Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3244825
frodo quin schreef:Neen, dat bedoel ik helemaal niet, maar ik zie een hond die achter hoge stevige hekken zit waar die niet uit kan niet als gevaarlijker dan eentje die los loopt. Idem met een hond met een degelijke muilkorf om die zowel met een tuig als een halsband aangelijnd is en een loslopende hond. Als je de gepaste veiligheidsmaatregelen treft (afhankelijk van het individu) haal je imo het risico weg. En ja, het is niet compleet onmogelijk dat beide lijnen het begeven en de muilkorf ook nog eens stuk gaat, maar is het meer onwaarschijnlijk dan dat een lieve hond eens niet zo lief is?

Waarom is het minder erg als een hond mijn kat doodbijt dan wanneer die hond mijn hond doodbijt? Ik ben het daar dus absoluut niet mee eens, maar misschien begrijp ik je wel verkeerd.
Je eerste paragraaf: voor mij zit het verschil hem in de intentie. Een normale, sociale hond kan uiteraard ook lelijk doen. In alle vormen en maten. Maar in de regel is dat met gevolgen die te overzien zijn. Een schermutseling tussen twee honden is vaak vooral herrie, soms wat gaatjes en slechts in een heel enkel geval onverwachts veel schade. Een hond die dagelijks woest over het tuinhek hangt naar alle honden die voorbij komt zal in geval van kunnen ontsnappen onnoemelijk veel schade aanrichten. Neem daarbij ook nog raskenmerken (formaat, zelfstandigheid, agressie, vechtaanleg, bouw enz) en je hebt ook nog eens een verschil in resultaat qua schade.
In alle eerlijkheid, een boomertje dat achter een hek zo woest doet als de sarplanic, daar lach je om, een teckel die moorddadig op je afkomt is geen pretje, maar die zal mijn herder niet zo razend snel om zeep helpen. Maar een hond die groot, sterk, gefokt op zelfstandigheid en/of agressie enz, daar geeft een hek mij géén veiligheidsgevoel, omdat ik weet wat het gevolg zal zijn als het hek per ongeluk open staat. Dat maakt voor mij het grote verschil in gevaarlijkheid.


Waarom het minder erg is als een hond een kat doodbijt? Dat is niet minder erg! De consequenties zijn anders.
In jou eerste post dat je de jacht noemde, noemde je konijnen. Ik vind het vreselijk als een konijn doodgebeten wordt. Daarom houden wij Oscar aangelijnd en doen we ALLES om het te voorkomen. Geloof me als ik zeg dat ik dat super belangrijk vind en wij hier ons uiterste best doen om het te voorkomen. Máár, als Oscar onverhoopt, ondanks ál onze pogingen om het wilde konijn veilig te houden er toch eentje pakt, dan is dat het. Er is een konijn dood. Er geen eigenaar die verdrietig is, er is geen eigenaar met een trauma.

Bij katten, tja, dan begeef ik me vast op glad ijs. Laat ik voorop stellen dat wij ook bij katten (Oscar jaagt op alles en gaat voor de kill) er ALLES aan doen om het te voorkomen. Altijd aangelijnd, goed materiaal, workshops en trainingen om zijn jachtdrang beheersbaar en controleerbaar te houden, altijd opletten. Tot nog toe met 100% resultaat want hij heeft nog nooit een kat met een haartje gekrenkt. Maar ik ben degene die roept 100% bestaat niet, dus de kans bestaat dat ie ooit toch eens succes zal hebben om welke reden ook.
Dan denk ik, na ALLES te hebben gedaan om het te voorkomen, dikke doei. Als een katteneigenaar beslist om zijn kat los buiten te laten, dan hoort daar een zeker risico bij. Aanrijdingen, gevechten tussen katten, problemen met honden. Is dat een vrijbrief voor honden om katten te pakken? Zeker niet! Hoe oneens ik het ook ben met loslopende katten. Maar zoals het mijn verantwoording is dat niemand last heeft van mijn hond, is het de verantwoording van een katteneigenaar om te zorgen dat niemand last heeft van zijn kat en zijn kat veilig is.

Ik vind dat dus appels en peren vergelijken met de situatie van een hond die aangelijnd uitgelaten wordt, onder controle en toezicht van de eigenaar, welke aangevallen wordt door een hond die al bewezen agressief gedrag vertoont en die ontsnapt door een openstaand tuinhek. Waarbij de eigenaar achteraf ook nog eens geen verantwoording neemt.
Het is ook appels en peren vergelijken om te zeggen dat je jagende honden dan ook maar in moet laten slapen. Jagen is veel eenvoudiger te voorkomen. Op katten na (en lang niet alle jagende honden jagen op katten) kun je in de stad heel makkelijk dieren vermijden. Ik kom weken achter elkaar geen andere dieren dan honden en katten tegen. Eenden en watervogels zijn misschien een ding, Oscar jaagt niet op vogels, maar dat zou lastig wezen in de stad. Konijnen, hazen, herten, reeën, no problem, die vermijden we reuze makkelijk. Prima te doen. Maar in de stad met je hond-agressieve hond andere honden vermijden is onmogelijk. Enkel als je tot de weinige gelukkigen behoort die dicht genoeg bij huis een uitgestorven uitlaat plek heeft, maar waar vind je die nog in Nederland?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3244833
Voor mij geeft een hek absoluut geen veilig gevoel meer. Nelson werd aangevallen door een hond achter een hoog hek maar het beest kwam eroverheen. Ik weet niet meer hoe hoog een hek moet zijn om honden echt te stoppen, als ze grip krijgen en echt willen vermoorden is er echt meer nodig dan een hek.

