Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3248408
Hallo allemaal,

Heeft iemand van jullie weleens gehoord van een totaal ontstoken maag/darmstelsel (echt van boven naar beneden) met bloedingen bij een hond, wat bij opereren er ook helemaal blauw uitzag?

Onze Chihuahua Flash had zondagavond 2x overgegeven, kan gebeuren maar hij was erg misselijk dus heeft hij wat emeprid gehad, dit werkte echter niet en hij stond inmiddels krom van de buikpijn dus zijn we s'nachts nog met hem naar de DA geweest. Daar heeft hij een Cerenia prik en morfine prik gehad en getemperatuurd. Maar na het temperaturen is hij gaan bloeden uit zijn anus dus mijn moeder is wee terug naar binnen gegaan maar dat kon niet zoveel kwaad. Ongeveer een uur nadat hij thuis was poepte hij 2 vrij grote plassen bloed en dan echt bloed en geen ontlasting erbij, dus wij weer gebeld en dat kon geen kwaad, kwam door de infectie. Daarna hebben we nog 2 keer gebeld want dit bleef gaan gedurende de nacht maar het was echt niet nodig om te komen volgens de DA want hij kon niet doodbloeden. De volgende ochtend zijn we gelijk weer naar onze DA gegaan en tijdens het behandelen verslapte hij steeds meer waardoor hij gelijk aan het infuus is gehangen en opgenomen werd. Ze hebben bloedgeprikt en het bleek dat zijn suiker te laag was, hij was uitgedroogd (hij donk nog wel zelf maar goed dan kan het nog altijd) en hij had een ondertemp. Op de rontgenfoto's was ook te zien dat hij een uitgezakte darm had. Niet veel later werden we gebeld dat hij achteruit ging en toen wij bij hem kwamen reageerde hij nauwelijks, na een tijdje reageerde hij weer iets meer en tilde hij zijn koppie weer iets op en bleek dat zijn temp weer gestegen was naar 38 graden, dus wij hadden weer iets hoop even later begint hij te kuchen de DA heeft nog van alles geprobeerd maar is hij uiteindelijk overleden, dit alles in een tijdsbestek van nog geen 14 uur.
Onze DA heeft hem opengemaakt om te zien wat er aan de hand was van binnen, waar dus uit bleek dat hij een totaal ontstoken maag/darm kanaal had wat toen hij nog leefde al aan het ontbinden was, dus dit was een strijd die hij sowieso al niet had kunnen winnen. De DA denkt nog steeds dat hij een virusinfectie had, maar er lopen hier nu nog 9 Chi's rond waarvan 2 met zwakke darmen, die echt werkelijk nergens last van hebben. En ze zijn dit ook nog nooit tegengekomen vandaar mijn vraag of iemand hier wel eens eerder van gehoord heeft, want wij zitten nog steeds met vragen en vragen ons af of we niet iets hadden moet zien, of dat we iets gemist hebben of dat dit te voorkomen had geweest.

Sorry alvast als het een beetje een warrig verhaal is.
Groetjes Desiré
#3248409
Oh my gosh, wat een nachtmerrie. . Wat verschrikkelijk om midden in de nacht zo hulpeloos te zijn en geen gehoor te krijgen. .
En wat een verschrikkelijk idee dat hij al aan het ontbinden was toen hij open gemaakt werd. . Ik heb er nooit van gehoord en ik kan ook niets bedenken wat zoiets zou kunnen veroorzaken. . Heel veel sterkte in elk geval.
#3248413
Fenixjuh schreef:Oh my gosh, wat een nachtmerrie. . Wat verschrikkelijk om midden in de nacht zo hulpeloos te zijn en geen gehoor te krijgen. .
En wat een verschrikkelijk idee dat hij al aan het ontbinden was toen hij open gemaakt werd. . Ik heb er nooit van gehoord en ik kan ook niets bedenken wat zoiets zou kunnen veroorzaken. . Heel veel sterkte in elk geval.
Dankjewel,
we zijn er helemaal kapot van ook omdat hij pas 2 zou worden op 9 oktober.
#3248424
Wat een afschuwelijk verhaal! Heel veel sterkte met het verlies van je kleine man. :(

Aangezien hij zich niet ziek voordeed tot die avond hebben jullie imo alles gedaan wat jullie konden en da's van wacht >:( ik weet niet wat hun probleem is, maar er is er wel duidelijk één. Het zou mij gezien de toestand van zijn spijsverteringsstelsel enkele uren later wel verbazen als hij/zij ook echt iets had kunnen doen.

Is het mogelijk om de oorzaak nog te achterhalen? Hopelijk is het onnodige moeite, maar moest er nog iemand ziek worden is het wel handig om te weten.
#3248435
frodo quin schreef:Wat een afschuwelijk verhaal! Heel veel sterkte met het verlies van je kleine man. :(

Aangezien hij zich niet ziek voordeed tot die avond hebben jullie imo alles gedaan wat jullie konden en da's van wacht >:( ik weet niet wat hun probleem is, maar er is er wel duidelijk één. Het zou mij gezien de toestand van zijn spijsverteringsstelsel enkele uren later wel verbazen als hij/zij ook echt iets had kunnen doen.

Is het mogelijk om de oorzaak nog te achterhalen? Hopelijk is het onnodige moeite, maar moest er nog iemand ziek worden is het wel handig om te weten.

