Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anneke V
#324360
Ik las in de bieb oa het 10 berichtjes lange thread van Lizzy, maar dit gaat vooral over sterilisatie...

Wat zijn eigenlijk de nadelen van castratie bij een reu, buiten mogelijke schildklierproblemen ???

Het is maar dat onze buren 2 gecastreerde Maltezers hebben & altijd tegen ons zagen dat wij onze Beagle ook moeten laten castreren omdat hij dan niet zo makkellijk zou gaan lopen ??? ??? ???

We hebben het aan onze dierenarts gevraagd, maar die vond het niet nodig, hij zei dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen...... ???
Door Ine
#324369
Eindelijk een da naar mijn hart!
Met dat lopen, bedoel je daarmee, op zoek gaan naar de teef, weglopen dus?
Of, dat er af en toe een vieze piemel is?
Door Peet
#324371
De 2 gecastreerde reuen die ik ken, worden allemaal aamgerand door intacte reuen.....denken dat het een loopse teef is geworden ofzo... ???..Ik vind het zielig...en vervelend wat Beau misdraagt zich dan ook... >:( >:(

Verder hoor je vaak dat ze vreetzakken worden, en dus snel dikke waggels kunnen worden... :-\.

Soms is er een gedrags- of medische noodzaak. Maar een normale gezonde hond castreren? Nee.... :(
Door Lizzy
#324372
NEUTERING MALE DOGS

The situation in dogs (male dogs), is not equivalent. It is no longer medically justifiable to castrate dogs for prevention of cancer. The overwhelming mass of data to the contrary can no longer be ignored, and publications are out there so that no veterinarian can use the excuse of ignorance. Castration predisposes to highly malignant prostatic cancer. Nearly all dogs afflicted with this nasty tumor are neutered individuals. Testicular cancers are very rare and almost always benign. Perianal adenoma can be treated by castration if and when it arises. It too is benign although messy.

I have always held that male-to-male dog-to-dog aggression is the only justification for castration. Many owners wish to castrate their male puppies thinking that all sorts of behavioral problems will be solved. Such roaming. Most of these behaviors can only be altered by husbandry and training. Others are convinced that by castrating their dog, they will be doing the right thing regarding 'population control' - the fact is, males do not have puppies, females do. Castration is the search for the "quick fix" for people who don't wish to invest the time and effort necessary to care for their dogs properly. And, it may help; if not, the obesity which develops may achieve the desired effect.

With large breeds, early castration often results in an animal with an insufficient breadth of chest for orthopedic health. Seeing the number of giant breeds that I do, I am very aware of the tragic effects of castration on young males. The narrow chests which result are inadequate to support the weight that so many neutered animals, male or female, put on. These dogs then have to develop a 'toe-out' stance, with valgus deformity of the carpus, in an attempt to broaden their base for weight bearing. Once you've seen the harm caused by this practice in person, you quickly change that 'knee-jerk' reaction so often seen, of 'neuter everything that breathes'. If you do choose to castrate your male dog, by all means wait until he is at least one year old for small to medium size breeds, or at least 2 years old for giant breeds.

Mary C. Wakeman, D.V.M.
©2003 for BREEDERVET

Dit is de mening van Mary Wakeman, dierenarts in de States. Ik weet niet of je gemakkelijk Engels leest, anders kan ik het wel even voor je vertalen. Maar goed, er staan hier en daar wat meningen van haarzelf tussen, maar de medische gevolgen mogen duidelijk zijn!
Door Supermax
#324381
Onze hond hebben wij dus vorig jaar laten castreren (medische reden) maar sinds die tijd is ie dus incontinent en moet dus enurace pillen slikken.
Nu hebben wij een Duitse Dog dus misschien geldt dit niet voor kleine rassen. En hebben wij waarschijnlijk gewoon pech gehad want het komt niet vaak voor bij reuen....
Ik heb zoiets als de hond niet vervelend is (= dominant worden) en constant achter de teefjes aangaat, laat hem dan lekker een echte vent blijven ;).
Groetjes,
Mieke
Door Lizzy
#324383
Ik vertaal het toch maar even snel. Ook voor de andere leden:
Lizzy schreef: NEUTERING MALE DOGS

