Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door amber13
#324482
Zonet zat ik een beetje op internet te surfen en kwam ik een verhaal tegen van iemand die een verhaal beschreef over haar hond, wat me akelig bekend voor komt. Het ging over een 6 jaar oude hond, die steeds wat kuchte en kokhalsde zonder dat er wat uit kwam, reutelend ademhaalde en zo waren er nog een paar symptomen, wat Max ook allemaal heeft. De da heeft hem hier al meerde keren voor bekeken, maar kon niks bijzonders vinden (neuroloog in Utrecht vond het ook niks bijzonders). zei zeiden dat het waarschijnlijk gewoon gevoelige slijmvliezen zijn. Maar eerlijk gezegt ben ik nu best ongerust geworden, alle symptomen die ze beschreef kwamen overeen ??? :-[. Er zijn nog nooit foto's gemaakt van z'n longen, maar wanneer de da met stethoscoop luisterde, hoorde hij weinig bijzonders.
Heeft iemand vaker iets gehoord van een hond met longkanker, en is dit alleen op foto's te zien of kunnen er ook in het bloed sporen gevonden worden. Ik wil geen paniek zaaien en hals over kop met Max naar de da rennen en hem weer binnenstebuiten laten keren, maar wil toch wel graag hier wat meer van weten.
Door Lizzy
#324492
Ik heb direct mijn boek "small animal clinical oncology" erbij gepakt. Longkanker is bij de hond vrij zeldzaam. Er staat dat er nog niet is aangetoond dat een hond een grotere kans heeft op longkanker wanneer deze 'mee moet roken', maar er is wel aangetoond dat honden die sigaretten moeten opsporen vaker aan longkanker lijden (dramatisch meer gevallen). Er zal dus wel verband zijn, denk ik. En waarom ook niet. Overigens is de gemiddelde leeftijd waarop honden dan longkanker krijgen een jaar of 10. Vrij oud dus. Uitzaaiingen naar de longen toe (dus van kanker dat ergens anders zit) komt veel vaker voor.

Symptomen: hoesten zonder dat er slijm of dergelijke wordt opgehoest. Beweging intolerantie (slechte conditie). En eventuele andere ademhalingsproblemen. Deze duren vaak weken/maanden.

Ventileren is overigens niet voldoende. Als je een hond hebt met ademhalings/long problemen: moet je niet in zijn buurt roken. Want ook al is het geen longkanker (dat ligt misschien niet direct voor de hand): een hond kan wel degelijk last hebben van het meeroken.
Door Peet
#324493
Ik zal je eerlijk bekennen, dat toen Beau's rontgenfoto's klaar waren, ik toch heeeeeeeel erg opgelucht waren dat zijn longen schoon waren.
:-[ :-[ ...

En dan wordt er bij ons ook altijd geventileerd en overdag niet eens gerookt.....maar toch..... :-\
Door zurca
#324495
Onze duitse Herder die we thuis hadden is op 12 jarige leeftijd overleden aan longkanker..Zij had idd. bovenstaande symptomen. Er werd/word bij ons thuis niet gerookt dus dat hoeft niets te zeggen..
Door amber13
#324502
Maar hoe kan je zien of een hond het heeft, moeten er dan per se foto's gemaakt worden of is het ook in het bloed of op een andere wijze op te sporen?
Door amber13
#324504
Lizzy schreef: Symptomen: hoesten zonder dat er slijm of dergelijke wordt opgehoest. Beweging intolerantie (slechte conditie). En eventuele andere ademhalingsproblemen. Deze duren vaak weken/maanden.
Dit heeft Max ook al een hele tijd (al wel bijna een jaar), zomaar hoesten/kuchen/kokhalzen, meestal zonder dat er wat uit komt. Soms komt er wat wit slijm mee. Ook "knort" of reuteld hij vaak, maar in z'n neus is verder niks te zien. Een paar week terug was hij wel wat snotterig, maar dat is over. Het kuchelen doet hij nogsteeds.Verder heb ik het idee (nou, ik weet het eigelijk wel zeker) dat Max de laatste tijd sneller moe is, maar ja, z'n medicatie is ook verhoogd, dus dat kan daar ook aan liggen.

