Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door - pien -
#3245425
Afgelopen week was ik aan het inparkeren, het lukte niet helemaal, ik stond half op de weg, ik wilde achteruit en het opnieuw proberen.
Er kwamen fietsers aan dus ik bleef stil staan, opeens hoor ik een klap :o Rechts zag ik niks en links lag er opeens een jongen en een fiets op het asfalt :-X
Op mijn vraag 'wat doe jij daar nou?' zei hij 'ik ging m'n moeder bellen dat ik naar huis kwam, ik let 4 seconden niet op de weg en daar lig ik ineens'.
Ik kwam mijn auto uit en hielp de jongen overeind en haalde z'n fiets van de straat. Hij had wat schaafwonden en omdat ik op weg was naar de tandarts, een vriend van mij, heb ik 'm even meegenomen om met een nat lapje eea schoon te maken. Ik heb zijn gegevens genoteerd maar niet mijn gegevens gegeven...ik zag geen schade, de jongen (14 jaar) had schaafwonden, z'n fiets deed het nog.
Vandaag belde ik even om te vragen hoe het met hem ging. Hij zei dat z'n ouders graag mijn gegevens wilden hebben. Ik kreeg een raar gevoel...dacht 'WAT zijn ze van plan'. Mijn auto heeft geen schade (afdruk van een fietsband, meer niet), hij is nog heel en zijn fiets is nog heel.
Op mijn vraag waarom ze mijn gegevens willen hebben zei hij 'ze willen graag weten met wie ik een aanrijding heb gehad'. Dat begrijp ik wel maar (ook) door het vervelende verhaal met de verzekering en de premie die omhoog ging hier op BP en de stress van iets wat niet klopt maar toch gebeurt ::) (in het geval dat ze een claim gaan indienen) heb ik de neiging om mijn gegevens niet te geven. Ze hebben nu mijn telefoonnummer, dat wel. Maar niet mijn complete naam en adres.
Ik weet dat ik aansprakelijk ben (omdat hij een fietser is) en dat ik niks te verbergen heb.
Wat is wijsheid ?

edit: aangevuld
Laatst gewijzigd door - pien - op za 10 sep 2016, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#3245426
Volgens mij ben je niet aansprakelijk: je was wel met een bijzondere verrichting bezig, maar je stond immers stil? En de jongen is 14.

In artikel 6:169 BW is de aansprakelijkheid van ouders/voogd geregeld voor schade die aan een derde is toegebracht door een gedraging respectievelijk fout van een kind (http://www.juridischkennisportaal.nl/wi ... deren-.htm):
Kinderen van 14 en 15 jaar
Bij schade veroorzaakt door kinderen van 14 en 15 jaar geldt disculpatiemogelijkheid voor de ouders; De ouders zijn voor de daden van deze kinderen niet risico-aansprakelijk, maar schuld-aansprakelijk. Wél is de bewijslast omgekeerd in die zin dat het aan de ouders is om aannemelijk te maken dat hen geen verwijt treft ter zake van de door hun kind gemaakte fout.
Anders dan bij kinderen tot en met 13 jaar, geldt voor kinderen van 14 en 15 jaar het foutbegrip; vereist is slechts een door het kind gemaakte fout. De aansprakelijkheid is dus verruimt. Nalaten, bijvoorbeeld het niet tijdig waarschuwen voor gevaar, kan nu wel tot aansprakelijkheid leiden.

Bepalend is of de gedraging van het kind een onrechtmatige daad zou opleveren en aan hem zou kunnen worden toegerekend indien zijn leeftijd daaraan niet in de weg zou staan.

Het kind is zelf overigens ook (deels) aansprakelijk voor de gemaakte fout. De aansprakelijkheid is immers slechts uitgesloten tot 14 jaar (6:164 BW). Het matigingsrecht van 6:109 BW zal doorgaans echter, wanneer het kind zelf met uitsluiting van de ouders aansprakelijk is, aan een toekenning van (volledige) schadevergoeding in de weg staan.
#3245427
Wat bedoel je met dit verhaal? Ik ben niet aansprakelijk dus ze hebben niks nodig met mijn gegevens?
Of bedoel je dat er niks aan de hand is en ik mijn gegevens rustig kan geven omdat ze niks te claimen hebben?

edit: aangevuld
#3245428
Ja, dat bedoel ik. Ik meende uit jouw verhaal op te maken dat je bang bent dat ze je voor het een of ander aansprakelijk gaan stellen en je noemde de leeftijd van 14 en het feit dat hij een fietser is en die hebben een bijzondere status in het verkeer. Vandaar dat ik dit artikel voor je opgezocht heb. Ik denk dat het achterlaten van je telefoonnummer voldoende is.

