Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3248086
Nav de vele bijtincidenten moet dit gehoor krijgen bij de politiek. Hieronder wat voorbeeldbrieven die je kan gebruiken mocht je bezwaar willen maken. Ook graag mailen naar [email protected]
Geachte commissie, bijgaand stuur ik u de brief die ik reeds aan Staatssecretaris van Dam heb verstuurd. Ik hoop dat u een goedwerkend verbod op vechthonden serieus in overweging wilt nemen. Met vriendelijke groet


Brief 1;
Staatssecretaris van Economische Zaken
De heer M. van Dam
Postbus 20401
2500 EK Den Haag

Datum: 20 september 2016

Betreft: vechthondenverbod wenselijk


Geachte heer van Dam,

Sinds in Nederland de pitbull en soortgelijke honden weer zijn toegestaan, is het op straat steeds enger. Overal kom ik vechthonden tegen. Ook zie ik in media dat honden, volwassenen en ook kinderen weer vaker ernstig worden aangevallen door dit soort honden. Onlangs nog is in Amsterdam bij een meisje van 6 jaar haar gezicht eraf gebeten.

Ik ben eigenaar van een normale hond, geen vechthond. Als hondeneigenaar kan ik inmiddels niet meer veilig wandelen. Vrijwel dagelijks wordt ergens een hond aangevallen en/of doodgebeten. Ik kan deze honden niet ontlopen maar kom ze overal tegen. Mijn honden kan ik hier niet tegen beschermen, want deze honden vallen zonder aankondiging aan, en verscheuren hun slachtoffer. Het maakt niet uit of deze honden wel of niet aangelijnd zijn. Aan maatregelen achteraf zoals een “protocol” of een “meldpunt” heb ik niets daar deze altijd pas achteraf worden toegepast. Mijn hond en ik worden daar niet door beschermd.

Vechthonden zijn gefokt om aan te vallen en te doden. Als gewone hondenbezitter kan ik niets doen om hieraan te ontkomen. Overal lopen vechthonden op straat en in het park. Het enige wat je kunt doen is voortdurend schichtig om je heen kijken en vluchten als er een in zicht is, maar meer opties zijn er niet.

Onze maatschappij heeft geen vechthonden nodig. Er zijn voldoende hondenrassen en kruisingen om uit te kiezen, zonder dat vechthonden onze samenleving verzieken en zoveel leed veroorzaken.

1 van mijn eigen honden is reeds 2 keer aangevallen in het park uit het niets door respectievelijk een Cane Corso en een Boerboel. Mijn hond is gewoon een kruising Retriever. Met gevaar voor eigen leven heb ik beide keren de hond eraf weten te trekken. En de eigenaar van de aanvallende hond deed niets. Beide keren is mijn hond gewond geraakt met kneuzingen en gaten tot gevolg.
Waar ik vroeger 4 vechthonden per jaar tegenkwam kom ik er nu 4 per wandeling tegen!

Mijn verzoek aan u is daarom eenvoudig doch zeer dringend: verbied deze honden. En dan zonder de fouten die destijds met de RAD werden gemaakt, maar deze keer goed, breed en degelijk gehandhaafd tegen alle types vechthonden. Het trauma en verdriet dat u bij andere eigenaren al hebt veroorzaakt kunt u nooit meer goedmaken. U kunt wel verergering voorkómen. Ik wil weer veilig kunnen zijn op straat. Die keuze kan ik nu niet maken maar u als verantwoordelijke bewindsman kunt dat wel. Alstublieft mijnheer Van Dam, heb de moed om vechthonden te verbieden.


Brief 2;
NAAM
ADRES
PC + PLAATS

Staatssecretaris van Economische Zaken
De heer M. van Dam
Postbus 20401
2500 EK Den Haag

Datum:
Betreft: vechthondenverbod wenselijk


Geachte heer van Dam,

Op <DATUM> is mijn hond <Naam, leeftijd> aangevallen door een vechthond. Er was geen enkele aanleiding of conflict, de vechthond viel uit het niets aan.

Mijn hond is zwaargewond en heeft het net/niet overleefd. Afgezien van de gigantische kosten, heb ik nu een hond met een ernstig trauma (danwel: mijn hond moeten verliezen) en zelf te kampen met niet te verkroppen angst en verdriet.

Vechthonden zijn gefokt om aan te vallen en te doden. Als gewone hondenbezitter kan ik niets doen om hieraan te ontkomen. Overal lopen vechthonden op straat en in het park. Het enige wat je kunt doen is voortdurend schichtig om je heen kijken en vluchten als er een in zicht is, maar meer opties zijn er niet.

Ik vind het onverteerbaar dat mijn hond volkomen onschuldig wordt aangevallen en (bijna) doodgebeten en dat bijna dagelijks iemand overkomt. Alleen maar omdat liefhebbers van vechthonden net zoveel vechthonden kunnen kopen en verkopen als ze willen.

