakjes niet los in de koelkast legt?
Porties gaan bevroren in dat bakje zonder zakje en ik giet het dooivocht gewoon eenvoudig mee in de eetbakjes. Cuzco likt het ontdooibakje daarna nog eens uit. :)

Mijn porties gaan bevroren in de zipzakken en er bevroren weer uit. Dus zijn ze niet vuil. Omspoelen hoeft dus niet. Evt een beetje ijs uit schudden en een dagje open laten liggen om te drogen. Maar dat hoeft niet altijd.

Knopen moet ik dus ook niet want het zijn zipzakken. Die kan je ook eenvoudiger de lucht uit duwen en dicht duwen.
En invriezen doe ik los in hoopjes, niet in de zakjes. Stuk eenvoudiger om proper te werken en dat vind ik wel leuk. Daar verbruik ik wel wat bakpapier bij... das een nadeel.
Mijn lever en nier gaat in bakjes waar net 100gr in gaat.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3248826
frodo quin schreef:En hoe doe je het dan als je bij het vleesbot maar deels vacuüm trekt? Geeft vleesbot trouwens ook problemen als het nog niet geportioneerd is, dus nog een "heel" karkas?
Het ligt erg aan het soort vleesbot.
Ribben kan je prima vacumeren. Hele konijnkarkassen ook nog wel.
Kippennekken etc zal ook geen punt zijn. Wat hier echt lastig blijft is dat wat kale haaskarkas bijvoorbeeld. Dat prikt meteen door een zakje heen.
Door frodo quin
#3248827
pearlsofpassion schreef:Dat is bij mij niet van toepassing. Ik heb een aparte vriezer voor invriezen.
Ik heb wel een ontdooibakje dat afgewassen moet worden, maar ik denk dat jij ook je zakjes niet los in de koelkast legt?
Porties gaan bevroren in dat bakje zonder zakje en ik giet het dooivocht gewoon eenvoudig mee in de eetbakjes. Cuzco likt het ontdooibakje daarna nog eens uit. :)

Mijn porties gaan bevroren in de zipzakken en er bevroren weer uit. Dus zijn ze niet vuil. Omspoelen hoeft dus niet. Evt een beetje ijs uit schudden en een dagje open laten liggen om te drogen. Maar dat hoeft niet altijd.

Knopen moet ik dus ook niet want het zijn zipzakken. Die kan je ook eenvoudiger de lucht uit duwen en dicht duwen.
En invriezen doe ik los in hoopjes, niet in de zakjes. Stuk eenvoudiger om proper te werken en dat vind ik wel leuk. Daar verbruik ik wel wat bakpapier bij... das een nadeel.
Mijn lever en nier gaat in bakjes waar net 100gr in gaat.
Dat lukt bij mij dus niet. Ze worden we vuil en de dagportis zitten dan ook nog eens in boterhamzakjes, kvv stukjes niet, maar zo'n rolletje van 250 gram in stukjes gaat hier wel weken mee en ik haal al meestal de 10 keer zip open en toe bij de dagporties al niet zonder de zak stuk te krijgen.

Zip zakjes zijn idd veel makkelijker om luchtarm te verpakken en je krijgt er meer in dan wanneer je knoopt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3248830
Nee, mij lukt dat ook niet. Voor mijn gevoel heb ik dan een vriezer vol plastic i.p.v. een vriezer vol vlees. ::)
Door frodo quin
#3248831
Hope schreef:Het ligt erg aan het soort vleesbot.
Ribben kan je prima vacumeren. Hele konijnkarkassen ook nog wel.
Kippennekken etc zal ook geen punt zijn. Wat hier echt lastig blijft is dat wat kale haaskarkas bijvoorbeeld. Dat prikt meteen door een zakje heen.
Ik denk dat het meeste hier dan wel zal gaan. Ik voer nu hoofdzakelijk kip en fazantkarkas, ook wel wild konijn (rug en ribben), soms karkas van patrijs en duif. Diamantduifje heb ik ook vaak. Als het lukt met de (voor mij) nieuwe leveranciers zal het duif, patrijs en konijn qua karkas zijn en bouten van fazant en kippennekken. Op de site lijkt het meeste wel vacuüm en hopelijk is dat ook zo.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door