Edit: ik had je aanvulling nog niet gelezen toen ik dit typte.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3245436
Je nam deel aan het verkeer en er reed een fietser tegen je aan. Dan ben je op basis van art 185 wvw aansprakelijk. Ik zie ook geen overmacht in deze situatie. Je zou als verweer nog disculperende stilstand kunnen aanvoeren (dus dat je langere tijd stilstond) en dat de jongen blijkbaar aan het bellen of appen was. De jongen is 14 dus een beroep op eigen schuld is dan mogelijk. Dit zal hooguit een matiging van 50% van de schade opleveren, de andere 50% blijft dan voor jou.
Enige uitzondering op die 50% is als er sprake van bewuste roekeloosheid. Denk dan aan s avonds, zonder licht, tegen het verkeer in, door rood en bellen tegelijk of zoiets.

Ik zou je gegevens geven en zelf vragen naar eventuele schade. Als ze zich melden bij je verzekeraar kun je deze ook laten weten dat je eventueel zelf de schade wil vergoeden ivm je no claim korting.
#3245440
pearlsofpassion schreef:Zou het niet kunnen dat ze denken dat zijzelf aansprakelijk zijn voor schade aan jouw wagen?
Nee, ik heb aan de telefoon gezegd dat ik belde om te vragen hoe het met hem was, en om te zeggen dat er geen schade aan mijn auto is dus dat er geen claim volgt.
Als ik het omdraai zou ik misschien ook wel weten bij wie mijn 14-jarige op de auto gebotst is.
En waarom, als ik zei 'we zullen even gegevens uitwisselen', ik mijn gegevens niet heb gegeven: ik dacht niet aan mijn aansprakelijkheid als automobilist tov de fietser, ik dacht alleen 'geen schade aan fiets en auto, geen letsel, áls ik nog schade heb neem ik contact op met ze' en dan is het klaar.
#3245441
pluk schreef:Je nam deel aan het verkeer en er reed een fietser tegen je aan. Dan ben je op basis van art 185 wvw aansprakelijk. Ik zie ook geen overmacht in deze situatie. Je zou als verweer nog disculperende stilstand kunnen aanvoeren (dus dat je langere tijd stilstond) en dat de jongen blijkbaar aan het bellen of appen was. De jongen is 14 dus een beroep op eigen schuld is dan mogelijk. Dit zal hooguit een matiging van 50% van de schade opleveren, de andere 50% blijft dan voor jou.
Enige uitzondering op die 50% is als er sprake van bewuste roekeloosheid. Denk dan aan s avonds, zonder licht, tegen het verkeer in, door rood en bellen tegelijk of zoiets.

Ik zou je gegevens geven en zelf vragen naar eventuele schade. Als ze zich melden bij je verzekeraar kun je deze ook laten weten dat je eventueel zelf de schade wil vergoeden ivm je no claim korting.
Ik vroeg ook aan hem toen ik belde vandaag of er schade was. Dat was er niet. Met hem ging het goed, z'n fiets deed het nog. Dus waarom dan alsnog mijn gegevens willen?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3245445
- pien - schreef:Nee, ik heb aan de telefoon gezegd dat ik belde om te vragen hoe het met hem was, en om te zeggen dat er geen schade aan mijn auto is dus dat er geen claim volgt.
Als ik het omdraai zou ik misschien ook wel weten bij wie mijn 14-jarige op de auto gebotst is.
En waarom, als ik zei 'we zullen even gegevens uitwisselen', ik mijn gegevens niet heb gegeven: ik dacht niet aan mijn aansprakelijkheid als automobilist tov de fietser, ik dacht alleen 'geen schade aan fiets en auto, geen letsel, áls ik nog schade heb neem ik contact op met ze' en dan is het klaar.
Een 14 jarige ziet nou eenmaal minder schade dan zijn ouders. Misschien toch een kras op de fiets, een scheur in zijn broek of vlekken die er niet uitgaan? Een afspraak die niet door kon gaan omdat hij toch nog wat beurs was.
#3245447
pluk schreef:Een 14 jarige ziet nou eenmaal minder schade dan zijn ouders. Misschien toch een kras op de fiets, een scheur in zijn broek of vlekken die er niet uitgaan? Een afspraak die niet door kon gaan omdat hij toch nog wat beurs was.
Ik vroeg ook aan hem toen ik belde vandaag of er schade was. Dat was er niet. Met hem ging het goed, er was geen schade aan zijn fiets. Dus waarom dan alsnog mijn gegevens willen?
Toen ik zei 'er is geen schade dus wat is er dan aan de hand' zei hij dat ze toch mijn gegevens wilden en toen zei ik 'nou, ik ga het even overleggen en je hoort van me' .
Tegelijk met hem fietste er nog een jongen op de fietsstrook, die heeft mij wél gezien en kon om me heen. Deze jongen niet want hij was met z'n telefoon bezig.
Het gaat zó tegen mijn gevoel in dat ik aansprakelijk ben hoewel hij gewoon op z'n telefoon zat en het zelf zei op mijn vraag 'wat doe jij daar nou?' toen ik hem op de grond zag liggen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3245449
- pien - schreef:Ik vroeg ook aan hem toen ik belde vandaag of er schade was. Dat was er niet. Met hem ging het goed, er was geen schade aan zijn fiets. Dus waarom dan alsnog mijn gegevens willen?
Toen ik zei 'er is geen schade dus wat is er dan aan de hand' zei hij dat ze toch mijn gegevens wilden en toen zei ik 'nou, ik ga het even overleggen en je hoort van me' .
Tegelijk met hem fietste er nog een jongen op de fietsstrook, die heeft mij wél gezien en kon om me heen. Deze jongen niet want hij was met z'n telefoon bezig.
Het gaat zó tegen mijn gevoel in dat ik aansprakelijk ben hoewel hij gewoon op z'n telefoon zat en het zelf zei op mijn vraag 'wat doe jij daar nou?' toen ik hem op de grond zag liggen.
Snap ik helemaal, maar wettelijk gezien ben je gewoon aansprakelijk.
En als je nou die ouders eens vraagt waarom ze je gegevens willen aangezien er geen schade is?
#3245451
Als je stilstaan op het moment van de botsing ben je toch niet aansprakelijk? Wat zou je dan moeten doen? Keihard claxoneren? Dan kijkt iedereen je aan of je gek geworden bent.