Onze maatschappij heeft geen vechthonden nodig. Er zijn voldoende hondenrassen en kruisingen om uit te kiezen, zonder dat vechthonden onze samenleving verzieken en zoveel leed veroorzaken.

Mijn verzoek aan u is daarom eenvoudig doch zeer dringend: verbied deze honden. En dan zonder de fouten die destijds met de RAD werden gemaakt, maar deze keer goed, breed en degelijk gehandhaafd tegen alle types vechthonden. Het trauma en verdriet dat ik al heb kunt u nooit meer goedmaken. U kunt wel verergering voorkómen. Ik wil weer veilig kunnen zijn op straat. Die keuze kan ik nu niet maken maar u als verantwoordelijke bewindsman kunt dat wel. Alstublieft mijnheer Van Dam, heb de moed om deze honden te verbieden.

Hoogachtend,

Brief 3;
NAAM
ADRES
PC + PLAATS

Staatssecretaris van Economische Zaken
De heer M. van Dam
Postbus 20401
2500 EK Den Haag

Datum:
Betreft: vechthondenverbod wenselijk


Geachte heer van Dam,

De laatste jaren is mij opgevallen dat het aantal vechthonden in het straatbeeld ernstig toeneemt. Ook is opvallend dat het geweld door deze vechthonden de spuigaten uitloopt. Bijna dagelijks verschijnen in diverse media berichten van honden die worden aangevallen en doodgebeten, en ook mensen en kinderen die slachtoffer worden van deze honden.

Vechthonden zijn gefokt om aan te vallen, te vechten en te doden. Dit zijn geen honden die geschikt zijn voor de Nederlandse maatschappij. Ik vind het ontoelaatbaar dat al deze verschillende types vechthonden door iedereen kunnen worden aangeschaft en zomaar overal op straat lopen. Dit wordt niet tegengegaan door een aanlijnplicht of gehoorzaamheidscursus, en ook niet door een “bijtprotocol”. Het is onacceptabel dat u niet ingrijpt naar aanleiding van de vele ernstige slachtoffers die reeds zijn gevallen.

Aanvallen door vechthonden zijn vrijwel aan een stuk door in het nieuws. Honden, kinderen, volwassenen, acties van de politie waarbij de vechthond wordt doodgeschoten, het gaat maar door. Het zijn geen “bijt-incidenten” zoals dierenbeschermers dat eufemistisch noemen, maar structurele aanvallen met ernstige slachtoffers.
De aanvallen leiden tot: politie-inzet, ambulances, medische en psychische zorg voor het slachtoffer, overbodige gedragstesten, kosten van opslag van de vechthond, (juridisch) onderzoek, mogelijk een rechtszaak, enzovoort. Gevolgd door beleidsprotocollen en andere overheidsinzet. Hoeveel tijd, menskracht en energie wordt hieraan verspild?
Hoeveel moet de eigenaar van een aangevallen hond aan veterinaire kosten dragen? Hoeveel meer verzekeringspremie wordt aan ons doorberekend vanwege de slachtoffers van vechthonden? Hoeveel overheidsgeld gaat er naar asielen die vechthonden opvangen en weer in de maatschappij plaatsen (waarna er weer slachtoffers vallen)?

Als verantwoordelijke voor deze situatie hebt u twee mogelijkheden: ingrijpen voordat er dodelijke (mensen)slachtoffers vallen, of pas daarna. Ik roep u daarom op om in te grijpen voordat het echt te laat is, en een breed, goed werkend en goed gehandhaafd verbod op vechthonden in te stellen.

Een goed vechthondverbod kost één keer goed nadenken, en daarna goede handhaving. Dat verdient zich terug, zowel economisch als sociaal. De kosten van uw geweten als er meerdere kinderen verminkt en dood zijn dankzij het gebrek aan een verbod, tellen tenslotte ook mee.



Hoogachtend,


Brief 4;
NAAM
ADRES
PC + PLAATS

Staatssecretaris van Economische Zaken
De heer M. van Dam
Postbus 20401
2500 EK Den Haag

Datum:
Betreft: vechthondenverbod wenselijk


Geachte heer van Dam,

De laatste jaren is mij opgevallen dat het aantal vechthonden in het straatbeeld ernstig toeneemt. Ook is opvallend dat het geweld door deze vechthonden de spuigaten uitloopt. Bijna dagelijks verschijnen in diverse media berichten van honden die worden aangevallen en doodgebeten, en ook mensen en kinderen die slachtoffer worden van deze honden.

Vechthonden zijn gefokt om aan te vallen, te vechten en te doden. Dit zijn geen honden die geschikt zijn voor de Nederlandse maatschappij. Dat blijkt ook wel; de laatste tijd regent het ernstige slachtoffers.