Een paar straten verder zit een bordeaux-dog in een kennel. Elke keer als ik daar langs liep dacht ik 'wat als hij er een keer overheen komt?' Maar het hek gaf me een gevoel van veiligheid en ik bleef er langs lopen. Tot op een dag de kennel open stond, en voor ik dat goed en wel besefte hing dat bakbeest aan Nelson. De eigenaar had niet goed afgesloten. Dat besefte hij en hij was er voor er schade ontstond maar als hij daar niet was geweest en zijn hond had gegrepen... :-X ik wil er niet eens aan denken.

Oftewel: hekken en kennels geven schijnveiligheid als ze geen degelijke sluis bevatten.
Ik ben het met Kaela eens, honden die zo agressief reageren op alles wat langs loopt komen niet een gezellig praatje maken als ze een keer losbreken. Iets wat mijn labrador wel zou doen als hij los zou breken uit de tuin. Hij kan ook gepest en getreiterd worden en uithalen maar echt vreselijke schade toebrengen zal hij niet doen. Hij heeft inmiddels twee keer bewezen niet eens terug te bijten.

Loslopende katten, tja.. Ik heb er twee. Ze lopen overdag buiten en dat geeft risico. Risico op aanrijdingen met verkeer, op schietende jagers en ook op bijtende honden. Wil ik geen risico dan moet ik ze binnen laten of aan een lijntje buiten laten. Je kan moeilijk alle honden een aanlijn- en muilkorfplicht geven omdat katten vogelvrij zijn.

Wild is een ander verhaal. Ik heb een jachthond (labrador) en daar heb je dus rekening mee te houden.
#3244838
Kaela schreef:Je eerste paragraaf: voor mij zit het verschil hem in de intentie. Een normale, sociale hond kan uiteraard ook lelijk doen. In alle vormen en maten. Maar in de regel is dat met gevolgen die te overzien zijn. Een schermutseling tussen twee honden is vaak vooral herrie, soms wat gaatjes en slechts in een heel enkel geval onverwachts veel schade. Een hond die dagelijks woest over het tuinhek hangt naar alle honden die voorbij komt zal in geval van kunnen ontsnappen onnoemelijk veel schade aanrichten. Neem daarbij ook nog raskenmerken (formaat, zelfstandigheid, agressie, vechtaanleg, bouw enz) en je hebt ook nog eens een verschil in resultaat qua schade.
In alle eerlijkheid, een boomertje dat achter een hek zo woest doet als de sarplanic, daar lach je om, een teckel die moorddadig op je afkomt is geen pretje, maar die zal mijn herder niet zo razend snel om zeep helpen. Maar een hond die groot, sterk, gefokt op zelfstandigheid en/of agressie enz, daar geeft een hek mij géén veiligheidsgevoel, omdat ik weet wat het gevolg zal zijn als het hek per ongeluk open staat. Dat maakt voor mij het grote verschil in gevaarlijkheid.

Wel daar voelen we het waarschijnlijk gewoon anders aan, of toch deels, want het probleem is dat velen niet hun verantwoordelijkheid nemen en een gevaarlijke hond de mogelijkheid geven om te ontsnappen met alle gevolgen van dien. Als je echter weet dat de afsluiting dik in orde is, ben je dan nog bang? Nuja, ik reken daar niet wat onrustig onder, want als iemand tegen je tekeer gaat blijf je natuurlijk niet super relaxed. En een hek laten openstaan is niet je voorzorgen nemen en makkelijk te vermijden als je daar attent op bent.

Een vriendin van mij heeft een pension en haar kleine hond is doodgebeten door een heel sociale hond van een doorsnee ras, die notabene al enkele dagen in de groep verbleef (aparte kennels voor de nacht en middagdutje, maar verder in groep in losloopweides), dat is dus zo'n voorbeeld van nooit 100% zekerheid. /b]

Waarom het minder erg is als een hond een kat doodbijt? Dat is niet minder erg! De consequenties zijn anders.
In jou eerste post dat je de jacht noemde, noemde je konijnen. Ik vind het vreselijk als een konijn doodgebeten wordt. Daarom houden wij Oscar aangelijnd en doen we ALLES om het te voorkomen. Geloof me als ik zeg dat ik dat super belangrijk vind en wij hier ons uiterste best doen om het te voorkomen. Máár, als Oscar onverhoopt, ondanks ál onze pogingen om het wilde konijn veilig te houden er toch eentje pakt, dan is dat het. Er is een konijn dood. Er geen eigenaar die verdrietig is, er is geen eigenaar met een trauma.

Ik noemde katten en konijnen als jachtobject, dit omdat veel mensen er niet zo mee lijken in te zitten als het niet iemand zijn huisdier is. Ik geloof dat je er alles aan doet om te zorgen dat Oscar geen doden veroorzaakt, zowel onder de tamme als onder de wilde populatie. Voor mij is het verdriet/trauma van de bijhorende mens iets heel erg, maar het maakt het voor mij niet minder erg als er geen mens om dat dier geeft. Ik vermoed dat daar onze andere kijk grotendeels vandaan komt.