Ben ik nou overbezorgd ??? ???
Door Erna
#324506
amber13 schreef: Maar hoe kan je zien of een hond het heeft, moeten er dan per se foto's gemaakt worden of is het ook in het bloed of op een andere wijze op te sporen?
Het lijkt mij dat het alleen met foto's is op te sporen. Bij mensen is longkanker ook niet te vinden door het bloed na te kijken. Was het maar zo makkelijk.
Door Peet
#324507
Tja, op foto's is het wel zichtbaar denk ik....
Maar kuchen / reutelen kan ook andere oorzaken hebben, zoals stridor, of geirriteerde luchtwegen, allergie (asthma???? bij honden ???)....
Door amber13
#324509
Wat is stridor? Geirriteerde luchtwegen zei de da ook, volgens hem was daar weinig aan te doen. Wat kan je doen voor honden met astma dan(behalve NIET roken natuurlijk ;)), en hoe kom je daar bij een hond achter?
Laatst gewijzigd door amber13 op di 24 mei 2005, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amber13
#324511
Erna schreef: Het lijkt mij dat het alleen met foto's is op te sporen. Bij mensen is longkanker ook niet te vinden door het bloed na te kijken. Was het maar zo makkelijk.
Das waar :-[
Door Helen
#324517
Nou, als je hond last heeft van zijn ademhaling zou ik sowieso nooit in zijn buurt roken...Dat lijkt me vrij logisch. Dat is bij mensen het eerste advies wat je krijgt. Als je verder heel ongerust bent zou ik longfoto's laten maken.
Door 202spots
#324535
Smoking could harm your pets
If smoking is bad for you and everyone else around you, it stands to reason then that your pets will also be affected every time you light up a cigarette. It seems, though, that researchers have not come to a conclusion on this one yet.

Tobacco smoke contains more than 4000 chemical compounds of which 43 are carcinogens. Recent studies conducted at Colorado State University have shown that these chemicals have the same effects on dogs as they have on humans, that is, they increase your pet's risk of heart disease, lung cancer and other cancers. The studies have shown that the more people smoke in a household, the higher their dog's risk of developing certain kinds of cancer. The study also found that .dogs with long noses are at an even greater risk of developing certain nasal and sinus cancers, because they expose more tissue to the carcinogens when they inhale..

Another study, conducted by Tufts University, found that .cats that are exposed to second-hand smoke have an increased chance of developing a type of oral cancer commonly found in smokers. It is believed that the carcinogens found in smoke settle on the fur of cats and then get into their mouths when they groom themselves..

If cancer is not enough to worry about, some researchers also believe that. your pet could develop respiratory infections, lung inflammation and asthma .because of second-hand smoke.

On the other hand though, Philip Kass, an associate professor of epidemiology at the University of California, believes that there is not enough evidence yet to suggest that second-hand smoke causes health problems in pets. While he is not sure whether pet owners must worry about cancer, he suggests that they should take precautions anyway. This includes smoking outside the house and keeping ashtrays, nicotine gum, chewing tobacco and cigarette buts out of your pet's reach as they can cause nicotine poisoning. If your pet gets hold of any of these, you should contact your veterinarian immediately as your pet's stomach may need to be pumped. Best of all, why not quit smoking all together?
H. Perold
Sources:www.healthypet.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Smoking isn't just harmful to children, but to pets as well. I guess you could say it is another form of animal cruelty. And more so than dogs, cats end up dying earlier in their life because of it. When people smoke in their house, poisonous chemicals are spread everywhere including the kitchen, on furniture, and even your bed; all places where animals roam.. But cats clean themselves more than dogs do, and transmit this harmful chemicals throughout their body, mainly their stomach. Just recently, government studies have found out why more and more cats have been dying from stomach cancer.. And the truth is alarming.
http://www.thebluestate.com/article09-16-02smoking.htm

http://www.anmlangls.org/smokers.htm

http://www.secondhandsmokesyou.com/news ... umbian.php
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door