Het zal je kind zijn, dat verminkt door het leven moet omdat de overheid te laf en laks was om vechthonden te verbieden. Je zult je kind dood in een kist zien liggen, omdat de overheid alleen luisterde naar de voorstanders van vechthonden.

Ik voel plaatsvervangende schaamte voor deze overheid (en dierenbeschermingslobby). Zij weten dat vechthonden zijn gefokt om aan te vallen. Zij weten dat er honderden honden op straat een onnodige gruweldood stierven. Zij weten dat mensen worden verminkt en dat er kinderen zullen worden verminkt en gedood.

En toch doet u niets, mijnheer Van Dam? Na verminking van een onschuldig klein meisje praat u nog steeds over een “protocol”? Wat heb je daaraan als je gezicht eraf is, als je ledematen moet missen, als je hond voor je ogen kapot is gescheurd, als je je eigen kind moet begraven?

Een protocol is achteraf. Wat doet u liever? Nadenken over een goed verbod, of een excuusbrief schrijven aan ouders die door uw beleid hun kind verliezen?

Ik schaam mij voor deze overheid die willens en wetens aanvaardt dat onschuldigen (zullen) worden verminkt en doodgebeten en die willens en wetens weigert om dit te voorkomen met een goed doordacht vechthondverbod. Onze samenleving heeft geen vechthonden nodig.

Hoogachtend,

Brief 5;

NAAM
ADRES
PC + PLAATS

Staatssecretaris van Economische Zaken
De heer M. van Dam
Postbus 20401
2500 EK Den Haag

Datum:
Betreft: vechthondenverbod wenselijk


Geachte heer van Dam,

Sinds in Nederland de pitbull en soortgelijke honden weer zijn toegestaan, is het op straat steeds enger. Overal kom ik vechthonden tegen. Ook zie ik in media dat honden, volwassenen en ook kinderen weer vaker ernstig worden aangevallen door dit soort honden. Onlangs nog is in Amsterdam bij een meisje van 6 jaar haar gezicht eraf gebeten.

Als moeder van (XXXX) maak ik me hier grote zorgen over. Ik kan deze honden niet ontlopen maar kom ze overal tegen. Mijn kinderen kan ik hier niet tegen beschermen, want deze honden vallen zonder aankondiging aan, en verscheuren hun slachtoffer. Het maakt niet uit of deze honden wel of niet aangelijnd zijn. Ook in andere landen zoals de VS en de UK, worden regelmatig mensen aangevallen en doodgebeten.

Wat betreft de laatste twee weken, kunt u zich baseren op http://nos.nl/2122696 en op http://m.hln/m/nl/960/Buitenland/articl ... alie.dhtml Deze Dogo Argentino’s wonen ook in Nederland. Zie verder http://m.metronieuws.nl/xl/raar/2016/08 ... tbull-neer. En als u echt wilt weten wat voor een verschrikkelijk trauma het is, moet u kijken op http://www.dailymail.co.uk/news/article ... lldog.html Dit jongetje speelde gewoon bij een vriendje…

Ik ben doodsbang dat met de toenemende aanvallen, ook in Nederland binnenkort een kind zal worden doodgebeten. Daarom vraag ik u dringend of u een verbod op vechthonden, en dan niet alleen de pitbull maar ook alle andere typen vechthond, weer wilt instellen. Ik heb niets tegen honden maar zou graag willen dat mensen een andere normale hond nemen.

Hoogachtend,


Brief 6;

NAAM
ADRES
PC + PLAATS

Staatssecretaris van Economische Zaken
De heer M. van Dam
Postbus 20401
2500 EK Den Haag

Datum:
Betreft: vechthondenverbod wenselijk


Geachte heer van Dam,

De laatste jaren is mij opgevallen dat het aantal vechthonden in het straatbeeld ernstig toeneemt. Ook is opvallend dat het geweld door deze vechthonden de spuigaten uitloopt. Bijna dagelijks verschijnen in diverse media berichten van honden die worden aangevallen en doodgebeten, en ook mensen en kinderen die slachtoffer worden van deze honden.

Vechthonden zijn gefokt om aan te vallen, te vechten en te doden. Dit zijn geen honden die geschikt zijn voor de Nederlandse maatschappij. Ik vind het ontoelaatbaar dat al deze verschillende types vechthonden door iedereen kunnen worden aangeschaft en zomaar overal op straat lopen. Dit wordt niet tegengegaan door een aanlijnplicht of gehoorzaamheidscursus. In de mediaberichten over de aanvallen door vechthonden komt steeds weer naar voren dat de hond “eerder nooit agressief was” of dat “men niet weet waarom de hond aanviel”.
Ik weet wel waarom die honden aanvallen, en u weet dat ook: een hond doet waar hij genetisch voor is geprogrammeerd.