Bij katten, tja, dan begeef ik me vast op glad ijs. Laat ik voorop stellen dat wij ook bij katten (Oscar jaagt op alles en gaat voor de kill) er ALLES aan doen om het te voorkomen. Altijd aangelijnd, goed materiaal, workshops en trainingen om zijn jachtdrang beheersbaar en controleerbaar te houden, altijd opletten. Tot nog toe met 100% resultaat want hij heeft nog nooit een kat met een haartje gekrenkt. Maar ik ben degene die roept 100% bestaat niet, dus de kans bestaat dat ie ooit toch eens succes zal hebben om welke reden ook.
Dan denk ik, na ALLES te hebben gedaan om het te voorkomen, dikke doei. Als een katteneigenaar beslist om zijn kat los buiten te laten, dan hoort daar een zeker risico bij. Aanrijdingen, gevechten tussen katten, problemen met honden. Is dat een vrijbrief voor honden om katten te pakken? Zeker niet! Hoe oneens ik het ook ben met loslopende katten. Maar zoals het mijn verantwoording is dat niemand last heeft van mijn hond, is het de verantwoording van een katteneigenaar om te zorgen dat niemand last heeft van zijn kat en zijn kat veilig is.

Ik deel je mening dat katten niet vrij naar buiten horen en dat de risico's iets is wat je als eigenaar op voorhand weet (wat niet maakt dat het voor die mensen ook heel verdrietig is als hun kat iets overkomt), maar daar kan de kat niets aan doen. Eén van de belangrijkste redenen waarom ik vind dat een kat niet vrij naar buiten hoort is omdat ik van mening ben dat een huisdier niet het recht heeft om wilde (of andere) dieren te vermoorden en als je mijn kat de kans geeft gaat die ook voor de kill bij een vogel. Maar ik kan niet met mijn katten aangelijnd gaan wandelen in mijn omgeving, want de kans dat we een hond tegen komen, met alle gevolgen van dien is best groot. Nu is dat ook niets voor Wolf hoor.

Ik vind dat dus appels en peren vergelijken met de situatie van een hond die aangelijnd uitgelaten wordt, onder controle en toezicht van de eigenaar, welke aangevallen wordt door een hond die al bewezen agressief gedrag vertoont en die ontsnapt door een openstaand tuinhek. Waarbij de eigenaar achteraf ook nog eens geen verantwoording neemt.

Ik weet niet goed hoe je het bedoelt, maar als je denkt dat ik jou met de eigenaar van die hond vergelijk dan kan ik je verzekeren dat dat niet zo is. Hier gaat het om een onverantwoordelijke eigenaar en dat is imo ook het echte probleem, niet zozeer de hond.

Het is ook appels en peren vergelijken om te zeggen dat je jagende honden dan ook maar in moet laten slapen. Jagen is veel eenvoudiger te voorkomen. Op katten na (en lang niet alle jagende honden jagen op katten) kun je in de stad heel makkelijk dieren vermijden. Ik kom weken achter elkaar geen andere dieren dan honden en katten tegen. Eenden en watervogels zijn misschien een ding, Oscar jaagt niet op vogels, maar dat zou lastig wezen in de stad. Konijnen, hazen, herten, reeën, no problem, die vermijden we reuze makkelijk. Prima te doen. Maar in de stad met je hond-agressieve hond andere honden vermijden is onmogelijk. Enkel als je tot de weinige gelukkigen behoort die dicht genoeg bij huis een uitgestorven uitlaat plek heeft, maar waar vind je die nog in Nederland?


Bij ons was het waar ik vroeger woonde geen probleem om andere honden te vermijden, katten al iets moeilijker en andere dieren lukte niet. Nu had ik gelukkig een hond die sociaal was met alle dieren, behalve honden (veel lawaai en gedoe, maar niet snel bijten gelukkig), dus het hangt er maar vanaf waar je woont. Ik wil wel duidelijk stellen dat ik niet van mening ben dat honden die jagen ingeslapen moeten worden, het was een vraag naar jou toe. Mijn punt hierbij is dat als je de slachtoffer hond vervangt door een ander dier of je dan nog vind dat de hond ingeslapen moet worden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3244862
Kleine hondjes zijn kwetsbaar. Die zijn doodgebeten waar een grote hond slechts wat schade heeft. Ik vind dat dan toch een moeilijk voorbeeld om te zeggen "elke hond is even gevaarlijk".

Maar om op je vraag terug te komen: ben je gerust als het hek in orde is? Het antwoord daarop is Nee. Met een hoofdletter, want in het geheel. Ik ben ook niet gerust als de pitbull van hier verderop voorbij loopt met een enorm zware halsband en lijn. Ik vertrouw niet meer op hekken en lijnen, ook al zijn ze in principe in orde. Het instinct van dat soort honden is zo sterk, die wachten op élke kleine kans die ze krijgen en ik heb te vaak gezien en gehoord dat die kans er soms ook is. Zoals bij Hope waarbij de hond over een heel hoog hek sprong, zoals bij Oscar waarbij een hond (godzijdank een redelijk kleine en konden wij zelf nog ingrijpen voor er veel schade was) zich tóch los trok en hem aanviel. En zo zijn er zoveel voorbeelden.

