Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#3247975
Ik had eigenlijk een vraag over preventieve ingrepen bij honden. In korte tijd heb ik een aantal dingen voorbij horen komen. Het dichtbranden van heupen bij een jonge hond ter voorkoming van hd (ik ben er nog niet achter wat er dan exact gedaan wordt) en het vastzetten van de maag ter voorkoming van maagkanteling, beide bij honden jonger dan een jaar uitgevoerd. Ik kom zelf niet verder dan de gedachte dat dit soort dingen (net als heel vroege castratie, voor de eerste loopsheid dus) totaal niet gewenst is. Maar ik ben benieuwd wat anderen vinden?
Door Diego
#3247979
Ik heb je stukje eerst een paar keer gelezen voor het kwartje viel, ik zat nog zo in de verhalen hier van honden die aangevallen zijn en hoe te handelen en uit elkaar halen van honden dat ik dit stukje over ingrijpen ook helemaal anders begreep..ik dacht al ?? ;D

Zelf heb ik hier mijn twijfels bij om dingen al preventief uit te gaan voeren voor het geval dat. Zou daar zelf niet voor kiezen.
Vast zetten van de maag doen ze dat ook preventief als er nog nooit wat gebeurd is? Ik weet wel dat ze dat vaak doen als het al een keer gebeurd is.
Ben ook benieuwd of iemand hier iets heeft laten doen uit voorzorg.
Door Lil
#3247981
Nooit laten doen, maar ik heb gehoord en gezien bij anderen dat als je heel jong weet dat de hond HD heeft de ingreep heel simpel is, terwijl al je wacht is hij heel zwaar of is er al flinke schade/artrose. Ik vind dat trouwens niet preventief, maar curatief.

Van de maag heb ik gehoord bij honden die heel veel lucht hebben en opzwellen (hoe heet dat ook alweer?) maar ook dan denk ik hmmmm dan mankeert de hond al iets.
Gebruikersavatar
Door kira
#3247994
Dat HD is niet preventief ingrijpen. Met de huidige rontgentechniek kun je voor 15 weken al zien of een hond enorm beroerde heupen gaat ontwikkelen (dus niet of een hond goede heupen gaat krijgen, maar de echt slechte heupen die later een kanteling nodig hebben kun je er uithalen). De groei van die heupen kun je bijsturen doordat er nog groeischijven zijn, door die te bewerken kun je dus zonder te grote ingreep de groei van het gewricht zo beïnvloeden Dat je redelijke kop en kom krijgt. Doe je niets heb heb je op latere leeftijd een veel ingrijpender heupoperatie nodig en mogelijk al artrose.

De maag vastzetten is wel,preventief. Sommige menen dat als je de maag vastzet er geen draaiing kan optreden. Of de hond daadwerkelijk een draaiing zou krijgen weet je niet er wordt gekeken naar bouw en dat bepaalde rassen en bouw van honden meer kantelingen zouden hebben. Ook een vastgezette maag kan nog kantelen en of er daadwerkelijk een verband is tussen bouw en risico is bij mijn weten nog een discussie punt tussen de geleerden (net als wel of niet hoog voeren, spelen na het eten, kleine porties of grote etc).
Door Esther Q
#3248077
kira, is die röntgentechniek 100% (of een heel hoog cijfer) betrouwbaar? En zijn daar gegevens van te vinden op het internet, voorbeeld foto's, analyses, onderzoeken ed? Weet jij wat de medische term is van de analyse/ingreep?
Ik hoorde het laatst bij een hond waar ik van geen kanten bij kan geloven dat die ernstige HD zou krijgen. Ik ken de 'lijn', het ras, ik weet hoe de pups zijn geboren en opgegroeid bij de fokker en de kans lijkt me op alle fronten heel erg klein. Dus geloof ik het niet, tenzij zo'n röngentechniek waterdicht is. Maar dat kan ik ook maar moeilijk geloven ...

Diego, in dit geval was de maag idd preventief. Hond van een half jaar oud zonder problemen, enkel op basis van de speculatie, omdat het in hun beleving een veel voorkomende doodsoorzaak is.
Door Lil
#3248078
Maar HD krijg je toch niet alleen door erfelijkheid, maar ook door milieu/verkeerde beweging en zo?

Van die maag is wel erg... dat een da dat doet als er nul problemen zijn... de mijne vindt het discutabel of het wel werkt (nadat er dus al problemen zijn) en of je dan geen ander gevaar loopt.
Door Lizzy
#3248083
Lil schreef:Maar HD krijg je toch niet alleen door erfelijkheid, maar ook door milieu/verkeerde beweging en zo?