Het is onacceptabel dat u niet ingrijpt naar aanleiding van de vele ernstige slachtoffers die reeds zijn gevallen.

Als verantwoordelijke voor deze situatie hebt u twee mogelijkheden: ingrijpen voordat er dodelijke (mensen)slachtoffers vallen, of pas daarna. Ik roep u daarom op om in te grijpen voordat het echt te laat is, en een breed, goed werkend en goed gehandhaafd verbod op vechthonden in te stellen.



Hoogachtend,


21 december 2015 15:53
Willy werd toegetakeld door zijn eigen pitbull: 'Ik moet verder met één arm'
Willy Peters in het ziekenhuis. Foto: Jaap van Deurzen
© RTL Nieuws
Willy Peters (43) werd gegrepen door zijn eigen pitbulls. Eén van zijn honden draaide door en verscheurde zijn armen. Zijn rechterarm moest worden geamputeerd. "Ik had geen schijn van kans." Hoe kon dit toch ooit gebeuren? Die vraag blijft maar door Willy's hoofd spoken. "Ik lig er nog iedere nacht wakker van", vertelt de Rotterdammer vanuit zijn ziekenhuisbed. Hij is al drie keer geopereerd, waarvan de laatste operatie 12 uur heeft geduurd. Het is nu wachten op een revalidatieplek.
Soort kortsluiting
Dinsdag 1 december. Willy's leven verandert die avond volledig. "Ik was op stap geweest en net thuisgekomen. Mijn vriendin en ik hadden een beetje bonje over het stappen gekregen." Tijdens de woordenwisseling gooit Willy zijn voeten op een glazen tafel, die in stukken breekt. "Na die knal ontstond er een soort kortsluiting bij onze honden Max en Peet. Ze werden letterlijk gek."
"Het beest was zo vals. Ik kon niets, ik was werkelijk nergens"
Vooral Max, een pitbull van 40 kilo, draait helemaal door. Hij trekt zijn baasje naar buiten, over de tuintegels. "Het beest was zo vals. Ik kon niets, ik was werkelijk nergens. En ik ben echt geen kleine jongen." Ook zijn vriendin probeert de hond van Willy af te trekken. "Maar ook haar lukte het niet. Ze heeft er een paar grote vleeswonden aan overgehouden."
In shock
Buren leiden de hond af door stenen te gooien. Maar ook dat heeft geen zin. Uiteindelijk weet een toevallige voorbijganger de hond van Willy af te trekken. Zelf maakt de zwaar toegetakelde Rotterdammer dat niet meer mee. Willy raakt van de pijn in een shock en is bewusteloos. Het gevecht heeft zo'n half uur geduurd. "De pijn was onbeschrijflijk. Ik probeerde ook steeds mijn handen voor mijn keel te zetten. Ik was bang dat Max me hartstikke dood zouden bijten. Je bent echt nergens."
Overleefd
Pas in het ziekenhuis ziet Willy hoe hij is toegetakeld. "Ik schrok me wild toen ik dekens naar beneden deed en zag dat ik nog maar één arm had. Dit moest een droom zijn, maar dat was het niet." De Rotterdammer moet nu met alles geholpen worden. Eten, drinken, wassen, de telefoon opnemen; niets kan hij zelf. Hoe het nu met hem gaat? "Overdag gaat het wel aardig, maar 's nachts is een ramp. Soms ben ik niet blij dat ik dit heb overleefd. Ik kan niet zelf meer auto rijden om naar mijn kinderen te gaan. De kinderen zijn mijn lust en mijn leven."
"Ze hebben nu mij gepakt. De volgende keer is het een baby"
Afgemaakt
De twee honden woonden al jaren bij Willy in huis. "Max heeft wel eens een kleine hond te pakken gehad, maar nooit mensen. Ik kon het snoep uit zijn mond halen. Ik snap er niets van." De beesten zijn allebei afgemaakt.De Rotterdammer wil met zijn verhaal andere hondeigenaren waarschuwen. "Ik dacht altijd bij valse honden dat het aan het baasje ligt. Maar daar denk ik nu anders over. Je moet echt heel erg oppassen met pitbulls. Ze hebben nu mij gepakt. De volgende keer is het een baby en loopt het nog slechter af."
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... et-een-arm









#3248096
Oke, dit zijn wel de slechts onderbouwde brieven ooit. Totaal niet gebaseerd op daadwerkelijke cijfers, werkelijkheid en de échte raseigenschappen.
Gefokt om te vermoorden? Mensen? Te veel de Telegraaf gelezen?
Maar wellicht kun je dat weerleggen hier met feiten, ik ben benieuwd. Ik heb dit in alle jaren dat ik mij er in verdiept heb en het ras ken, nog nooit over gehoord.