Als diezelfde fietser op een geparkeerde wagen rijdt, is die eigenaar van de wagen toch ook niet aansprakelijk?

Als je nu net als de fietser passeert je deur open gooit en hij daar tegenaan botst, ja dan ben je in fout. Maar als je niets doet kan je toch ook niets fout doen?
Je stond net stil te wachten tot de fietsers voorbij waren om niemand te raken.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3245455
pearlsofpassion schreef:Als je stilstaan op het moment van de botsing ben je toch niet aansprakelijk? Wat zou je dan moeten doen? Keihard claxoneren? Dan kijkt iedereen je aan of je gek geworden bent.

Als diezelfde fietser op een geparkeerde wagen rijdt, is die eigenaar van de wagen toch ook niet aansprakelijk?

Als je nu net als de fietser passeert je deur open gooit en hij daar tegenaan botst, ja dan ben je in fout. Maar als je niets doet kan je toch ook niets fout doen?
Je stond net stil te wachten tot de fietsers voorbij waren om niemand te raken.
Ook al heb je geen schuld aan het ongeval, dan kun je nog wel aansprakelijk zijn. Dat is hier aan de hand.
Pien nam deel aan het verkeer (ook al stond ze stil), dat is anders dan een geparkeerde auto.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3245457
Ik vul altijd een schadeformulier in. Echt altijd.
Gewoon allebei netjes je gegevens opschrijven, schade bekijken, op papier zetten, ondertekenen en klaar.
Nooit geen gezeik achteraf.

Ik heb ooit gehad dat Hope tegen een auto aan sprong. Meneer vroeg me de weg en Hope springt met zijn voorpoten in het openstaande raam. Ging weer mooi al glijdend naar beneden en ja, daar had je het al, een paar dikke vette krassen op die auto. Netjes schadeformulier ingevuld, niks alleen telefoonnummer. Op het plaatje keurig aangegeven waar de schade zat en toen meneer later zei dat ook de achterdeur beschadigd was geraakt (wat onmogelijk kon zijn) had hij mooi pech.

Als je dus niets op papier hebt staan, en/of geen foto's en getuigen etc hebt, dan kan je nu niks meer. Aangezien ze je nummer hebben kunnen ze je zo achterhalen.
Ik ging netjes langs om te vragen wat er aan de hand is.
#3245460
pluk schreef:Snap ik helemaal, maar wettelijk gezien ben je gewoon aansprakelijk.
En als je nou die ouders eens vraagt waarom ze je gegevens willen aangezien er geen schade is?
Ik denk dat zijn ouders niet thuis waren toen ik belde. Anders hadden ze me vast aan de telefoon willen hebben. Op mijn vraag 'waarom willen je ouders mijn gegevens?' kwam hij niet verder dan 'mijn ouders willen graag weten met wie ik een botsing heb gehad'. Toen dacht ik 'hmmmmm, ik weet het niet'. Verder bleef hij erg vaag en daarom bleef ik ook vaag.
Vanavond bel ik dan wel even om het te vragen. Mijn vriend is dan thuis en die kan me bijstaan.
Het is het gevoel 'wat heb ik straks aan mijn broek hangen aan oneerlijk juridisch getouwtrek :-X ' wat me tegenhoudt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door