En waarom ik ook niet gerust ben? Omdat Oscar ten dode is opgeschreven als hem gebeurd wat Daantje is gebeurd. Want Oscar laat zich in het geheel niet behandelen en heeft al een trauma van hier tot Tokio van de dierenarts. Wij zouden nog maar een optie hebben en dat is hem uit zijn lijden verlossen. Omdat een ander niet goed oplet, de lijn laat slippen, het hek 1 keer niet goed afsluit enz. Dat zal mijn hond zijn leven kosten.

Overigens heb ik mezelf nog niet duidelijk genoeg uitgedrukt over het verschil van een wild konijn versus een aangelijnde hond die uitgelaten wordt. Het wilde konijn dat doodgebeten wordt is niet minder erg, de consequenties van een dier met een liefhebbend baasje aanvallen zijn nog erger. Het leven van elk dier weegt absoluut even zwaar (waarom denk je dat ik al die moeite doe!), er komt alleen nóg meer bij kijken als er een baasje bij hoort die getraumatiseerd en verdrietig is. Bijna hetzelfde en toch een groot verschil, ik hoop dat ik dat nu duidelijker heb uitgelegd.

Over niet met je katten naar buiten kunnen aan een lijntje? Tja, ik vind dat elke hondenbaas zich zou moeten gedragen als wij (aanlijnen waar dit hoort, aangelijnd houden indien nodig) en dan zou het best kunnen. Maar dat vind ik toch een andere discussie als met je hond kunnen wandelen zonder levensgevaar. Binnenkatten gaan op de kattenbak, honden moeten in de regel uitgelaten worden om hun behoeftes te doen.

(ik heb het zo gedaan, weer quoten was niet handig)
#3244870
Ik vind het ook een verschil. En niet omdat het leven van een hond of zelfs mens mij meer waard is dan een kat of eender welk wild dier.
Het verschil zit hem in wat dat wil zeggen over de hond in kwestie. Over de drijfveer achter dat gedrag en wat dat wil zeggen over de toekomst.

Een hond die naar een mens of andere hond bijt met de bedoeling echt te verwonden of zelfs te doden, heeft een aggressie in zich die iets heel anders is dan een jachtinstinct.

Toch vind ik ook dat Frodo quin een punt heeft.
Katten zou je ook prima zonder gevaar voor zijn leven moeten kunnen uitlaten, net als kleine hondjes. En dat is niet echt het geval.
Het argument dat honden moeten uitgelaten worden en katten niet, vind ik onzin. Ook een hond kan je op een bepaalde plaats zijn behoefte laten doen. De reden waarom je je hond uitlaat is een andere. Er zijn trouwens ook honden zat die nooit uitgelaten worden. Niet dat dat wenselijk is natuurlijk... En of dat eigenlijk voor katten niet geldt, is maar de vraag. Het is gewoon niet eenvoudig om een doorsnee kat uit te laten. Het is nu eenmaal een heel andere diersoort.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3244873
pearlsofpassion schreef:Ik vind het ook een verschil. En niet omdat het leven van een hond of zelfs mens mij meer waard is dan een kat of eender welk wild dier.
Het verschil zit hem in wat dat wil zeggen over de hond in kwestie. Over de drijfveer achter dat gedrag en wat dat wil zeggen over de toekomst.

Een hond die naar een mens of andere hond bijt met de bedoeling echt te verwonden of zelfs te doden, heeft een aggressie in zich die iets heel anders is dan een jachtinstinct.

Toch vind ik ook dat Frodo quin een punt heeft.
Katten zou je ook prima zonder gevaar voor zijn leven moeten kunnen uitlaten, net als kleine hondjes. En dat is niet echt het geval.
Het argument dat honden moeten uitgelaten worden en katten niet, vind ik onzin. Ook een hond kan je op een bepaalde plaats zijn behoefte laten doen. De reden waarom je je hond uitlaat is een andere. Er zijn trouwens ook honden zat die nooit uitgelaten worden. Niet dat dat wenselijk is natuurlijk... En of dat eigenlijk voor katten niet geldt, is maar de vraag. Het is gewoon niet eenvoudig om een doorsnee kat uit te laten. Het is nu eenmaal een heel andere diersoort.
Als jouw kat aan een lijntje loopt moet die kat eenzelfde zekerheid hebben op een risico-vrije wandeling als mijn hond aan een lijntje. Maar als een kat losloopt, je geen controle hebt over het gedrag en een kat wellicht in de persoonlijke zone komt van een aangelijnde hond, tja. Dan kan je in mijn ogen niet garanderen dat het goed afloopt. Als ik mijn hond los op andermans aangelijnde bullebak laat afstormen kan het tenslotte ook gebeuren dat hij gegrepen wordt. Kwestie van aanlijnen dus.
In die zin hebben loslopende katten en loslopende honden gewoon een groter risico, je hebt namelijk geen controle.