Welke rassen zie je nu daadwerkelijk als vechthonden, zijn dit Pitbulls en Staffords of valt daar ook de herder onder? Want als je kijkt naar de in beslagnames, zie je deze daar ook regelmatig terugkeren.
Daarnaast, wist je dat al die kruisingen ook best gevaarlijk kunnen zijn met totaal niet matchende karaktereigenschappen? Is het wel slim om deze dan wel toe te staan?
Een kruising Chihuahua met Tzi Tzu zal niet zo gek veel uit maken maar een kruising Husky/Rhodesian Ridgeback wordt alweer wat vervelender met weinig kennis.

Ik ben van mening dat er iets moet gebeuren met de wildfok en een verplichte cursus is ook geen slecht idee (en dan niet alleen zit en af) maar ik vind wat je hier post wel héél erg ver gaan.
Daarnaast vindt ik dat je dit ook best mag verplichten voor álle rassen want er zijn er vele die hun hond niet kunnen lezen/onnodig te keer laten gaan en dan wellicht een extra module voor de mensen met een (stamboom) ‘vechthond’.
(Waarom ik stamboom noem, hierin zie je wat er in de lijnen zit, kun je selecteren, etc. en vanuit de bijtincidenten die geweest zijn in de afgelopen jaren is het er maar 1 geweest mét stamboom)
De bijtincidenten met de zgn vechthonden lees je in de krant maar de andere bijtincidenten niet, maar deze zijn er wel degelijk én ook de beet van een Jack Russel laat een behoorlijk litteken achter.

Deze stukken zijn imo geschreven vanuit ‘kennis’ van de paniekmakerij uit de media en totaal niet gebaseerd op feiten.
De RAD is afgeschaft naar aanleiding van feiten, desalniettemin zie ook ik liever niet meer de wildfok waarin alles maar op elkaar gegooid wordt en alles maar geherplaatst wordt.

Daarnaast plaats je wel het mooiste voorbeeld ooit van onze Willy, die regelmatig zelf zijn honden het e.e.a. aan deed.
#3248098
Willy Peters, die helemaal onderaan wordt genoemd, zag ik vorige week op straat lopen. Niet dat ik hem ken hoor, ook al woont hij bij mij in de buurt, maar ik herkende hem uiteraard vrij gemakkelijk. Wat had hij vast met de ene arm plus hand die hij nog heeft? Precies, een nieuwe staff :o :o !!!
Door Martine-Tom
#3248137
Tanna schreef:Willy Peters, die helemaal onderaan wordt genoemd, zag ik vorige week op straat lopen. Niet dat ik hem ken hoor, ook al woont hij bij mij in de buurt, maar ik herkende hem uiteraard vrij gemakkelijk. Wat had hij vast met de ene arm plus hand die hij nog heeft? Precies, een nieuwe staff :o :o !!!
Sterker nog hij heeft er 2 ::)
Door Martine-Tom
#3248147
Tanna schreef:Maar hij kan er maar een per keer uitlaten, dat scheelt........... :-X
Ik kwam hem een week of 2 geleden tegen met de ene aan zn goede arm en de andere aan zijn stomp. Ben toch echt ff omgedraaid en een andere kant op gegaan mey Tom :-X
#3248153
Ik snap niet dat iemand een hond wil die qua raseigenschappen (en dat die bestaan is een gegeven, het ene ras blinkt uit in het ene, een ander ras in wat anders, ieder z'n eigen kwaliteiten) eigenlijk niet geschikt is voor wat deze maatschappij verlangt. Het leven in een druk bevolkte omgeving, met veel kinderen (op stepjes etc. over de stoep) en allerhande honden (niet zelden onaangelijnd in aanlijngebied en lang niet allemaal onder appel) en druk bezochte losloopgebieden (vol losgeslagen honden, maar ook ruiters, mountainbikers en andere sporters). Daar moet een hond mee kunnen om gaan, zowel voor diens eigen ontspanning als die van de omgeving.
Dus waarom zou je uit ál die rassen die er bestaan, wetende waar je woont en wat dat van de hond vergt, kiezen voor een ras wat in aanleg eigenlijk niet geschikt os voor deze leefsituatie..?
Daarom zou ik het teleurstellend vinden als men zich zou beperken tot regels tav het houden van 'vechthonden', maar véél liever zien dat er breder gekeken wordt naar raseigenschappen en de mate waarin die gemiddeld in staat zijn 'te integreren in onze samenleving'. En als je dan een hond uit een groep wilt die eigenlijk niet matched met deze leefsituatie, dat je dan bijv. moet aantonen dat jij daar en speciale reden voor hebt. Zoals bij een Springer Spaniel de staart deels gecoupeerd mag worden als gebleken is, bij de dierenarts, dat de hond de staart frequent kapot slaat, met ontstekingen en ellende als gevolg, omdat deze mee op jacht gaat. zo kan ik me voorstellen dat je een ras hebt met een enorme waakkwaliteit én een eigen bedrijf waar je die wilt houden, ter bewaking. Toon het aan en houd je aan de preventief(!) opgelegde veiligheidsmaatregelen, zou ik zeggen.
En dit komt niet puur door de recente nachtmerrie waar ik met Daantje doorheen gegaan ben, ik heb mij al láng voor die tijd herhaaldelijk verbaasd over wat die hond in vredesnaam daar deed: geen kudde om te bewaken en niet in staat om een wandeling buiten de tuin te maken. Wat is dat voor leven? Dus alleen al puur voor de hond zelf vind ik dat je die niet moet houden in een voor de hond ongeschikte leefomgeving/maatschappij. En dan kunnen we het wat mij betreft best eens worden over hoe irritante het is dat veel mensen hun hond op iedereen af laten stuiteren, ook in aanlijngebied, maar dat is en gegeven. En dat is dus de situatie warme je hond moet weten te dealen zonder schade. En je doet daarmee een hond geen plezier: leven in een omgeving die volkomen tegen z'n mogelijkheden in gaat, continu frustratie op wekt, stress op levert, enorme zelfbeheersing vergt.