The situation in dogs (male dogs), is not equivalent. It is no longer medically justifiable to castrate dogs for prevention of cancer. The overwhelming mass of data to the contrary can no longer be ignored, and publications are out there so that no veterinarian can use the excuse of ignorance. Castration predisposes to highly malignant prostatic cancer. Nearly all dogs afflicted with this nasty tumor are neutered individuals. Testicular cancers are very rare and almost always benign. Perianal adenoma can be treated by castration if and when it arises. It too is benign although messy.
Het is medisch absoluut niet meer gerechtvaardigd om reuen voor preventie van kanker te castreren. De overweldigde hoeveelheid gegevens die het tegendeel bewijzen: dat kan niet meer worden genegeerd. En er wordt genoeg over gepubliceerd dus iedere dierenarts zou hiervan op de hoogte moeten zijn. Castratie van de reu verhoogt de kans op de ontwikkeling van kwaadaardige prostaatkanker. Bijna alle honden die prostaatkanker hebben, zijn gecastreerde reuen. Testikel-kanker (balkanker) is zeer zeldzaam en bijna altijd goedaardig. Perianale adenoma kan door castratie behandeld worden, wanneer het zich voordoet. Maar ook Perianale adenoma is goedaardig (hoewel het er niet uit ziet).
I have always held that male-to-male dog-to-dog aggression is the only justification for castration. Many owners wish to castrate their male puppies thinking that all sorts of behavioral problems will be solved. Such roaming. Most of these behaviors can only be altered by husbandry and training. Others are convinced that by castrating their dog, they will be doing the right thing regarding 'population control' - the fact is, males do not have puppies, females do. Castration is the search for the "quick fix" for people who don't wish to invest the time and effort necessary to care for their dogs properly. And, it may help; if not, the obesity which develops may achieve the desired effect.
Ik heb agressie van reu tot reu altijd de enige rechtvaardiging gevvonden voor het castreren van een reu. Vele eigenaars laten hun reu-puppies castreren denkend dat alle soorten van gedragsproblemen zullen worden opgelost. Zoals het op pad gaan. Dit moet je eruit trainen/niet aanleren en castratie is geen oplossing. Anderen laten hun hond castreren onder het mom dat hij zich niet meer voort kan planten en mee kan werken aan de honden overbevolking. Reuen krijgen geen pups. Teven krijgen pups. Castratie is een snelle oplossing voor mensen die geen zin hebben om in hun hond te investeren. Het kAn helpen, castratie bij gedragsproblemen (en dit is natuurlijk zeer sarcastisch van de schrijfster bedoeld); de zwaarlijvigheid kan van je hond een dooie bankaardappel maken waardoor er inderdaad geen enkel gedragsprobleem meer vertoont (note: ik geef toe dat dooie bankaardappel wel een erg vrije intepretatie is van Lizzy zelf ;D).
With large breeds, early castration often results in an animal with an insufficient breadth of chest for orthopedic health. Seeing the number of giant breeds that I do, I am very aware of the tragic effects of castration on young males. The narrow chests which result are inadequate to support the weight that so many neutered animals, male or female, put on. These dogs then have to develop a 'toe-out' stance, with valgus deformity of the carpus, in an attempt to broaden their base for weight bearing. Once you've seen the harm caused by this practice in person, you quickly change that 'knee-jerk' reaction so often seen, of 'neuter everything that breathes'. If you do choose to castrate your male dog, by all means wait until he is at least one year old for small to medium size breeds, or at least 2 years old for giant breeds.