Verder ben ik het echt eens met Kaela, hekken, lijnen en tuigjes vertrouw ik niet meer. Het is allemaal fijn totdat het mis gaat. En bij honden die dusdanig agressief zijn, gaat het dan ook echt goed mis.
#3244877
Als jouw kat aan een lijntje loopt moet die kat eenzelfde zekerheid hebben op een risico-vrije wandeling als mijn hond aan een lijntje. Maar als een kat losloopt, je geen controle hebt over het gedrag en een kat wellicht in de persoonlijke zone komt van een aangelijnde hond, tja. Dan kan je in mijn ogen niet garanderen dat het goed afloopt. Als ik mijn hond los op andermans aangelijnde bullebak laat afstormen kan het tenslotte ook gebeuren dat hij gegrepen wordt. Kwestie van aanlijnen dus.
In die zin hebben loslopende katten en loslopende honden gewoon een groter risico, je hebt namelijk geen controle.

Verder ben ik het echt eens met Kaela, hekken, lijnen en tuigjes vertrouw ik niet meer. Het is allemaal fijn totdat het mis gaat. En bij honden die dusdanig agressief zijn, gaat het dan ook echt goed mis.
Ja, zou moeten. Maar is volgens mij echt niet het geval...
Zeker niet als honden te pas en onpas overal loslopen...
Gebruikersavatar
Door Hope
#3244879
pearlsofpassion schreef:Ja, zou moeten. Maar is volgens mij echt niet het geval...
Zeker niet als honden te pas en onpas overal loslopen...
Oké, dat snap ik. Nee, zolang mensen zich niet aan geschreven en ongeschreven wetten houden is dat een utopie. Maar dan moet ik toch weer denken aan Nelson en die klapkaak en vraag ik me af of een klein, op te tillen hondje, niet toch veiliger is dan een grotere hond.
#3244883
Het spijtige is dat je een kat die bang is ook niet gewoon in je armen houdt.
Als je niet weet wat je kan verwachten liggen je armen en je decolté open, ben je de kat kwijt en loopt die zich op te hangen in de lijn. In het beste geval!
En ze vluchten ook niet allemaal in een boom. ;)

Maar goed, we wijken.een beetje af. :)
#3244884
Kaela, ik heb het al gezegd, maar het is blijkbaar niet goed overgekomen: niet elke hond is imo even gevaarlijk, het is aan diegene die verantwoordelijk is voor het dier om er voor te zorgen dat het risico van een gevaarlijke hond op die manier wordt ingeperkt dat hij geen gevaar voor de omgeving vormt. Als jij met je wagen rijdt heb je een moordwapen in handen, je kan niet garanderen dat je nooit iemand gaat doodrijden, maar je kan wel je uiterste best doen om dat te voorkomen. Hetzelfde gaat in mijn ogen op voor een hond, alleen ga je daar ongelukken beter kunnen voorkomen.

Wat betreft de hond die Nelson aanviel ligt het probleem imo anders. Het ging hier niet om een eigenaar die zich onverantwoordelijk gedroeg, maar om een eigenaar die niet wist dat de hond hondagressief was. Zet daar nog eens bij dat het beestje waarschijnlijk nog niet op zijn effen was na een verblijf in het asiel en verhuis en dat er een eerder lage afsluiting was en het gevolg kennen we jammer genoeg. Ik zeg eerder lage, want voor een hond die er niet over wil is 1,50m misschien niet te laag, maar voor een eerder grote gezonde iet wat atletische hond is dat geen probleem. Mijn lookalike labje sprong indertijd van enthousiasme als we thuis kwamen op haar ren en als ze er bovenop geraakt kan ze er natuurlijk ook over, die ren was 1,85m hoog.

Een kat aan een tuigje uitlaten is zoals PoP zegt niet voor elke kat, hangt van het karakter af, maar je moet maar eens op een kattenforum kijken en dan zie je dat het nu ook weer niet uitzonderlijk is, zelfs bij katten die het niet vanaf hun kittentijd gewend zijn. En kleine hondjes moet je ook niet vergeten natuurlijk, die kunnen ook prima op een kattenbak, maar dat wil niet zeggen dat zij ook niet veilig de straat op moeten kunnen. En die wilde dieren die hebben zelfs helemaal de optie niet om lekker binnen, buiten het bereik van honden te blijven.

De gevaren voor een aangelijnde kat zijn echt niet min, want je hebt veel honden die katten doden als ze de kans krijgen en een lijn kan breken, je kunt tegelijk de hoek omlopen, de lijn kan uit de handen getrokken worden of de hond is gewoon niet aangelijnd. Een kat is ook met één flinke beet van een grote hond eraan als je een beetje pech hebt.

Ik ben het wel met jullie eens dat het niet om exact hetzelfde gedrag gaat, maar het heeft wel dezelfde gevolgen, namelijk een leven dat in gevaar is. Ik ben het trouwens niet helemaal van overtuigd dat de drang om een andere diersoort te doden noodzakelijk heel anders is dan die om een hond te doden. Ik heb al gedrag gezien van hey daar loopt mijn ontbijt, maar ook een veel intensere fixatie die helemaal niets te maken heeft met eten, enkel met doden. In hoever er in die gevallen dan een verschil is?
Door Lizzy
#3244919
Ik ben geneigd het met frodo quin eens te zijn. Een hond is een hond. En in potentie kan iedere hond een andere hond dood maken. En als je een normale niet agressieve hond hebt laat je die bij wijze van overal los. En als je een hond hebt die in bepaalde situaties geintjes flikt, lijn je 'm in die situaties aan en als je een gevaarlijke hond heb doe je die aan de riem uitlaten met een muilkorf om. En als je echt een rete-agressieve gevaarlijke hond hebt zet je deze thuis misschien achter een groot fors hek waar je (bij wijze van he) stroom op zet en waar een dubbele sluitdeur in zit. En die is dan niet meer gevaarlijk dan die niet agressieve hond die zijn dikke poten wel eens op een gillende Tjiewaawaa kan zetten en waarbij het diertje dan het loodje legt.