Ik ben dus zeker voor andere wet-/regelgeving, maar veel breder dan gericht op 'vechthonden' en ik zou graag open staan voor voorwaarden waaronder het wél mag (die maken dan ook meteen duidelijk waar de schoen wringt).
Idem voor wat de politie mag na een hond-hond bijtincident, dat is veel te beperkt!
En creëer als liefhebber van en 'lastig ras' een 'huishondenlijn'.. Een lijn (zoals er show- en werklijnen zijn) die qua karakter niet meer voldoet aan de standaard, maar daardoor prima geschikt als huishond zijn. Maar dat vergt veel tijd, dus éérst die maatregelen.
#3248159
smulpaap schreef:Vorige week was er in Amsterdam -Noord weer een incident , onthoofding klein hondje :-X
Het zoveelste incident in korte tijd in Amsterdam
In het programma De stelling van amsterdam vind 82 % van de ondervraagden dat er een verbod moet komen in de stad

http://www.at5.nl/artikelen/160368/staf ... d-in-noord
:-X

Als je dan de nieuwsberichten leest die als link geplaatst zijn, dan krijg je toch buikpijn :-X
Wat een schatjes hebben ze daar :-X :-X :-X
#3248201
Parelridder schreef:Ik snap niet dat iemand een hond wil die qua raseigenschappen (en dat die bestaan is een gegeven, het ene ras blinkt uit in het ene, een ander ras in wat anders, ieder z'n eigen kwaliteiten) eigenlijk niet geschikt is voor wat deze maatschappij verlangt. Het leven in een druk bevolkte omgeving, met veel kinderen (op stepjes etc. over de stoep) en allerhande honden (niet zelden onaangelijnd in aanlijngebied en lang niet allemaal onder appel) en druk bezochte losloopgebieden (vol losgeslagen honden, maar ook ruiters, mountainbikers en andere sporters). Daar moet een hond mee kunnen om gaan, zowel voor diens eigen ontspanning als die van de omgeving.
Dus waarom zou je uit ál die rassen die er bestaan, wetende waar je woont en wat dat van de hond vergt, kiezen voor een ras wat in aanleg eigenlijk niet geschikt os voor deze leefsituatie..?
Daarom zou ik het teleurstellend vinden als men zich zou beperken tot regels tav het houden van 'vechthonden', maar véél liever zien dat er breder gekeken wordt naar raseigenschappen en de mate waarin die gemiddeld in staat zijn 'te integreren in onze samenleving'. En als je dan een hond uit een groep wilt die eigenlijk niet matched met deze leefsituatie, dat je dan bijv. moet aantonen dat jij daar en speciale reden voor hebt. Zoals bij een Springer Spaniel de staart deels gecoupeerd mag worden als gebleken is, bij de dierenarts, dat de hond de staart frequent kapot slaat, met ontstekingen en ellende als gevolg, omdat deze mee op jacht gaat. zo kan ik me voorstellen dat je een ras hebt met een enorme waakkwaliteit én een eigen bedrijf waar je die wilt houden, ter bewaking. Toon het aan en houd je aan de preventief(!) opgelegde veiligheidsmaatregelen, zou ik zeggen.
En dit komt niet puur door de recente nachtmerrie waar ik met Daantje doorheen gegaan ben, ik heb mij al láng voor die tijd herhaaldelijk verbaasd over wat die hond in vredesnaam daar deed: geen kudde om te bewaken en niet in staat om een wandeling buiten de tuin te maken. Wat is dat voor leven? Dus alleen al puur voor de hond zelf vind ik dat je die niet moet houden in een voor de hond ongeschikte leefomgeving/maatschappij. En dan kunnen we het wat mij betreft best eens worden over hoe irritante het is dat veel mensen hun hond op iedereen af laten stuiteren, ook in aanlijngebied, maar dat is en gegeven. En dat is dus de situatie warme je hond moet weten te dealen zonder schade. En je doet daarmee een hond geen plezier: leven in een omgeving die volkomen tegen z'n mogelijkheden in gaat, continu frustratie op wekt, stress op levert, enorme zelfbeheersing vergt.