Mary C. Wakeman, D.V.M.
©2003 for BREEDERVET
Bij grote rassen resulteert een vroege castratie vaak in een reu met een ontoereikende borstbreedte. Dit zorgt voor orthopedische gezondheidsproblemen. Bij grote rassen is het echt tragisch om de gevolgen van te jong gecastreerde mannetjes te zien. De smalle borst resulteert in borstkassen die het gewicht van de hond niet kunnen dragen/steunen (dit geldt ook voor teefjes trouwens). Deze honden nemen een bepaalde houding aan om te compenseren - note Lizzy: en volgens mij staat er hier dat de hond met gespreidde tenen gaat staan. Wanneer u met eigen ogen de consequenties van deze praktijken heeft gezien, dan zal uw mening om alles wat ademhaalt maar te castreren snel herzien. Als u uw reu al zou willen castreren, wacht dan voor kleine en middelgrote rassen tenminste tot dat ze 1 jaar zijn en bij grote rassen totdat ze tenminste 2 jaar oud zijn.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 24 mei 2005, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Axel*
#324411
Ja, mijn dierenarts heeft het ook over verhoogde kans op prostaatkanker bij gecastreerde reuen. En dat zou ik de belangrijkste reden vinden om niet te castreren.
Door Anneke V
#324466
ine schreef: Eindelijk een da naar mijn hart!
Met dat lopen, bedoel je daarmee, op zoek gaan naar de teef, weglopen dus?
Of, dat er af en toe een vieze piemel is?

Op zoek naar een teef, weglopen dus ja...
Dat is mijn enige angst :-[ ook omdat ze in de kennel zeiden dat als een Beagle wegloopt hij verschillende kms kan doen omdat hij zijn neus volgt op zoek naar wild & dat ze niet gauw zelf terug naar huis komen :-\
Door Anneke V
#324467
Peet schreef: De 2 gecastreerde reuen die ik ken, worden allemaal aamgerand door intacte reuen.....denken dat het een loopse teef is geworden ofzo... ???..
Vrienden van ons hebben hun dobberman laten castreren (op advies van hun dierenarts om hem te laten "kalmeren"), en die wil onze pup van 6 maanden oud (reu) aanranden!!!!!!!!!!!!! >:( :o ;D
Door Anneke V
#324470
Lizzy schreef: NEUTERING MALE DOGS

Dit is de mening van Mary Wakeman, dierenarts in de States. Ik weet niet of je gemakkelijk Engels leest, anders kan ik het wel even voor je vertalen. Maar goed, er staan hier en daar wat meningen van haarzelf tussen, maar de medische gevolgen mogen duidelijk zijn!
Bedankt!!
Engels is geen enkel probleem! :)
Door Anneke V
#324472
Lizzy schreef: Ik vertaal het toch maar even snel. Ook voor de andere leden:Het is medisch absoluut niet meer gerechtvaardigd om reuen voor preventie van kanker te castreren. De overweldigde hoeveelheid gegevens die het tegendeel bewijzen: dat kan niet meer worden genegeerd. En er wordt genoeg over gepubliceerd dus iedere dierenarts zou hiervan op de hoogte moeten zijn. Castratie van de reu verhoogt de kans op de ontwikkeling van kwaadaardige prostaatkanker. Bijna alle honden die prostaatkanker hebben, zijn gecastreerde reuen. Testikel-kanker (balkanker) is zeer zeldzaam en bijna altijd goedaardig. Perianale adenoma kan door castratie behandeld worden, wanneer het zich voordoet. Maar ook Perianale adenoma is goedaardig (hoewel het er niet uit ziet).Ik heb agressie van reu tot reu altijd de enige rechtvaardiging gevvonden voor het castreren van een reu. Vele eigenaars laten hun reu-puppies castreren denkend dat alle soorten van gedragsproblemen zullen worden opgelost. Zoals het op pad gaan. Dit moet je eruit trainen/niet aanleren en castratie is geen oplossing. Anderen laten hun hond castreren onder het mom dat hij zich niet meer voort kan planten en mee kan werken aan de honden overbevolking. Reuen krijgen geen pups. Teven krijgen pups. Castratie is een snelle oplossing voor mensen die geen zin hebben om in hun hond te investeren. Het kAn helpen, castratie bij gedragsproblemen (en dit is natuurlijk zeer sarcastisch van de schrijfster bedoeld); de zwaarlijvigheid kan van je hond een dooie bankaardappel maken waardoor er inderdaad geen enkel gedragsprobleem meer vertoont (note: ik geef toe dat dooie bankaardappel wel een erg vrije intepretatie is van Lizzy zelf ;D).
Bij grote rassen resulteert een vroege castratie vaak in een reu met een ontoereikende borstbreedte. Dit zorgt voor orthopedische gezondheidsproblemen. Bij grote rassen is het echt tragisch om de gevolgen van te jong gecastreerde mannetjes te zien. De smalle borst resulteert in borstkassen die het gewicht van de hond niet kunnen dragen/steunen (dit geldt ook voor teefjes trouwens). Deze honden nemen een bepaalde houding aan om te compenseren - note Lizzy: en volgens mij staat er hier dat de hond met gespreidde tenen gaat staan. Wanneer u met eigen ogen de consequenties van deze praktijken heeft gezien, dan zal uw mening om alles wat ademhaalt maar te castreren snel herzien. Als u uw reu al zou willen castreren, wacht dan voor kleine en middelgrote rassen tenminste tot dat ze 1 jaar zijn en bij grote rassen totdat ze tenminste 2 jaar oud zijn.