Ik heb dus helemaal geen problemen met mensen die 6 gevaarlijke Rottweilers houden of mijn part 10 gevaarlijke Pitbulls. Zo lang ze hun verantwoordelijkheid maar nemen. En ik vind het dus een beetje onzinnig om te stellen "ja maar het hek kan falen". Ja, de hond van de buurman (een Labrador van 60 kg) kan ook een keer falen in zijn schattigheid en een ander hondje om zeep helpen door bijv. zijn veel te dikke lompe poten op een Teckelbaby te parkeren, dat is het risico van het vak. Een klein hondje is super kwetsbaar en de kans dat zo'n hondje door een toch niet agressieve hond om zeep wordt geholpen is ook altijd aanwezig. Daar hoef je dus niet perse een gemene Pitbull voor te zijn.

Ik vind de vergelijking met een auto dan ook wel sterk gekozen.

En de keren dat het fout is gegaan liep er een hertenvrouwtje met 6 agressieve loslopende Amstaffs die het op een Labrador gemunt hadden. Vier Rottweilers achter een peuterhekje. Een Amstaff uit het asiel die over het hek heen sprong en Nelson greep. Een vechtmachine die in het losloopbos bedenkt "jij moet dood" toen ie mijn Fritzi zag. En wat er precies is gebeurd met die Sarplaninac en hoe ie uit hun tuin is gekomen: ik weet het niet maar maatregelen om die hond in hun eigen tuin te houden hebben ze in ieder geval niet genomen (niet goed genoeg) want hij ging Daantje achterna, met alle gevolgen van dien. Allemaal situaties waarbij de eigenaar geen gepaste maatregelen had genomen, allemaal situaties waarbij eigenaren zichzelf overschatte en hun hond onderschatte. Allemaal situaties waarbij de eigenaren kennelijk geen flets idee hadden wat ze in huis hadden gehaald.

Van mij hoeft echt niet iedereen een Labrador te kopen. Maar als je dus een Sarplaninac koopt, dan zorg je ervoor dat hij je tuin niet uit kan. Klaar. En dan kun je roepen "een ongeluk zit in een klein hoekje". Ja, dat is zo maar nogmaals, laten we dan gewoon helemaal stoppen met het fenomeen hond, want morgen kan Oscar toch in de gelegenheid komen een kat te killen. Die van mij trouwens idem hoor, wij hebben hier nog steeds 1 kat die volgens mij levensmoe is. Hij begeeft zich met grote regelmaat bij mij in de tuin en ik ga 's morgens als eerste de tuin in om ervoor te zorgen dat katlief eerst de tuin kan verlaten. Want zouden mijn vier honden er achteraan gaan en zouden ze hem te pakken krijgen is het definitief einde kat. Niet omdat het moordlustige gemene klote honden zijn, maar omdat er gewoon niks leukers is dan met vier honden achter een snel wegschietend wezen aan te rennen dat niet tot het gezin behoort.

Dus ja, een ongeluk kan altijd plaats vinden, maar dat is voor mij absoluut geen reden om maar te stellen dat iedere agressieve hond een roze spuit moet krijgen. Iedere agressieve hond moet een verstandige baas hebben. En die zijn er echt wel.

Nog niet zo lang geleden liep er een stel met een Amstaff door het bos. De hond had een riem om en een muilkorf. En hij liep door een losloopbos en van mij mag ie. Maar ik keek de eigenaren kennelijk dermate vreemd aan dat ze me vroegen of er iets was. Ik zei "dat zie je niet vaak, Amstaff's met een riem om en een muilkorf" waarop hij me zei "hij is niet zo sociaal met andere honden, niet dat hij ze vermoord hoor, maar we vinden het ook wel eens lekker om een boswandeling te maken. Kan ie lekker andere geurtjes opsnuiven". Echt, totaal geen problemen mee. Ik vind dat ze de juiste maatregelen hebben genomen en van mij mogen ze daar elke dag lopen. En zo loopt er nog een dame die beide van haar Engelse Staffords altijd aan de riem heeft in het losloopbos want haar ene Stafford is niet altijd even sociaal met andere honden. Echt nul nada problemen met die mevrouw.

Maar als ik nou verdomme dezelfde kloterige vechtmachine die mijn Fritzi heeft geprobeerd het leven uit te helpen de dag erna WEER gewoon los in het bos zie lopen, kijk, dan gaan bij mij echt alle lichten uit en krijg ik de neiging om iemand zijn nek om te draaien. Dat is gewoon zo verschrikkelijk onverantwoordelijk. En daar hebben we er helaas meer van. En daar zit wat mij betreft de crux. Alles valt of staat bij de herseninhoud/verantwoordelijkheidsgevoel van de eigenaar van zo'n hond.

