Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3245905
Ik heb bij de vorige levering een paar rollen natudog mee besteld. Gans en nijn. De nijn word prima gegeten en ruikt ook normaal, maar die gans.. Nog nooit zoiets geroken, zelfs pens ruikt naar roosjes hierbij vergeleken. De eerste rol wel gevoerd, datum was goed en het zag er verder goed uit op die lucht na. ik heb echt geen moeilijke eter in huis, maar dit moest echt met het betere vliegwerk naar binnen. Beetje kefir, beetje fruit, beetje zeewier.. en dan nog met heule lange tanden eten. De 2e en laatste rol hebben we direct opgeleukt en alleen s morgens gevoerd, ging ook wel naar binnen maar stonk net zo heftig. De ontlasting was verder prima in orde. Is zo'n heftige geur normaal voor een kvv met gans?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3245906
Hier toevallig laatst ook een kvv met gans die niet werd gegeten (cat's nature ;) ), de geur is mij niet specifiek opgevallen. Wel vind ik kvv doorgaans meer ruiken dan hetzelfde dier als barf maaltje.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3245917
Gans ruikt volgens mij als eend.
Was het wilde gans?
Er zijn wel meer mensen die eend ook vinden stinken, maar ik hoor daar niet bij... ::)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3245919
Ik vond prachtig mooie gansfilet in onze goede ouwe barftijd ook heel typisch en sterk ruiken. Terwijl ik het vervolgens ook echt het aller mooiste vlees vond dat ik ooit had gehad. Dus ik kan mij best voorstellen dat een gans kvv met ook gans orgaan ed erdoorheen gedraaid niet echt lekker ruikt nee.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3245951
pearlsofpassion schreef:Gans ruikt volgens mij als eend.
Was het wilde gans?
Er zijn wel meer mensen die eend ook vinden stinken, maar ik hoor daar niet bij... ::)
Er stond gans op het etiket. Ik vind eend niet stinken,niet in kvv en niet in barf. Wilde gans hebben we wel in barf gevoerd maar ik kan me niet herinneren dat ik daarbij heb staan kokken met klaarmaken. Het rook sterk maar niet zo heftig als dit.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3245991
Gans is wel apart van geur ja. Wat mij betreft echt heel anders dqn eend. Toen manlief ooit de honden moest voeren en er gans in de la lag kreeg ik in zweden nog een telefoontje met...klopt dit...die lucht, die kleur...maarja, het klopte. Hier vonden ze het erg lekker.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3245993
Ik denk dat iedereen het anders ervaart.
Ik heb eens tamme ganzennek gehad en dat waren voor mij gewoon erg lange eendennekken.
Wilde ganzenspier vond ik dan weer echt als wilde eendenfilet. Niet als tamme eend uiteraard, maar wel als wilde.
Maar blijkbaar ervaart niet iedereen dat zo.

Ik vond het niet vreemd ruiken. Wel naar wild.
Maar ik weet ook niet hoe kvv anders kan ruiken dan de barfprofucten. Daar heb ik geen ervaring mee.
Door smulpaap
#3246001
Wilde gans heeft wel die specifieke wildgeur . Maar om nou te zeggen het stinkt vreselijk , nee dat niet .

Wat mij wel opviel , Noa kreeg wilde gans op een gegeven moment in door mij zelf gemalen vorm . Dat werd toch minder graag gegeten dan toen ze het nog geheel zelf deed
Met Tessa , die nu ook gemalen eet zie ik hetzelfde . Ik heb voor haar de KVV -gans van OerVoer . Die stinkt niet , heeft dezelfde geur als een gehele gans . En toch schijnt het anders te zijn . Ik merk het met patrijs en fazant ook . Dat at ze voorheen graag , maar gemalen dus niet (meer )
Door smulpaap
#3246004
Kaela schreef:Ik vond prachtig mooie gansfilet in onze goede ouwe barftijd ook heel typisch en sterk ruiken. Terwijl ik het vervolgens ook echt het aller mooiste vlees vond dat ik ooit had gehad. Dus ik kan mij best voorstellen dat een gans kvv met ook gans orgaan ed erdoorheen gedraaid niet echt lekker ruikt nee.
Daar heb je ook nog een punt ja . ik heb het met drie van mijn vier honden meegemaakt , hart en lever van wilde gans werd wel gegeten . De maag niet , ook niet als ik de maag had gespoeld . Met fazant idem . Ik moest vooraf de organen die ze niet wilden eten eruit halen , anders lieten ze het liggen en verdomden ze het om te gaan eten
Dus dat zou in gemalen vorm ook best kunnen , dat ze het om die reden niet willen eten
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3246052
smulpaap schreef:Daar heb je ook nog een punt ja . ik heb het met drie van mijn vier honden meegemaakt , hart en lever van wilde gans werd wel gegeten . De maag niet , ook niet als ik de maag had gespoeld . Met fazant idem . Ik moest vooraf de organen die ze niet wilden eten eruit halen , anders lieten ze het liggen en verdomden ze het om te gaan eten
Dus dat zou in gemalen vorm ook best kunnen , dat ze het om die reden niet willen eten
Dat klinkt inderdaad wel logisch. Flow eet uit principe geen niertjes en bij voorkeur ook geen maag van gans en fazant. Fazant en patrijs kvv word niet heel goed gegeten maar ze eet het wel. Als barf eet ze ze goed, zonder orgaan dan he. Ik denk wel dat hier een groot deel van het probleem in schuilt.
Door trulla
#3255828
Pas geschoten gans stinkt niet, echter als de ganzen wat langer blijven hangen bij de poelier gaan ze stinken.
Mijn ganzen blijven nu in het wildseizoen na het ontdarmen ook een aantal dagen in de koeling omdat de filets dan prachtig rijpen.
Daarna worden ze geslacht en zit er aan de gans een "stevige "geur.
Het enige nadeel als ik een keer 25 ganzen schiet wordt het wel lastig om op te slaan, ik heb nu een paar vriezers uit noodzaak want zeker canadese ganzen zijn enorm.
En een koelkasten en vriezers zitten zo vol, maar hobby's kosten geld

Kortom, vers stinkt niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door