Bedankt!! Nederlands leest toch altijd vlotter!!!! ;D
Door Laura2004
#324512
Begrijp ik het goed dat ze het wel een goede reden vindt om te casteren als je reu agressie vertoont naar andere reuen. Dat vind ik ook raar, want ik ken mensen die om die reden hun reu hebben gecastreerd en dat heeft niks geholpen.
Door Lizzy
#324552
Laura2004 schreef: Begrijp ik het goed dat ze het wel een goede reden vindt om te casteren als je reu agressie vertoont naar andere reuen. Dat vind ik ook raar, want ik ken mensen die om die reden hun reu hebben gecastreerd en dat heeft niks geholpen.
Als je deze

"Ik heb agressie van reu tot reu altijd de enige rechtvaardiging gevvonden voor het castreren van een reu. Vele eigenaars laten hun reu-puppies castreren denkend dat alle soorten van gedragsproblemen zullen worden opgelost. Zoals het op pad gaan. Dit moet je eruit trainen/niet aanleren en castratie is geen oplossing. Anderen laten hun hond castreren onder het mom dat hij zich niet meer voort kan planten en mee kan werken aan de honden overbevolking. Reuen krijgen geen pups. Teven krijgen pups. Castratie is een snelle oplossing voor mensen die geen zin hebben om in hun hond te investeren. Het kAn helpen, castratie bij gedragsproblemen (en dit is natuurlijk zeer sarcastisch van de schrijfster bedoeld); de zwaarlijvigheid kan van je hond een dooie bankaardappel maken waardoor er inderdaad geen enkel gedragsprobleem meer vertoont (note: ik geef toe dat dooie bankaardappel wel een erg vrije intepretatie is van Lizzy zelf )"

goed leest, dan denk ik dat je kunt stellen dat ze ook agressie geen goede reden vindt.
Door Mevroi Kruim
#324556
Nou, als ik het goed lees, bedoelt ze dat juist wel. Andere gedragsproblemen moet je met trainng oplossen, althans zo lees ik het.

Misschien een beetje teveel generaliserend? Mijn gecastreerde reu was zeer zeker geen vette dooie bankaardappel,'t is ook wat je er zelf van maakt. Hij was wel van z'n binnenbal af en z'n frustraties over willen maar niet mogen bij dames.
Door Lizzy
#324562
Kruimel schreef: Misschien een beetje teveel generaliserend? Mijn gecastreerde reu was zeer zeker geen vette dooie bankaardappel,'t is ook wat je er zelf van maakt. Hij was wel van z'n binnenbal af en z'n frustraties over willen maar niet mogen bij dames.
Ja, ik vind ook dat ze hier en daar erg generaliseerd en haar eigen mening ventileert. De medische dingen: daar kun je moeilijk onderuit, maar haar eigen mening is natuurlijk niet echt super interessant. En het is zeker waar dat niet iedere hond een bankaardappel wordt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door