En laten nu vaak de mensen met de kleinste herseninhoud en/of het laagste verantwoordelijkheidsgevoel/nul verstand hebben van hondengedrags en dat ook niet willen hebben een hond aanschaffen van een agressief type :-X . Ja, da's nog wel even een issue, dat weet ik ook niet 1, 2, 3 op te lossen :-X
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3244920
frodo quin schreef:Kaela, ik heb het al gezegd, maar het is blijkbaar niet goed overgekomen: niet elke hond is imo even gevaarlijk, het is aan diegene die verantwoordelijk is voor het dier om er voor te zorgen dat het risico van een gevaarlijke hond op die manier wordt ingeperkt dat hij geen gevaar voor de omgeving vormt. Als jij met je wagen rijdt heb je een moordwapen in handen, je kan niet garanderen dat je nooit iemand gaat doodrijden, maar je kan wel je uiterste best doen om dat te voorkomen. Hetzelfde gaat in mijn ogen op voor een hond, alleen ga je daar ongelukken beter kunnen voorkomen.

De conclusie is dat wij van mening verschillen. Jij gelooft er in dat je een hond goed kunt managen om te voorkomen dat hij iets doet, ik niet. Niet voldoende.

Wat betreft de hond die Nelson aanviel ligt het probleem imo anders. Het ging hier niet om een eigenaar die zich onverantwoordelijk gedroeg, maar om een eigenaar die niet wist dat de hond hondagressief was. Zet daar nog eens bij dat het beestje waarschijnlijk nog niet op zijn effen was na een verblijf in het asiel en verhuis en dat er een eerder lage afsluiting was en het gevolg kennen we jammer genoeg. Ik zeg eerder lage, want voor een hond die er niet over wil is 1,50m misschien niet te laag, maar voor een eerder grote gezonde iet wat atletische hond is dat geen probleem. Mijn lookalike labje sprong indertijd van enthousiasme als we thuis kwamen op haar ren en als ze er bovenop geraakt kan ze er natuurlijk ook over, die ren was 1,85m hoog.

Maar hoe kun jij dan van mij vragen of ik mij gerust voel door een goed hek? Een beetje hond komt over 2 meter heen en hoger zijn hekken in de regel niet. Dus, wat je hier zelf zegt, een hek zorgt niet voor veiligheid. Want een agressieve hond, zal gemotiveerd genoeg zijn om er overheen te komen.

Een kat aan een tuigje uitlaten is zoals PoP zegt niet voor elke kat, hangt van het karakter af, maar je moet maar eens op een kattenforum kijken en dan zie je dat het nu ook weer niet uitzonderlijk is, zelfs bij katten die het niet vanaf hun kittentijd gewend zijn. En kleine hondjes moet je ook niet vergeten natuurlijk, die kunnen ook prima op een kattenbak, maar dat wil niet zeggen dat zij ook niet veilig de straat op moeten kunnen. En die wilde dieren die hebben zelfs helemaal de optie niet om lekker binnen, buiten het bereik van honden te blijven.

De gevaren voor een aangelijnde kat zijn echt niet min, want je hebt veel honden die katten doden als ze de kans krijgen en een lijn kan breken, je kunt tegelijk de hoek omlopen, de lijn kan uit de handen getrokken worden of de hond is gewoon niet aangelijnd. Een kat is ook met één flinke beet van een grote hond eraan als je een beetje pech hebt.

Het vervelende is dat je niet de hele wereld aan alles en iedereen aan kan passen. Ik vind dat honden aangelijnd moeten zijn, daar waar de regels dit vereisen. Meer kun je niet doen, als het dan nóg te onveilig zou zijn om met je kat buiten te gaan, dan is dat buiten de macht van mensen. En ik heb al aangegeven dat van mij katten aan een lijntje veilig buiten zouden moeten kunnen komen. Ik heb daar geen bezwaar tegen, als jij veilig met je kat over straat kan, kan ik dat met mijn hond (groot of klein). En als alle katten enkel aangelijnd buiten komen, dan heb ik een stuk minder een probleem met Oscar, dus ik zou er persoonlijk ook nog eens blij van worden.

Ik ben het wel met jullie eens dat het niet om exact hetzelfde gedrag gaat, maar het heeft wel dezelfde gevolgen, namelijk een leven dat in gevaar is. Ik ben het trouwens niet helemaal van overtuigd dat de drang om een andere diersoort te doden noodzakelijk heel anders is dan die om een hond te doden. Ik heb al gedrag gezien van hey daar loopt mijn ontbijt, maar ook een veel intensere fixatie die helemaal niets te maken heeft met eten, enkel met doden. In hoever er in die gevallen dan een verschil is?
Ik vind de drang om een soortgenoot te doden compleet anders dan de drang van een roofdier om zijn prooi te vangen. Precies wat je zegt, bij het ene is er een trigger om te willen eten, daar zijn het roofdieren voor. Bij de ander is er enkel de fixatie om te doden. Dat is niet natuurlijk. Zelfs als in de natuur soortgenoten elkaar doden dient dat een doel. Je roedel beschermen bij een indringer, je jongen beschermen tegen een nieuwe man die ze doden zal enz. Die fixatie om te doden enkel om het doden, heeft niets met enig doel te maken, alleen maar met een zeer sterke inwendige aandrang.
Door Lil
#3244925
Hekken mogen van de gemeente maar 1.80 m zijn, ik heb een trucje toegepast voor de 2 m die staat.

En nee ik geloof niet in innerlijke drang te doden bij honden. Volgens mij is het gewoon uit de hand gelopen territoriumdrift danwel wegjagen van wat niet in de roedel hoort (wolven doden vreemde wolven ook vaak).