Van die maag is wel erg... dat een da dat doet als er nul problemen zijn... de mijne vindt het discutabel of het wel werkt (nadat er dus al problemen zijn) en of je dan geen ander gevaar loopt.
Ja.
Door Lizzy
#3248084
Bij de Duitse Dog weet ik dat het vroeger een vrij normale operatie was, maag vastzetten. En het succes daarvan is niet eens zo groot.... Onze rashonden zijn natuurlijk super geschikt om goed aan te verdienen.
Door Esther Q
#3248094
Lizzy schreef:Bij de Duitse Dog weet ik dat het vroeger een vrij normale operatie was, maag vastzetten. En het succes daarvan is niet eens zo groot.... Onze rashonden zijn natuurlijk super geschikt om goed aan te verdienen.
Dat is ook mijn idee. Maar een van deze voorbeelden gaat over de hond van een dierenarts. Je doet zo'n ingreep niet bij je eigen hond als je er niet in gelooft, lijkt me.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3248136
Boeffie Blafmans schreef:Dat is ook mijn idee. Maar een van deze voorbeelden gaat over de hond van een dierenarts. Je doet zo'n ingreep niet bij je eigen hond als je er niet in gelooft, lijkt me.

Dat is natuurlijk best een puntje. als iets in Da-land maar vaak genoeg geroepen wordt gaan ze er heilig in geloven. Wat dat aangaat hebben die ook vaak en veel papegaai gevreten en moeten wij vooral al die internetonzin maar niet geloven.
Wat Lizzy zegt, bij de DD maar ook st.bernhards en andere rassen die de maagkanteling uitgevonden lijken te hebben was dit een tijdje een hele "normale" ingreep. Nu zullen idd een groot deel van die honden geen kanteling hebben gehad, maar niemand kan zeggen of dat ook zo geweest was als die maag niet was vastgezet. Iig krijgen dat soort dingen dan toch snel het voordeel van de twijfel, terwijl het puur aannames zijn. Net zoals het altijd aannames zijn geweest dat spelen na het eten, of eten vanaf de grond enz. een oorzaak waren bij kantelingen.
Wat men ondertussen weet is dat als die maag wil draaien, hij dat toch wel doet, ondanks dat die vastgemaakt zit aan de buikwand. Die scheurt dan gewoon los.
Door Tanna
#3248312
Angelique schreef:Wat men ondertussen weet is dat als die maag wil draaien, hij dat toch wel doet, ondanks dat die vastgemaakt zit aan de buikwand. Die scheurt dan gewoon los.
Dat dacht mijn boerenverstand ook.
Door El_Kato
#3248393
Ik ben niet zo van de preventieve ingrepen, waarom snijden als er nog niet aan de hand is…

Maar als ik bovenstaande goed begrijp is spelen na het eten niet perse bezwaarlijk? Rana wil nl altijd na het eten wild spelen. Dan komt ze aan met haar touw gaat wild gooien en verleiden maar dat mag niet van ons omdat ik ookt braaf geleerd heb dat ze na het eten niet wild mogen doen… Nu wil ik dat nog steeds niet maar dan kan ik haar wel haar gangetje laten gaan onder toezicht zeg maar…
Door Esther Q
#3249792
El_Kato schreef:Ik ben niet zo van de preventieve ingrepen, waarom snijden als er nog niet aan de hand is…

Maar als ik bovenstaande goed begrijp is spelen na het eten niet perse bezwaarlijk? Rana wil nl altijd na het eten wild spelen. Dan komt ze aan met haar touw gaat wild gooien en verleiden maar dat mag niet van ons omdat ik ookt braaf geleerd heb dat ze na het eten niet wild mogen doen… Nu wil ik dat nog steeds niet maar dan kan ik haar wel haar gangetje laten gaan onder toezicht zeg maar…
Veel van onze honden spelen direct na het eten. Op een grote groep honden, een keer een maagkanteling gehad, bij een teef van 9 jaar, flink wat uren na het eten.

Angelique, ik kan volgen wat je schrijft over da's. Ben benieuwd of dit een steeds grotere trend gaat worden ...
Door Martine-Tom
#3249961
Boeffie Blafmans schreef:Veel van onze honden spelen direct na het eten. Op een grote groep honden, een keer een maagkanteling gehad, bij een teef van 9 jaar, flink wat uren na het eten.

Angelique, ik kan volgen wat je schrijft over da's. Ben benieuwd of dit een steeds grotere trend gaat worden ...

Komt het binnen de rassen die je hebt wel (vaker) voor?
Door sella
#3249965
Dat Buffel zijn milt werd verwijderd, kon ik ook zijn maag vast laten zetten, nu ze toch in de buik zaten.
Heel mijn wezen zei nee. Wat ook bevestigd is door Tannetje. Een zware operatie als een milt van meer dan 3 kg is al een zware ingreep, dan ook nog de pijn in je maag van het vast zetten en dan het dier aan het eten krijgen is toch wel een echt probleem.
Daarnaast kon ik niet meer een vastendag en dan meer voeren ect doen.
En ook de bewijzen, als een maag gaat, dan gaat ie.
Als hij dan losscheurt :-X Extra pijn voor je dier :'(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door