Ik ben dus zeker voor andere wet-/regelgeving, maar veel breder dan gericht op 'vechthonden' en ik zou graag open staan voor voorwaarden waaronder het wél mag (die maken dan ook meteen duidelijk waar de schoen wringt).
Idem voor wat de politie mag na een hond-hond bijtincident, dat is veel te beperkt!
En creëer als liefhebber van en 'lastig ras' een 'huishondenlijn'.. Een lijn (zoals er show- en werklijnen zijn) die qua karakter niet meer voldoet aan de standaard, maar daardoor prima geschikt als huishond zijn. Maar dat vergt veel tijd, dus éérst die maatregelen.
Dus ik moet mijn hond laten inslapen omdat ik een waakhond in een woonwijk van een ieniemienie dorpje heb?? Ja doelbewust een waakhond; de halve wereld weet dat ik alleen woon in een klein dorp en men probeert regelmatig of ze ik weet niet wat allemaal kunnen uitspoken tegen vrouwtje alleen. Ben mega blij met mijn waakhond! Ja, er zijn gevaren maar ehhhh hoe komt het dan dan mijn honden al die keren da hebben moeten bezoeken en andere honden niet vanwege aanvaring met de mijnen?? Aanvaring op plaatsen waar je echt meeeeeeeeeer dan gestoord bent om een hond los te laten lopen, plaatsen waar echte waakhonden achter hekken zitten (evengoed dus in de bebouwde kom in een "woonwijk"). Nou zou fraai zijn dat de enige hond die geen overlast veroorzaakt dan maar moet hemelen omdat hij niet kan leven met de situaties waarin ik hem niet breng (zet hem altijd in de auto om uit te laten en doe dit niet in het dorp en om mijn voortuin waar hij alleen kan komen met een lijn on de nek staat ook nog eens hekwerk van 1 m dat is de max die is toegestaan).
#3248205
smulpaap schreef:Vorige week was er in Amsterdam -Noord weer een incident , onthoofding klein hondje :-X
Het zoveelste incident in korte tijd in Amsterdam
In het programma De stelling van amsterdam vind 82 % van de ondervraagden dat er een verbod moet komen in de stad

http://www.at5.nl/artikelen/160368/staf ... d-in-noord
Het trieste is dat diezelfde hond vorig jaar een zelfde soort incident heeft gehad en de baasjes blijkbaar niet eens de moeite hebben gedaan dit voor de toekomst te voorkomen. >:(

Hetgeen parelridder schrijft, vindt ik een hele goede.
Als je enkel de 'vechthonden' nu aan pakt, heb je volgend jaar alle (bijv) herders in het nieuws. Het lijken nu enkel de vechthonden te zijn maar dat is gewoon niet zo. De media smult er van en daardoor wordt al snel aangenomen dat het zo is maar als je naar de werkelijke cijfers gaat kijken blijkt het toch wel anders.

Wel hoop ik dat er duidelijkere consequenties aan incidenten gaan hangen en dat die breed gelden en niet alleen in de gemeente waar het is opgelegd. Dood spuiten of in beslag name na een schaaf wondje vind ik overdreven maar een verplicht te volgen, nader te noemen, cursus en muilkorfplicht totdat je de cursus met goede resultaten hebt behaald en een geldboete bijvoorbeeld.
Bij grotere incidenten of herhaling, grotere consequenties. Daarnaast ten allen tijde aangifte kunnen doen (niet zoals nu kastje naar de muur) zodat er ook realistische cijfers komen.
#3248207
Pluiss schreef:Oke, dit zijn wel de slechts onderbouwde brieven ooit. Totaal niet gebaseerd op daadwerkelijke cijfers, werkelijkheid en de échte raseigenschappen.
Gefokt om te vermoorden? Mensen? Te veel de Telegraaf gelezen?
Maar wellicht kun je dat weerleggen hier met feiten, ik ben benieuwd. Ik heb dit in alle jaren dat ik mij er in verdiept heb en het ras ken, nog nooit over gehoord.