Verder jazeker gevaarlijke honden kunnen prima veilig gehouden worden; probleem is dat men het niet doet. Afgesloten Ren met een dak erop in tuin met normale stevige schutting; moet wel vreemd gaan wil dat ooit tot incident leiden. Het KAN, maar ja 150 m van mijn woning is iemand doodgebleven toen hij door de bliksem werd getroffen.... Alles kan...
#3244928
@ Kaela: Oscar gaat toch ook ooit wel ergens los?
En wat als daar dan iemand met een kat aan een lijntje loopt?
Of mag dat dan gewoon niet?
En jij houdt Oscar dan nog heel vaak aan de lijn, omdat hij niet goed los kan. Maar sociale honden die onder appel staan gaan veel vaker los en dat vind ik maar logisch ook. En heel vele van die honden gaan ook achter een kat aan. Dat valt vaak niet onder appel staan...

Onze maatschappij is gewoon nog redelijk ingesteld om met je hond te kunnen gaan wandelen maar voor katten uit te laten is daarin geen plaats. En dat is uiteraard omdat het een vrij nieuw gegeven is. Omdat katten in den regel gewoon vrij lopen en niet uitgelaten worden.


Verder vind ik dat een ras veel kan zeggen maar je moet inderdaad naar de hond zelf kijken. En veel hangt af van zijn baas.
Toen ik klein was was er een meisje in mijn klas die een niet-sociale lab had. Dat bestaat ook!
Als je daar op bezoek ging, was het zelfmoord om bij die hond te gaan en dat maakte hij goed duidelijk ook.
Hoe het zo gekomen is, weet ik natuurlijk niet... Je kan natuurlijk elke hond om zeep krijgen...

Ik heb als kind wel eens een loslopende mechelaar tegengekomen die ontsnapte en de straat over gerend kwam. Die heeft niets gedaan.
Er waren echter ook 3 kleine honden die gewoon los op en af het erf liepen en echt wel letterlijk in je enkels gingen hangen als je voorbijkwam. Die waren expert in het ontwijken van schoppen... >:(
Als dat grote honden waren geweest, had dat natuurlijk een groter probleem geweest...

Ik ben in den regel wantrouwiger naar kleine dan naar grote honden. Ik heb het gevoel dat kleine hondjes gewoon uit het niets kunnen gaan bijten. Maar dat is vast gewoon omdat ik dat meer gezien heb.

Grote honden zoals Leonbergers en Newfies heb ik gewoon alleen nog maar lieve tegen gekomen. Ook als kind vond ik die geweldig.
In die zin zou ik zo'n Sarplaninac niet meteen als gevaarlijk inschatten. Als die compleet uit zijn plaat gaat wel natuurlijk... ::)
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3244931
Lil schreef:Hekken mogen van de gemeente maar 1.80 m zijn, ik heb een trucje toegepast voor de 2 m die staat.

En nee ik geloof niet in innerlijke drang te doden bij honden. Volgens mij is het gewoon uit de hand gelopen territoriumdrift danwel wegjagen van wat niet in de roedel hoort (wolven doden vreemde wolven ook vaak).

Verder jazeker gevaarlijke honden kunnen prima veilig gehouden worden; probleem is dat men het niet doet. Afgesloten Ren met een dak erop in tuin met normale stevige schutting; moet wel vreemd gaan wil dat ooit tot incident leiden. Het KAN, maar ja 150 m van mijn woning is iemand doodgebleven toen hij door de bliksem werd getroffen.... Alles kan...
Over die drang om te doden..
Heb je wel eens een échte "redzone" killer stafford gezien?
Ik wel namelijk. Alleen de blik in haar (het was nog een teefje ook ja) ogen al. Fixeren, en dan echt ziek fixeren, op vele meters afstand. Xavi was een week of 10 en het liefst moest hij morsdood. Ik vergeet het nooit weer.. wat een enge hond was dat. En die vrouw wilde haar socialiseren want dat deed CM ook dus haar hond moest bij onze pup. ::) Dat ging nog net goed.

2 jaar later is daar door een bruine stafford een pony dood gevreten.. ik heb zo mijn vermoedens.

Dat sociale honden vaker los mogen snap ik, niks leukers dan een hond die lekker kan rennen en vliegen. En ja, dat je dat doet op plekken waar het eigenlijk niet mag snap ik ook. Wat ik alleen niet snap is dat men dat ook midden in dorpen/steden en wijken doen waar het niet overzichtelijk is. Kan je hond nog zo onder appél staan, het zijn geen robots.
Ik zie mensen het er overal mee eens zijn en toch lees je zat op fora dat men zijn hond gewoon los laat lopen "want mijne doet echt niks". Dat is 1 van de meest ergerlijke dingen en in mijn ogen oorzaak 1 van al die ongelukken. Gewoon onverantwoord.

Misschien moet de tijd eens komen dat alles wat zo gevaarlijk is dat stroom, hekken en sluizen niet werken.. ingeslapen moet worden. Ongeacht het ras.
Als Xavi zo'n drang had over onze schutting te klimmen en er op uit te willen gaan om te moorden bij elke hond die langs loopt.. nou sorry maar dan is het klaar hoor. Dat kan toch niet? :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door