Onze eigen DA heeft dat na zijn overlijden gedaan en ze konden niks anders vinden dan dat het helemaal ontstoken van boven naar beneden en al aan het ontbinden was zelfs toen hij nog leefde. Mochten we nu al enige verdenking hebben dat de andere hondjes ook last hebben van hetzij spugen hetzij diarree word gelijk alles uit de kast getrokken maar vooralsnog zijn die gewoon gezond, das ook het hele vreemde er lopen er hier 9 dan zou je toch verwachten dat het niet maar 1 hondje is wat ziek was zeker die kleffies hier niet als het door een virusinfectie zou komen.
#3248437
Dat zou je inderdaad verwachten als het om een virus ging en bij een bacterie is de kans ook vrij groot lijkt mij. Vandaar dat ik mij afvroeg of ze via onderzoek nog kunnen achterhalen of er een virus of bacterie is die dit heeft veroorzaakt. Ik denk dan aan een kweek.

Een van mijn ratjes lag ooit plots dood in de kooi terwijl hij ondanks dat hij wat ouder was eigenlijk nog tip top in orde was. Ik heb geen autopsie laten doen, maar uit contact met de opvang bleek dat er in de groep waar hij in zat toen hij in beslag genomen was veel problemen met abcessen rond de organen waren. Die ratjes zijn dus allemaal op andere plaatsen geplaatst en het was meer dan een jaar na adoptie, dus iets besmettelijk was uit te sluiten en het leek genetisch te zijn.

Als er niemand anders In jouw groep ziek wordt is de kans imo redelijk groot dat er iets mis was met hem. Het lijkt mij goed om de fokker of opvang te contacteren, zeker als er nog verwanten zijn. Het wil natuurlijk niet zeggen dat zij ook zoiets gaan doormaken, maar waarschuwen kan geen kwaad.
#3248443
Wij vragen ons ook af of het toch niet iets iets genetisch geweest is. We dachten zelf ook aan iets Crohn/Colitis achtigs zeker omdat het ook vanaf zijn maag tot het laatste puntje darm zat maar hij is nog nooit een dag ziek geweest ook bij zijn fokker niet en ik weet van mezelf bij een opvlamming dat je daar goed ziek van bent- nou zijn honden natuurlijk wel heel hard voor zichzelf maar ik denk toch wel dat we dat opgemerkt hadden zeker omdat Flash de hele dag aan je vast geplakt zat. We willen iig van de week alles nog even door gaan nemen met de da want een virus lijkt me gewoon niet logisch. We hebben de fokker gisteren gelijk ingelicht. Die opperde of hij geen geknapte ader heeft gehad vanwege de hoeveelheid bloed dus dat willen we allemaal even nog doorspreken.
#3248455
Wat een verschrikkelijke situatie :'( :'( . Ik vind het zo erg voor jullie en jullie arme hondje :'( :'(

Ik heb geen idee wat er aan de hand geweest kan zijn maar ik ben toch bang dat als jullie dat echt hadden willen weten er maar 1 oplossing was geweest: het lijfje insturen voor sectie. En dan bedoel ik echte sectie. Open maken door je dierenarts is dus niet genoeg en dat blijkt ook.....
#3248592
Iedereen bedankt voor de sterktewensen
Lizzy schreef:Wat een verschrikkelijke situatie :'( :'( . Ik vind het zo erg voor jullie en jullie arme hondje :'( :'(

Ik heb geen idee wat er aan de hand geweest kan zijn maar ik ben toch bang dat als jullie dat echt hadden willen weten er maar 1 oplossing was geweest: het lijfje insturen voor sectie. En dan bedoel ik echte sectie. Open maken door je dierenarts is dus niet genoeg en dat blijkt ook.....
Je hebt gelijk hoor, daarom heb ik het ook geen sectie genoemd. De da heeft aan mijn moeder gevraagd of ze wilde dat ze keek wat er gaande was van binnen omdat dit eigenlijk niet gebeurd bij een maag/darminfectie en in alle hectiek en verdriet hebben we er niet aan gedacht om hem ook nog op te sturen, mijn moeder wilde hem zo snel mogelijk weer thuis hebben ook voor de andere hondjes. Op het moment dat hij overleed waren wij zo in paniek omdat hij gewoon niet te redden was.En achteraf denk je nu van hadden we maar dan wisten we misschien nu wat meer, want de vragen blijven opkomen van; hebben we iets gemist, hadden ze er s'nachts bij de da wel nog wat aan kunnen doen... Vandaar mijn vraag of iemand er misschien wel is van gehoord had...
#3248594
Aan het verhaal af te lezen is het iets heel heftigs en acuuts geweest met een snelle verergering van de symptomen. Zelfs al had de dienstdoende DA gedaan wat hij had moeten doen dan had Flash denk ik geen kans gehad. Verwijt je zelf dus alsjeblieft niet dat je iets gemist hebt. Je hebt gehandeld zodra je merkte dat er iets mis was, maar dit beloop was zo agressief dat Flash met een an zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het sowieso niet gered had.

Sterkte!
#3248596
Dankjewel voor je berichtje :-* dit is ook wat onze da gezegd heeft tegen ons en rationeel gezien weet je dat ook wel als je naar het hele verloop kijkt maar je blijft toch met een schuldgevoel achter :-[ :( het is gewoon zo oneerlijk:'( hij was hier nog maar 3,5 maand maar hij hoorde er al gelijk bij en het leek of hij hier al jaren rondliep. Iedereen bedankt voor de berichtjes, doet goed om het even kwijt te kunnen :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door