Welke rassen zie je nu daadwerkelijk als vechthonden, zijn dit Pitbulls en Staffords of valt daar ook de herder onder? Want als je kijkt naar de in beslagnames, zie je deze daar ook regelmatig terugkeren.
Daarnaast, wist je dat al die kruisingen ook best gevaarlijk kunnen zijn met totaal niet matchende karaktereigenschappen? Is het wel slim om deze dan wel toe te staan?
Een kruising Chihuahua met Tzi Tzu zal niet zo gek veel uit maken maar een kruising Husky/Rhodesian Ridgeback wordt alweer wat vervelender met weinig kennis.

Ik ben van mening dat er iets moet gebeuren met de wildfok en een verplichte cursus is ook geen slecht idee (en dan niet alleen zit en af) maar ik vind wat je hier post wel héél erg ver gaan.
Daarnaast vindt ik dat je dit ook best mag verplichten voor álle rassen want er zijn er vele die hun hond niet kunnen lezen/onnodig te keer laten gaan en dan wellicht een extra module voor de mensen met een (stamboom) ‘vechthond’.
(Waarom ik stamboom noem, hierin zie je wat er in de lijnen zit, kun je selecteren, etc. en vanuit de bijtincidenten die geweest zijn in de afgelopen jaren is het er maar 1 geweest mét stamboom)
De bijtincidenten met de zgn vechthonden lees je in de krant maar de andere bijtincidenten niet, maar deze zijn er wel degelijk én ook de beet van een Jack Russel laat een behoorlijk litteken achter.

Deze stukken zijn imo geschreven vanuit ‘kennis’ van de paniekmakerij uit de media en totaal niet gebaseerd op feiten.
De RAD is afgeschaft naar aanleiding van feiten, desalniettemin zie ook ik liever niet meer de wildfok waarin alles maar op elkaar gegooid wordt en alles maar geherplaatst wordt.

Daarnaast plaats je wel het mooiste voorbeeld ooit van onze Willy, die regelmatig zelf zijn honden het e.e.a. aan deed.

+1



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
#3248220
Pluiss schreef:Oke, dit zijn wel de slechts onderbouwde brieven ooit. Totaal niet gebaseerd op daadwerkelijke cijfers, werkelijkheid en de échte raseigenschappen.
Gefokt om te vermoorden? Mensen? Te veel de Telegraaf gelezen?
Maar wellicht kun je dat weerleggen hier met feiten, ik ben benieuwd. Ik heb dit in alle jaren dat ik mij er in verdiept heb en het ras ken, nog nooit over gehoord.

Welke rassen zie je nu daadwerkelijk als vechthonden, zijn dit Pitbulls en Staffords of valt daar ook de herder onder? Want als je kijkt naar de in beslagnames, zie je deze daar ook regelmatig terugkeren.
Daarnaast, wist je dat al die kruisingen ook best gevaarlijk kunnen zijn met totaal niet matchende karaktereigenschappen? Is het wel slim om deze dan wel toe te staan?
Een kruising Chihuahua met Tzi Tzu zal niet zo gek veel uit maken maar een kruising Husky/Rhodesian Ridgeback wordt alweer wat vervelender met weinig kennis.

Ik ben van mening dat er iets moet gebeuren met de wildfok en een verplichte cursus is ook geen slecht idee (en dan niet alleen zit en af) maar ik vind wat je hier post wel héél erg ver gaan.
Daarnaast vindt ik dat je dit ook best mag verplichten voor álle rassen want er zijn er vele die hun hond niet kunnen lezen/onnodig te keer laten gaan en dan wellicht een extra module voor de mensen met een (stamboom) ‘vechthond’.
(Waarom ik stamboom noem, hierin zie je wat er in de lijnen zit, kun je selecteren, etc. en vanuit de bijtincidenten die geweest zijn in de afgelopen jaren is het er maar 1 geweest mét stamboom)
De bijtincidenten met de zgn vechthonden lees je in de krant maar de andere bijtincidenten niet, maar deze zijn er wel degelijk én ook de beet van een Jack Russel laat een behoorlijk litteken achter.

Deze stukken zijn imo geschreven vanuit ‘kennis’ van de paniekmakerij uit de media en totaal niet gebaseerd op feiten.
De RAD is afgeschaft naar aanleiding van feiten, desalniettemin zie ook ik liever niet meer de wildfok waarin alles maar op elkaar gegooid wordt en alles maar geherplaatst wordt.

Daarnaast plaats je wel het mooiste voorbeeld ooit van onze Willy, die regelmatig zelf zijn honden het e.e.a. aan deed.
Wel even een kritische kanttekening: de RAD is afgeschaft nav feiten, waaronder geen afname in het aantal bijtincindenten mens - hond

Waar niet naar gekeken is en waar geen goede gegevens over zijn is de (ernstige) incidenten tussen honden onderling. Daarvan weten we simpelweg niet of de RAD daar wel of niet invloed op had.

Mijn pleidooi zou dan ook vooral zijn om daar een landelijke registratie voor op te zetten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door